1
Vraag
2
Reacties
Gebruiker456325

Level 5
  • 71Posts
  • 3Oplossingen
  • 17Likes

Bekabelde wifi repeater of een Ziggo WIfi Pod

Mijn verdiepingsvloer is een kanaalplaat betonvloer met een krimpnetwapening in de cementdekvloer. Dat is een ijzeren wapeningsnet ø6 mm met vierkante vakken 100 mm. Als je het koopt moet je zeggen krimpnetwapening ø6-100. Kijk deze betonvloer: ongeveer de helft is lucht.

Gebruiker456325_0-1632596332685.jpeg

badkamer, onder 1 is de meterkastbadkamer, onder 1 is de meterkast                  Gebruiker456325_2-1632599921376.jpeg

   

Gebruiker456325_3-1632599952118.jpeg

 

De foto's zijn op de verdieping tijdens de bouw, van de badkamer, studeerkamer en hal. Hierop is de krimpnetwapening nog te zien. Onder 1 is de meterkast. Er is geen noppen glijfolie met aluminium onderkant, die is er wel op de begane grond.                

 

Ik heb wat metingen gedaan met de Ziggo Speedtest. De connectbox heeft een abo snelheid 300 Mbps. Het is een nieuwe connectbox. De metingen zijn op een ander moment ook wel eens 280 Mbps. Het gaat er nu even om wat ik nu meet. Ik meet het volgende:

 

Beneden onderaan de trap 100-120 Mbps 

Boven aan de trap met de betonvloer ertussen, beste meting is 32 Mbps

 

Boven bij de 22cm dikke kalkzandsteenmuur van de studeerkamer aan de kant van de meterkast 22 Mbps

Zelfde muur aan de andere kant 18 Mbps. Die muur heeft geen wapening.

Boven aan het bureau in de studeerkamer achter deze muur 13 Mbps

Boven in mijn slaapkamer elders op de verdieping op het nachtkastje 9 Mbps

 

Beneden tegen het plafond in de meterkast 108 Mbps

Boven op de vloer direct boven de meterkast (bij 1) 50 Mbps.

Daar ligt behalve de krimpnetwapening ook het aardingsmatje van roestvrij staal. 

Boven op de plee in de badkamer 60 Mbps

 

Een betonvloer met krimpnetwapening dempt het wifi signaal in deze meting dus met 45 tot 75% . 

 

Mijn gedachten gaan uit om een dual band wifi repeater te plaatsen in het stopcontact boven aan de trap die met een cat6 kabel is verbonden met de connectbox. Dan heb ik boven ook een zender die tot 300 Mbps uitstraalt over de verdieping en zou ik daar dan goede wifi moeten hebben.  Een Ziggo Wifi Pod heeft geen contact voor een cat6 kabel, althans ik kan het niet zien op de afbeelding. Die zou maar een 32 Mbps snelheid versterken in een Smartwifi mesh waarbij het 2,4 en 5,0 GHz netwerk worden samengevoegd tot een netwerk.

 

Mijn connectbox is prima, als ik in de woonkamer zit op 8 meter afstand van de meterkast heb ik op de laptop met Ziggo speedtest 309 Mbps bij een abo snelheid van 300 Mbps. 

 

Op het trottoir op straat op 5 meter afstand van de gevel meet ik 56,8 Mbps. 

Een gebogen kartonnen schermpje met aluminium folie erop achter de connectbox, heeft dat zin?

 

Wat zouden jullie doen?

(NB op een ander moment van de dag meet ik op dezelfde plekken ook wel eens het dubbele.

Alle metingen waren met verbinding met het 5,0 GHz netwerk). 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Gebruiker456325 "Als je de wifi pods eventueel zou willen terugsturen, kan je het modem dan met de resetknop weer uit de mesh halen en krijg je het 2,4 en 5,0 GHz netwerk weer terug?"

 

Je blijft ook met mesh 2,4 en 5 GHz houden, maar met 1 SSID en 1 beveiligingssleutel, dus je ziet overal dezelfde SSID / wifinaam.

Om mesh uit te zetten heb je de restknop niet eens nodig.

In je modem zet je in de Geavanceerde instellingen -> Draadloos de Smartwifi instelling op uitgeschakeld en je kunt de 2,4 en 5 GHz weer instellen zoals je wilt en in beveiliging kun je de beveiligingssleutel weer instellen zoals je wilt.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Een wifi repeater halveert sowieso het signaal, omdat die heen en terug moet zenden over de wifiverbinding en dat kost snelheid en stabiliteit.

 

Een bedrade Wifipod in combinatie maakt 1 mesh netwerk met de volle snelheid met je Connect box, ik krijg uit een bedrade pod 600 Mbps op 6 meter afstand.

Met een pod die verder weg op 12 meter via wifi verbinding maakt met de andere pod en het modem, heb ik nog 250 Mbps, ook in de tuin op 8 meter verder.

De pods onderhouden hun eigen contact en via wifi met een 2e verborgen wifi kanaal, vandaar dat deze werkt als een access point en niet als repeater.

 

Zie deze pagina en je kunt ze lenen/huren voor € 1,25 per stuk per maand, onbeperkte garantie en per maand opzegbaar.

SmartWifi van Ziggo - Perfecte wifi met slimme wifi-versterkers

Gebruiker456325
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 3Oplossingen
  • 17Likes

@Bert dank je wel. Je lost alvast een vraag op, dat een bekabelde repeater heen en weer moet met het signaal en dan dus (om en bij) halveert. Maar ik lees elders dat als je de repeater als bekabeld access point installeert die de snelheid van de connectbox doorgeeft. 

 

Je link leidt naar specificaties van de wifi pods en als ik doorblader zie ik ook staan dat je ze bekabeld kan verbinden. Voor ons is het steeds hikken tegen de beschrijving aan. Want op de plaatjes staat dat het signaal vrolijk door de verdiepingsvloeren gaat. En dat is hier steeds een raadsel want dat is hier met deze betonvloer echt niet het geval. Dat is de reden waarom ik nog niet aan de wifi pods ben gegaan.

 

Als het signaal op de begane grond 100 Mbps is, is het op de verdieping 9-32 Mbps en op zolder (eveneens met dezelfde betonvloer) alleen met de 2,4 GHz band in de hal 17 Mbps, voorgevel 5 Mbps en achtergevel 0 Mbps. Is er ergens op de website van Ziggo nog meer informatie wat te doen bij betonvloeren die het signaal 45-75% dempen? Ik wil je advies helemaal opvolgen maar ik zou er graag in detail nog meer over willen lezen voordat ik dingen ga bestellen. Ik wou dat nu eens een keer fatsoenlijk oplossen. Dat ook de printer in de studeerkamer op een normale manier met de connectbox kan verbinden. 

 

Op de plaatjes adviseren ze je om de wifi pods op ongeveer 1,50 meter hoogte te zetten. Maar wat moet je doen als daar helemaal geen stopcontact zit? De vrouw des huizes wil wel eens protesteren als ik stekkerblokken en kabels op die plek ga aanleggen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik lees op de pagina's ook: "Isolatie, betonnen muren en apparatuur zorgen er soms voor dat je verbinding er niet sneller op wordt."

 

Ik zou zoveel mogelijk pods via een kabel aansluiten en verdere zo niet mogelijk via een kabel, dan via wifi.

Het blijft uitproberen, vandaar dat ik vooral lenen/huren benoem, mocht het niet werken, dan kun je ze terug sturen.

Ik heb in 17 jaar niet zo'n stabiele en zekere wifi verbinding ervaren met minder wifipunten, dan met de pods, ik wil niet meer terug naar access points of eigen routers en zeker voor deze prijs/kwaliteit verhouding.

Gebruiker456325
Topicstarter
Level 5
  • 71Posts
  • 3Oplossingen
  • 17Likes

Als je de wifi pods eventueel zou willen terugsturen, kan je het modem dan met de resetknop weer uit de mesh halen en krijg je het 2,4 en 5,0 GHz netwerk weer terug? Bij voorbaat dank.

 

Ik zou dan een bekabelde wifi pod op de verdieping willen plaatsen die dezelfde 300 Mbps snelheid via wifi doorgeeft over de verdieping. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Gebruiker456325 "Als je de wifi pods eventueel zou willen terugsturen, kan je het modem dan met de resetknop weer uit de mesh halen en krijg je het 2,4 en 5,0 GHz netwerk weer terug?"

 

Je blijft ook met mesh 2,4 en 5 GHz houden, maar met 1 SSID en 1 beveiligingssleutel, dus je ziet overal dezelfde SSID / wifinaam.

Om mesh uit te zetten heb je de restknop niet eens nodig.

In je modem zet je in de Geavanceerde instellingen -> Draadloos de Smartwifi instelling op uitgeschakeld en je kunt de 2,4 en 5 GHz weer instellen zoals je wilt en in beveiliging kun je de beveiligingssleutel weer instellen zoals je wilt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic