Vraag
Reacties
Oplossing
AvT88
Level 1

Bekabeld internet op 1 plek in huis traag

Beste gebruikers,

Midden in de thuiswerk-tijd heb ik mijn abonnement verhoogd van start naar complete. Dat werkt goed, op één plek in huis na. 

Ik woon in een nieuwbouw huis waar overal cat 6 kabels getrokken zijn. Ik heb nu dan ook overal in huis ca. 250mb download en 25mp upload (zie de afbeelding hieronder), zoals uit zowel speedtest.net en de speedtest van Ziggo blijkt.

Speedtest hoge snelheid

Op één plek in huis haal ik deze snelheid echter niet. Daar komt de download snelheid niet boven de 60mb uit. De upload snelheid is daar wel gelijk, ook ca. 25 mb:

Speedtest langzaam

Ik heb al van alles geprobeerd:

• Rechtstreeks aansluiten van PC op Modem via deze kabel die door het huis loopt door het verwijderen van tussenliggende apparaten zoals koppelstukje (zie laatste foto in deze post), TP-link 5-port Gigabit Desktop Switch en/of Wifibooster;
  • Reset van modem / wifibooster;
  • Speedtests met verschillende apparaten (laptop / vaste pc) → zelfde resultaat;
  • Nieuwe RJ45-connectors aan beide kanten van de netwerkkabel gezet waarvan ik zeker weet dat het CAT6-connectoren zijn (zie afbeelding)
RJ45 connector CAT6

Het enige wat ‘anders’ is op dit internet punt dan op alle andere plekken in huis is dat ik op alle andere plekken in huis een datacontactdoos in de wand heb gezet (zie foto), waar dit op de plek van de lagere internetsnelheid niet zo is.

Datacontactdoos

Op het punt met de lagere snelheid heb ik het als volgt aangesloten omdat daar zowel een netwerkkabel als een coax kabel (voor de Mediabox XL) uit de wand moeten komen. Daarvoor kon ik geen contactdoos vinden. Om die reden heb ik dus aan beide kanten een UTP-stekker gezet. 1 zit in het modem, de ander loopt via het verloopstekkertje naar de apparatuur die er aan hangt (Wifibooster die weer doorstuurt naar Sonos Beam & Smart TV). 

Kan dit de oorzaak zijn van de lagere internetsnelheid? Of moet ik dan de UTP-connector anders aansluiten? I'm lost…. Heeft iemand van jullie wellicht een idee?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Groet,

André

0 Kudos
Oplossing
22 Reacties 22
Meldingen
Aan Uit
hanh
Oud Community-lid

@Gerrit Ziggo Ha, Gerrit. Ik kende je nog niet. Welkom.
Cecilia schrijft vaak: een warm welkom.
Daar begin ik niet aan. Dat komt later in orde.
Vergeef me mijn cynisme. Dat wist je waarschijnlijk al. Thanks.

AvT88
Level 1
Topicstarter

@Dave- @hanh @Gerrit Ziggo: De kabeltester laat zien dat aders 1 en 5 als enigen wél een signaaltje doorgeven, de rest niet… Ik hoop dat de stekkers die ik aan de kabel gezet heb het probleem zijn van het slechte signaal. Anders geformuleerd: dat ik de stekkers niet goed aan de kabel heb bevestigd. Ik ga dus (nogmaals) nieuwe stekkers aan de kabel zetten.

Als de kabeltester ook dan alleen signaal geeft op de aders 1 en 5 zal ik toch iets anders moeten verzinnen op het internet in de TV-hoek. Waarschijnlijk dan maar via de Wifibooster vanuit een andere plek in huis…

@hanh: in een eerdere post gaf je aan dat het wat te ver voerde om door te spreken welke aders welke rol hebben in een internetkabel. Heb je een linkje o.i.d. naar een website waar ik dat zelf misschien kan vinden? Ik vind met name sites waar aangegeven wordt dat internetten via 4 aders ook kan en dat het splitten van een netwerkkabel mogelijk is vanwege het feit dat er maar 4 aders nodig zijn… Maar dat daarmee de snelheid wel verlaagd wordt tot max 100 mb/s. Ik stel deze vraag omdat ik een andere kabel ook getest heb (om te zien of de tester het wel deed...) en die gaf aan dat 1 ader van die kabel niet goed was. Op die kabel heb ik wel internet, van hoge snelheid, dus dat verbaasde me wat... Ik zou graag willen weten hoe dit zit.

(NB: Nog een andere kabel gaf wel volledig signaal, dus het licht niet aan de tester...)

Nogmaals dank voor de hulp!

Ga naar reactie
Dave
Level 20
T.E.A.M.

Bedankt voor de terugkoppeling en ja met dank aan @hanh ben je goed geholpen.??

0 Kudos