1
Vraag
2
Reacties
jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Ben ik klaar voor IPv6 met de UB1318ZG in bridge icm ASUS RT-AC87u

Hallo,

Ik heb naar aanleiding van de mail en een topic hierover op dit forum instellingen aangepast. Ik kon ze niet 1op1 overnemen. Nu is mijn vraag heb ik de juiste instelling gedaan?


Gr. Marcel

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes

Goedemiddag, in de Asus zet je hem op native. En de keuze op :

Dhcp-pd: inschakelen

Prefix: inschakelen

Auto config: statefull

DNS: inschakelen

Router advertentie: inschakelen.

 

Opslaan modem en router beide reboot and your done.

Greetz

Your Asus Guru 🤣

 

 

 

 

 

Bekijk in context

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

jansmarcel_0-1638397714030.png

Zoals beloofd hier de instellingen voor de ASUS RT-AC87U. @Darkje. Wat je schreef klopte voor het grootste deel. ASUS zegt in de FAQ voor het type verbinding dat er Passthrough genomen moet worden. Echter Native zoals @Darkje  aangeeft is het of in ieder geval het werkt.

De zwart gemaakte dingen heb ik geen invloed op. Dit kan bij deze asus niet aangepast worden evenals de prefix lengte dit gebeurd automatisch.

Ik hoop dat hier meer mensen iets aan hebben.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Wat voor mail heb je gehad, van Ziggo dat je mee kan doen aan een IPv6 of gewoon dat de verbinding IPv4 en IPv6 geschikt is, als er in de mail een besloten groep staat dan moet je daar aanmelden, anders kan ik hier vragen of ze dit voor je willen omschakelen.

 

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@jansmarceldoelt op de aankomende uitrol van IPv6 voor modems in bridge. Ik vind de terminologie en omschrijving van Asus nogal wazig eerlijk gezegd. Hoe het gaat werken is dat je via dhcpv6 een prefix (/56) kan ophalen bij Ziggo. Aan de LAN zijde kan je daaruit /64 uitdelen. Wellicht bedoelen ze dat met passthrough inderdaad?

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@efok  je hebt gelijk. Daar doelde ik op. Als ik de router op native zet krijg ik meer instel opties waar ik ook verschillende dhcp in stellingen kan doen.

Ik ga er niet vanuit dat ik plotseling na de invoering geen internet meer ga hebben. Mocht ik daar tegen aan gaan lopen dan ga ik de juiste instellingen zoeken en hier delen. Er zullen vast meer klanten zijn die ook een Asus router hebben.

 

 

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Ik heb hetzelfde met Netgear.

 

Kan kiezen tussen passthrough en tussen DHCP. (nog meer opties maar die zijn het zeker niet) Ik denk zelf dat het DHCP is. 

 

Op DHCP krijgt mijn router ook DNS servers etc ingesteld maar op passthrough gaat het volgens mij direct door de router heen.

 

Tegen de tijd dat ze het inschakelen blijft je internet gewoon werken. Beide opties proberen en je ziet het snel genoeg.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hai @jansmarcel,  Dat is een goeie vraag 🙂 

Misschien heeft @Bert een idee welke instellingen je moet gebruiken, of misschien andere leden met veel kennis hierover. 
Mocht je inderdaad de informatie vinden, dan kun je het altijd hier delen voor de andere gebruikers. 

En @BertM3, je kunt inderdaad beide opties testen, maar misschien dat iemand hier nog meer informatie heeft.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Maud Ik heb de mail niet gehad en heb geen idee wat er precies in staat.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Bert  Onderstaande is de tekst uit de mail hoop dat hij te lezen is, een vraag heeft de mail al beantwoord. Het internet blijft werken. De rest kan ik dus uit gaan proberen en zal ik ook gaan doen. Misschien heb jij of iemand anders nog tips.

jansmarcel_0-1637865340031.png

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dank voor het delen van de mail, dat maakt het een stuk duidelijker.🙂

 

Alleen heb ik geen antwoorden voor je.

Ik heb nog niets gedaan met IPv6 en heb me nog niet genoeg verdiept om nuttige tips te kunnen geven.

 

Hopelijk komt er snel iemand langs die hier meer van weet.

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Ik kwam net dit topic tegen:
Is vergelijkbaar alleen een iets ander type router:
https://community.ziggo.nl/t5/Internet/ASUS-Router-RT-AC66U-B1-IPv6-activeren/td-p/871830
Wat is je advies: andere volgen en deze dichtgooien of deze openhouden en hier mijn bevindingen posten?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zou deze openlaten en meelezen met de andere ASUS.

Er zit mogelijk toch verschil in de routers.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

@Bert  schreef:

@Maud Ik heb de mail niet gehad en heb geen idee wat er precies in staat.


Misschien kan @Maud  even informeren bij de heren van de test afdeling, denk dat Serkan hier meer vanaf weet of Rob L

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Hi @jansmarcel en @efok, wat staat er dan precies in de handleiding van Asus? De theorie is inderdaad: ''Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de Prefix Delegation Size PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6''.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Dan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Erik PGoeie vraag, maar ik heb het antwoord niet. Ik heb geen Asus router. Misschien kan 1 van de Asus bezitters de manual citeren?

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@efok, @Erik P  Hier is het citaat en de faq staat in de openingspost. ASUS is niet scheutig met info aangaande IPv6 vandaar ook de vraag. 

jansmarcel_0-1638013682467.png

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Dankjewel! Nu heb ik zelf geen ervaring met Asus apparatuur. Ik hoop dat hier snel iemand langskomt die daar wel meer kennis van heeft. Je zou anders ook nog eens Asus zelf kunnen benaderen natuurlijk.

Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes

Goedemiddag, in de Asus zet je hem op native. En de keuze op :

Dhcp-pd: inschakelen

Prefix: inschakelen

Auto config: statefull

DNS: inschakelen

Router advertentie: inschakelen.

 

Opslaan modem en router beide reboot and your done.

Greetz

Your Asus Guru 🤣

 

 

 

 

 

jansmarcel
Topicstarter
Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

jansmarcel_0-1638397714030.png

Zoals beloofd hier de instellingen voor de ASUS RT-AC87U. @Darkje. Wat je schreef klopte voor het grootste deel. ASUS zegt in de FAQ voor het type verbinding dat er Passthrough genomen moet worden. Echter Native zoals @Darkje  aangeeft is het of in ieder geval het werkt.

De zwart gemaakte dingen heb ik geen invloed op. Dit kan bij deze asus niet aangepast worden evenals de prefix lengte dit gebeurd automatisch.

Ik hoop dat hier meer mensen iets aan hebben.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Fijn dat het is gelukt met de tips van @Darkje 🙂

Ik ga er vanuit dat je zo bent geholpen @jansmarcel

Mocht je nog vragen hebben kom gerust bij ons terug.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic