Beste gebruikers,
Midden in de thuiswerk-tijd heb ik mijn abonnement verhoogd van start naar complete. Dat werkt goed, op één plek in huis na.
Ik woon in een nieuwbouw huis waar overal cat 6 kabels getrokken zijn. Ik heb nu dan ook overal in huis ca. 250mb download en 25mp upload (zie de afbeelding hieronder), zoals uit zowel speedtest.net en de speedtest van Ziggo blijkt.
Op één plek in huis haal ik deze snelheid echter niet. Daar komt de download snelheid niet boven de 60mb uit. De upload snelheid is daar wel gelijk, ook ca. 25 mb:
Ik heb al van alles geprobeerd:
Het enige wat ‘anders’ is op dit internet punt dan op alle andere plekken in huis is dat ik op alle andere plekken in huis een datacontactdoos in de wand heb gezet (zie foto), waar dit op de plek van de lagere internetsnelheid niet zo is.
Op het punt met de lagere snelheid heb ik het als volgt aangesloten omdat daar zowel een netwerkkabel als een coax kabel (voor de Mediabox XL) uit de wand moeten komen. Daarvoor kon ik geen contactdoos vinden. Om die reden heb ik dus aan beide kanten een UTP-stekker gezet. 1 zit in het modem, de ander loopt via het verloopstekkertje naar de apparatuur die er aan hangt (Wifibooster die weer doorstuurt naar Sonos Beam & Smart TV).
Kan dit de oorzaak zijn van de lagere internetsnelheid? Of moet ik dan de UTP-connector anders aansluiten? I'm lost…. Heeft iemand van jullie wellicht een idee?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
Groet,
André
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Gerrit Ziggo Ha, Gerrit. Ik kende je nog niet. Welkom.
Cecilia schrijft vaak: een warm welkom.
Daar begin ik niet aan. Dat komt later in orde.
Vergeef me mijn cynisme. Dat wist je waarschijnlijk al. Thanks.
@Dave- @hanh @Gerrit Ziggo: De kabeltester laat zien dat aders 1 en 5 als enigen wél een signaaltje doorgeven, de rest niet… Ik hoop dat de stekkers die ik aan de kabel gezet heb het probleem zijn van het slechte signaal. Anders geformuleerd: dat ik de stekkers niet goed aan de kabel heb bevestigd. Ik ga dus (nogmaals) nieuwe stekkers aan de kabel zetten.
Als de kabeltester ook dan alleen signaal geeft op de aders 1 en 5 zal ik toch iets anders moeten verzinnen op het internet in de TV-hoek. Waarschijnlijk dan maar via de Wifibooster vanuit een andere plek in huis…
@hanh: in een eerdere post gaf je aan dat het wat te ver voerde om door te spreken welke aders welke rol hebben in een internetkabel. Heb je een linkje o.i.d. naar een website waar ik dat zelf misschien kan vinden? Ik vind met name sites waar aangegeven wordt dat internetten via 4 aders ook kan en dat het splitten van een netwerkkabel mogelijk is vanwege het feit dat er maar 4 aders nodig zijn… Maar dat daarmee de snelheid wel verlaagd wordt tot max 100 mb/s. Ik stel deze vraag omdat ik een andere kabel ook getest heb (om te zien of de tester het wel deed...) en die gaf aan dat 1 ader van die kabel niet goed was. Op die kabel heb ik wel internet, van hoge snelheid, dus dat verbaasde me wat... Ik zou graag willen weten hoe dit zit.
(NB: Nog een andere kabel gaf wel volledig signaal, dus het licht niet aan de tester...)
Nogmaals dank voor de hulp!
Bedankt voor de terugkoppeling en ja met dank aan @hanh ben je goed geholpen.??
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.