Hallo community van Ziggo,
Ik woon sinds kort in een appartement waarbij de meterkast buiten mijn woning staat. Er zit 30 cm tussen de meterkast en de voordeur, dus die staat wel dichtbij. De hoofdaansluiting zit in de meterkast, dus daar moet ik de modem ook neerzetten (de Connectbox). Het wifi-bereik is in de woonkamer slecht. Sowieso wil een aantal apparaten met een utp-kabel bedraad aansluiten op het netwerk (denk aan tv, NAS, gaming console) voor stabiel internet. Dus mijn wens is een utp-kabel vanuit het modem in de meterkast door te trekken naar de woonkamer. Een gat boren is dan nodig, en een lange utp-kabel ook (denk aan zo'n 25-30 meter).
Ik zat nog te denken aan een 25-30 meter lange coax-kabel door de woning te trekken waardoor de modem in de woonkamer kan staan en het wifi-bereik daar beter is. Maar ik werd door een medewerker van Ziggo gewezen op dat het signaal dan verloren gaat (coax max. 1,5 meter vanaf de hoofdaansluiting naar de modem).
Dus een utp-kabel doortrekken lijkt de enige optie. Vanaf de woonkamer kan ik dan een netwerkswitch plaatsen, waardoor ik meerdere apparaten bedraad kan verbinden. Maar het wifi-bereik blijft dan slecht. Zijn er opties om via een netwerkswitch het wifi-bereik ook te versterken? Of moet ik dan denken aan een wifi-booster?
Alvast bedankt!
Groet,
Dylan
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als er in de Woning geen aansluiting voor de TV zit, kan je zoals je aangeeft een Coax trekken en lange UTP kabel.
Meestal is er na de Meterkast nog een aansluiting in de woning aanwezig, de Hoofd Kast buiten hoef je niks aan te doen, Ziggo begint in je meterkast.
Maar je kan ook een Wifi Booster kopen/Huren voor optimalen bereik, dan kan je via de UTP van de Wifibooster alles aansluiten op UTP.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Als er in de Woning geen aansluiting voor de TV zit, kan je zoals je aangeeft een Coax trekken en lange UTP kabel.
Meestal is er na de Meterkast nog een aansluiting in de woning aanwezig, de Hoofd Kast buiten hoef je niks aan te doen, Ziggo begint in je meterkast.
Maar je kan ook een Wifi Booster kopen/Huren voor optimalen bereik, dan kan je via de UTP van de Wifibooster alles aansluiten op UTP.
Er zit wel een aansluiting voor tv in de woning (woonkamer). De tv werkt ook wel.
Het gaat mij om de modem die misschien nog in de woonkamer kan staan, ondanks dat de hoofdaansluiting in de meterkast zit (door middel van een langere - volgens mij is dat een coax kabel - vanuit de meterkast naar de woning te trekken. Maar aangezien dat werd afgeraden door een medewerker, wil ik een utp-kabel doortrekken.
Ik begreep dat als je utp aansluit op een wifi-booster het signaal niet altijd stabiel is. Die constructie vermijd ik dus liever.
Er is een POA stekker die je in de muur van de Woning kan steken en daar je modem op aansluiten. Deze kan je bij de klantenservice aanvragen, dan sturen ze die naar je toe, dan kan je modem in de woonkamer zetten, hoef je geen draden te trekken.
En voor de wifi zie eerdere link daarvoor kan je dan een wifibooster of extra wifi punt via stopcontact nemen en dan ben je ook draden trekken kwijt.
Dank voor je reactie! Had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb deze in de woning zitten (afbeelding boven). Gaat het met die POA stekker/splitter lukken om de modem en tv daarop aan te sluiten?
Ik heb het nu zo opgelost: er zat nog een oude ptt kabel door de woning die in mijn woonkamer uitkwam. Door deze pvc buis is de utp-kabel getrokken. Vanuit de woonkamer staat nu een netwerkswitch die het weer verdeeld. Dank voor je hulp!
Het modem werkt het best als je dat zo dicht mogelijk bij de eerste plek laat staan waar Ziggo je huis binnenkomt, Ziggo garandeert alleen een goede werking van het modem binnen 3 meter van het Abonnee Overname Punt.
Het kan verder weg van het AOP wel werken, maar heel vaak gaat het fout vanwege storingen die door de afstand optreden en de weerstand die dit oplevert voor het heen en retour signaal.
En vrijwel zeker achter deze oude wandcontactdoos was het niet gaan werken.
Je hebt het op de juiste manier opgelost. @dlnkprs
Mocht de wifi nog lastig zijn verder je huis in, dan kan deze wifibooster een oplossing zijn, je kunt hem op je switch aansluiten, 30 dagen vrijblijvend uit te proberen en te huur voor € 1,00 per maand of te koop voor € 59,00.
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel-lenen
@dlnkprs schreef: “Ik begreep dat als je utp aansluit op een wifi-booster het signaal niet altijd stabiel is. Die constructie vermijd ik dus liever.”
Een wifibooster via een netwerkkabel van Ziggo is niet meer en minder dan een switch die ook een dual, 2,4 en 5 GHz, wifi functie heeft, ook wel genoemd een Acces Point.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.