Vandaag waren er werkzaamheden op mijn adres, volgens de storingen/werkzaamheden checker was dit om 1 uur 's middags afgehandeld. Rond 2 uur begon de verbinding instabiel te worden, dus heb ik mijn modem (De witte connectbox) van het stroom gehaald. Nadat de modem opnieuw was opgestart kreeg ik geen internet verbinding meer. Heb geprobeerd meerdere keren opnieuw opstarten zonder enig zin. Uiteindelijk geprobeerd de splitter voor TV en internet eraf te halen en alleen internet aan te sluiten, tot mijn verbazing werkt het nu wel.
Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen, hopen op het beste, toch even een monteur langs laten komen of de splitter zelf vervangen?
Hieronder mijn downstream en upstream als dat relevant kan zijn.
Upstream
Opgelost! Ga naar oplossing.
Monteur is vandaag langsgeweest, tijdens de werkzaamheden van maandag is er iets dat het signaal verstoordde tussen de kabel en de aansluiting gekomen en niet weggehaald. Het is opgelost.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Misschien is het handig dat je de splitter kan vervangen, kan je een foto maken van de splitter en ben je er van afhankelijk. Een Ziggo medewerker kan altijd een nieuwe sturen.
Je zou nog een keer kunnen proberen het modem even uitzetten, splitter er weer tussen, dan je modem weer aanzetten en kijken wat het doet. Aan de screenshots te zien is de splitter wel nodig.
De reden is overduidelijk: enorm veel demping. Het downstream-vermogen is veel te laag (moet minimaal -8 dBmV zijn) en het upstream-vermogen is veel te hoog (moet maximaal 49 dBmV zijn).
Was het modem tijdens het ophalen van bovenstaande gegevens met of zonder de splitter aangesloten?
Deze gegevens zijn zonder splitter, met splitter werkt de internetverbinding helemaal niet.
Deze splitter had de monteur gegeven (mid-zomer 2021 als ik het goed heb)
Dat belooft niet veel goeds, zelfs zonder splitter is er nog zeker ~15 dB teveel demping. De splitter zelf is trouwens prima.
Is het modem direct op het AOP (de hoofdaansluiting) aangesloten? Kun je daarvan een foto plaatsen?
Momenteel heb ik mijn modem zo aangesloten.
De contactdoos (btv 01-SET) is ook prima, er is echter geen buitenkabel (gebruikelijk groen) op aangesloten. Is deze contactdoos het AOP c.q. is er geen contactdoos aanwezig in de meterkast?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Zover ik kan zien is er geen contactdoos in de meterkast.
Ik vermoed dat deze contactdoos het AOP is, zeker als de monteur de splitter hierop geplaatst heeft, maar het is wel belangrijk om dit zeker te weten. Zou je anders een foto van de meterkast kunnen plaatsen?
Overigens acht ik de kans groot dat een monteur nodig is.
Inderdaad geen buitenkabel of contactdoos zichtbaar in de meterkast.
Morgen komt een moderator (Ziggo-medewerker) langs in het topic zodat een monteursafspraak kan worden ingepland.
Weet niet wat ze gedaan hebben, maar het lijkt mij dat de werkzaamheden de oorzaak zijn.
@Dieks schreef:Deze gegevens zijn zonder splitter, met splitter werkt de internetverbinding helemaal niet.
Deze splitter had de monteur gegeven (mid-zomer 2021 als ik het goed heb)
Ja, dat is logisch. Het signaal is al bar slecht. Een splitter dempt het signaal nog meer.
Inderdaad, -15 dBmV is echt het minimum waarop nog kanalen kunnen worden gekoppeld, het modem hangt als het ware aan een zijden draadje. Een tweewegsplitter voegt ~4 dB demping toe.
@tobiastheebe schreef:
De contactdoos (btv 01-SET) is ook prima, er is echter geen buitenkabel (gebruikelijk groen) op aangesloten. Is deze contactdoos het AOP c.q. is er geen contactdoos aanwezig in de meterkast?
@tobiastheebe dank je voor de overname topic 😊 even aanvulling voor @Dieks , de splitter kan je beste witte kapje afhalen en weer terug in de AOP doen.
Maar beste is ook dat de AOP wordt vervangen naar een nieuwer model
Nieuwste Ziggo AOP 4 Hoekig maar lijkt 3 Hoekig
De TRISZ-DG300 wordt alleen in de meterkast geplaatst, in de woonkamer wordt nog steeds de btv 01-SET geplaatst. Het AOP is dus de nieuwste versie. Overigens hebben de TRISZ-DG300 en btv 01-SET vergelijkbare specificaties, ze zijn beide tot 2 GHz geschikt.
Ik heb een afspraak gemaakt met de monteur, maar die is gewoon afgezegd? Ik kan de reden ervoor ook niet achterhalen
Hey @Dieks, welkom hier op de Community!
Wat bizar dat je na de werkzaamheden ineens helemaal geen verbinding meer hebt. Dit is natuurlijk verre van de bedoeling en ik zie dat je hier al goed op weg bent geholpen om te kijken naar wat er precies nodig is.
Als ik alles zo lees, ben ik het helemaal eens met het feit dat er een monteur jouw kant op moet komen. Ik begrijp dat je al een afspraak had gemaakt, maar dat deze op mysterieuze wijze is geannuleerd. Ik zal eerlijk bekennen dat ook ik de reden van de annulering niet kan plaatsen. Het lijkt alsof het systeem dit automatisch heeft gedaan, want dit heeft in ieder geval geen handelingen van een medewerker betroffen.
Hoe dan ook moet er nu gewoon een nieuwe afspraak komen, want het signaal is echt veel te zwak voor het modem om zijn werk te doen. Ik heb nu de eerst mogelijke afspraak voor je ingepland op donderdag 5 mei tussen 12:00 en 18:00 uur. Je krijgt hiervan een bevestiging per mail verstuurd. Komt dit je niet uit, dan kun je via Mijn Ziggo de afspraak zelf wijzigen naar een beter moment.
Mocht je nog vragen hebben over de afspraak, laat het dan weten! Zodra de monteur is geweest, zou je dan hier een terugkoppeling willen geven of het is opgelost? 🙂
Monteur is vandaag langsgeweest, tijdens de werkzaamheden van maandag is er iets dat het signaal verstoordde tussen de kabel en de aansluiting gekomen en niet weggehaald. Het is opgelost.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.