Onlangs heb ik mijn Mediabox XL omgewisseld voor de next, als vervanging van de ingebouwde modem/router kreeg ik hier los een modem/router bij. Los van de algehele kwaliteit van het modem hardware die mij niet kan overtuigen, is er iets essentieels waar ik gelijk tegenaan liep: De configuratie opties t.o.v. de mediabox XL zijn flink beperkt. Zo kan ik niet het DNS voor mijn netwerk aanpassen en het verbaasde mij dat dit niet mogelijk is.
Nu weet ik dat het alternatieven zijn door de mogelijkheid een eigen modem te gebruiken, bridge modus + eigen router of b.v. een eigen dhcp server in mijn netwerk te gebruiken, maar die hebben allemaal nadelen zoals kosten voor extra apparaat aanschaf en meer energie verbruik, of simpelweg niet te doen om op alle apparaten handmatig dns aan te passen (zoals de support voorstelde), terwijl we het hier hebben over een basis functionaliteit die eigenlijk in elke router thuis hoort.
Aangezien de Ziggo support hierin niet behulpzaam kon zijn hebben ze me doorverwezen naar de community. Mijn vraag is dus concreet of ik mijn huidige connect box kan omruilen voor een modem/router die wel de mogelijkheid heeft om de DNS server aan te passen zodat ik mijn pi-hole IP address daar kan opgeven. Ik gebruik de WIFI van de router ook niet.
Onderliggende vraag daarbij is natuurlijk waarom de functionaliteit niet in de router zit? Is het omdat Ziggo op deze manier toch nog wat extra data kan minen, of simpelweg onkunde? Zelf kan ik geen andere reden bedenken namelijk
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Gezien je Pi-hole gebruikt, kun je deze ook als DHCP-server inzetten en de ingebouwde DHCP-server van de modemrouter uitschakelen.
Op het SmartWifi Modem Giga / Connectbox Giga is het NIET mogelijk om een eigen IPv4 DNS adres te gebruiken. Vreemd genoeg is het wel mogelijk om een eigen IPv6 DNS adres te gebruiken.
Welk modem/router heb je ontvangen?
Als je Pi-hole wilt gebruiken met dit modem zul je dus ook de DHCP door pi-hole moeten laten verzorgen.
Een ander puntje van aandacht is IPv6.
Werkt pi-hole met IPv6? Ik heb nog nergens een definitief (en door mij te begrijpen) antwoord gevonden.
Indien niet, dan is pi-hole bij internet full dual stack "waardeloos" geworden. De browser haalt dan de reclame gewoon via IPv6 binnen.
Pi-hole is ook geschikt voor IPv6. In dit topic op het forum van Pi-hole wordt geadviseerd om ofwel het ULA of link-local-adres hiervan op te geven als DNSv6-server.
Ik heb de Standaard Connectbox ontvangen, zoals ik al aangeef weet ik dat het met dit modem niet mogelijk is de DNS aan te passen, vandaar explicieit mijn vraag om een andere modem waar ik zelf de DNS settings kan beheren, voor zowel ipv4 en ipv6. voor IPv6 is een pihole config inderdaad iets anders dan IPv4 maar is zeker mogelijk.
Zoals ik ook al indirect aangaf , weet ik dat ik mijn pihole als DHCP server kan inrichten. Ik vind het alleen gek en onnodig beperkend voor een gewone gebruiker dat het niet met eenvoudige regel in de router kan worden ingesteld, dat heeft simpelweg mijn voorkeur. Het lijkt mij dat Ziggo ook een moden/router heeft waar dit wel bij kan, en ik zou dan graag mijn connectbox daarvoor omruilen.
Voor zover ik weet is dit alleen op het nieuwe Sagemcom-modem (F3896LG-ZG, MV2+) mogelijk, welke momenteel wordt getest. Zelfs op het zakelijke Ubee-modem (UBC1318ZG) kunnen alleen de DNSv4-servers aangepast worden.
Op dit moment is voor mij IPv4 al een enorme verbetering en gezien ik nu nog maar beperkt IPv6 tegenkom zou een Ubee modem een mooie (tussen) oplossing zijn.
Is er ook bekend wanneer het nieuwe modem beschikbaar komt? ik zie dat het potentieel ook wat andere issues met de huidige modem weg zou kunnen nemen zoals de incidentele latency spikes. Ik hoorde verhalen daarover en had het niet verwacht maar ze zijn er echt, al storen ze mij nog niet. Ook zie ik dat de nieuwe modem een 2.5Gb/s poort heeft.
