Schoone

Level 6
  • 154Posts
  • 4Oplossingen
  • 40Likes

Bestanden overzetten naar nieuwe laptop

waarschijnlijk zit ik fout om in deze community mijn vraag te stellen, maar hopelijk is er toch iemand zo goed om mij advies te geven

IK heb mijn bestanden van mijn oude laptop ( Lenovo) overgezet naar mijn nieuwste aanwinst ( Acer)

Echter wanneer ik een overgezet document wil openen geeft de Acer aan dat er geen toegang verleend wordt aan Lenovo users

Uitgelicht
DennyW

Level 17
  • 3150Reacties
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Hoewel je niet aangeeft welk besturingssysteem je gebruikt op beide Laptops, ga ik er vanuit (juist daarom!) van het Windows betreft. Ook Windows heeft op de bestanden (en mappen) een toegangs-rechten systeem (net zoals Linux, Unix en MacOS dat hebben).

Waarschijnlijk heb je bij het overzetten de map Documenten (en de sub-mappen) alsmede de onzichtbare systeembestanden desktop.ini (daarin) mee overgezet. Daarin zit het venijn. Het overschrijven van en/of (mee) kopiëren van de systeemmap "documentens" (en/of diens submappen) en de desktop.ini-bestanden is geen goede actie.

 

***EDIT***

Een andere reden voor het probleem kan zijn, dat je de user/dicument-bestanden hebt overgezet met gebruik van een Adminstrator-account (i.p.v.) onder het account van elke individuele user. Dan is die user geen eigenaar van die bestanden.

5 Reacties 5
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Hoewel je niet aangeeft welk besturingssysteem je gebruikt op beide Laptops, ga ik er vanuit (juist daarom!) van het Windows betreft. Ook Windows heeft op de bestanden (en mappen) een toegangs-rechten systeem (net zoals Linux, Unix en MacOS dat hebben).

Waarschijnlijk heb je bij het overzetten de map Documenten (en de sub-mappen) alsmede de onzichtbare systeembestanden desktop.ini (daarin) mee overgezet. Daarin zit het venijn. Het overschrijven van en/of (mee) kopiëren van de systeemmap "documentens" (en/of diens submappen) en de desktop.ini-bestanden is geen goede actie.

 

***EDIT***

Een andere reden voor het probleem kan zijn, dat je de user/dicument-bestanden hebt overgezet met gebruik van een Adminstrator-account (i.p.v.) onder het account van elke individuele user. Dan is die user geen eigenaar van die bestanden.

Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Misschien heb je > hier < iets aan?

 

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Schoone  de manier die Guido64 aanhaalt kan werken. Heb het zelf ook wel eens zo gedaan.
Waar DennyW op doelt is dat je mappen uit een profiel van iemand hebt gekopieerd. In dit geval ben je het zelf maar dan op een ander apparaat. Een besturingssysteem ziet/weet dat echter niet.
Heb je de mogelijkheid de bestanden te kopiëren zoals DennyW aangeeft. Dan heb je een grote kans van slagen dat het op de nieuwe wel werkt.
Of als test eerst een aantal bestanden zodat je kan testen of het werkt en de bestanden te openen zijn.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Om wat voor documenten gaat het? 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@DennyW  schreef:

Hoewel je niet aangeeft welk besturingssysteem je gebruikt op beide Laptops, ga ik er vanuit (juist daarom!) van het Windows betreft. Ook Windows heeft op de bestanden (en mappen) een toegangs-rechten systeem (net zoals Linux, Unix en MacOS dat hebben).

Waarschijnlijk heb je bij het overzetten de map Documenten (en de sub-mappen) alsmede de onzichtbare systeembestanden desktop.ini (daarin) mee overgezet. Daarin zit het venijn. Het overschrijven van en/of (mee) kopiëren van de systeemmap "documentens" (en/of diens submappen) en de desktop.ini-bestanden is geen goede actie.

 

***EDIT***

Een andere reden voor het probleem kan zijn, dat je de user/dicument-bestanden hebt overgezet met gebruik van een Adminstrator-account (i.p.v.) onder het account van elke individuele user. Dan is die user geen eigenaar van die bestanden.


@Schoone 

 

Even een aanvulling:

Zoals eerder vermeld gaat het overzetten niet goed als de door het systeem gegenereerde (user-) bestanden of mappen (zoals de map Documenten, Afbeeldingen en de desktop.ini bestandjes daarin)  overzet van een user-profiel naar een andere (ook al heb de die gebruikers dezelfde naam gegeven; Windows werk intern niet met de naampjes, maar -via het register- met cijfertjes).

 

Als je alle bestanden van de map user/<accoutnaam> overzet, waak er dan voor dat niet het bestand NTUSER.DAT kopieert want dan corrumpeer je het (nieuw aangemaakte) user-profiel. Ook ander systeem eigen bestanden die met NT beginnen moet je niet overzetten.

 

Als zo'n nieuw user-profiel eenmaal gecorrumpeerd is, kan je dan t m.i. het beste herstelenn door dat profiel (die gebruiker) te verwijderen van het systeem en de gebruiker daarna opnieuw aan te maken.
Het meest veilige is om alleen de bestanden van een gebruiker over te zetten die die zich in mappen zoals Documenten , Afbeeldingen, Favorieten en derg. bevinden en niet de hoofdmap (door Windows net gegenereerd) zelf. Als je hier voor Verkenner gebruikt, waak er dan voor dat het weergeven van verborgen en systeembestanden niet actief hebt. Zo voorkom je dat de desktop.ini-bestandjes mee komen.

 

Verder zijn er ook nog aan een gebruiker gekoppelde programma-bestanden. Die bevinden zich veel al in AppData. Hier in zitten dan ook weer door 't systeem gegenereerde mappen (Local, Locallow en Roaming). Ook hier geldt dat je je niet de hele map AppData (of Local, Locallow en Roaming) overschrijft/ overzet, maar alleen een gedeelte waarin gebruikers specifieke info zit. Zo kan je b.v.  van het email-programma Thunderbird de accounts en mappen mailtjes en adresboek overzetten. Waar dergelijk bestanden opgeslagen zijn en instructies voor het overzetten daarvan is met een paar steekwoorden op internet (b.v. Google) te vinden.

 

Er is veel mogelijk, maar.... doe alles stapje voor stapje.

Zet alleen die dingen over die je wilt behouden, dan geniet je het meest an je schone installatie op je nieuwe laptop.

 

 

 

Uitgelicht topic