Sinds vervanging van mijn oude modem door het SmartWifi-modem kan ik via de browser geen verbinding meer maken met mijn Plex-server, die draait op mijn NAS. Ook via de Plex-app is mijn server onbereikbaar. Ik heb de vereiste poort wel opengezet via port-triggering, maar dit helpt niet.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Er bleek diep in de firewall van mijn NAS nog een regel te staan die toegang van alle adressen buiten mijn oude IP-scope uitsloot. Opgelost dus!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Het kan zijn dat de NAS van je nieuwe modem een nieuw LAN IP adres heeft gekregen als deze op DHCP is ingesteld.
Je webbrowser en app proberen daardoor op het oude IP adres verbinding te maken naar de PLEX server.
port triggering is de verkeerde wijze
hier voor moet je port forwarding gebruiken
Portforwarding is enkel nodig voor een verbinding van buiten naar binnen. Het is mij op basis van het start bericht niet duidelijk wat de bedoeling is.
excuus ik ging uit van een verbinding naar buiten misschien iets te voorbarig
dit is een intern ip adres foutje.
vorige modem zal op 192.168.1.x gezeten hebben en nu op 192.168.178.x
Plex zal waarschijnlijk op een synologu nas draaien.
@puppie schreef:dit is een intern ip adres foutje.
vorige modem zal op 192.168.1.x gezeten hebben en nu op 192.168.178.x
Plex zal waarschijnlijk op een synologu nas draaien.
Ook dat andere ziggo modem/router zal bijna zeker op 192.168.178.xxx hebben gewerkt.
daar was ik mee begonnen, maar dat werkte initieel al niet
Nee, daarvan kon ik de scope zelf aanpassen (naar 192.168.2.xxx)
Dat klopt min of meer. Impliceer je hiermee dat als de DHCP-scope wordt aangepast (dat gaat Ziggo voor me doen) Plex gewoon wel weer gaat weken? Wat is dan de beperking van 192.168.178.x op dit vlak?
zodra jij het nieuwe modem in de oude reeks kunt zetten zal alles weer werken zoals voorheen.
ik hoop het van harte. Maar blijf het dan wel vreemd vinden dat het nieuwe IP-adres van mijn NAS problemen geeft bij met name Plex.
@MarkWinters schreef:ik hoop het van harte. Maar blijf het dan wel vreemd vinden dat het nieuwe IP-adres van mijn NAS problemen geeft bij met name Plex.
Dat heeft te maken met de instelling van Plex. Elke mediaserver zoals Kodi zou ditzelfde probleem hebben. Als je in de app aangeeft dat de server nu bereikbaar is via 192.168.178.x zal het ook weer werken, het is dan wel handig de nas een vast IP te geven. Het standaard IP bereik heeft binnen mijn netwerk kennis geen beperkingen ten opzichte van een ander bereik.
Nog niet vermeld, maar vanzelfsprekend hebben veel van mijn apparaten een vast IP-adres. En bij de meeste apparaten kan ik ze na de wijziging gemakkelijk aanpassen zodat de client-apps blijven werken. Dat lukt me alleen met Plex niet.
Er bleek diep in de firewall van mijn NAS nog een regel te staan die toegang van alle adressen buiten mijn oude IP-scope uitsloot. Opgelost dus!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.