1
Vraag
2
Reageer en help mee
Mathijsdw

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bekabeld internet is ineens trager

Hoi,

Sinds kort is mijn bekabelde internet van 250mb/s naar 80mb/s gegaan op de site dlsreports.com terwijl ik een 250mb/s abonnement heb bij Ziggo. Ik heb mijn laptop al rechtstreeks op de modem aangesloten en toen had ik wel 250mb/s. De kabel die van het modem naar boven naar mijn pc loopt is in de tussentijd nooit vervangen wat het raar maakt dat het internet ineens een stuk trager is geworden. 

Belangrijk om te vermelden is dat ik een netwerkswitch gebruik tussen het modem en mijn pc.

schema ziet er als volgt uit: Modem → netwerkswitch → pc

  • Tussen het modem en de netwerkswitch zit een cat5e kabel
  • Tussen de netwerkswitch en de pc zit een cat6 kabel

Dingen die ik al geprobeerd heb:

  • De kabel van het modem die normaal in de switch gaat rechtstreeks op de laptop aangesloten, ik had 80mb/s
  • De kabel die normaal van de netwerkswitch naar de pc gaat heb ik ook aangesloten op de laptop, nog steeds 80mb/s
  • De laptop rechtstreeks op de modem aangesloten, hier wel 250mb/s
  • hardware problemen uitgesloten aangezien ik een andere laptop heb gebruikt om te kijken of het niet aan de pc lag
  • Modem 1 minuut van de stroom af gedaan en toen weer aangezet

Ik zou verder niet weten waar het aan zou kunnen liggen aangezien de kabel tussen het modem en de switch nooit is vervangen. 

2 Reacties 2
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Een kabelbreukje of slecht contact kan dit verklaren, misschien dat een van je kabels soms wel en soms geen contact maakt.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @Mathijsdw

Dat is nogal een verlaging van de snelheid zeg! Heel erg jammer dit.
Goed dat je al zoveel hebt getest! 

Wat je eens mag proberen is het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen! Dit doe je door het reset knopje voor 30 seconden ingedrukt te houden. Hierna gaat hij opnieuw opstarten met de standaard gegevens en instellingen! Dit proces kan tot 30 minuten duren. 

Mocht dit geen verandering brengen, dan ontvang ik graag een foto van de hoofdaansluiting (eerste aansluitpunt Ziggo in je woning) met daarop de eventuele splitter/versterker en hoe dit is aangesloten op de switch en het modem. Dan kan ik even met je mee kijken wat er loos is! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic