Azure active directory van Ziggo Work/School account

Ik heb een trial versie genomen van Azure Microsoft. Nu blijkt dat niet helemaal naar behoren te werken, dus zit ik al 3,5 week met de helpdesk te mailen en gisteren een remote session gedaan.

Wat blijkt dat mijn prive email adres in De Azure Active Directory van Ziggo staat., en ik dus weinig rechten heb op mijn eigen subscription omdat die onder de subscription valt van Ziggo.

Dus is mijn prive email aangegeven als Work/School Account, aangezien ik deze nooit gebruikt heb dus wel Personal, kan ik ook niet met Work/School inloggen. Ook heb ik nooit bij Ziggo gewerkt..

Kreeg ik te horen van De Microsoft helpdesk dat ik de IT department van Ziggo maar moest gaan benaderen aangezien ik bij Ziggo in de Active directory sta en ik zelf dus verder geen rechten heb. Of de Global Administrators van Ziggo maar moest gaan mailen of bellen.

Het is heel frustrerend aan het worden, aangezien ik ze al een aantal keer heb uitgelegd dat het een persoonlijk privé account is en geen werk.school.

 

Iemand een idee wat ik kan doen of bij wie of wat ik kan zijn bij Ziggo, want aan Microsoft Helpdesk heb ik niets.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

 

Ik hoop dat dit de goede categorie is..

Caste018
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
1 Geaccepteerde oplossing

Okay, de uitleg van onze Ziggo Azure AD admin:

Het is mogelijk om een trial aan te vragen (van bijv. Power BI) en die dan te registreren met je eigen ziggo.nl account. Dit is dan een persoonlijk account, maar het word wel geregistreerd in de Azure AD van ziggo.nl en dat wordt door Microsoft gezien als work/school account.

Het is dus niet zo dat alle ziggo adressen per definitie in onze Azure AD staan, maar zodra jij een (persoonlijk) account registreert met je ziggo.nl adres stopt Microsoft die bij de ziggo.nl Azure AD in. Daar hebben er vanuit Ziggo geen invloed op.

 

Jullie hadden al ontdekt dat je met een work/school account wel een aantal MS diensten kunt afnemen, maar lang niet alles. Daar heb je een Microsoft account (of eigen geregistreerde domeinnaam) voor nodig. 

Bekijk in context

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5167Reacties
  • 588Oplossingen
  • 1864Likes
55 Reacties 55

Goedenavond @Caste018, dit is helaas een bekend probleem. Ziggo kan hier niets aan doen. Dit is de werkwijze van Microsoft.

Je zou een ander emailadres kunnen aanmaken bij gmail oid en vanuit daar je Azure registreren. Andere oplossing zou ik niet weten.

Groeten, Christiaan 

Huizinga
Expert
Expert
  • 1033Reacties
  • 58Oplossingen
  • 191Likes

Dank je voor je antwoord. Had ook al even op google gezocht en kwam daar ook zo’n antwoord tegen uit 2018.

Maar ik heb ook gevraagd of ze mijn account helemaal kunnen verwijderen en dat blijkt dus ook niet te gaan omdat ik in die active directory zit.

 

Met vriendelijke groet,

 

Aernout

Caste018
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Je kan in een trial periode toch wel opzeggen? Dat zou ik dan gewoon doen en opnieuw een trial starten met een ander emailadres. 

Succes en een fijne avond gewenst! Groeten, Christiaan 

Huizinga
Expert
Expert
  • 1033Reacties
  • 58Oplossingen
  • 191Likes

Huizinga wrote:

Goedenavond @Caste018, dit is helaas een bekend probleem. Ziggo kan hier niets aan doen. Dit is de werkwijze van Microsoft.

Je zou een ander emailadres kunnen aanmaken bij gmail oid en vanuit daar je Azure registreren. Andere oplossing zou ik niet weten.

Groeten, Christiaan 

Ik zou ook geen GMAIL email adres gebruiken….

Eerder een outlook.com.

 

gr, Henno

Henno
Expert
Expert
  • 2600Reacties
  • 77Oplossingen
  • 720Likes

Henno wrote:
Huizinga wrote:

Goedenavond @Caste018, dit is helaas een bekend probleem. Ziggo kan hier niets aan doen. Dit is de werkwijze van Microsoft.

Je zou een ander emailadres kunnen aanmaken bij gmail oid en vanuit daar je Azure registreren. Andere oplossing zou ik niet weten.

Groeten, Christiaan 

Ik zou ook geen GMAIL email adres gebruiken….

Eerder een outlook.com.

 

gr, Henno

Outlook.com is natuurlijk wel veilig omdat die ook van Microsoft is. Maar los daarvan; waarom geen gmail?

Huizinga
Expert
Expert
  • 1033Reacties
  • 58Oplossingen
  • 191Likes

Huizinga wrote:
Henno wrote:
Huizinga wrote:

Goedenavond @Caste018, dit is helaas een bekend probleem. Ziggo kan hier niets aan doen. Dit is de werkwijze van Microsoft.

Je zou een ander emailadres kunnen aanmaken bij gmail oid en vanuit daar je Azure registreren. Andere oplossing zou ik niet weten.

Groeten, Christiaan 

Ik zou ook geen GMAIL email adres gebruiken….

Eerder een outlook.com.

 

gr, Henno

Outlook.com is natuurlijk wel veilig omdat die ook van Microsoft is. Maar los daarvan; waarom geen gmail?

Daar heb je hetzelfde probleem: AAD is een Directory Service met DNS, als je een domein naam gebruikt die niet van jou is maar zeker niet van de leverancier van de DS dan heb je er geen invloed op, zeker niet als het een concurent van Microsoft is.

Outlook.com staat in ieder geval nog geregistreerd bij Microsoft…

gr, Henno

Henno
Expert
Expert
  • 2600Reacties
  • 77Oplossingen
  • 720Likes

Maar ik wilde mijn Ziggo account gebruiken omdat ik die gebruik voor Microsoft learning, Github Visual studio etc. En als je met Microsoft learning Azure wilt gebruiken moet krijg je een subsrciption hebben met dat email adres, want anders werkt het niet. Dus dat account is ook en soort C.V.

Maar ik kan hem niet verwijderen of mijn creditcard gegevens verwijderen omdat die allemaal gekoppeld zijn aan die Azure Active directory. En de Azure helpdesk lukt het ook dus niet.

Maar krijg dus steeds hetzelfde antwoord van ze waar je totaal niets mee kan doen..

Heel jammer, maar helaas.

Caste018
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Be rt, kun jij dit bij de moderators neerleggen? Iemand van Ziggo IT moet hier helpen.

gr, Henno

Henno
Expert
Expert
  • 2600Reacties
  • 77Oplossingen
  • 720Likes

@Henno Ja, dat zal ik doen.

Ik zie dit steeds vaker als probleem voorkomen.

@ziggo.nl wordt als bedrijfsaccount van Ziggo gezien.
Ben ik zelf ook wel eens tegengekomen bij Microsoft, ik kon me niet aanmelden bij één en ander.

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40022Reacties
  • 2240Oplossingen
  • 8279Likes

Het is gemeld bij Ziggo met de technische onderbouwing erbij. @Henno  @Caste018 

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40022Reacties
  • 2240Oplossingen
  • 8279Likes

Het wordt vanaf morgen door de hogere goden bekeken en verder uitgezocht.

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40022Reacties
  • 2240Oplossingen
  • 8279Likes

Dank je wel, ben benieuwd wat de hogere goden uit hun hoge hoed halen..

Caste018
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Volgens mij heeft het personeel van Ziggo een zakelijk email adres met zoiets als office.ziggo.nl als domein. Als dat personeel is opgenomen in die active directory service van Ziggo, dan zou Microsoft dus moeten filteren op office.ziggo.nl, en niet op ziggo.nl.

De fout ligt dus bij Microsoft naar mijn mening.

caesar
Gedreven Liefhebber
  • 2337Reacties
  • 61Oplossingen
  • 223Likes

caesar wrote:

Volgens mij heeft het personeel van Ziggo een zakelijk email adres met zoiets als office.ziggo.nl als domein. Als dat personeel is opgenomen in die active directory service van Ziggo, dan zouden zou Microsoft dus moeten filteren op office.ziggo.nl, en niet op ziggo.nl.

De fout ligt dus bij Microsoft naar mijn mening.

 

Ziggo.nl is hier dan het domein en office het subdomein. Als Microsoft filtert op domeinnaam dan klopt dat dus wel. Wellicht kan Ziggo Microsoft bewegen om op subdomein te filteren maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

 

Verder is het hier geen 'fout' maar een keuze die Microsoft maakt door op domein te filteren....

Huizinga
Expert
Expert
  • 1033Reacties
  • 58Oplossingen
  • 191Likes

Grote organisaties hebben altijd subdomeinen die apart behandeld moeten worden, dat lijkt mij evident.

En ik wil wel spreken van een fout, want het zou Microsoft Nederland toch duidelijk moeten zijn dat miljoenen klanten van een ISP niet gezien moeten worden als personeelsleden van die ISP. Het kan natuurlijk ook een fout van Ziggo zijn, als die de services onjuist geconfigureerd hebben.

In ieder geval is het duidelijk dat de huidige configuratie een bron van problemen is voor zowel Ziggo als Microsoft.

caesar
Gedreven Liefhebber
  • 2337Reacties
  • 61Oplossingen
  • 223Likes

Jeetje, ik moet bekennen dat ik deze vraag nog nooit heb gehad en ik weet ook niets van de materie. Wordt een Active Directory bijvoorbeeld door ons beheerd of worden er filters toegepast door Microsoft zoals bovenstaand geopperd?

 

Na grondig onderzoek (lees: 10 minuten Googelen) heb ik het idee dat een Active Directory beheerd wordt door een bedrijf (in dit geval Ziggo) en die directory wordt natuurlijk gesynchroniseerd naar de cloud (MS Azure). Dat zou verklaren waarom de MS helpdesk niets voor je kan doen, zij kunnen immers niet zomaar accounts van hun klanten gaan wijzigen. Dan de vraag wie binnen Ziggo deze directory beheert, ik gok maar even op IT.

Als ik nieuws heb hoor je van mij!

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5167Reacties
  • 588Oplossingen
  • 1864Likes

@Mark Ziggo 

Beste Mark, de vraag is eigenlijk of Ziggo klanten wel in die active directory moeten staan. Is die active directory wellicht bedoeld voor Ziggo personeel, en lopen klanten nu tegen het probleem aan dat het lijkt alsof ze door de ziggo.nl domain naam bij het Ziggo personeel horen.

caesar
Gedreven Liefhebber
  • 2337Reacties
  • 61Oplossingen
  • 223Likes

Ik zie het als volgt: Ik heb een @ziggo.nl emailadres.

Voor de trial versie(subscription) van Azure moet je een aantal gegevens invoeren.

Als je dat allemaal gedaan hebt, dan heb die subscription. Alleen omdat het email adres eindigt op ziggo.nl ziet Microsoft mij als medewerker van Ziggo en heb ik meteen een Work/Schoolaccount en een personal account. Personal klopt, alleen dat Work/School.

Mijn subscription hangt onder de hoofd subscription van Ziggo (omdat Microsoft dus denkt dat ik werk voor Ziggo). Dus ik kan sommige delen van Azure gebruiken, maar niet alles, zoals dus de Azure Active Direcorty.

Normaal heb ik alle rechten over alles wat met die subscription te maken heeft.

En omdat mijn account personal is heb ik ook geen wachtwoord van Work/School Account, en als je dan klikt op wachtwoord vergeten geeft hij aan de mijn bedrijf( Ziggo) het niet goed ingesteld heeft en ik de IT department moest gaan bellen.

