1
Vraag
2
Reacties
Sintanna

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedraad internet werkt niet op pc - valt regelmatig uit

In het verleden heb ik vaak problemen gehad met de zowel bedraad als draadloos internet, waarbij ik wil ontvangst had, maar geen verbinding. Dit lijkt steeds minder vaak voor te komen, maar er is een nieuw probleem ontstaan. Zo nu en dan (recent steeds frequenter) werkt draadloos internet perfect, maar bedraad internet niet. Voorheen gebeurde dit zodra de computer opstartte, maar laatst kreeg ik ook een disconnect, terwijl het 3 uur lang wel gewoon werkte. Meestal is het probleem na een reset van de router verholpen, maar soms ook niet. Ook heb ik het soms kunnen verhelpen door mijn netwerkkaart in Windows te disablen en daarna weer te enablen. Het vreemde is dat mijn computer wel bijna altijd (behalve bij de dc van laatst) het netwerk herkent. Echter doen alle applicaties het niet, behalve chrome. In chrome Kan ik wel op Google iets opzoeken, maar alle andere sites behalve YouTube en Facebook (???) doen het niet. Ik ben er laatst achter gekomen dat mijn pc geen ipv4 verbinding herkende, maar wel ipv6. Ik heb naar verschillende settings gekeken in zowel mijn pc als de door Ziggo geleverde connect box, maar heb geen oplossing kunnen vinden. Ook op Google kon ik niet veel wijzer worden. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Sintanna Hmm, weet je heel zeker dat er niet nog ergens een Belkin apparaat in je netwerk zit? Je geeft namelijk aan dat je IPv4 adres wisselt.
Het zou me niet verbazen dat je soms je IPv4 adres van een verdwaalde belkin krijgt, en soms van Ziggo. (2 DHCP servers) IPv6 krijg je waarschijnlijk gewoon altijd van je Ziggo modem.
Ga in huis maar eens op zoek naar een Belkin apparaat, en koppel dat eens af.

Bekijk in context

21 Reacties 21
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Als je in een DOS-schermpje de opdracht

ipconfig

geeft, heeft de PC dan wel een IPv4 IP-adres toebedeeld gekregen? En zo, ja welk IP-adres is dit dan?
Sintanna
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Misschien niet heel handig, maar ik zou dit pas morgenavond kunnen testen. Ik ga ervan uit dat hij sowieso een ip-adres krijgt toebedeeld wanneer het wel werkt. Zal alleen sowieso moeten wachten met testen totdat het probleem zich weer voordoet. Ik ga ervan uit dat daar wel ergens het probleem zit. Uit mijn research blijkt dat bijv. Google en YouTube gebruik maken van ipv6 en geen ipv4. Deze sites doen het wel, dus dat zou je vermoeden bevestigen denk ik. Zou dit een probleem kunnen zijn met de connect box of met mijn pc? Overigens werkt internet ook niet op mijn pc wanneer ik een WiFi adapter aansluit, wanneer bekabeld internet het niet doet. Ook dan doen alleen de eerder genoemde sites het.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Oké, even afwachten dan maar.
Is de PC het enige apparaat dat hier last van heeft of heb je thuis meerdere PC's (enz) die de verbinding verliezen?
Sintanna
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja, ik zal zo snel mogelijk de ip config uitvoeren. Enkele maanden geleden had ik dit probleem regelmatig bij alle apparaten (ook draadloos), maar de laatste tijd merk ik het alleen met mijn computer. Dat is overigens ook het enige bedrade apparaat. Die spontane disconnect heb ik nog niet eerder meegemaakt en die van laatst was ook alleen op mijn computer. Op draadloze apparaten deed de wifi het prima. Kon alle sites bereiken, halve die van Ziggo (dit was ook voor het eerst). Ik kon toen ook niet inloggen op de connect box (ook dit was voor de eerste keer).
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Begrepen. Wachten morgenavond het resultaat van ipconfig (als er dan tenminste een storing optreedt) af.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Uit mijn research blijkt dat bijv. Google en YouTube gebruik maken van ipv6 en geen ipv4.

Niet juist. De grote jongens zijn allemaal so-called Dual Stack, dwz zowel over IPv4 als IPv6 bereikbaar.
Dat moet ook wel omdat een Site die alleen over IPv6 bereikbaar is, niet bezocht kan worden door een gebruiker die alleen IPv4 heeft. Dat zijn er nog gigantisch veel!
IPv6-only Sites bestaan wel, maar zijn voor aanbieders niet aantrekkelijk.

Andersom: een gebruiker die IPv6 heeft, heeft ook altijd Dual Stack, dwz naast IPv6 tevens IPv4. Anders zou die gebruiker geen Sites kunnen bezoeken die alleen IPv4 hebben. Dat zijn er nog zeer veel.

