1
Vraag
2
Reacties
JoostWW

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Belgisch internet, op basis van IP-adres

Goedemiddag,

 

Sinds enkele dagen hebben we op elk apparaat (gsm, ipad, laptops) in huis "Belgisch" internet. Op basis van ons IP-adres krijgen we Belgische zoekresultaten op google.nl en op diverse apps zoals YouTube kunnen we bepaalde video's niet meer bekijken vanwege ons Belgisch ip-adres.

 

We wonen in Zuid-Limburg, ongeveer 10 km van de Belgische grens, en hebben hier nog nooit Belgisch netwerk etc. gehad.

 

Bepaalde vpn programma's gebruiken we niet en tevens hebben we dit probleem op elk apparaat.

 

Het inschakelen van onze locatie helpt bij bepaalde apps ook niet, omdat het schijnbaar Belgische ip-adres bepalend is.

 

Bij het inschakelen van ons 4g netwerk konden we alles weer bekijken, maar via onze wifi/kabel helaas niet.

 

Ziggo kon ons simpelweg niet verder helpen en een mogelijke oorzaak wisten zij ook niet.

 

Hopelijk kan iemand anders ons verder te helpen. 

 

Bedankt en beste groet

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
JoostWW
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Sinds vandaag is alles (ook google en youtube) weer afgestemd op Nederland. 

 

Mij is nog altijd onduidelijk wat precies de oorzaak is geweest. Misschien heeft het rapporteren bij Google geholpen. Het blijft natuurlijk vreemd dat zich dit probleem opeens heeft voorgedaan. 

 

Bekijk in context

29 Reacties 29
Andre Verbeek

Level 9
  • 296Posts
  • 21Oplossingen
  • 96Likes

Probeer eens via icloud instellingen ergens bij prive doorgifte de locatie op Nederland te zetten?

PieterBoes

Level 6
  • 91Posts
  • 2Oplossingen
  • 43Likes

Nogal kort door de bocht van Ziggo om te melden dat ze niet kunnen helpen!!!!! Het is ten slotte hun netwerk waar je gebruik van maakt en waar mogelijk een fout in zit!

In het menu van je modem kun je je IP-adres vinden en dat vergelijken met een site als myip.com om te zien of je je eigen IP-adres daadwerkelijk wel gebruikt (ik neem aan van wel).

Een mogelijklheid om een ander IP-adres te krijgen is je modem voor een lange periode uit te zetten.

JoostWW
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Andre en Pieter, bedankt voor jullie reacties!

 

Ik heb de Windowstoets + R ingedrukt en vervolgens cmd en daarna ipconfig ingevuld. Het daar aangegeven IPv4 adres verschilt ten opzichte van het adres wat ik te zien krijg bij de Connect Box informatie bij Ziggo. Op andere websites zoals ip-adres.nl is het adres wel hetzelfde als op de mijnziggo website. Als ik naar het IPv6 adres kijk, zie ik op myip.com een ander adres ten opzichte van de Connect Box informatie bij Ziggo.

 

Ik weet niet wat deze verschillen betekenen. Op alle websites wordt wel aangegeven dat het een Nederlands adres betreft. 

 

Ik heb het modem al teruggezet naar de fabrieksinstellingen en vervolgens opnieuw ingesteld, maar dit mocht helaas ook niet baten. 

 

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

gebruik je een vpn ?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Twee oorzaken of de fout zit bij Ziggo en jouw publiek IP adres is ooit van een Belgische provider geweest. Dan heeft Ziggo dit gekocht maar administratief nooit goed geregistreerd.

De andere oorzaak is toch echt een VPN zonder dat je dit weet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@JoostWW IPconfig laat je interne netwerk zien en niet je externe IP adres.

 

Kun je de eerste drie blokken weergeven van het IPv4 adres wat je hier ziet? What Is My IP?

Het vierde blok niet hier weergeven.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@PieterBoes  schreef:

Nogal kort door de bocht van Ziggo om te melden dat ze niet kunnen helpen!!!!! Het is ten slotte hun netwerk waar je gebruik van maakt en waar mogelijk een fout in zit!

In het menu van je modem kun je je IP-adres vinden en dat vergelijken met een site als myip.com om te zien of je je eigen IP-adres daadwerkelijk wel gebruikt (ik neem aan van wel).

Een mogelijklheid om een ander IP-adres te krijgen is je modem voor een lange periode uit te zetten.


