Vraag
Reacties
Aankondigingen
henkie119
Level 1

Beginnen met de NAS

hallo.

op het gebied van een nas ben ik vrij nieuw.
nu is mijn modem een Technicolor TC7210.
Deze heeft dus een ingebouwde nas.
als ik een usb stick in de modem doe. dan kan ik die bestanden zien op computer die is aangesloten op de wifi.
maar hoe benader ik deze bestanden nu extern dus buiten mijn wifi om.

mvg
henkie
0 Kudos
8 Reacties 8
Meldingen
Aan Uit
Jan F.
Level 20
henkie119
Level 1
Topicstarter
hallo jan f.

bedankt voor uw andwoord.
Dus als ik het goed begrijp moet ik inloggen met het ip adres van de wan.
Want als ik dat probeer met mijn mobiel op 4g dan lukt dat niet.
Op moet ik dan echt op een pc zitten.

mvg henkie
0 Kudos
Jan F.
Level 20
Een USB-stick die u aan de modem koppelt is geen NAS.
0 Kudos
henkie119
Level 1
Topicstarter
waarwom staat er dan wel ziggo-nas
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Er zijn verschillende versies van de uitleg: `NAS is een opslagmedium op een netwerk (meestal een harde schijf) die vanaf elke computer in dat netwerk kan worden aangesproken`

Of: https://nl.wikipedia.org/wiki/Network-attached_storage
0 Kudos
DennyW
Level 17
Het is precies zoals Be rt zegt!
NAS is de afkorting van Networked Attached Storage. Vertaald is dat zo iets als: "dataopslag via netwerk".
Letterlijk genomen is de USB-stick of schijf die verbonden wordt met het modem, inderdaad dataopslag via het netwerk. Dus een NAS. Maar.........het gaat te ver om dit ook een "echte" NAS (-server) te noemen. Qua veiligheid is het niet verstandig om de bestanden (en mogelijk het overige thuisnetwerk), via deze voorziening in het Ziggo-modem, van buitenaf af toegankelijk te maken.
Om intern wat bestanden beschikbaar te stellen aan de rest van het thuisnetwerk kan dit wel een oplossing zijn.
Ik zag echter onlangs nog ergens op dit forum dat gebruikers wat problemen hadden met deze NAS-voorziening in combinatie met de laatste Modem-firmware. Succes is dus niet verzekerd. Waar je wel zondermeer rekening mee moet houden is dat het modem niet veel stroom levert op de USB-uitgang. USB-schijven (of misschien ook wel grote USB-sticks) dien dan extern van stroom te worden voorzien (eventueel via een hub).
0 Kudos
hanh
Oud Community-lid
Beste wensen 2018 allemaal!
henkie119

De Ziggo-NAS van de TC7210 is een NAS.
Eenvoudiger qua faciliteiten dan een Synology, QNAP etc, die van alles en
nog wat aan boord hebben.
Ziggo-NAS heeft 'gewoon' een MAC address en een eigen lokaal Ip address via DHCP.
Komt netjes in beeld op je network en heeft zelfs een DLNA Server.

Heeft ook een ftp-server en die kan desgewenst ook vanaf de buitenwereld
via het externe publieke Ip worden bereikt met een ftp-client.
Nodig voor toegang vanaf de buitenwereld:
- geef Ziggo-NAS een vast Ip mbv een DHCP address reservation
- forward poort 21 naar dat vaste Ip
- geef het Account om op de ftp-server van de Ziggo-NAS te kunnen inloggen
een sterk wachtwoord!

Gr Han

EDIT DennyW verwijst vermoedelijk naar
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-101/trage-verbinding-usb-schijf-aan-technicolor-7210-21465
0 Kudos
Marianne
Community Developer
Community Developer
Super dat je de Community hebt gevonden, wees welkom henkie119! We staan hier klaar om al onze kennis met je te delen. :muscle: We zijn benieuwd of het uiteindelijk is gelukt met het benaderen van de bestanden!
0 Kudos