Don Fonzarelli

Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Bedraad thuisnetwerk valt zeer regelmatig uit.

Als hifi liefhebber luister ik veel naar mijn hifi installatie.

Die installatie is 3 maanden geleden uitbebreid met een Bluesound N130 netwerkstreamer.

Aan mijn W10 PC hangt een externe HDD van 2Tb met >38.000 tracks(flac), de PC is bedraad verbonden met mijn Ziggo Giga, de Bluesound N130 is ook bedraad verbonden met de Ziggo Giga. Audio uit van de N130 naar mijn hifi set.

Klinkt allemaal prima, maarrrrrrrrr:

Om de haverklap valt het netwerk weg en de muziek stopt dan. 

Gekmakend!

Nieuwe netwerkkabels gekocht, 40x de HDD opnieuw gedeelt, de muziekcollectie ge-herindexeert, maar het blijft maar haperen.

Soms 4x binnen 1 track, soms speelt ie een aantal tracks zonder haperen af.

Helpdesk van Bluesound ben ik nu 3 maanden mee bezig geweest, maar het ligt toch echt aan het netwerk.

Router kaduuk?

Instellingen niet goed?

Help?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Ja dat moet gewoon werken. Mits het geen managed switch is waarop je dingen instellen moet, dan is het gewoon een kwestie van inpluggen, PC, streamer en connect box inpluggen en klaar.

 

 

Bekijk in context

21 Reacties 21
BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

In principe zou je bij lokale streaming geen gebruik moeten maken van je router, of in elk geval firewall en NAT functies. Het verkeer gaat namelijk over de switch (in dit geval interne switch in de Ziggo CB Giga) direct van PC naar streamer.

 

Heb je die haperingen ook als je van de interne HDD van de PC afspeelt?

 

Weet je het IP adres van die streamer?

 

Als je wilt kan je tijdens het muziek afspelen een command prompt openen. Dat doe je door linksonder in zoeken 'cmd' in te tikken opdracht prompt te openen.

 

Daar tik je:

ping 192.168.178.x (ip van je streamer) -t

 

Dan pingt je PC de streamer. Die ping tijden moeten rond de 1ms liggen, zijn die veel hoger of heb je uitval dan heb je steeds even onderbreking in je stream en zit het probleem misschien in de switch van je connect box.

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Dank voor je reactie.

Ik heb geen verstand van dat witte Giganet apparaat van Ziggo.

Ik plug gewoon een netwerkkabel van de Bluesound N130 erin en eentje van de PC.

De HDD zet ik op delen en dan moet dat toch gewoon werken?

Wat moet ik dan anders doen?

In 'lekentaal' aub.

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Ping

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

En zo kan ik vaker een printscreen plaatsen die wisselend zijn.

Op deze uitval van 50%, daarna uitval van 0% en zojuist uitval van 75%.

Ben benieuwd waar ik de oorzaak moet zoeken.

Zwaar irritant wanneer de muziek om de haverklap pauzeert en na enkele ogenblikken weer verder gaat.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Als je 'request timed out' krijgt dan is je verbinding dus even weg.

 

Als je het volgende commando geeft, terwijl je muziek speelt:

 

ping 192.168.178.230 -t

 

De -t op het einde zorgt ervoor dat het zich blijft herhalen ipv 4 pogingen. Dan kan je wat beter zien wat er gebeurd, als je time out request krijgt terwijl je muziek ook hapert dan raak je dus even je verbinding kwijt en is het niet alleen de media streaming die last heeft.

 

Je kan ook nog het volgende commando geven:

 

ping 192.168.178.1 -t

 

Dan pingt hij enkel de verbinding naar je connect box giga, zo kan je evt uitsluiten of de link van PC naar router in elk geval goed is.

 

Kan een paar oorzaken hebben:

-Slechte kabels (maar die had je al vervangen)

-Poort op je PC, Streamer or Connect Box die slecht is. Soms zijn de toleranties waarmee spullen gemaakt worden wat ruim en raakt je kabel net even verbinding kwijt. Playstation heeft hier bijvoorbeeld nogal eens last van.

-Switch in de connectbox giga die niet doet wat hij doen moet. Als dit zo is, dan zie je vaak dat het iets beter gaat als je je connectbox reset.

 

Makkelijke om te proberen is ook om de PC en streamer even op een andere poort van je connect box te zetten. Als je nu 1 en 2 gebruikt dan 3 en 4 gebruiken bijvoorbeeld. En als je streamer een wifi optie heeft kan je die ook nog proberen.

 

Je kan de streamer en PC even direct met elkaar verbinden maar dat is nog niet zo makkelijk omdat je dan handmatige IP adressen invoeren moet, de connect box giga geeft normaal namelijk ook de IP adressen uit via wat ze DHCP service noemen.

 

Mooiste is even proberen met een netwerk switch er tussen maar dan moet je die wel net toevallig hebben liggen. Bijvoorbeeld 4 poort switch, 1 poort naar je PC, 1 poort naar de streamer en dan 1 poort naar je connect box. Als je zo'n ding van iemand lenen kan zou het mooiste zijn.

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Zo'n switch heb ik.

Wanneer ik dat aansluit zoals jij dat aangeeft zou het moeten werken?

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Ja dat moet gewoon werken. Mits het geen managed switch is waarop je dingen instellen moet, dan is het gewoon een kwestie van inpluggen, PC, streamer en connect box inpluggen en klaar.

 

 

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Ik ga het zo proberen.

Ben benieuwd.

Het is een switch van TP link

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Nou @BertM3 , vooralsnog werkt dit prima.

In het laatste uur 1 dropout in de ping gehad, maar niet merkbaar/hoorbaar via de Node.

