Sintanna Er vallen een paar dingetjes op.
Je kon nu wel in de modem-router kon komen, maar nu het huidige Default Gateway-adres, zoals op het plaatje is te zien, is niet het standaard adres zoals Ziggo de ConnectBox aflevert toch?
Zo te zien heb je het standaard subnet gewijzigd in 192.168.2.x (subnetmask 255.255.255.0). Daar is op zich niet fout of mis aan. In principe mag je zelf bepalen welk subnet je gebruikt, echter voor zo ver ik me kan herinneren heb hier in dit forum laatstelijk iets voorbij zien komen waar men in zo’n situatie wel te kampen kreeg met enige instabiliteit.
Dit hoort natuurlijk niet te gebeuren. Misschien ligt het aan de firmware versie en wordt dit ooit nog eens gecorrigeerd. Maar als dit de oorzaak van de instabiliteit is, zit jij er toch maar mooi mee.
O ja, je hebt DS-light. Volgens mij is dat alleen in het voormalig oud-UPC-gebied. Mogelijk wordt daar toch een ander subnet gebruikt dan 192.168.178.x (want dat geldt in ieder geval wel voor het voormalig oud-Ziggo-gebied), maar 192.168.2.x is het, voor zo ver ik weet,
zeker niet.
Als je het subnet gewijzigd hebt, dan verandert niet alleen het Gateway-adres maar ook het IPv4-IP-adres waarmee je web-interface-pagina van de router aanroept. Vandaar dat het je niet lukte om met 192.168.178.1 (of wat voor jou het standard adres was) in de router te komen.
Voor als de situatie zich voordoet dat IPv4 totaal niet zou werken en je wil in de router kijken, zou je dat ook eens met het IPv6-Ip-adres kunnen proberen.
Op jouw plaatje is te zien dat jij dan
http://[fe80::ae22:5ff:fe8d:575a] in de adres-balk van je internet -browser in kan typen of plakken (inclusief de vierkante haken).
N.B.: Het %-teken en de cijfers daar achter (t.w.: 15) niet gebruiken. Dit specifieke IPv6-adres hoort bij een MACadres van “jouw” Ziggo-modem-router en geldt alleen voor jou. Opm:
Er staat wel “Belkin” in het plaatje, maar een MAC-adres dat begint met AC:22:05 hoort toch echt wel bij de fabrikant van jouw ConnectBox Ziggo-modem, te weten: Compal Broadband Networks Inc.
Kijken naar het LED-lampje is om te controleren of er op het moment van storing wel een fysieke ethernet verbinding is. In de praktijk blijkt een veel voorkomend euvel een slecht contactje in de ethernet-kabel -verbinding te zijn. Even een visuele inspectie voor dat je besluit allerlei instelling in de PC overhoop te halen.
De grote vraag is wat nu het handigst is.
Als een eigen ingevoerd subnet (met de huidige firmware) de boel instabiel maakt, wordt je daar niet vrolijk van.
Als je een extra eigen modem neemt en het Ziggo-modem in bridge zou zetten (of laten zetten in jouw regio?) dan zit je zonder IPv6. Die valt dan weg. Wellicht wil je dat ook niet.
Dan blijft eigenlijk over dat je jouw subnet toch maar terug migreert naar “de standaard” van Ziggo en dan maar hopen dat je dan van het probleem af bent. Je kan ook hopen dat er een nieuwe firmware versie komt, maar daar kan ik geen voorspelling over doen.
Dit hierboven gaat allemaal over het subnet, maar bij begin van het topic vertel je ook dat Wifi en bedraad niet hetzelfde gedragen qua stabiliteit. Dat kan ik niet verklaren. Of het “hoort” bij de probleempjes van de firmware versie.
Hopelijk kan iemand anders hier eens zijn licht over laten schijnen.
Vriendelijke groet,
DennyW