1
Vraag
2
Reacties
stau

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bandbreedte issues 6in4 SIT Tunnel Connectbox

Beste Community Moderators,

 

Ik zou ook graag mijn ConnectBox willen omruilen voor een Ubee modem. 

Na het omzetten van de bridge modus is de verbinding beduidend stabieler geworden. 

 

Helaas lijkt het dat het internet tegenwoordig al redelijk wat IPv6-only waardoor ik genoodzaakt ben om een een tunnel te gebruiken. 

 

Met vriendelijke groet, 

 

Sietse

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je kan ook gewoon je modem in router modus zetten en dan ipv6 gebruiken doormiddel van DS-lite 

Bekijk in context

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MR_CHIP Zie: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Eindelijk-IPv6-in-Bridge-modus/m-p/870169/highlight/true#M955... 

 

Mark van Ziggo: 

 

Geld dit voor beide netwerken/regio's fUPC en fZiggo?

IPv6 in bridge wordt begin december 2021 tegelijk in het hele voormalig Ziggo gebied uitgerold. Ergens volgend jaar in het voormalig UPC gebied (maar ik heb daar nog geen exacte planning van).

 

Welke modems worden allemaal ondersteund icm IPv6 Bridge mode?

Alle witte SmartWifi modems (voorheen Connectbox) en de Ubee UBC1318.

 

Is het DS Lite of DS Full stack?

In voormalig Ziggo gebied: Full dual stack.

In voormalig UPC gebied: Full dual stack in bridge mode, DS lite in router mode (dit zal in de toekomst ook wijzigen naar full dual stack maar ook hier is nog geen planning van bekend).

Bekijk in context

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke problemen ervaar je?

Welke router gebruik je achter je modem?

 

Staat er al wel IPv6 op je modem in bridge?

Zo ja, staat je router op DHCPv6/Stateful aan of op Slaac/Stateless?

 

Zo nee, in welk gebied woon je? Oud-Ziggo of oud-UPC?

 

Mogelijk heeft @DennyW nog tips.

Hij komt langs als / zodra hij online is.

stau
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dag Bert,

 

De bandbreedte via IPv6 is een stuk lager. 

 

Ik gebruik de Omnia Turris als router.

 

Helaas zit ik in oud-UPC gebied, dus ik heb alleen IPv4 in bridge mode. 

IPv6 is via een 6in4 tunnel op de router geconfigureerd. 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@stau 

Hoi Sietse,

-Er is, sprake van een niet geheel stabiele internet verbinding. Hierin zou wel wat verbetering gekomen zijn, na het omzetten van router modus naar bridge modus.
-Omzetten naar bridge mode brengt (tegenwoordig ook bracht) is veel gevallen met zich mee dat je omgezet wordt naar IPv4 Only. Dit laagste verklaart dan jouw keuze voor het gebruiken van een tunnel.

 

Als je gebruikt maat van een tunnel die geëxplodeerd wordt door een derde partij, dan ben je enerzijds afhankelijk van de door hun geboden bandbreedte en anderzijds beperkt door de rekenkracht van jouw router.

 

Stabiliteit is een punt op zich. Als er om technische reden (b.v. slechte kabel in de grond; niet optimale situatie in de straat kast van Ziggo of problemen op wijkniveau) geen stabiele verbinding is, dat zullen eigenlijk alle modi (IPv4-Onle, DS-lite en Full Dual Stack IPv4-IPv6) hier last van hebben.
Dit laatste eigenlijk ongeacht de keuze van welke merkt / uitvoering Ziggo-modem gebruikt wordt.

 

Ergo: de oorzaak van de niet stabiele verbinding zou eerst moeten worden gevonden (en verholpen) voordat het je gaat wisselen van modem. Dit is namelijk niet de juiste oplossing voor dit probleem. Als je maar lang genoeg blijft vragen om een ander modem, zal dit uiteindelijk wel gehonoreerd worden, maar het is niet de juiste oplossing voor zo’n probleem.

 

Ik denk dat het handiger is om eerst te (laten) kijken naar de stabiliteitsproblemen en te onderzoeken of jouw router wel voldoende capaciteit heeft.

 

m.v.g.
DennyW

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

graag vraag ik je de vraag in dit https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-tunnel-langzaam-naar-overstap-connect-box/m-p/53967 topic te stellen zo houden we het community overzichtelijk 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

je kan ook gewoon je modem in router modus zetten en dan ipv6 gebruiken doormiddel van DS-lite 

stau
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi DennyW,

 

Sorry voor de onduidelijkheid, de stabiliteitsproblemen waar ik het over heb is dat de modem zelf op willekeurige momenten ermee ophoudt. De interface is bekabeld onbereikbaar en komt alleen terug na een power cycle. Wat en waarom dat gebeurt is me niet geheel duidelijk, aangezien het allemaal gesloten software is, is het enorm lastig om daarachter te komen.

 

Na het opzetten van de bridge mode is dit niet meer voorgekomen. Mijn router heeft wel prima capaciteit om de maximum bandbreedte te benuttigen. 

 

Als je werkelijk een goede test uit wilt voeren, is het niet handig dan voor Ziggo zelf als tussenoplossing hun eigen tunnelbroker op te zetten, naargelang Full DualStack niet beschikbaar is in oud UPC gebied?

stau
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@MR_CHIP , sure, als ik de DS-lite mag draaien op mijn eigen router, doe ik het graag. Misschien kan ik op 28 januari gewoon een eigen modem kopen en gebruiken. De oplossing is dus eigenlijk gewoon even wachten of overstappen op een andere zakelijke provider. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

In oud-UPC gebeid komt ook Full Dual Stack in bridge, ik weet alleen niet wanneer.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

als je in dit https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-tunnel-langzaam-naar-overstap-connect-box/m-p/53967 topic de vraag stelt kan een moderator misschien wel iets voor je regelen 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

full dual stack is er geen eens in router modus dus waarom zou dat wel in bridge modus eerst komen

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@MR_CHIP Zie: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Eindelijk-IPv6-in-Bridge-modus/m-p/870169/highlight/true#M955... 

 

Mark van Ziggo: 

 

Geld dit voor beide netwerken/regio's fUPC en fZiggo?

IPv6 in bridge wordt begin december 2021 tegelijk in het hele voormalig Ziggo gebied uitgerold. Ergens volgend jaar in het voormalig UPC gebied (maar ik heb daar nog geen exacte planning van).

 

Welke modems worden allemaal ondersteund icm IPv6 Bridge mode?

Alle witte SmartWifi modems (voorheen Connectbox) en de Ubee UBC1318.

 

Is het DS Lite of DS Full stack?

In voormalig Ziggo gebied: Full dual stack.

In voormalig UPC gebied: Full dual stack in bridge mode, DS lite in router mode (dit zal in de toekomst ook wijzigen naar full dual stack maar ook hier is nog geen planning van bekend).

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

in upc gebied is dual stack in zijn geheel nog niet beschikbaar dan maar wachten tot ziggo er wat aan gaat doen dan hoop ik ook dual stack in router mode te gebruiken 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ter aanvulling: In oud-UPC is er Dual Stack Lite in router modus.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic