Onlangs heb ik mijn Mediabox XL omgewisseld voor de next, als vervanging van de ingebouwde modem/router kreeg ik hier los een modem/router bij. Los van de algehele kwaliteit van het modem hardware die mij niet kan overtuigen, is er iets essentieels waar ik gelijk tegenaan liep: De configuratie opties t.o.v. de mediabox XL zijn flink beperkt. Zo kan ik niet het DNS voor mijn netwerk aanpassen en het verbaasde mij dat dit niet mogelijk is.
Nu weet ik dat het alternatieven zijn door de mogelijkheid een eigen modem te gebruiken, bridge modus + eigen router of b.v. een eigen dhcp server in mijn netwerk te gebruiken, maar die hebben allemaal nadelen zoals kosten voor extra apparaat aanschaf en meer energie verbruik, of simpelweg niet te doen om op alle apparaten handmatig dns aan te passen (zoals de support voorstelde), terwijl we het hier hebben over een basis functionaliteit die eigenlijk in elke router thuis hoort.
Aangezien de Ziggo support hierin niet behulpzaam kon zijn hebben ze me doorverwezen naar de community. Mijn vraag is dus concreet of ik mijn huidige connect box kan omruilen voor een modem/router die wel de mogelijkheid heeft om de DNS server aan te passen zodat ik mijn pi-hole IP address daar kan opgeven. Ik gebruik de WIFI van de router ook niet.
Onderliggende vraag daarbij is natuurlijk waarom de functionaliteit niet in de router zit? Is het omdat Ziggo op deze manier toch nog wat extra data kan minen, of simpelweg onkunde? Zelf kan ik geen andere reden bedenken namelijk
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Ook geen kritiek op jou natuurlijk.
Als “Ziggo” of welke andere ISP dan ook iets om welke reden dan ook niet wil ….. “veiligheid” als drogreden. Welke “veiligheid” vraag ik me dan af?
ik heb zelf werkelijk geen idee
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.