Dus de helpdesk  van Azure, vond maar dat ik de global admins(het zijn er 2) van Ziggo moest bellen, want het was Ziggo’s fout dat ik mijn wachtwoord niet kan resetten, en niet de van Microsoft die aangeeft dat ik een account (work/school) zou hebben wat ik dus niet heb..

Caste018
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@caesar dat is precies zoals het is, al jarenlang, ik wilde me ooit aanmelden bij Microsoft bij bepaalde trainingen

https://education.microsoft.com/nl-nl

en dat kon niet met een ziggo.nl mailadres, want de foutmelding was de volgende: @Mark Ziggo 

 

Hierna heb ik toen maar een Live account opgetuigd met alles erop en eraan om van alle mogelijkheden van Microsoft gebruik te kunnen maken.

Be rt
Super Expert
Super Expert
  • 40022Reacties
  • 2240Oplossingen
  • 8279Likes

@Caste018 

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat, om een of andere merkwaardige reden, Ziggo alle klanten in een active directory heeft opgenomen.

Als dat niet het geval is, en het gaat om Ziggo personeel, dan zou die active directory service moeten filteren op office.ziggo.nl (?) , en niet op ziggo.nl.

caesar
Gedreven Liefhebber
  • 2337Reacties
  • 61Oplossingen
  • 223Likes

caesar wrote:

Beste Mark, de vraag is eigenlijk of Ziggo klanten wel in die active directory moeten staan. Is die active directory wellicht bedoeld voor Ziggo personeel, en lopen klanten nu tegen het probleem aan dat het lijkt alsof ze door de ziggo.nl domain naam bij het Ziggo personeel horen.



Het zou natuurlijk kunnen zijn dat, om een of andere merkwaardige reden, Ziggo alle klanten in een active directory heeft opgenomen.



Als dat niet het geval is, en het gaat om Ziggo personeel, dan zou die active directory service moeten filteren op office.ziggo.nl (?) , en niet op ziggo.nl.



Dat is ook deels de vraag natuurlijk, of er überhaupt wel zo'n active directory bestaat (bij Ziggo) waar dit adres in staat of dat Microsoft de extensie @ziggo.nl botweg heeft gefilterd.



 



Voorheen eindigden de e-mailadressen van het personeel inderdaad op @office.ziggo.nl, maar die zijn een tijd geleden al veranderd (weet niet exact wanneer maar zeker langer dan een jaar terug).

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5167Reacties
  • 588Oplossingen
  • 1864Likes

@Mark Ziggo 



Als de zakelijke e-mail adressen van het Ziggo personeel nu gewoon op ziggo.nl eindigen, dan heeft Ziggo inderdaad een fiks probleem voor zichzelf en zijn klanten gecreëerd.



Het is duidelijk dat Microsoft alle adressen die op ziggo.nl eindigen nu als zakelijke adressen van Ziggo personeel interpreteert.



Het is de taak van jullie IT afdeling om de zo ontstane verwarring omgedaan te maken. Je kunt dit niet afwentelen op de klanten.



 

caesar
Gedreven Liefhebber
  • 2337Reacties
  • 61Oplossingen
  • 223Likes

Ik denk niet dat de mailadressen vam het Ziggo personeel op @ziggo.nl eindigen. Die worden al jaren voor klanten gebruikt en veel namen zullen dan al in gebruik zijn. Vodafone-Ziggo zal nog wel meer domeinen in gebruik hebben die bijvoorbeeld voor het personeel gebruikt kunnen worden.

Groeten, Christiaan 

Huizinga
Expert
Expert
  • 1033Reacties
  • 58Oplossingen
  • 191Likes

@Huizinga 

Het was in ieder geval @office.ziggo.nl, wat het nu is weet ik ook niet.

In ieder geval is er dan nog steeds geen verklaring voor het feit dat @ziggo.nl als zakelijk e-mail adres gezien wordt, als het Ziggo personeel een andere domeinnaam gebruikt.

caesar
Gedreven Liefhebber
  • 2337Reacties
  • 61Oplossingen
  • 223Likes

Ik ook niet. Misschien even de reactie van @Mark Ziggo afwachten? 

Huizinga
Expert
Expert
  • 1033Reacties
  • 58Oplossingen
  • 191Likes

Goedemorgen allemaal,

Is er al wat meer bekend, zodat ik dat kan doorgeven aan de Azure helpdesk, voordat ze mijn supportticket gaan afsluiten.

Caste018
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 10Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Caste018 Reken er maar niet op dat dit snel opgelost gaat worden (als het al ooit opgelost wordt).

 

Steefb
Expert
Expert
  • 7717Reacties
  • 1341Oplossingen
  • 2148Likes

@Caste018 & @caesar 

Dit gaat simpel weg niet 1.2.3. worden opgelost aangezien alles op de schop moet aan beide zijde. De oplossing houdt namelijk in dat of klant email extensies of corporate email extensies gewijzigd moeten worden. Verwacht zeker niet dat dit binnen afzienbare tijd gaat gebeuren.

Er dient namelijk een sub-domein of ander domein ingezet te worden voor corporate of klanten. 

Of er moet een admin zijn die zin heeft om accounts in groepen te zetten en hiervoor aparte policies aan te maken echter is het risico op fouten & verwarring hierin te groot.

Misschien ooit als *****@vodafoneziggo.nl groot ingezet wordt, maar zelfs dan, naast hele email adres verandering gedoe, zal er ongetwijfeld belangrijke infra gekoppeld zijn aan *****@ziggo.nl dus is het een immens grote operatie en vereist een migratie plan.

Dit is het gevolg van gebruik van 1 domein naam voor klanten & corporate, microsoft's beredenering is dan ook juist in mijn ogen.

Het is handiger om een ander email adres te gebruiken zoals @Henno & @Huizinga opperen en dit te wijzigen bij de andere services.

Er dient wel contact met de Ziggo admins opgenomen te worden om uw betaal gegevens te verwijderen & account te sluiten zodat u later niet onbedoeld in een nog vreemdere situatie terecht komt, misschien dat @Mark Ziggo hier iets voor je kan betekenen.

Jonathan-458
Super Expert
Super Expert
  • 2154Reacties
  • 142Oplossingen
  • 615Likes

@Jonathan-458 

Ziggo had een sub-domein in gebruik, @corporate.ziggo.nl . Blijkbaar hebben ze dat subdomein ongedaan gemaakt ongeveer een jaar geleden.

Ik zie nu wel een adres als contact.ziggo@ziggo.nl. Mogelijk hebben ze nu alle corporate adressen opgezet als xxxx.ziggo@ziggo.nl.

Dan is dus de vraag of je kunt filteren op *.ziggo@ziggo.nl .

Eén ding is duidelijk, Ziggo heeft er een rommeltje van gemaakt.

caesar
Gedreven Liefhebber
  • 2337Reacties
  • 61Oplossingen
  • 223Likes

@caesar

klopt, zoals @Mark Ziggo heeft aangegeven is dit ergens vorig jaar ofzo gebeurt, waarschijnlijk voor gemak van medewerkers en limiteren van subdomein en dus ook het management hiervan eenvoudiger maken waardoor de veiligheid ook weer toeneemt.

Alleen niet echt handig dat nu zowel clients als corporate de zelfde extensie gebruiken.

Het filteren wat je voorstelt en wat ik eerder noemde houdt dan alsnog in dat je individuele accounts in aparte groepen moeten worden opgenomen en hiervoor aparte policies gemaakt dienen te worden. Alles behalve handig i.v.m. mixen client & corporate policies op zelfde domein en het management hiervan.

Zelfs als dat dan lukt is het de vraag of je een gebruiker genoeg rechten kan toekennen om alles in zijn/haar azure te mogen doen zonder dat deze wijzingen kan plegen in corporate azure omgeving. Zo ver ik weet heeft namelijk alleen een admin role de volledige rechten om alles in jouw eigen azure omgeving aan te kunnen passen, maar dat is dan niet beperkt tot jouw omgeving.

Jonathan-458
Super Expert
Super Expert
  • 2154Reacties
  • 142Oplossingen
  • 615Likes

@Jonathan-458 

De vraag is eigenlijk of je de Ziggo klanten volledig buiten enige azure omgeving van Ziggo corporate kunt houden. Met andere woorden, of je de deelnemers van de corporate azure omgeving van Ziggo zo duidelijk kunt definiëren, dat de Ziggo klanten er automatisch buiten vallen.

caesar
Gedreven Liefhebber
  • 2337Reacties
  • 61Oplossingen
  • 223Likes

Waar halen jullie de wetenschap vandaan dat medewerkers van Ziggo nu een @ziggo.nl e-mailadres hebben? De conclusies die n.a.v. die aanname getrokken worden zijn simpelweg onjuist.

Net als onze community mailbox eindigen e-mailadressen van medewerkers tegenwoordig op @vodafoneziggo.nl.

 

Helaas heb ik nog geen contact kunnen krijgen met de juiste persoon/afdeling, dat is even een zoektocht.

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5167Reacties
  • 588Oplossingen
  • 1864Likes

@Mark Ziggo ,

excuses, zie inmiddels dat het voor veel zaken al @vodafoneziggo.nl is geworden.

Had misschien beter kunnen aangeven dat het domein @ziggo.nl ook in een Microsoft cloud product voor corporate use wordt gebruikt.

 

 

Jonathan-458
Super Expert
Super Expert
  • 2154Reacties
  • 142Oplossingen
  • 615Likes

Nog geen nieuws helaas, ik heb nog niemand aan de haak die me meer kan vertellen over onze Azure Active Directory en hoe dit allemaal ingericht is.

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5167Reacties
  • 588Oplossingen
  • 1864Likes

Beste mensen,

Helaas zit ik met het zelfde probleem. Ik hoop dat er snel een oplossing voor komt.

Als ik de voorafgaande berichten zo lees in deze community, dan kan ik op dit moment uitsluitend hopen dat ziggo snel haar verantwoordelijkheden neemt tot een juiste vermelding kan komen in de active directory.

Glitterglory
Ontdekker
  • 1Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Even een korte update, ik ken in ieder geval weer een paar afdelingen die hier niets van weten. Ik blijf verder zoeken.

 

(door opruimdrift bij collega's was dit topic even gearchiveerd, was niet de bedoeling)

Mark Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5167Reacties
  • 588Oplossingen
  • 1864Likes

We wachten af 😛

Huizinga
Expert
Expert
  • 1033Reacties
  • 58Oplossingen
  • 191Likes

@Mark Ziggo  Hierbij de reactie van Microsoft. De bal ligt dus bij Ziggo.

Beste Hans,

Bedankt dat je contact opneemt met Microsoft-account support.

Als je deze melding krijgt, dan betekent het dat het domein gereserveerd is voor bedrijfs- of schoolservices en het is niet mogelijk om persoonlijke accounts aan te maken met e-mailadressen van dat domein. Aangezien het hier gaat om e-mailadressen van een internet provider, raad ik aan om contact op te nemen met Ziggo. Hun administrator kan contact opnemen met onze collega's van de zakelijke ondersteuning om dit probleem op te lossen.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je toch nog verdere vragen hebben of problemen ondervinden met een persoonlijk Microsoft-account, neem dan gerust opnieuw contact met ons op.

Met vriendelijke groeten,

Pascal
Microsoft-account support

Hoop dat Ziggo dit snel oplost.

h.kanbier
Gedreven Meedenker
  • 22Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dit blijft een soort kip ei verhaal. Feit is dat microsoft blokkeert en wel heel makkelijk naar de provider wijst.

Googelen levert op dat meer providers dit probleem hebben.

Steefb
Expert
Expert
  • 7717Reacties
  • 1341Oplossingen
  • 2148Likes

Uitgelicht topic