Dat je op je PC wel een Dual Stack Site als www.google.com kunt bereiken en veel andere IPv4-only sites niet, wil zeggen dat je PC geen connectie kan maken over IPv4. Wel over IPv6.
Een check van de adressen op je PC, zoals Denny voorstelt, is dus zeer zinvol.

Interessant is ook ff te kijken naar de Status Page van de ConnectBox om te weten te komen welke Firmware er op draait. Omdat je IPv6 hebt, zijn er twee mogelijkheden.

  • DS-Lite Firmware (zie voorbeeld in Bijlage 1); Router heeft alleen publiek IPv6 address
  • Dual Stack Firmware (zie Bijlage 2); Router heeft publiek IPv4 en IPv6 address
Wat heb je?
Je kunt evt hier een plaatje publiceren, maar maak, net als in de voorbeelden, privacy gevoelige info onleesbaar.

Gr Han
Sintanna
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Allereerst bedankt voor jullie hulp! Ik zal vanavond de gevraagde informatie geven en de ip adressen checken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Als je een plaatje wilt laten zien van de output van ipconfig, maak dan ook privacy gevoelige info deels onleesbaar, zoals in bijgaand voorbeeld van mijn situatie.

Het loopt wellicht niet zo'n vaart met hackers, maar is voor de zekerheid toch beter op een publiek Forum.
Han
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Sintanna
Gezien de veelheid aan wisselende symptomen (over langere tijd) kan je op voorhand niets uitsluiten. Meerdere zaken kunnen naast elkaar spelen. Zelf ben ik voorstander om te beginnen met het eerst bekijken van de simpele dingen, om zo veel als mogelijk uit te sluiten.

-Met ipconfig kan je b.v. zien of Windows (tijdens zo’n een storings-moment), bij gebrek aan een IPv4-DHCP-IP-adres, uit nood met een Link-local-werkt (t.w.: 169.254.x.x).
N.B.: Dit is een niet routeerbaar adres dus dit hoef je niet af te plakken. Bovendien wordt dit door het Windows OS steeds random samengesteld.

-Wat je met ipconfig ook kan zien wat het Link-local IPv6-IP-adres van ’s routers web-interface is.
Bij “Default Gateway” wordt namelijk ook een IPv6-IP-adres getoond. Het achtervoegsel %11 is iets van Windows dus dat moet je weg-denken / –laten.
Test even uit of je met dit IPv6-IP-adres in de web-interface kan komen. Zet er dan wel vierkante haken omheen als je dit invoert / plakt in de adresbalk van de webbrowser.
N.B. : Van dit Link-Local IP-adres is wel het MAC-adres (router) van het LAN te herleiden.

-Bekijk ook vast wat het normale gedrag van de LED-lampjes van de netwerkkaart achterop de PC (spiegeltje is soms handig).
Sintanna
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goed, ik kwam vandaag thuis en bij het opstarten van m'n pc deed internet het meteen niet. Niet erg handig, maar heb nu wel meteen de tests kunnen doen. Daaruit kwamen de volgende resultaten:
- de pc krijgt een ipv4 adres toebedeeld (zie bijlage)
- via de default gateway kon ik vanuit mijn pc wél in de router komen. Via de normale manier lukte dit niet bij een storing.
- mijn router heeft de firmware die te zien is in de eerste bijlage van jouw post over de firmware van de connect box (DS-lite)
- er brand momenteel een knipperend oranje lichtje bij de aansluiting van de internetkabel

Hopelijk heb ik jullie voldoende informatie kunnen geven
Sintanna
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Update: net weer netwerk kaart opnieuw disabled en enabled en ineens werkt het wel weer. Nogmaals ip config gedaan en nu staat er bij ipv4 adres en ander adres. Lampje achterin pc is overigens wel hetzelfde gebleven.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Sintanna

Er vallen een paar dingetjes op.

Je kon nu wel in de modem-router kon komen, maar nu het huidige Default Gateway-adres, zoals op het plaatje is te zien, is niet het standaard adres zoals Ziggo de ConnectBox aflevert toch?

Zo te zien heb je het standaard subnet gewijzigd in 192.168.2.x (subnetmask 255.255.255.0). Daar is op zich niet fout of mis aan. In principe mag je zelf bepalen welk subnet je gebruikt, echter voor zo ver ik me kan herinneren heb hier in dit forum laatstelijk iets voorbij zien komen waar men in zo’n situatie wel te kampen kreeg met enige instabiliteit.
Dit hoort natuurlijk niet te gebeuren. Misschien ligt het aan de firmware versie en wordt dit ooit nog eens gecorrigeerd. Maar als dit de oorzaak van de instabiliteit is, zit jij er toch maar mooi mee.

