Ik vraag me af de nut van Gigabox backups als alle poort instellingen en DHCP reserves niet wordt meegenomen? Ik heb in totaal 4 backups tussen Maart 2021 (toen ik de Gigabox kreeg) juli, augustus en October alle 4 ingeladen, en alle 4 hebben geen DHCP reserves of poort instellingen. Wat doe ik fout? Want terug zetten van een backup verwijderd ook DHCP reserves die ik manual heb ingezet.
Alle 4 backups zijn ongeveer 20kb groot.
Sorry voor de late reactie! Inmiddels hebben we een terugkoppeling ontvangen. De back-up & restorefuncionaliteit is ontworpen voor het eenvoudig omzetten van de basis Wifi-instellingen en gastnetwerkinstellingen. Hierdoor blijft bijvoorbeeld je wifinaam en wachtwood behouden wanneer je een nieuw modem van Ziggo ontvangt. Geanvanceerde instellingen zoals MAC-filtering, IP- en poortfiltering, firewallinstellingen, MTU-grootte en DHCP-instellingen worden hierbij niet meegenomen. Ik heb direct ook nagevraagd of er plannen zijn om deze functies alsnog toe te voegen aan de back-up functie, maar die plannen zijn er op dit moment niet. Dat de wens bestaat om deze functie te implementeren heb ik wel doorgegeven aan de ontwikkelaars.
Dat is niet meer nodig 🙂 We hebben het (gedeeltelijk) weten te reproduceren. Volgens mijn collega werd de DHCP-server wel hersteld, maar de DMZ host en alle ingestelde port-forwarding regels niet. En dat is niet zoals het hoort. We gaan hiermee aan de slag, bedankt voor je melding hierin! Mocht er nieuws te melden zijn, dan laten we dat uiteraard weten.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Geen idee @Jamyla , dit zul je aan de test moderators moeten vragen, of dat werkt met de Connectbox Giga.
Hi @Sparker,
Dat lijkt me inderdaad júist het nut van een dergelijke back-up en voor zover mij bekend zou dit meegenomen moeten worden (dit gebeurt bij de Connectbox wel). Ik ga dit intern beleggen en kom er op terug!
Ik wil ook de bestanden delen als dat nodig is want het lukt mij echt niet.
Dat is niet meer nodig 🙂 We hebben het (gedeeltelijk) weten te reproduceren. Volgens mijn collega werd de DHCP-server wel hersteld, maar de DMZ host en alle ingestelde port-forwarding regels niet. En dat is niet zoals het hoort. We gaan hiermee aan de slag, bedankt voor je melding hierin! Mocht er nieuws te melden zijn, dan laten we dat uiteraard weten.
Er was geen probleem met DHCP server (aan) volgens mij.. de probleem was dat al mijn DHCP reserves (20+ stuks) werd niet terug gezet uit de backups dus ik moet ze elke keer weer handmatig weer toekennen. Echt niet handig.
Nogmaals als jullie zeggen dat DHCP reserves WEL worden meegenomen in de backup restore process, heb ik bestanden waar dit zou ook moeten, maar toch niet werkt in mijn geval.
Sorry voor de late reactie! Inmiddels hebben we een terugkoppeling ontvangen. De back-up & restorefuncionaliteit is ontworpen voor het eenvoudig omzetten van de basis Wifi-instellingen en gastnetwerkinstellingen. Hierdoor blijft bijvoorbeeld je wifinaam en wachtwood behouden wanneer je een nieuw modem van Ziggo ontvangt. Geanvanceerde instellingen zoals MAC-filtering, IP- en poortfiltering, firewallinstellingen, MTU-grootte en DHCP-instellingen worden hierbij niet meegenomen. Ik heb direct ook nagevraagd of er plannen zijn om deze functies alsnog toe te voegen aan de back-up functie, maar die plannen zijn er op dit moment niet. Dat de wens bestaat om deze functie te implementeren heb ik wel doorgegeven aan de ontwikkelaars.
beter laat dan nooit 😛 maar dit is wel een record van wat ik heb gezien 😉
@Paul: "...Sorry voor de late reactie! Inmiddels hebben we een terugkoppeling ontvangen. De back-up & restorefuncionaliteit is ontworpen voor het eenvoudig omzetten van de basis Wifi-instellingen en gastnetwerkinstellingen. Hierdoor blijft bijvoorbeeld je wifinaam en wachtwood behouden wanneer je een nieuw modem van Ziggo ontvangt. Geanvanceerde instellingen zoals MAC-filtering, IP- en poortfiltering, firewallinstellingen, MTU-grootte en DHCP-instellingen worden hierbij niet meegenomen. Ik heb direct ook nagevraagd of er plannen zijn om deze functies alsnog toe te voegen aan de back-up functie, maar die plannen zijn er op dit moment niet. Dat de wens bestaat om deze functie te implementeren heb ik wel doorgegeven aan de ontwikkelaars..."
Belachelijk en typisch Ziggo 😠.
Een backup functie, die alleen maar een paar settings saved, waarbij Ziggo bepaald welke settings wel en niet opgeslagen worden. Dit is toch weer Ziggo op z'n smalst.
Zoals zo vaak bij Ziggo firmware, zijn het inzicht en technische kennis van de beleidsbepalers een echt dieptepunt. Daardoor zijn de veel functies en opties niet aanwezig en vaak werken de wel aanwezige functies/opties vaak gebrekkig.
Een backup functie die niet alles saved, is natuurlijk een 100% kans op grote teleurstellingen !!
Bugs en vragen worden afgedaan met "By design", zoals MicroSoft dat doet. Maar MS heeft de zaken natuurlijk veel beter voor elkaar dan Ziggo.
Natuurlijk kan alles worden doorgegeven aan de ontwikkelaars, maar als de Ziggo managers zo'n beperkt inzicht hebben, heeft dat alles geen nut. Dus de geboden optie ( ...doorgeven... ) is zowel een doekje voor het bloeden, als een kluitje voor het riet.
Ach Ziggo, ga je schamen !!
voor zover ik weet wordt zodra smart wifi web/app/care beter uitgerold is de gehele modem interface vervangen door smart wifi web en komt dus de gehele backup functie in de modemGUI te vervallen
@MR_CHIP : we gaan het zien. Maar als die toekomstige ( ! afwachten wanneer/ooit ) optie gemaakt/aangestuurd wordt door Ziggo, dan is het weer afwachten welke 'bugs' ( bezuiniging) er dan weer tevoorschijn komen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.