Caste018

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Azure active directory van Ziggo Work/School account

Ik heb een trial versie genomen van Azure Microsoft. Nu blijkt dat niet helemaal naar behoren te werken, dus zit ik al 3,5 week met de helpdesk te mailen en gisteren een remote session gedaan.

Wat blijkt dat mijn prive email adres in De Azure Active Directory van Ziggo staat., en ik dus weinig rechten heb op mijn eigen subscription omdat die onder de subscription valt van Ziggo.

Dus is mijn prive email aangegeven als Work/School Account, aangezien ik deze nooit gebruikt heb dus wel Personal, kan ik ook niet met Work/School inloggen. Ook heb ik nooit bij Ziggo gewerkt..

Kreeg ik te horen van De Microsoft helpdesk dat ik de IT department van Ziggo maar moest gaan benaderen aangezien ik bij Ziggo in de Active directory sta en ik zelf dus verder geen rechten heb. Of de Global Administrators van Ziggo maar moest gaan mailen of bellen.

Het is heel frustrerend aan het worden, aangezien ik ze al een aantal keer heb uitgelegd dat het een persoonlijk privé account is en geen werk.school.

 

Iemand een idee wat ik kan doen of bij wie of wat ik kan zijn bij Ziggo, want aan Microsoft Helpdesk heb ik niets.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

 

Ik hoop dat dit de goede categorie is..

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Okay, de uitleg van onze Ziggo Azure AD admin:

Het is mogelijk om een trial aan te vragen (van bijv. Power BI) en die dan te registreren met je eigen ziggo.nl account. Dit is dan een persoonlijk account, maar het word wel geregistreerd in de Azure AD van ziggo.nl en dat wordt door Microsoft gezien als work/school account.

Het is dus niet zo dat alle ziggo adressen per definitie in onze Azure AD staan, maar zodra jij een (persoonlijk) account registreert met je ziggo.nl adres stopt Microsoft die bij de ziggo.nl Azure AD in. Daar hebben er vanuit Ziggo geen invloed op.

 

Jullie hadden al ontdekt dat je met een work/school account wel een aantal MS diensten kunt afnemen, maar lang niet alles. Daar heb je een Microsoft account (of eigen geregistreerde domeinnaam) voor nodig. 

Bekijk in context

55 Reacties 55
Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Goedenavond @Caste018, dit is helaas een bekend probleem. Ziggo kan hier niets aan doen. Dit is de werkwijze van Microsoft.

Je zou een ander emailadres kunnen aanmaken bij gmail oid en vanuit daar je Azure registreren. Andere oplossing zou ik niet weten.

Groeten, Christiaan 

Caste018
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je voor je antwoord. Had ook al even op google gezocht en kwam daar ook zo’n antwoord tegen uit 2018.

Maar ik heb ook gevraagd of ze mijn account helemaal kunnen verwijderen en dat blijkt dus ook niet te gaan omdat ik in die active directory zit.

 

Met vriendelijke groet,

 

Aernout

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Je kan in een trial periode toch wel opzeggen? Dat zou ik dan gewoon doen en opnieuw een trial starten met een ander emailadres. 

Succes en een fijne avond gewenst! Groeten, Christiaan 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Huizinga wrote:

Goedenavond @Caste018, dit is helaas een bekend probleem. Ziggo kan hier niets aan doen. Dit is de werkwijze van Microsoft.

Je zou een ander emailadres kunnen aanmaken bij gmail oid en vanuit daar je Azure registreren. Andere oplossing zou ik niet weten.

Groeten, Christiaan 

Ik zou ook geen GMAIL email adres gebruiken….

Eerder een outlook.com.

 

gr, Henno

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
Henno wrote:
Huizinga wrote:

Goedenavond @Caste018, dit is helaas een bekend probleem. Ziggo kan hier niets aan doen. Dit is de werkwijze van Microsoft.

Je zou een ander emailadres kunnen aanmaken bij gmail oid en vanuit daar je Azure registreren. Andere oplossing zou ik niet weten.

Groeten, Christiaan 

Ik zou ook geen GMAIL email adres gebruiken….

Eerder een outlook.com.

 

gr, Henno

Outlook.com is natuurlijk wel veilig omdat die ook van Microsoft is. Maar los daarvan; waarom geen gmail?

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Huizinga wrote:
Henno wrote:
Huizinga wrote:

Goedenavond @Caste018, dit is helaas een bekend probleem. Ziggo kan hier niets aan doen. Dit is de werkwijze van Microsoft.

Je zou een ander emailadres kunnen aanmaken bij gmail oid en vanuit daar je Azure registreren. Andere oplossing zou ik niet weten.

Groeten, Christiaan 

Ik zou ook geen GMAIL email adres gebruiken….

Eerder een outlook.com.

 

gr, Henno

Outlook.com is natuurlijk wel veilig omdat die ook van Microsoft is. Maar los daarvan; waarom geen gmail?

Daar heb je hetzelfde probleem: AAD is een Directory Service met DNS, als je een domein naam gebruikt die niet van jou is maar zeker niet van de leverancier van de DS dan heb je er geen invloed op, zeker niet als het een concurent van Microsoft is.

Outlook.com staat in ieder geval nog geregistreerd bij Microsoft…

gr, Henno

Caste018
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Maar ik wilde mijn Ziggo account gebruiken omdat ik die gebruik voor Microsoft learning, Github Visual studio etc. En als je met Microsoft learning Azure wilt gebruiken moet krijg je een subsrciption hebben met dat email adres, want anders werkt het niet. Dus dat account is ook en soort C.V.

Maar ik kan hem niet verwijderen of mijn creditcard gegevens verwijderen omdat die allemaal gekoppeld zijn aan die Azure Active directory. En de Azure helpdesk lukt het ook dus niet.

Maar krijg dus steeds hetzelfde antwoord van ze waar je totaal niets mee kan doen..

Heel jammer, maar helaas.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Be rt, kun jij dit bij de moderators neerleggen? Iemand van Ziggo IT moet hier helpen.

gr, Henno

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Henno Ja, dat zal ik doen.

Ik zie dit steeds vaker als probleem voorkomen.

@ziggo.nl wordt als bedrijfsaccount van Ziggo gezien.
Ben ik zelf ook wel eens tegengekomen bij Microsoft, ik kon me niet aanmelden bij één en ander.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Het is gemeld bij Ziggo met de technische onderbouwing erbij. @Henno  @Caste018 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Het wordt vanaf morgen door de hogere goden bekeken en verder uitgezocht.

Caste018
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je wel, ben benieuwd wat de hogere goden uit hun hoge hoed halen..

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Volgens mij heeft het personeel van Ziggo een zakelijk email adres met zoiets als office.ziggo.nl als domein. Als dat personeel is opgenomen in die active directory service van Ziggo, dan zou Microsoft dus moeten filteren op office.ziggo.nl, en niet op ziggo.nl.

De fout ligt dus bij Microsoft naar mijn mening.

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes
caesar wrote:

Volgens mij heeft het personeel van Ziggo een zakelijk email adres met zoiets als office.ziggo.nl als domein. Als dat personeel is opgenomen in die active directory service van Ziggo, dan zouden zou Microsoft dus moeten filteren op office.ziggo.nl, en niet op ziggo.nl.

De fout ligt dus bij Microsoft naar mijn mening.

 

Ziggo.nl is hier dan het domein en office het subdomein. Als Microsoft filtert op domeinnaam dan klopt dat dus wel. Wellicht kan Ziggo Microsoft bewegen om op subdomein te filteren maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren.

 

Verder is het hier geen 'fout' maar een keuze die Microsoft maakt door op domein te filteren....

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Grote organisaties hebben altijd subdomeinen die apart behandeld moeten worden, dat lijkt mij evident.

En ik wil wel spreken van een fout, want het zou Microsoft Nederland toch duidelijk moeten zijn dat miljoenen klanten van een ISP niet gezien moeten worden als personeelsleden van die ISP. Het kan natuurlijk ook een fout van Ziggo zijn, als die de services onjuist geconfigureerd hebben.

In ieder geval is het duidelijk dat de huidige configuratie een bron van problemen is voor zowel Ziggo als Microsoft.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Jeetje, ik moet bekennen dat ik deze vraag nog nooit heb gehad en ik weet ook niets van de materie. Wordt een Active Directory bijvoorbeeld door ons beheerd of worden er filters toegepast door Microsoft zoals bovenstaand geopperd?

 

Na grondig onderzoek (lees: 10 minuten Googelen) heb ik het idee dat een Active Directory beheerd wordt door een bedrijf (in dit geval Ziggo) en die directory wordt natuurlijk gesynchroniseerd naar de cloud (MS Azure). Dat zou verklaren waarom de MS helpdesk niets voor je kan doen, zij kunnen immers niet zomaar accounts van hun klanten gaan wijzigen. Dan de vraag wie binnen Ziggo deze directory beheert, ik gok maar even op IT.

Als ik nieuws heb hoor je van mij!

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Mark Ziggo 

Beste Mark, de vraag is eigenlijk of Ziggo klanten wel in die active directory moeten staan. Is die active directory wellicht bedoeld voor Ziggo personeel, en lopen klanten nu tegen het probleem aan dat het lijkt alsof ze door de ziggo.nl domain naam bij het Ziggo personeel horen.

Caste018
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zie het als volgt: Ik heb een @ziggo.nl emailadres.

Voor de trial versie(subscription) van Azure moet je een aantal gegevens invoeren.

Als je dat allemaal gedaan hebt, dan heb die subscription. Alleen omdat het email adres eindigt op ziggo.nl ziet Microsoft mij als medewerker van Ziggo en heb ik meteen een Work/Schoolaccount en een personal account. Personal klopt, alleen dat Work/School.

Mijn subscription hangt onder de hoofd subscription van Ziggo (omdat Microsoft dus denkt dat ik werk voor Ziggo). Dus ik kan sommige delen van Azure gebruiken, maar niet alles, zoals dus de Azure Active Direcorty.

Normaal heb ik alle rechten over alles wat met die subscription te maken heeft.

En omdat mijn account personal is heb ik ook geen wachtwoord van Work/School Account, en als je dan klikt op wachtwoord vergeten geeft hij aan de mijn bedrijf( Ziggo) het niet goed ingesteld heeft en ik de IT department moest gaan bellen.

Dus de helpdesk  van Azure, vond maar dat ik de global admins(het zijn er 2) van Ziggo moest bellen, want het was Ziggo’s fout dat ik mijn wachtwoord niet kan resetten, en niet de van Microsoft die aangeeft dat ik een account (work/school) zou hebben wat ik dus niet heb..

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@caesar dat is precies zoals het is, al jarenlang, ik wilde me ooit aanmelden bij Microsoft bij bepaalde trainingen

https://education.microsoft.com/nl-nl

en dat kon niet met een ziggo.nl mailadres, want de foutmelding was de volgende: @Mark Ziggo 

 

Hierna heb ik toen maar een Live account opgetuigd met alles erop en eraan om van alle mogelijkheden van Microsoft gebruik te kunnen maken.

Uitgelicht topic