1
Vraag
2
Reacties
SchutR

Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bepaalde websites zijn niet bereikbaar

We hebben sinds vorige week het nieuwe modem van Ziggo die de oude verving op verzoek van Ziggo zelf. De afgelopen dagen hadden we daar geen enkel probleem mee, alle websites laden snel en prima. Sinds vandaag laden bepaalde websites niet meer. We krijgen dan de melding "Deze site is niet bereikbaar". Veel websites laden gewoon als altijd. Van unox.nl tot nos.nl of gmail. Maar als we bijvoorbeeld de website www.radboudumc.nl willen laden geeft ie de fout

 

"Deze site is niet bereikbaar. 

Het duurt te lang voordat radboudumc.nl reageert.

Probeer dit eens:

ERR_CONNECTION_TIMED_OUT"
 
We hebben al geverifieerd bij het Radboud of het aan hun kant lag en dat was niet het geval. Met onze 4G verbinding op onze telefoon komen we gewoon wel op de website.
 
Heeft iemand een oplossing hiervoor?
2 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 11208Posts
  • 671Oplossingen
  • 4206Likes

Ik heb de traceroute zelf ook uitgevoerd vanaf mijn Ziggo-verbinding, verkeer vanaf jouw IP-adres lijkt te worden geblokkeerd door de firewall op hop 10. Hop 11 is de webserver met de site.

 

 1  _ [192.168.1.1]
 2  Request timed out.
 3  amr-rc0011-cr102-et115-251.core.as33915.net [213.51.194.237]
 4  asd-tr0021-cr101-be154-10.core.as9143.net [213.51.158.102]
 5  nl-ams04a-ri3-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.194]
 6  ae78-0.asd001b-jnx-01.surf.net [145.145.166.72]
 7  ae21.zl001a-jnx-01.surf.net [145.145.176.46]
 8  e11-0-0-1096.nm001a-jnx-01.surf.net [145.145.8.85]
 9  umcn-router.customer.surf.net [145.145.8.86]
10  umcsecdmzfwp-eth1-04.40-vip.man.umcn.nl [131.174.245.14]
11  radboudalzheimercentrum.nl [131.174.154.118]

Bekijk in context

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 11208Posts
  • 671Oplossingen
  • 4206Likes

Als je jouw IPv4-adres (welke je eerder in het topic had geplaatst) en traceroute (en misschien ook die van mij, als vergelijking) naar hen verstuurt, dan zouden zij voldoende materiaal moeten hebben om verder onderzoek te doen.

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 11208Posts
  • 671Oplossingen
  • 4206Likes

Een gedeeld IPv4-adres (Dual-Stack Lite) kan deze problemen veroorzaken, zou je de eerste helft van je externe IP-adres willen vermelden?

 

Zo te zien hebben @Bert en ik hetzelfde vermoeden. 🙂

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 57863Posts
  • 3857Oplossingen
  • 14183Likes

Kun je hier de eerste 2 blokken cijfers van het IPv4 adres plaatsen? What Is My IP? Quickly See My IP Address

Mogelijk zit het in de configuratie van je modem.

SchutR
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Bert,

 

Dan krijg ik dit te zien:

 

My Public IPv4 is: 92.109.143.62

My Public IPv6 is: Not Detected

Pineapple
Expert
Expert
  • 1005Posts
  • 129Oplossingen
  • 282Likes

Net even getest, de site kan ik gewoon benaderen;

 

Pineapple_0-1655238470663.png

 

SchutR
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Pineapple, dat klopt. Website is prima te benaderen via andere wijzes van internet (4g van mijn mobiele bijvoorbeeld). Maar dus niet via ons draadloze netwerk van Ziggo.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 11208Posts
  • 671Oplossingen
  • 4206Likes

Je maakt in elk geval niet gebruik van een gedeeld adres (fUPC, IPv4 Only) dus dat kan het probleem niet zijn.

 

Misschien kun je op een PC een traceroute uitvoeren naar een onbereikbare site (bijvoorbeeld Radboud UMC) zodat we kunnen zien waar deze 'doodloopt'? Hiervoor kun je de Opdrachtprompt (Windows) of Terminal (macOS) starten en het volgende commando uitvoeren (ENTER):

 

Windows: tracert www.radboudumc.nl

macOS: traceroute www.radboudumc.nl

SchutR
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Tobias,

 

Hierbij de trace

 

Tracing route to www.radboudumc.nl [131.174.154.118]
over a maximum of 30 hops:

1 5 ms 6 ms 7 ms 192.168.178.1
2 21 ms 18 ms 18 ms 10.160.17.129
3 17 ms 16 ms 15 ms 212.142.52.153
4 23 ms 20 ms 18 ms asd-rc0001-cr101-be110-2.core.as33915.net [213.51.7.82]
5 36 ms 23 ms 52 ms nl-ams04a-ri3-ae50-0.core.as9143.net [213.51.64.66]
6 21 ms 22 ms 18 ms ae78-0.asd001b-jnx-01.surf.net [145.145.166.72]
7 27 ms 28 ms 19 ms ae24.ut015b-jnx-01.surf.net [145.145.176.41]
8 21 ms 22 ms 22 ms e11-0-0-1096.nm001a-jnx-01.surf.net [145.145.8.85]
9 35 ms 22 ms 23 ms umcn-router.customer.surf.net [145.145.8.86]
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 11208Posts
  • 671Oplossingen
  • 4206Likes

Ik heb de traceroute zelf ook uitgevoerd vanaf mijn Ziggo-verbinding, verkeer vanaf jouw IP-adres lijkt te worden geblokkeerd door de firewall op hop 10. Hop 11 is de webserver met de site.

 

 1  _ [192.168.1.1]
 2  Request timed out.
 3  amr-rc0011-cr102-et115-251.core.as33915.net [213.51.194.237]
 4  asd-tr0021-cr101-be154-10.core.as9143.net [213.51.158.102]
 5  nl-ams04a-ri3-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.194]
 6  ae78-0.asd001b-jnx-01.surf.net [145.145.166.72]
 7  ae21.zl001a-jnx-01.surf.net [145.145.176.46]
 8  e11-0-0-1096.nm001a-jnx-01.surf.net [145.145.8.85]
 9  umcn-router.customer.surf.net [145.145.8.86]
10  umcsecdmzfwp-eth1-04.40-vip.man.umcn.nl [131.174.245.14]
11  radboudalzheimercentrum.nl [131.174.154.118]

SchutR
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De firewall van het Radboud of mijn firewall? Heb je een idee hoe ik dit kan oplossen?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 11208Posts
  • 671Oplossingen
  • 4206Likes

De firewall van het Radboud UMC.

 

Ter vergelijking, zou je ook een traceroute naar een andere onbereikbare site hier kunnen plaatsen?

SchutR
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb een hele reeks aan diverse websites geprobeerd, zelfs de websites van de Radboud Universiteit en daaraan gelieerde websites, maar het lijkt erop dat alleen de sites van het Radboud ziekenhuis (via radboudumc.nl) niet laden. Begrijp ik het goed dat ik dan contact moet opnemen met de ICT afdeling van het Radboud UMC? En ze wellicht dezelfde traceroute moet sturen om aan te tonen dat het echt aan hun firewall ligt?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 11208Posts
  • 671Oplossingen
  • 4206Likes

Als je jouw IPv4-adres (welke je eerder in het topic had geplaatst) en traceroute (en misschien ook die van mij, als vergelijking) naar hen verstuurt, dan zouden zij voldoende materiaal moeten hebben om verder onderzoek te doen.

SchutR
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank je Tobias, dan probeer ik dat. Als het heeft geholpen dan zal ik dat hier laten weten. 

SchutR
topicstarter
Stamgast
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hoi Tobias, dank voor de hulp. Het bleek inderdaad de firewall van het ziekenhuis te zien. Die blokkeerde alle klanten van Ziggo. Het is inmiddels opgelost door de ICT-afdeling van het Radboud.

Pineapple
Expert
Expert
  • 1005Posts
  • 129Oplossingen
  • 282Likes

O, wat fijn om te lezen @SchutR Is dit ook weer opgelost. 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 11208Posts
  • 671Oplossingen
  • 4206Likes

Fijn om te lezen en dank voor de terugkoppeling.

 

Schijnbaar gold de blokkade alleen voor voormalig UPC-gebied, dus niet voor alle Ziggo-klanten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.