Probleem is dat de eRouter de DNSv6-servers van Ziggo blijft aanbieden via DHCPv6, ook bij het Ubee-modem. Pi-hole wordt daardoor omzeild. Je kunt proberen om IPv4 Only aan te vragen bij Ziggo, in uitzonderlijke gevallen schijnt dit nog geconfigureerd te worden.
Voor het nieuwe Sagemcom-modem is nog geen releasedatum bekend, er is recentelijk een nieuwe groep testers toegevoegd.
Wellicht een oplossing de modem/router in bridge-mode te laten zetten en een eigen router te gebruiken, waarop wel het een en ander op in te stellen valt?
Edit
Oeps, niet erg bijdragend TS benoemt deze optie zelf ook al
Nu weet ik dat het alternatieven zijn door de mogelijkheid een eigen modem te gebruiken, bridge modus + eigen router of b.v. een eigen dhcp server in mijn netwerk te gebruiken, maar die hebben allemaal nadelen zoals kosten voor extra apparaat aanschaf en meer energie verbruik
@tobiastheebe schreef:Gezien je Pi-hole gebruikt, kun je deze ook als DHCP-server inzetten en de ingebouwde DHCP-server van de modemrouter uitschakelen.
Inderdaad.
En de DHCP van de Pi-Hole, is een bijzonder stabiele service, veel beter dan die in menig Ziggo box ! Dus het is zo-wie-zo een goede zaak, om die te gaan gebruiken.
@tobiastheebe schreef:Probleem is dat de eRouter de DNSv6-servers van Ziggo blijft aanbieden via DHCPv6, ook bij het Ubee-modem. Pi-hole wordt daardoor omzeild. Je kunt proberen om IPv4 Only aan te vragen bij Ziggo, in uitzonderlijke gevallen schijnt dit nog geconfigureerd te worden...
Ik heb op apparatuur die ik vaakste gebruik ( waar reclame dan ook het meeste irritant is ), IPv6 gewoon uitgezet.
@tobiastheebe bedoel je met eRouter een EdgeRouter? Is wel in te stellen hoor.
Gezien ik de WAN op ETH0 heb en de andere poorten op Switch0 moest ik de commando's:
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd no-dns
set interfaces switch switch0 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert cur-hop-limit 64
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert link-mtu 0
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert managed-flag false
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert max-interval 600
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert name-server '2606:4700:4700::1112'
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert name-server '2620:fe::fe'
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert other-config-flag false
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert prefix '::/64' autonomous-flag true
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert prefix '::/64' on-link-flag true
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert prefix '::/64' valid-lifetime 2592000
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert radvd-options 'RDNSS 2606:4700:4700::1112 2620:fe::fe {};'
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert reachable-time 0
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert retrans-timer 0
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert send-advert true
invoeren in CLI.
Als je niet bedoelde waar ik nu op reageer, is het zwaar offtopic....
@ChrisNL Met eRouter bedoelde ik inderdaad niet EdgeRouter, maar de ingebouwde router van het modem.
Dank voor de suggesties, ik blijf voorlopig mijn pihole wel gebruiken, gezien een andere modem voorlopig ook een gedeeltelijke oplossing is. Misschien komt er binnenkort nog een goed modem als alternatief op de markt en anders is het wachten tot ze hier erindelijk een keer klaar zijn met glasvezel aanleggen, dat zal het leven ook makkelijker maken.
Voor het nieuwe Sagemcom-modem is nog geen releasedatum bekend, er is recentelijk een nieuwe groep testers toegevoegd.
kleine correctie een datum is wel bekend bij sommige waaronder ik maakt verder niet veel uit want mag toch niet gezegd worden 😉
ik raad je aan om eventueel het ziggo modem in bridge mode te zetten mocht dns wijzigen gewenst zijn
Bij de Connectbox Giga kan je de DNS aanpassen voor IPv4 en IPv6.
dat gaat op het test modem ook niet en komt er ook niet
Stupide en kortzichtige beslissing.
Getuigt niet van enige visie.
Gebruikers die hierdoor een eigen router gaan gebruiken kunnen makkelijker overstappen.
Je interne netwerk blijft hetzelfde. Alleen ieder jaar een nieuwe ISP met alle bijbehorende kortingen.
ik kan er ook niks aan veranderen
ik geef alleen weer met wat ik heb gehoord
toen iemand er naar vroeg generiek antwoord voor het nieuwe modem
dit is ook in het open gedeelte van het forum al vaken aangegeven kan dat alleen niet zo snel vinden maar dit antwoord geld dus ziggo breed voor de meeste modems dus
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.