Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Dommels2010
Level 6

Bandsteering en Mesh

Goedemiddag, kan ik bandsteering een klein beetje hetzelfde zien als mesh wifi? Alleen dan vanuit hetzelfde access point? Ik heb een zgn. Wifibooster, de Archer C7, waarbij ik de 2,4 ghz en de 5 ghz band dezelfde naam heb gegeven. Echter kun je in het menu van dit apparaat apart nog de bandsteering aanzetten of uitzetten. Hoe werkt dit apparaat dan precies als die functie uitgeschakeld is en beide SSIS's dezelfde naam hebben?

Voor zover ik weet wordt bandsteering automatisch ingeschakeld in de Connectbox als beide signalen dezelfde naam hebben. 

Daarnaast nog één andere vraag. Ik overweeg om de TP-Link Deco X20 aan te schaffen. Weet iemand of je daar zelf handmatig de 2,4 en 5 ghz aan of uit kan zetten? En of je daar ook zelf de kanalen kan uitkiezen? 

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Dommels2010
Level 6
Topicstarter

Inmiddels toch de Deco P9 aangeschaft omdat kabels trekken geen optie is. Installeren was heel makkelijk. Instellingen regelen idem. Wifi van de Connectbox uitgezet. Heb het idee dat deze daardoor ook wat stabieler is geworden. Ik haal nu overal in huis de volle snelheid en alles werkt naar behoren. Een pittige investering voor goedwerkende WiFi, maar met zoveel thuiswerken en online school vind ik het het geld waard. Wat mij betreft dan ook een aanrader! 

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
Pasi
Level 19

Bandsteering zorgt o.a. ook dat het wifi netwerk gelijkmatig belast wordt.

Maar ook, als b.v. een smartphone die behalve 2,4GHz ook 5GHz wifi kan ontvangen, verbinding maakt met een wifi punt die bandsteering ondersteunt, dan zal de bandsteering functie eerst een 5GHz verbinding proberen te forceren. Lukt dat beslist niet, dan zal pas de 2,4GHz worden ‘aangeboden’.

Mesh zorgt voor dat een smartphone altijd verbonden is met de sterkste wifi punt.
Omdat een smartphone eigenlijk altijd probeert de huidige verbinding in stand te houden ( ondanks dat b.v. de ontvangst steeds slechter wordt ), zorgt de mesh functie ervoor dat dan de smartphone geforceerd overgaat.
Je zou kunnen zeggen, dat als een Mesh systeem merkt, dat een smartphone via een andere mesh wifi punt een betere verbinding kan hebben, het oude mesh wifi punt de verbinding gewoon verbreekt. Daardoor moet de smartphone opzoek naar een nieuwe wifi verbinding en verbindt zo ( natuurlijk ) weer met het sterkste wifi punt in de omgeving.

Ik heb geen X20.

Boris de Kat
Level 16
Dommels2010 wrote:

Goedemiddag, kan ik bandsteering een klein beetje hetzelfde zien als mesh wifi? Alleen dan vanuit hetzelfde access point? Ik heb een zgn. Wifibooster, de Archer C7, waarbij ik de 2,4 ghz en de 5 ghz band dezelfde naam heb gegeven. Echter kun je in het menu van dit apparaat apart nog de bandsteering aanzetten of uitzetten. Hoe werkt dit apparaat dan precies als die functie uitgeschakeld is en beide SSIS's dezelfde naam hebben?

Voor zover ik weet wordt bandsteering automatisch ingeschakeld in de Connectbox als beide signalen dezelfde naam hebben. 

Daarnaast nog één andere vraag. Ik overweeg om de TP-Link Deco X20 aan te schaffen. Weet iemand of je daar zelf handmatig de 2,4 en 5 ghz aan of uit kan zetten? En of je daar ook zelf de kanalen kan uitkiezen? 

@Dommels2010 Ik kan alleen de vraag over de X20 beantwoorden: Ja je kan zelf met de App 2,4 of 5 Ghz aan of uitzetten en nee, je kan helaas niet zelf je kanalen kiezen.

Dommels2010
Level 6
Topicstarter

Bedankt voor de reacties. Ik kom er net achter dat TP-Link ook een Deco-set P9 verkoopt. Die heeft een geïntegreerde powerline backhaul. Die spreekt mij wel erg aan aangezien ik niet overal in huis utp kabels heb liggen.. 

Pasi
Level 19
Dommels2010 wrote:

Bedankt voor de reacties. Ik kom er net achter dat TP-Link ook een Deco-set P9 verkoopt. Die heeft een geïntegreerde powerline backhaul. Die spreekt mij wel erg aan aangezien ik niet overal in huis utp kabels heb liggen.. 

Als u kans ziet om wel kabels te leggen ( naar de vaakst/zwaarst gebruikte Deco ), dan heeft dat beslist de voorkeur !

0 Kudos
RoWi.
Level 20

De M9 zal dan een betere keuze zijn. Neem bijvoorkeur geen powerlines.

Voor bandsteering is een gelijke ssid voor beide banden wel aan te bevelen.

Dommels2010
Level 6
Topicstarter

Inmiddels toch de Deco P9 aangeschaft omdat kabels trekken geen optie is. Installeren was heel makkelijk. Instellingen regelen idem. Wifi van de Connectbox uitgezet. Heb het idee dat deze daardoor ook wat stabieler is geworden. Ik haal nu overal in huis de volle snelheid en alles werkt naar behoren. Een pittige investering voor goedwerkende WiFi, maar met zoveel thuiswerken en online school vind ik het het geld waard. Wat mij betreft dan ook een aanrader! 

0 Kudos
Ga naar reactie