Dit betekend dan dat het Ziggo apparaat niet goed werkt? Althans het switch gedeelte?

Dan zou ik van hen graag een werkend apparaat ontvangen natuurlijk.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Klopt. Als dit blijft werken zou ik Ziggo zeker om een nieuwe connect box vragen 🙂

 

Op zich kan het geen kwaad om die switch er tussen te houden aangezien je netwerk dan overeind blijft als je je connect box een keer resetten moet of iets dergelijks. De meeste gebruikers met een wat meer geavanceerd netwerk gebruiken vaak een grotere centrale switch en sluiten hun router daar op aan ipv dat ze de poorten van hun router gebruiken.

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Ok dan.

Nou, eens even kijken hoe ik dat moet aanpakken om een andere witte 'toren' te krijgen van Ziggo. Dit heeft gewoon zoveel ellende, irritatie, gevloek en gescheld gekost. En totale frustratie naar erg goede streamer die gewoon prima goed is.

Heb jij een idee hoe ik om een nieuwe vraag?

Ik laat de switch er lwkker tussen. Misschien idd een wat ruimere want ik heb nog wel wat meer eraan vastzitten.

Heel erg bedankt i.i.g.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Als 1 van de moderators in dit topic langs komt moeten ze volgens mij gewoon een nieuwe voor je kunnen regelen 🙂

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Nou, van mij mag 1 van de moderators even langskomen 😊

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Ik heb inmiddels contact opgenomen met de helpdesk.

Helaas heb ik daar deze keer een zeer eigenwijze, niet begripvolle medewerker getroffen die nergens zin in heeft.

Jammer dat dit zo moet.

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Don Fonzarelli,

 

Ik zie dat ik net te laat ben met mijn bericht, sorry dat het nog niet eerder was gelukt. We komen altijd een keer langs 🙂 Ik zie dat je na het telefoongesprek alsnog contact hebt gehad met een collega hierover en er een nieuw modem onderweg is, top! Goed om te zien dat je samen met @BertM3 al veel hebt uitgesloten. Houd ons op de hoogte!

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

@Alex ik heb geen telefoongesprek gehad.

Er is idd een nieuw modem onderweg.

Ik vind het wel spijtig dat ik, wellicht omdat je collega dit topic niet goed had gelezen, eerst nogal eeeeeh, niet zo begripvol was zullen we maar zeggen.

Wanneer ik niet volhardend was geweest, was ik met een kluitje het riet ingestuurd.

Ik ben een oude UPC klant, dus vanaf dag 1 bij Ziggo. Over het algemeen ben ik tevreden over Ziggo, maar op dit soort momenten begint het wel eens te jeuken.

Is niet nodig.

Het zijn de kleine dingen die belangrijk zijn.

Ook hoe je iemand aanspreekt. Het ene moment ben ik 'u' dan weer 'je'.

Wanneer je iemands leeftijd niet weet, hou het dan bij 'u'.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Excuus, ik zie inderdaad dat het niet telefonisch was. Op sommige kanalen zoals Facebook, maar ook hier op de Community wordt vaak 'je/jij' gehanteerd omdat we dat vinden bij het contactkanaal past, tenzij iemand er natuurlijk om vraagt. Het moet natuurlijk ook consistent gebeuren, meermaals wisselen is onhandig.

 

Een modem is normaal gesproken niet snel de boosdoener en collega's volgen hun eigen analyse hierin. Het is zonde als we apparatuur gaan omwisselen als dat niet de oorzaak blijkt te zijn. Het ongelukkige was natuurlijk dat je hier al verder was in het gesprek.

 

Sorry dat het zo moeizaam ging, maar goed om te zien dat er in ieder geval een modemwissel in gang is gezet. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten.

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

Ik ben vanaf juli bezig geweest om de fout elders te zoeken dan in het modem. Bekabeling, PC, het apparaat(Node) in kwestie, maar uiteindelijk kom ik, dankzij de hulp van BertM3 tot de conclusie dat het alleen het modem nog kan zijn.

Het klakkeloos tutoyeren schijnt 'modern' te zijn. Ik ben er absoluut geen voorstander van.

Wanneer brieven beginnen met:

'Geachte heer ......,

 

Bedankt dat je je hebt gemeld .....'

Haak ik direct alweer af.

Het 'klant is koning' respect is dan ver te zoeken.

 

Maar goed, wachten op het nieuwe modem.

Ben benieuwd.

Ook mijn vorige 'probleem' bleek een nog onbekend issue te zijn met mijn vorige modem.

Kennelijk gebruik ik de apparatuur terdege en komen er wat 'kinderziektes' naar boven.

 

Don Fonzarelli
Topicstarter
Level 7
  • 138Posts
  • 4Oplossingen
  • 28Likes

@Alex Nieuwe modem is binnen.

Alles meer dan uitgebreid en minitieus getest.

Resultaat: de switch in de Connectbox is niet geschikt om in deze configuratie goed te werken. Wat natuurlijk vreemd is.

Maar wanneer er dus in de toekomst vragen opduiken over het gebruik van een netwerk streamer voor hifi-gebruik, kun je dus het beste adviseren een losse switch in te zetten.

Wat mij na installatie wèl in positieve zin opvalt is dat de internetsnelheid, alsmede de wifi verbinding, sneller zijn.

Dus de omruilactie is niet voor niets geweest.

Maar ik zou mij als Ziggo toch eens achter de oren krabben waarom je dus naast een Connectbox, ook nog een switch nodig hebt. Dat zou, wanneer het allemaal klopt in dat kastje, niet nodig hoeven zijn.

Uitgelicht topic