Als er geen duidelijk beeld is, dan kan de standaard Ziggo helpdesk niet helpen, helaas.

Hier op het forum kan men dieper in de systemen en/of de juiste mensen bereiken.

 

Een modem voor een langere periode uitzetten geeft niet zeker een nieuw IP adres, blijkt uit de meldingen van velen die dat al geprobeerd hebben.

JoostWW
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor jullie reacties!


Zo ver ik weet, gebruikt niemand een vpn programma. Op bijv. mijn mobiele telefoon staat na het zoeken naar VPN bij instellingen: geen vpn’s. Tevens hebben we dit probleem pas sinds enkele dagen en op al onze apparaten.

 

Door mijn locatie aan te zetten krijg ik weer Nederlandse zoekresultaten, maar op apps zoals YouTube krijg ik bijv. nog altijd Belgische reclames en worden video’s geblokkeerd. Na het uitschakelen van mijn locatie wordt er op Google weer overgeschakeld naar België op basis van het IP-adres.

 

Ziggo heb ik vandaag 4x gebeld, maar helaas telkens zonder resultaat.

 

 

 

 

 

JoostWW
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dag Bert, dat ga ik even opzoeken.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

In principe is het publieke IP adres ook vindbaar via de Connectbox via beheer - informatie dat moet overeenkomen met wat je via de gegeven link vindt. 

JoostWW
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@RoWi. Het IPv4 adres op de website van Bert is gelijk aan die op de mijnziggo Connectbox Informatie. Het IPv6 adres komt niet overeen.

 

@Bert Welke blokken bedoel je precies? Ik zie onder elkaar opgesomd: de IPv6, de IPv4, ip locatie en isp

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

IPv4 adres 001.002.003.004 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat het IPV6 niet overeenkomt kan kloppen dan is dat waarschijnlijk het IPV6 adres van het apparaat waarmee je die website bezoekt. Als je bij locatie Limburg ziet en een Nederlandse plaats in je regio zal er bij Ziggo intern een en ander moeten worden uitgezocht.

 

Even een dubbele controle als je deze site bezoekt zie je dan bij ISP VodafoneZiggo?

https://ipv6-test.com/

JoostWW
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De eerste drie blokken zijn 217.62.86

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@JoostWW  schreef:

De eerste drie blokken zijn 217.62.86


Dat is in ieder geval een door Vodafone geregisteerd bereik, de AS is gelokaliseerd in Schimmert dat klopt ook, tot zover in mijn ogen nog  geen duidelijke reden, om dat Belgische IP gedoe te verklaren.

 

 

 

@JoostWW die smsjes houd in ieder geval in dat je via een mast in Duitsland of Belgie bent verbonden geweest niet met een Nederlandse Vodafone mast.

JoostWW
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Als ISP staat bij de IPv4 Vodafone Libertel en bij de IPv6 inderdaad Vodafone Ziggo.

 

Op de site van Bert (https://www.whatismyip.com/) staat als IP locatie Utrecht en op diverse andere sites betreft het een Limburgse locatie in de buurt van onze woonplaats.

 

Afgelopen nacht kreeg ik toevallig twee smsjes met de bekende tekst 'welkom in België' en een sms met 'welkom in Duitsland' van mijn provider. Zulke smsjes krijgen we hier normaal nooit, dus vond het wel opvallend. 

JoostWW
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik zie overigens dat ik Nederlandse video's nu wel kan bekijken. Op NOS bijvoorbeeld: "Bekijk de samenvatting van PSV - FC Twente. Deze video is alleen in Nederland te bekijken." Hierbij heb ik geen problemen. 

 

Echter blijft Google en ook Youtube op basis van het IP-Adres op België afgestemd. Misschien zit bij deze organisaties het probleem?

 

Adviseren jullie om dan toch nog eens contact op te nemen met Ziggo?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Google en veel andere websites zo ook https://www.whatismyip.com baseren de locatie op basis van een schatting.

Er kan enige tijd overheen gaan voordat deze nauwkeurig is.

Bij een veranderd ip adres kan de oude locatie van dat adres nog lang in hun systemen staan.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat hangt ook van diverse instellingen af, zelfs met nagenoeg alle locatie services uit is mijn locatie tot op de wijk nauwkeurig. 

 

Dat hele België verhaal blijft hoe dan ook vreemd. Een IP adres wat in Nederland is geregistreerd zo ruim in schatten dat het dit effect heeft klinkt vreemd, maar inderdaad niet onmogelijk.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic