Beste gebruikers,
Midden in de thuiswerk-tijd heb ik mijn abonnement verhoogd van start naar complete. Dat werkt goed, op één plek in huis na.
Ik woon in een nieuwbouw huis waar overal cat 6 kabels getrokken zijn. Ik heb nu dan ook overal in huis ca. 250mb download en 25mp upload (zie de afbeelding hieronder), zoals uit zowel speedtest.net en de speedtest van Ziggo blijkt.
Op één plek in huis haal ik deze snelheid echter niet. Daar komt de download snelheid niet boven de 60mb uit. De upload snelheid is daar wel gelijk, ook ca. 25 mb:
Ik heb al van alles geprobeerd:
Het enige wat ‘anders’ is op dit internet punt dan op alle andere plekken in huis is dat ik op alle andere plekken in huis een datacontactdoos in de wand heb gezet (zie foto), waar dit op de plek van de lagere internetsnelheid niet zo is.
Op het punt met de lagere snelheid heb ik het als volgt aangesloten omdat daar zowel een netwerkkabel als een coax kabel (voor de Mediabox XL) uit de wand moeten komen. Daarvoor kon ik geen contactdoos vinden. Om die reden heb ik dus aan beide kanten een UTP-stekker gezet. 1 zit in het modem, de ander loopt via het verloopstekkertje naar de apparatuur die er aan hangt (Wifibooster die weer doorstuurt naar Sonos Beam & Smart TV).
Kan dit de oorzaak zijn van de lagere internetsnelheid? Of moet ik dan de UTP-connector anders aansluiten? I'm lost…. Heeft iemand van jullie wellicht een idee?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Groet,
André
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Dave- @hanh @Gerrit Ziggo: De kabeltester laat zien dat aders 1 en 5 als enigen wél een signaaltje doorgeven, de rest niet… Ik hoop dat de stekkers die ik aan de kabel gezet heb het probleem zijn van het slechte signaal. Anders geformuleerd: dat ik de stekkers niet goed aan de kabel heb bevestigd. Ik ga dus (nogmaals) nieuwe stekkers aan de kabel zetten.
Als de kabeltester ook dan alleen signaal geeft op de aders 1 en 5 zal ik toch iets anders moeten verzinnen op het internet in de TV-hoek. Waarschijnlijk dan maar via de Wifibooster vanuit een andere plek in huis…
@hanh: in een eerdere post gaf je aan dat het wat te ver voerde om door te spreken welke aders welke rol hebben in een internetkabel. Heb je een linkje o.i.d. naar een website waar ik dat zelf misschien kan vinden? Ik vind met name sites waar aangegeven wordt dat internetten via 4 aders ook kan en dat het splitten van een netwerkkabel mogelijk is vanwege het feit dat er maar 4 aders nodig zijn… Maar dat daarmee de snelheid wel verlaagd wordt tot max 100 mb/s. Ik stel deze vraag omdat ik een andere kabel ook getest heb (om te zien of de tester het wel deed...) en die gaf aan dat 1 ader van die kabel niet goed was. Op die kabel heb ik wel internet, van hoge snelheid, dus dat verbaasde me wat... Ik zou graag willen weten hoe dit zit.
(NB: Nog een andere kabel gaf wel volledig signaal, dus het licht niet aan de tester...)
Nogmaals dank voor de hulp!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Bij de laatste foto van de aansluiting kan het mis gaan, omdat hier geen Abonne Overname Punt (AOP) bevind, is dit ook de enige aansluiting voor Internet en Televisie.
Een vaste AOP kan al stabiele situatie geven, want kabels kunnen bengelen en breuken veroorzaken hierdoor. Ik raad je aan of hier even Postcode Huisnummer te vermelden, zodat een moderator een monteur kan inplannen voor een AOP te plaatsen, tenzij er anders in het huis nog een AOP aanwezig is.
Of zelf even contact opnemen met Ziggo/
En voor de speedtest, heb je deze wel eens geprobeerd http://www.dslreports.com/speedtest
Check ff of dat verloopstekkertje minstens cat 5e is.
Er zijn nog wel cat5 verloopjes in omloop en dan is er een goede kans dat de bekabelde verbinding terugvalt naar 100 Mbps ipv het te verwachten 1 Gbps.
Er zijn ook crossover verloopstukjes. Dat zou in principe niet mogen uitmaken, maar zo een zou ik zelf niet willen hebben.
Bron:
https://www.allekabels.nl/netwerk-stekker-verloop/4503/1204564/netwerk-koppelstuk-cat5.html
Kun je evt (met enige moeite) testen zonder verloopje? Dan weet je meteen of het aan het verloopje ligt, of aan iets anders. Als nodig je zelf gemonteerde UTP Connectors checken. Dit kan handig zijn, bv:
https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabel_tester.html
De goedkoopste is goed genoeg.
Wat je zou willen hebben voor het aansluitpunt, bestaat wel, bv
https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-Wandcontactdoos-Cat6a-Coax-RJ45-Coax-Inbouw-695021208-i13466-t26...
Beste Dave,
Bedankt voor je reactie!
Bij de laatste foto van de aansluiting kan het mis gaan, omdat hier geen Abonne Overname Punt (AOP) bevind, is dit ook de enige aansluiting voor Internet en Televisie.
Ik weet niet precies wat een AOP is. Een kleine google-search lijkt te suggereren dat dit het punt is waar het internet en tv mijn woning binnenkomen? Dat punt zit in de meterkast. Daar heb na ontvangst van mediabox XL en een nieuwe splitter het modem rechtstreeks op dat vaste punt aangesloten. Vervolgens gaat er vanaf mijn modem een kabel door het huis heen naar de bovenste verdieping waar de aansluiting op die foto zit.
Een vaste AOP kan al stabiele situatie geven, want kabels kunnen bengelen en breuken veroorzaken hierdoor. Ik raad je aan of hier even Postcode Huisnummer te vermelden, zodat een moderator een monteur kan inplannen voor een AOP te plaatsen, tenzij er anders in het huis nog een AOP aanwezig is.
Dat kabels kunnen bengelen / breuken veroorzaken kan ik me inderdaad wel iets bij voorstellen, maar ik heb dus de indruk dat mijn AOP in de meterkast zit.
Gr. André
Beste Hanh,
Dank voor jouw reactie ook!
Ik heb het afgelopen weekend de volgende twee dingen (ook) geprobeerd:
Denk je dat een aansluitpunt zoals die waarvan jij het linkje stuurt het probleem op zou (kunnen) lossen? Is het te beredeneren dat het uitmaakt dat een contactdoos wél 250bm levert en een cat6 kabel met cat6 stekker niet?
Groet,
André
Hoi André
De AOP ziet er als volgt uit (zie bijlage foto’s)
Misschien kan je even de testen uitvoeren die @hanh aangaf wellicht brengt dat meer duidelijkheden met zich mee
@AvT88 Ok dat verloopstukje is vooralsnog niet de verdachte.
Ik wijzigde nog iets aan mijn bericht, dat je gemist kan hebben.
Als nodig je zelf gemonteerde UTP Connectors checken. Dit kan handig zijn, bv:
De goedkoopste is goed genoeg.
Als nodig = test zonder verloop levert geen verbetering op. Dat is dus bij jou zo.
Of je wel/niet een ideale contactdoos gaat monteren, maakt niet uit, behalve dat het fraaier is. Zoals het nu is, moet het ook goed kunnen werken met een geschikte UTP-verloop.
Dave- wrote:
Hoi André
De AOP ziet er als volgt uit (zie bijlage foto’s)
Misschien kan je even de testen uitvoeren die @hanh aangaf wellicht brengt dat meer duidelijkheden met zich mee
Die meest rechter hangt inderdaad bij mij in de meterkast . Daar zit dan vervolgens een splitter op. Maar omdat het overal in huis verder wel werkt lijkt dat het probleem niet te zijn.
hanh wrote:
De goedkoopste is goed genoeg.Als nodig = test zonder verloop levert geen verbetering op. Dat is dus bij jou zo.
Of je wel/niet een ideale contactdoos gaat monteren, maakt niet uit, behalve dat het fraaier is. Zoals het nu is, moet het ook goed kunnen werken met een geschikte UTP-verloop.
Die wijziging had ik inderdaad nog niet gezien. Het lijkt er op dat ik dus een netwerkkabel tester moet gaan halen ;-).
Ja ik heb ook zo’n dingetje. Geeft wat meer zekerheid.
Alleen kijken naar de Connectors, word je op den duur scheel van.
Wat bij mij in 1 geval definitief hielp, was de krimptang er nog eens opzetten en opnieuw stevig aandrukken. Misschien ook iets voor jou.
hanh wrote:
De goedkoopste is goed genoeg.Als nodig = test zonder verloop levert geen verbetering op. Dat is dus bij jou zo.
Misschien toch nog een aanvullende vraag (na even Googlen op een netwerkkabel tester): is jouw aanname / gedachte dat één van de acht draadjes ín de netwerkkabel stuk is? En zou dat dan de lagere internetsnelheid kunnen verklaren? Zou ik dan niet helemaal geen verbinding moeten hebben?
Nee het hangt af welke aders wel/niet. Laten we niet in de details gaan. Ik zou dit weer eens moeten gaan uitzoeken, maar zie geen nut.
Een slecht gemonteerde Connector op een kabel tussen 1 Gbps poorten aan beide kanten, kan 100 Mbps opleveren, of 10 Mbps of helemaal geen verbinding.
hanh wrote:
Nee het hangt af welke aders wel/niet. Laten we niet in de details gaan. Ik zou dit weer eens moeten gaan uizoeken.
Een slecht gemonteerde Connector op een kabel tussen 1 Gbps poorten aan beide kanten, kan 100 Mbps opleveren, of 10 Mbps of helemaal geen verbinding.
Oké, dat is duidelijk. Dank voor de snelle reacties steeds!
Nogmaals de tang erop had ik inderdaad dit weekend ook al geprobeerd. Evenals het vervangen van de connectors… dat werkte helaas beiden niet.
Het zou onhandig zijn als één van de aders stuk is, aangezien de kabel door wanden / plafonds heen loopt van begane grond naar tweede verdieping met de nodige bochten onderweg. En deze netwerkkabel zit samen met de Coax kabel in een buis… Een nieuwe kabel trekken (lijkt mij dan de enige oplossing) is gevoelsmatig dan ook nagenoeg onmogelijk ;-)...
Pffff. Lastig. Laten we hopen dat dit soort ingrijpende maatregelen niet nodig moeten zijn.
Je kunt eerst ook nog testen met een tijdelijke lange UTP-kabel die wat losjes door je huis loopt. Om uit te sluiten dat het niet aan iets anders ligt, dan de getrokkken kabel die je nu gebruikt. En vergeet die kabeltester niet op de bestaande kabel! Dat zou ik eerst doen. Levering kan supersnel zijn.
Iets mooiers heb ik niet voor je.
Wish you luck!
hanh wrote:
Pffff. Lastig. Laten we hopen dat dit soort ingrijpende maatregelen niet nodig moeten zijn.
Je kunt eerst ook nog testen met een tijdelijke lange UTP-kabel die wat losjes door je huis loopt. Om uit te sluiten dat het niet aan iets anders ligt, dan de getrokkken kabel die je nu gebruikt. En vergeet die kabeltester niet op de bestaande kabel!.Iets mooiers heb ik niet voor je.
Wish you luck!
Andere internetpunten geven wel de juiste snelheid, dus ik vrees dat het inderdaad die kabel is...
Ik wacht in spanning op de kabeltester. Dank!
Verstandig zo. Hoor van je. Is er nog garantie op de aanleg van die kabel?
hanh wrote:
Verstandig zo. Hoor van je. Is er nog garantie op de aanleg van die kabel?
We wonen hier nu ongeveer 4,5 jaar, dus ik vermoed van niet. Ik zal eens zien of ik daar iets over kan vinden in oude stukken / papieren over het huis. Goede tip!
Hi @AvT88, welkom op de Ziggo Community 🙂
Zo te lezen is het internet qua snelheid bijna overal in orde. Zeer irritant dat dit juist op één punt niet het geval is 😞
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide en zeer duidelijke omschrijving van het probleem! Aan de hulp van onze Community toppers @Dave- en @hanh zal het in ieder geval niet liggen 😉 Fijn dat ze je al een heel eind op weg hebben geholpen.
Deel je de resultaten met ons, zodra je de kabeltester in huis hebt? Ook wij wachten in spanning af.
Hi @Gerrit Ziggo, dank voor het welkom ;-).
De hulp van @hanh en @Dave- was erg nuttig. Ik verwacht de kabeltester morgen in huis te hebben, dus dan zullen we zien of de kabel de boosdoener is. Hoewel ik moet zeggen dat ik - na de adviezen hier - niet zou weten wat het anders zou kunnen zijn…
Ik houd jullie op de hoogte!
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.