1
Vraag
2
Reacties
Dieks

Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bekabeld internet werkt niet met splitter

Vandaag waren er werkzaamheden op mijn adres, volgens de storingen/werkzaamheden checker was dit om 1 uur 's middags afgehandeld. Rond 2 uur begon de verbinding instabiel te worden, dus heb ik mijn modem (De witte connectbox) van het stroom gehaald. Nadat de modem opnieuw was opgestart kreeg ik geen internet verbinding meer. Heb geprobeerd meerdere keren opnieuw opstarten zonder enig zin. Uiteindelijk geprobeerd de splitter voor TV en internet eraf te halen en alleen internet aan te sluiten, tot mijn verbazing werkt het nu wel.

Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen, hopen op het beste, toch even een monteur langs laten komen of de splitter zelf vervangen?

Hieronder mijn downstream en upstream als dat relevant kan zijn.

Dieks_1-1651519784247.png

Upstream

Dieks_2-1651519880694.png

 

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dieks
topicstarter
Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Monteur is vandaag langsgeweest, tijdens de werkzaamheden van maandag is er iets dat het signaal verstoordde tussen de kabel en de aansluiting gekomen en niet weggehaald. Het is opgelost. 

Bekijk in context

19 Reacties 19
Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 17741Posts
  • 792Oplossingen
  • 4610Likes

Misschien is het handig dat je de splitter kan vervangen, kan je een foto maken van de splitter en ben je er van afhankelijk. Een Ziggo medewerker kan altijd een nieuwe sturen.

 

Je zou nog een keer kunnen proberen het modem even uitzetten, splitter er weer tussen, dan je modem weer aanzetten en kijken wat het doet. Aan de screenshots te zien is de splitter wel nodig.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3520Likes

De reden is overduidelijk: enorm veel demping. Het downstream-vermogen is veel te laag (moet minimaal -8 dBmV zijn) en het upstream-vermogen is veel te hoog (moet maximaal 49 dBmV zijn).

 

Was het modem tijdens het ophalen van bovenstaande gegevens met of zonder de splitter aangesloten?

Dieks
topicstarter
Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Deze gegevens zijn zonder splitter, met splitter werkt de internetverbinding helemaal niet. 

1651521509773967184389000186662.jpg

Deze splitter had de monteur gegeven (mid-zomer 2021 als ik het goed heb) 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3520Likes

Dat belooft niet veel goeds, zelfs zonder splitter is er nog zeker ~15 dB teveel demping. De splitter zelf is trouwens prima.

 

Is het modem direct op het AOP (de hoofdaansluiting) aangesloten? Kun je daarvan een foto plaatsen?

Dieks
topicstarter
Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Momenteel heb ik mijn modem zo aangesloten. 

16515220876301373531804294266611.jpg

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3520Likes

De contactdoos (btv 01-SET) is ook prima, er is echter geen buitenkabel (gebruikelijk groen) op aangesloten. Is deze contactdoos het AOP c.q. is er geen contactdoos aanwezig in de meterkast?

Dieks
topicstarter
Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb eerlijk gezegd geen idee. 

Dieks
topicstarter
Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Zover ik kan zien is er geen contactdoos in de meterkast.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3520Likes

Ik vermoed dat deze contactdoos het AOP is, zeker als de monteur de splitter hierop geplaatst heeft, maar het is wel belangrijk om dit zeker te weten. Zou je anders een foto van de meterkast kunnen plaatsen?

 

Overigens acht ik de kans groot dat een monteur nodig is.

Dieks
topicstarter
Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

16515239350352688334305569309893.jpg

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3520Likes

Inderdaad geen buitenkabel of contactdoos zichtbaar in de meterkast.

 

Morgen komt een moderator (Ziggo-medewerker) langs in het topic zodat een monteursafspraak kan worden ingepland.

bburgg
Expert
Expert
  • 837Posts
  • 94Oplossingen
  • 186Likes

Weet niet wat ze gedaan hebben, maar het lijkt mij dat de werkzaamheden de oorzaak zijn. 

bburgg
Expert
Expert
  • 837Posts
  • 94Oplossingen
  • 186Likes

@Dieks  schreef:

Deze gegevens zijn zonder splitter, met splitter werkt de internetverbinding helemaal niet. 

1651521509773967184389000186662.jpg

Deze splitter had de monteur gegeven (mid-zomer 2021 als ik het goed heb) 


Ja, dat is logisch. Het signaal is al bar slecht. Een splitter dempt het signaal nog meer.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3520Likes

Inderdaad, -15 dBmV is echt het minimum waarop nog kanalen kunnen worden gekoppeld, het modem hangt als het ware aan een zijden draadje. Een tweewegsplitter voegt ~4 dB demping toe.

Dave!
Super Expert
Super Expert
  • 17741Posts
  • 792Oplossingen
  • 4610Likes

@tobiastheebe  schreef:

De contactdoos (btv 01-SET) is ook prima, er is echter geen buitenkabel (gebruikelijk groen) op aangesloten. Is deze contactdoos het AOP c.q. is er geen contactdoos aanwezig in de meterkast?


@tobiastheebe   dank je voor de overname topic 😊 even aanvulling voor @Dieks , de splitter kan je beste witte kapje afhalen en weer terug in de AOP doen.

 

 

Maar beste is ook dat de AOP wordt vervangen naar een nieuwer model

 

Nieuwste Ziggo AOP 4 Hoekig maar lijkt 3 HoekigNieuwste Ziggo AOP 4 Hoekig maar lijkt 3 Hoekig

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3520Likes

De TRISZ-DG300 wordt alleen in de meterkast geplaatst, in de woonkamer wordt nog steeds de btv 01-SET geplaatst. Het AOP is dus de nieuwste versie. Overigens hebben de TRISZ-DG300 en btv 01-SET vergelijkbare specificaties, ze zijn beide tot 2 GHz geschikt.

Dieks
topicstarter
Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb een afspraak gemaakt met de monteur, maar die is gewoon afgezegd? Ik kan de reden ervoor ook niet achterhalen

Screenshot_20220503_182652.jpg

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 2822Posts
  • 374Oplossingen
  • 585Likes

Hey @Dieks, welkom hier op de Community! 

Wat bizar dat je na de werkzaamheden ineens helemaal geen verbinding meer hebt. Dit is natuurlijk verre van de bedoeling en ik zie dat je hier al goed op weg bent geholpen om te kijken naar wat er precies nodig is. 

 

Als ik alles zo lees, ben ik het helemaal eens met het feit dat er een monteur jouw kant op moet komen. Ik begrijp dat je al een afspraak had gemaakt, maar dat deze op mysterieuze wijze is geannuleerd. Ik zal eerlijk bekennen dat ook ik de reden van de annulering niet kan plaatsen. Het lijkt alsof het systeem dit automatisch heeft gedaan, want dit heeft in ieder geval geen handelingen van een medewerker betroffen. 

Hoe dan ook moet er nu gewoon een nieuwe afspraak komen, want het signaal is echt veel te zwak voor het modem om zijn werk te doen. Ik heb nu de eerst mogelijke afspraak voor je ingepland op donderdag 5 mei tussen 12:00 en 18:00 uur. Je krijgt hiervan een  bevestiging per mail verstuurd. Komt dit je niet uit, dan kun je via Mijn Ziggo de afspraak zelf wijzigen naar een beter moment. 

 

Mocht je nog vragen hebben over de afspraak, laat het dan weten! Zodra de monteur is geweest, zou je dan hier een terugkoppeling willen geven of het is opgelost? 🙂

Dieks
topicstarter
Raadgever
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Monteur is vandaag langsgeweest, tijdens de werkzaamheden van maandag is er iets dat het signaal verstoordde tussen de kabel en de aansluiting gekomen en niet weggehaald. Het is opgelost. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic