De afgelopen paar weken geleden ben ik een paar keer van extern IP adres gewisseld, ivm een andere router en koppeling aan vaste PC.
Als ik het modem aan de vaste PC sluit en een tcpdump laat meelopen dan zie ik dat verkeer voor de vorige IP adressen ook nog steeds binnenkomen! Het is niet veel traffic, maar meestal wat TCP packetjes en af en toe een UDP packet.
Als ik nu een ping naar 8.8.8.8 laat lopen dan zie ik iets geks: als er op dat moment wat meer traffic op een van mijn vorige IP adressen binnenkomt dan lijkt dat wel eens samen te vallen met packetloss.
Stel ik de firewall in dat het verkeer gereject moet worden dat niet voor mijn IP adres is dan is dat gegarandeerd packetloss, de firewall staat nu op DROP policy zodat ik nog een beetje kan internetten.
Wat moet ik hiermee, is dit een configuratie probleempje aan mijn kant? Is het normaal dat ik nog traffic op een van de vorige IP adressen ontvang?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Yes, het modem is een EPC3212 die doet alleen maar bridge. Toen ik klachten kreeg over haperingen met beeldbellen ben ik de boel gaan nalopen:
Niks helpt, van jarenlang een perfecte verbinding (vandaar die epc3212, als het lekker werkt dan moet je niet willen rommelen 😉 ) naar een verbinding met packetloss.
Het lijkt samen te vallen met werkzaamheden begin januari op het ziggo netwerk hier in de buurt.
Anyway, ik heb nu connectbox aangesloten, deze in bridge laten zetten en hetzelfde IP adres weer gekregen als toen ik die epc3212 eraan had. Met tcpdump zie ik precies hetzelfde soort verkeer langskomen, dus ook naar WAN IP adressen die ik voorheen had. Maarrrrrr, tot nu toe nog geen packetloss gehad!
Het probleem lijkt verholpen te zijn.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
je modem staat dus in bridge mode?
heb je nu een router of pc aan het modem aangesloten?
heb je het modem ook al 30 seconde van de stroom gehad
Yes, het modem is een EPC3212 die doet alleen maar bridge. Toen ik klachten kreeg over haperingen met beeldbellen ben ik de boel gaan nalopen:
Niks helpt, van jarenlang een perfecte verbinding (vandaar die epc3212, als het lekker werkt dan moet je niet willen rommelen 😉 ) naar een verbinding met packetloss.
Het lijkt samen te vallen met werkzaamheden begin januari op het ziggo netwerk hier in de buurt.
Anyway, ik heb nu connectbox aangesloten, deze in bridge laten zetten en hetzelfde IP adres weer gekregen als toen ik die epc3212 eraan had. Met tcpdump zie ik precies hetzelfde soort verkeer langskomen, dus ook naar WAN IP adressen die ik voorheen had. Maarrrrrr, tot nu toe nog geen packetloss gehad!
Het probleem lijkt verholpen te zijn.
Hey @Erik2 en welkom op onze Community!
Wat fijn om te lezen dat de oplossing gevonden is en de packetloss verleden tijd is. Als we in de toekomst ergens mee kunnen helpen dan zien we je graag terug hier 🙂
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.