O ja, je hebt DS-light. Volgens mij is dat alleen in het voormalig oud-UPC-gebied. Mogelijk wordt daar toch een ander subnet gebruikt dan 192.168.178.x (want dat geldt in ieder geval wel voor het voormalig oud-Ziggo-gebied), maar 192.168.2.x is het, voor zo ver ik weet, zeker niet.

Als je het subnet gewijzigd hebt, dan verandert niet alleen het Gateway-adres maar ook het IPv4-IP-adres waarmee je web-interface-pagina van de router aanroept. Vandaar dat het je niet lukte om met 192.168.178.1 (of wat voor jou het standard adres was) in de router te komen.

Voor als de situatie zich voordoet dat IPv4 totaal niet zou werken en je wil in de router kijken, zou je dat ook eens met het IPv6-Ip-adres kunnen proberen.
Op jouw plaatje is te zien dat jij dan http://[fe80::ae22:5ff:fe8d:575a] in de adres-balk van je internet -browser in kan typen of plakken (inclusief de vierkante haken).
N.B.: Het %-teken en de cijfers daar achter (t.w.: 15) niet gebruiken. Dit specifieke IPv6-adres hoort bij een MACadres van “jouw” Ziggo-modem-router en geldt alleen voor jou.

Opm:
Er staat wel “Belkin” in het plaatje, maar een MAC-adres dat begint met AC:22:05 hoort toch echt wel bij de fabrikant van jouw ConnectBox Ziggo-modem, te weten: Compal Broadband Networks Inc.

Kijken naar het LED-lampje is om te controleren of er op het moment van storing wel een fysieke ethernet verbinding is. In de praktijk blijkt een veel voorkomend euvel een slecht contactje in de ethernet-kabel -verbinding te zijn. Even een visuele inspectie voor dat je besluit allerlei instelling in de PC overhoop te halen.

De grote vraag is wat nu het handigst is.
Als een eigen ingevoerd subnet (met de huidige firmware) de boel instabiel maakt, wordt je daar niet vrolijk van.
Als je een extra eigen modem neemt en het Ziggo-modem in bridge zou zetten (of laten zetten in jouw regio?) dan zit je zonder IPv6. Die valt dan weg. Wellicht wil je dat ook niet.
Dan blijft eigenlijk over dat je jouw subnet toch maar terug migreert naar “de standaard” van Ziggo en dan maar hopen dat je dan van het probleem af bent. Je kan ook hopen dat er een nieuwe firmware versie komt, maar daar kan ik geen voorspelling over doen.

Dit hierboven gaat allemaal over het subnet, maar bij begin van het topic vertel je ook dat Wifi en bedraad niet hetzelfde gedragen qua stabiliteit. Dat kan ik niet verklaren. Of het “hoort” bij de probleempjes van de firmware versie.
Hopelijk kan iemand anders hier eens zijn licht over laten schijnen.

Vriendelijke groet,
DennyW
Sintanna
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Voor zover ik weet heb ik niets aangepast aan de router, dus het is vreemd dat het subnet niet is zoals het zou horen te zijn. Hoe valt het te verklaren dat er 'Belkin' staat ipv hetgeen jij zei wat er zou moeten staan? Ik kan inderdaad via ipv6 wel gewoon in de router komen wanneer ipv4 niet werkt. Het probleem lijkt echt puur ipv4 te zijn.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik kan niet vinden welk modem je nu werkelijk in gebruik hebt, maar misschien heb ik er overheen gekeken.
Kun je dat hier plaatsen merk, model, letters en cijfers?
Sintanna
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik gebruik gewoon de standaard connect box die door Ziggo is geleverd.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Be rt wrote:
Ik kan niet vinden welk modem je nu werkelijk in gebruik hebt, maar misschien heb ik er overheen gekeken.
Kun je dat hier plaatsen merk, model, letters en cijfers?

Hi Be rt ,

Een Connext Box van Compal met IPv6-DS-light.

Gr.
Denny
Sintanna
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoe kan ik het subnet terugzetten naar default? Ik kom er namelijk niet helemaal uit.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Sintanna Hmm, weet je heel zeker dat er niet nog ergens een Belkin apparaat in je netwerk zit? Je geeft namelijk aan dat je IPv4 adres wisselt.
Het zou me niet verbazen dat je soms je IPv4 adres van een verdwaalde belkin krijgt, en soms van Ziggo. (2 DHCP servers) IPv6 krijg je waarschijnlijk gewoon altijd van je Ziggo modem.
Ga in huis maar eens op zoek naar een Belkin apparaat, en koppel dat eens af.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @Sintanna. Welkom op de Ziggo Community. Super dat je deze plek gevonden hebt om je verhaal neer te leggen.

Ik zie dat je de laatste reactie van @efok hebt gemarkeerd als beste antwoord. Kan ik hieruit opmaken dat er inderdaad nog een Belkin apparaat was waarmee je onbedoeld verbinding maakte? Is alles nu opgelost? 😄
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic