Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
JoostWW
Level 3

Belgisch internet, op basis van IP-adres

Goedemiddag,

 

Sinds enkele dagen hebben we op elk apparaat (gsm, ipad, laptops) in huis "Belgisch" internet. Op basis van ons IP-adres krijgen we Belgische zoekresultaten op google.nl en op diverse apps zoals YouTube kunnen we bepaalde video's niet meer bekijken vanwege ons Belgisch ip-adres.

 

We wonen in Zuid-Limburg, ongeveer 10 km van de Belgische grens, en hebben hier nog nooit Belgisch netwerk etc. gehad.

 

Bepaalde vpn programma's gebruiken we niet en tevens hebben we dit probleem op elk apparaat.

 

Het inschakelen van onze locatie helpt bij bepaalde apps ook niet, omdat het schijnbaar Belgische ip-adres bepalend is.

 

Bij het inschakelen van ons 4g netwerk konden we alles weer bekijken, maar via onze wifi/kabel helaas niet.

 

Ziggo kon ons simpelweg niet verder helpen en een mogelijke oorzaak wisten zij ook niet.

 

Hopelijk kan iemand anders ons verder te helpen. 

 

Bedankt en beste groet

0 Kudos
29 Reacties 29
Meldingen
Aan Uit
Steefb
Level 20

Ik vermoed dat dit adres in Belgie geregistreerd heeft gestaan. Misschien dat Liberty Global wat adressen heeft overgeheveld naar Nederland.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Dat is inderdaad, nagenoeg de enige logische verklaring.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

"Afgelopen nacht kreeg ik toevallig twee smsjes met de bekende tekst 'welkom in België' en een sms met 'welkom in Duitsland' van mijn provider. Zulke smsjes krijgen we hier normaal nooit, dus vond het wel opvallend. "

 

Ik hoorde zojuist op de radio dat er meer mensen zijn die dit soort SMSjes hebben gekregen en verbindingsproblemen hebben.

 

Een Ziggo moderator kan eens dieper in de systemen kijken en mogelijk meer meldingen zien en/of dat er meer verbindingsproblemen zijn.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

0 Kudos
Steefb
Level 20

@Bert  schreef:

"Afgelopen nacht kreeg ik toevallig twee smsjes met de bekende tekst 'welkom in België' en een sms met 'welkom in Duitsland' van mijn provider. Zulke smsjes krijgen we hier normaal nooit, dus vond het wel opvallend. "

 

Ik hoorde zojuist op de radio dat er meer mensen zijn die dit soort SMSjes hebben gekregen en verbindingsproblemen hebben.

 

 

Voor wat meer info.

 

Telco's op T-Mobile-netwerk stuurden onterecht automatische sms buitenlandbezoek - Tablets en telefo...

 

Nederlandse gebruikers van providers op het T-Mobile-netwerk ontvingen afgelopen nacht sms-berichten van hun telco's waarin ze welkom geheten werden in het buitenland, terwijl ze daar niet waren. T-Mobile zegt dat het door werkzaamheden kwam en is de zaak aan het onderzoeken.

SMS T-Mobile buitenland
Beeld via @tavenier op Twitter
Het gaat om T-Mobile, Tele2, Ben en Simpel, afgaande op meldingen op Twitter.

 

Desgevraagd meldt T-Mobile-woordvoerder Klaas Jan Lageschaar dat klanten zich niet zorgen hoeven te maken over eventuele hogere tarieven als gevolg van het bericht. Al met al mag de sms dus genegeerd worden.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Dat staat dus volledig los van Vodafone en Ziggo en dit topic.

JoostWW
Level 3
Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties!

 

Ik hoop inderdaad dat google, youtube, etc. het ip-adres snel weer als Nederlands gaan herkennen.

Wellicht heeft Ziggo ook nog een oplossing, na het lezen van deze berichten.

 

Je leest op het internet ook wel vaker over problemen met IP-adressen of het gebruik van buitenlandse IP-adressen door niet welwillende mensen op het web. Vandaar dat ik dit probleem aan jullie heb voorgelegd. Maar zoals uit jullie reacties blijkt, gaat het waarschijnlijk gewoon om een foutieve afstelling dieper in het systeem van Ziggo of een onnauwkeurige bepaling van google e.d.

0 Kudos
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemorgen @JoostWW en een warm welkom op de Community,

Vervelend dat je op dit moment problemen ervaart met je IP adres i.c.m. de diverse online services (zoekmachines, Youtube)!  Ik zie dat de hier aanwezige experts al flink met je meegeanalyseerd hebben om een en ander uit te sluiten. Ik heb zelf ook even een blik geworpen op jouw verbinding en ik zie dat jouw IP4 en IPV6 adres een Nederlands IP adres hebben. Beide adressen staan ook in de europese databank voor IP Adressen. Alle IP adressen van heel Europa horen hierin te staan. Zowel het IPV4 als IPV6 adres staan hier zo te zien al jaren gelinkt aan Ziggo. Dus van het schuiven met IP blokken door LIberty Global (LGI) is hier dus geen sprake. 

Om even een en ander uit te sluiten wil ik vragen om op Google te controleren welke IP locatie er aangegeven wordt. Zie jij kans dit te controleren?  Je kan IP problemen via deze link rapporteren zodat de juiste Geolocatie aan de IP adressen gekoppeld wordt door de bekende zoekmachines. 

JoostWW
Level 3
Topicstarter

@Paul, bedankt voor je reactie en het nakijken!

 

Wat betreft de locatie van het IP adres op Google, heb ik twee foto's van Google op verschillende apparaten bijgevoegd. Zoals je kunt zien, wordt het internet telkens op België afgestemd. Is dit wat je bedoelde met het controleren van de IP locatie op Google of moet ik iets anders doen?

 

Ik heb het IP probleem ook bij google gerapporteerd. Dank voor de link.

 

 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Apart de postcode zal vermoed ik bij benadering kloppen, en toch op basis van het IP  België.

Hoe staan de locatie en privacy instellingen, dat kan ook nog meespelen.

JoostWW
Level 3
Topicstarter

Sinds vandaag is alles (ook google en youtube) weer afgestemd op Nederland. 

 

Mij is nog altijd onduidelijk wat precies de oorzaak is geweest. Misschien heeft het rapporteren bij Google geholpen. Het blijft natuurlijk vreemd dat zich dit probleem opeens heeft voorgedaan.