1
Vraag
2
Reageer en help mee
Tip-Top

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste instellingen WIFIbooster

Ik heb het gevoel dat ik online gemixte antwoorden vindt op een vraag dat ik heb. Het heeft allemaal te maken met het instellen van mijn WIFIbooster (via internetkabel)

Even meer context:

  • 1 modem
  • 1 Wifibooster (via internetkabel)
  • 2.4 ghz verbinding
  • 5 ghz verbinding

Wat ik wil weten is:

1. moet ik het kanaal van mijn modem + Wifi booster op het zelfde kanaal zetten of is dat niet verstandig?

  • Modem 2.4 ghz staat nu op kanaal 13 moet ik de 2.4 ghz van Wifibooster ook op 13 zetten of moet/kan dat bijv. op kanaal 11.
  • Online krijg ik daar niet echt duidelijk antwoord op iets met dat het storend kan werken. Klopt dat?
  • Dus zelfde kanaal of niet?

2. Is het verstandig om mijn Wifibooster dezelfde naam te geven als mijn modem of niet?

  • hier bij FAQ staat namelijk van niet (Hulp bij Wifibooster - link)
  • Volgens het boekje wat in het doosje zit begrijp ik dat je dat beter wel kan doen.
  • Dus modem: naam2.4 + wifibooster: naam2.4 = wordt samengevoegd tot 1 SSID naam
  • Of modem: naam2.4 en wifibooster: naam2.4ap = 2 SSID's

3. hoe zit het met de Band Steering?

  • wel of niet aan doen?
  • Ik heb het gevoel dat als het aan staat ik het controle kwijt ben en ik niet weet waarmee een apparaat verbinding maakt.

Dat zijn voor nu even mijn vragen en nu hoe ik het zelf heb ingesteld. Ik hoor graag of ik dat nu zo goed heb ingesteld om zo het best uit je wifibooster te halen. Wat is het unanieme antwoord van Ziggo hierin?


  • Modem als volgt ingesteld:

  • naam2.4Ghz - kanaal 13 (vast)
  • naam5Ghz - kanaal 40 (vast)


  • Wifibooster als volgt ingesteld:

  • naam2.4Ghz - kanaal 13 (vast) - (heb ik dus hetzelfde naam gegeven als modem + kanaal)
  • naam5Ghz - kanaal 40 (vast) - (heb ik dus hetzelfde naam gegeven als modem + kanaal)
  • Band Steering staat uit ( zo heb ik nog een beetje het gevoel dat ik controle heb op welke wifi ik verbinding maak)

Mocht ik iets niet duidelijk verwoord hebben dan hoor ik dat wel. Zie afbeelding hieronder:
7 Reacties 7
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

De WiFi kanalen moet je niet gelijk zetten aan elkaar, dan storen ze juist op elkaar. Kies bovendien voor de 2,4Ghz uitsluitend uit de kanalen 1, 6 of 11. Die hebben namelijk geen overlap met elkaar. Kanaal 13 overlapt met kanaal 11, dus wanneer je kanaal 13 instelt, verstoor je juist één van de kanalen die het beste zijn. (Die overlap kun je bijvoorbeeld zien wanneer je een WiFi analyzer download uit de playstore)

Of je dezelfde namen wil hebben, is afhankelijk van de apparaten. Sommige apparaten kunnen heel goed overweg met verschillende wifipunten die dezelfde namen (en wachtwoorden en beveiliging) hebben, andere apparaten kunnen daar minder goed mee overweg. Het kan dan gebeuren dat het toestel te lang met het ene wifipunt verbonden blijft, terwijl het andere wifipunt dichterbij is/beter bereik heeft.
Dit is dus een kwestie van proberen. Heb je de namen (en wachtwoorden en beveiliging) allemaal hetzelfde en gaat dat gewoon goed? Dan zeker zo houden, omdat je dan niet zelf handmatig van netwerk hoeft te wisselen als je bijvoorbeeld van beneden naar boven loopt.
Gaat het switchen bij 1 of meerdere apparaten toch niet goed, maak dan de namen toch verschillend zodat jij zelf kunt kiezen met wel netwerk je verbonden bent.

Wat betreft bandsteering, die heb ik ook uit staan. Ik wil inderdaad ook zelf kunnen kiezen of ik met de 2,4Ghz of 5Ghz verbonden wil zijn. Bandsteering zou ervoor moeten zorgen dat je automatisch goed verbonden bent met 1 van beide, maar als je het fijn vindt dit zelf in de hand te hebben, zeker doen. Bovendien vinden sommige apparaten, zoals sommige tv's, het niet fijn wanneer de 2,4 en 5Ghz dezelfde namen hebben.

Groet,
Evert
Tip-Top
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hi Evert.

Bedankt voor je reactie!

Volgens mij zit ik dan nu al vrij goed. Dan pas ik nog even het kanaal aan van mijn 2.4 en 5 ghz.

Als ik het goed begrijp kan ik het beste het volgende doen:


  • modem + booster:

  • 2.4 ghz op kanaal 6 en booster op kanaal 11
  • 5 ghz op kanaal 40 en booster op kanaal uhm 46?

Toch nog een vraag over het kiezen van een kanaal. Hoe zit dat precies?

Als iedereen bijv. advies krijgt om te kiezen tussen 1, 6 of 11 dan is dat toch een drukte op deze drie kanalen?

Ik heb wifi analyzer gebruikt en viel mij gewoon op niemand op kanaal 13 zat. Vandaar dat ik 13 koos. Of werkt dat niet zo?

Hieronder zit ik dus op kanaal 13 voor mijn 2.4ghz (modem + booster) en kanaal 40 voor mijn 5ghz (modem + booster) -
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Kanaal 1, 6 en 11 worden inderdaad het meest gekozen, maar dat is niet zo erg. Wat van belang is, is dat jouw netwerk het beste bereik heeft, dus de hoogste boog in de WiFi analyzer app. Om het even heel plat en anekdotisch te zeggen, stel de kanalen zijn wegen voor auto's, dan is er weinig aan de hand als de auto's achter elkaar aan rijden (Het geval wanneer slechts voor kanaal 1, 6 of 11 gekozen is). Echter, wanneer de auto's telkens kriskras van baan wisselen, wordt het een stuk gevaarlijker. (Wanneer bijvoorbeeld jouw modem is ingesteld op 11 en die van de buren op 9, 10, 12 of 13)

Nu weer terug zonder anekdote, hoeveel er op 1 kanaal zitten maakt niet zoveel uit, zolang jouw netwerk maar het beste bereik heeft (bij jou binnen) 🙂
Tip-Top
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hi Evert dan nog mijn laatste (vervolg)vraag.

Kanalen zijn nu goed ingesteld, maar hoe kom het dat ik dan toch zo slecht verbinding heb op mijn 2.4 ghz?

Ik betaal voor het volgende:

Naam
Internet Complete
Downloadsnelheid
250 Mbit/s
Uploadsnelheid
25 Mbit/s

Ik snap dat wifi altijd wel een slechter verbinding heeft dan met een kabel, maar toch....

32.83 vind ik wel echt bar weinig. Overigens met 5ghz heb ik een 104.27. Dat vind ik nog wel oke.

Heb jij een idee?

Mijn laptop lag overigens 1 meter van de wifi booster vandaan.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Die 250 mbps ga je überhaupt nooit halen met de 2,4Ghz, omdat dat niet mogelijk is, maar 33 mbps is inderdaad wel wat laag.

Wat komt eruit als je deze speedtest gebruikt?
http://www.dslreports.com/speedtest

En kun je ook een speedtest doen via een bekabelde verbinding? Om er zeker van te zijn dat je dat wel haalt.

Je ziet in ieder geval in de WiFi analyzer dat er genoeg andere WiFi netwerken zijn, die storen allemaal op elkaar. Dus een optimale verbinding/snelheid, ga je niet krijgen via de WiFi.
Je kunt kijken of een ander WiFi kanaal voor een betere snelheid zorgt 🙂
Tip-Top
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Wat zou een mooi gemiddeld download snelheid moeten zijn bij een 2,4 ghz? Moet ik dan denken aan 80?

Met kabel is er geen probleem. Speedtest van DSL is niet veel anders trouwens.

Dus dan zou ik moeten spelen met de wifi kanaal om een hoger score te krijgen?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Daar kan ik niet echt een antwoord op geven. Dat is zo verschillend per situatie, het is in ieder geval vaak max 80 Mbit/s.

Is het plaatje van deze speedtest het resultaat van een bekabelde test? Zo ja, dan is deze snelheid veel te laag.

Ja, het wisselen van de kanalen kan het verbeteren, maar ik vermoed dat het niet extreem veel resultaat zal opleveren.
Al is 40 Mbit/s in principe meer dan genoeg om goed te kunnen Netflixen hoor 🙂 Daar heb je een snelheid van 4-10Mbit/s voor nodig.

Verbind in ieder geval zoveel mogelijk apparaten met de 5Ghz, die is stabieler en zoals je gemerkt hebt sneller 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic