1
Vraag
2
Reacties
sjorsra

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bekabeld internet via coax wandcontactdoos?

Hoi,

 

Sinds kort heb ik Ziggo internet in mijn nieuwe appartement, en ik zou graag in het werkkamertje boven ook bedraad internet willen hebben voor betere snelheid en betrouwbaarheid. Het modem staat een verdieping lager in de meterkast (zie foto 1), vanuit deze meterkast lopen ook kabels naar coax wandcontactdozen in elke kamer inclusief de werkkamer (zie foto 2). Is het mogelijk deze bestaande kabels te gebruiken om op het werkkamertje bedraad internet te gebruiken, bijvoorbeeld via een switch?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

 

Groet,

Sjors

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Via coax kabels kun je geen internet gebruiken.

Dat gaat alleen via netwerk / UTP kabels die aangesloten zijn op je modem en indien nodig op een UTP kabel switch.

Mogelijk krijg je met de SmartWifi pods een stabielere internetverbinding.

Ik heb 18 jaar alles bekabeld aangesloten gehad, maar met de SmartWifi pods heb ik zo'n snel en stabiel internet, dat ik nu een jaar lang al geen netwerkkabel aan mijn laptop/PC nodig heb gehad.

 

SmartWifi pods | de beste wifi-oplossing voor bij je thuis (ziggo.nl)

Bekijk in context

Uitgelicht
RoWi.

Level 20
  • 18187Reacties
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

U reageert op een wat ouder topic maar inderdaad dit kan zeker, en zeer veel kennis vergt dat niet. Ziggo verkoopt een dergelijke oplossing nu ook zelf. https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/68922

 

13 Reacties 13
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Dat kan niet via coax, hiervoor moet je utp kabels gebruiken. Eventueel in combinatie met een utp switch of acces point.

 

En voor dat er iemand begint over MOCA, dit lijkt me alleen van toepassing als iemand zeer bekend is met de materie.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Via coax kabels kun je geen internet gebruiken.

Dat gaat alleen via netwerk / UTP kabels die aangesloten zijn op je modem en indien nodig op een UTP kabel switch.

Mogelijk krijg je met de SmartWifi pods een stabielere internetverbinding.

Ik heb 18 jaar alles bekabeld aangesloten gehad, maar met de SmartWifi pods heb ik zo'n snel en stabiel internet, dat ik nu een jaar lang al geen netwerkkabel aan mijn laptop/PC nodig heb gehad.

 

SmartWifi pods | de beste wifi-oplossing voor bij je thuis (ziggo.nl)

sjorsra
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor de snelle reacties! Jammer dat het niet kan maar goed om te weten.

Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van Coax leidingen om UTP kabels door te trekken? Aangezien de coax kabels niet nodig zijn kunnen deze weg.. Als dat goed te doen is is dat wellicht iets om te overwegen. Zal ook de SmartWifi pods als alternatief meenemen

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Utp kabels zijn over het algemeen dunner dan coax kabels, dus het mag geen probleem zijn.

Gebruik wel goede kwaliteit 100% koperen netwerkkabels  , CAT6 of  CAT6A de prijs is maar minimaal hoger.

 

Uitleg netwerkkabels, welke netwerkkabel heb ik nodig? - Netwerkkabelshop.nl

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 74Oplossingen
  • 446Likes

@Bert ik zou eerder voor deze gaan https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco , geven minder problemen en werken hartstikke stabiel en snel.

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Jup, ik heb ook ooit een nieuwe utp-kabel vastgetaped aan de oude coax-kabel en het hele zooitje zo doorgetrokken. Werkte op zich prima 😁 Al zijn Wifipods ook een prima alternatief als je niet per se bekabeld hoeft te hebben.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Tjeerd85  schreef:

@Bert ik zou eerder voor deze gaan https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco , geven minder problemen en werken hartstikke stabiel en snel.


@Tjeerd85 De Deco's geven niet minder problemen, ook niet meer, het is afhankelijk van de plaatselijke situatie en de apparatuur die gebruikt wordt, als ik de ervaringen zo lees op dit forum.

De SmartWifi pods hebben betere specificaties en werken samen met je modem voor het mesh netwerk.

Ik heb de pods nu een jaar in huis en heb geen bekabelde verbinding meer nodig voor lange, meer dan een uur durende, Teams en Teamviewer sessies en dergelijke, sinds 18 jaar wifi.

robinhey

Level 8
  • 242Posts
  • 1Oplossingen
  • 69Likes

@sjorsraGewoon UTP kabel aan coax kabel vastmaken en dan ééntje aan de ene kant laten trekken en de ander aan de andere kant de kabel in de pijp duwen. Je zou het ook nog met een trekveer kunnen doen.

 

De ontwikkeling van WiFi technieken staat niet stil en die nieuwe WiFi mesh technieken lossen in feite het probleem van WiFi op wat al vanaf het begin speelt. Dit is het probleem van de beperkte capaciteit van de 2,4 GHz band door al het dataverkeer tot de laatste WiFi accesspoint via 5 GHz te laten gaan.

 

Goedkope standaard WiFi repeaters die uitsluitend op 2,4 GHz werken deden dit niet. Vaker maakten ze de problemen alleen maar erger door nog meer storing te veroorzaken waardoor de buren ook genoodzaakt waren repeaters te kopen en vervolgens zit iedereen lekker elkaar te storen.

 

Hoewel de meeste gebruikers tegenwoordig genoeg hebben aan een WiFi verbinding  gaat er uiteindelijk niks boven kabels. Ook die Super WiFi accesspoints kun je het beste bedraad aansluiten op het modem. Verder helpt het ook al veel door het modem of een los WiFi accesspoint zo centraal mogelijk in het huis te plaatsen. Chinezen snappen dit en in mijn studententijd kwam ik in menig Chinees studentenhuis, want als je er één kent, dan ken je ze binnen no-time allemaal, en ze hadden vaak het WiFi accesspoint boven op de overloop hangen. Iedereen had perfecte WiFi met slechts één accesspoint. En dat was nog zo'n 2,4 GHz ding.

jmkforum

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

U reageert op een wat ouder topic maar inderdaad dit kan zeker, en zeer veel kennis vergt dat niet. Ziggo verkoopt een dergelijke oplossing nu ook zelf. https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/68922

 

jmkforum

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

idd oud topic maar de vraag was van 2022 terwijl de adapter er  in 2019 al was . dus voordat meer mensen op het idee gebracht worden dan het niet kan maar even gereageerd.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@jmkforum de Moca's bestaan al veel langer dan 2019.

Het is net als de Powerline adapters meer een noodoplossing.

jan_Doedel

Level 9
  • 239Posts
  • 8Oplossingen
  • 47Likes

Niet alleen een noodoplossing, maar ook nog eens een die meer ergenis en gedoe opleverd als een werkende verbinding. Een methode die je echt alleen net als PLC alleen maar in uiterste noodzaak een poging mee kunt wagen. Ga niet tobben met draadloos / WIFI.

Maar het is een ouder topic, Neem aan dat de TS toch wel voor de aller simpelste en fail-safe methode is gegaan. Open die coax-wandcontactdoos, met tape o.i.d. een utp kabel eraan. En met desnoods wat extra glijmiddel (bv teflon) vanaf de andere zijde de coax eruit trekken.

Maar gezien het aantal post van deze TS en de leeftijd, had deze niet allang gesloten moeten worden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic