1
Vraag
2
Reacties
Kit_

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Automatisch toegevoegd door UpNp - Android mobiel

Goedemiddag,

 

In de instellingen van mijn Connectbox, zie ik bij poort-forwarding, dat mijn Android mobiel (toegekend ip adres komt overeen) een regel heeft toegevoegd. Hoe kom ik er achter welke Android app, of welke instelling dit op mijn mobiel betreft? 

 

UpNp heb ik ingeschakeld voor mijn camera's, zodat ik de verschillende regels per camera niet handmatig hoef in te geven. 

 

Maar nu blijkt dat mijn Android mobiel hier ook gebruik van maakt, en ik vraag me af, hoe ik kan na gaan, waarvoor het precies is. 

 

Kan betreffende regel helaas niet handmatig verwijderen of uitschakelen om erachter te komen, welke app dan niet juist functioneert.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het lijkt erop dat de betreffende app de poort alleen tijdelijk in gebruik had en inmiddels niet meer actief is. Helaas worden UPnP-regels meestal niet automatisch gewist.

 

Normaliter is het niet nodig dat een app luistert naar inkomend verkeer vanaf internet, gezien er vrijwel altijd een uitgaande verbinding naar de resp. server wordt opgebouwd en het inkomende verkeer over dezelfde verbinding verloopt.

 

Nu de UPnP-regel is verwijderd, zou je de apps kunnen nalopen die je opnoemt om te kijken of alles nog naar behoren werkt. Door het uitschakelen van UPnP zijn wel de regels voor de IP-camera's verwijderd. Je hebt port forwarding-regels (handmatig of via UPnP aangemaakt) normaliter alleen nodig om buitenshuis c.q. vanaf internet verbinding te maken met apparatuur binnen het LAN.

 

Zelf adviseer ik om UPnP uit te schakelen c.q. uitgeschakeld te houden i.v.m. veiligheidsoverwegingen.

Bekijk in context

16 Reacties 16
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Dit kun je mogelijk met telnet achterhalen: start de Opdrachtprompt (Windows) of Terminal (macOS). Voer onderstaande commando in en druk op ENTER. Verschijnt een blanco scherm, druk dan op CTRL + C (Windows) of CMD + . (macOS).

 

telnet 192.168.0.52 45625

 

Via UPnP aangemaakte regels kunnen inderdaad niet handmatig verwijderd worden, alleen door (tijdelijk) uitschakelen van UPnP is dit mogelijk.

Kit_
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Via Windows krijg ik de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden. Zie bijlage.

 

Ook met macOS geprobeerd, dezelfde melding: Network is unreachable. Unable to connect to remote host.

 

Toegewezen ip adres is in de tussentijd niet veranderd, dus ingegeven 192.168.0.52 is juist.

 

Inderdaad middels tijdelijk uitschakelen uPnP kan ik regel verwijderen. Maar hoe kom ik er achter welke app of instelling ervoor zorgt dat de regel automatisch wordt aangemaakt? Mocht regel weer verschijnen na verwijdering. 

 

Heb 2 verschillende apps om camera beelden te kunnen raadplegen: Hik-Connect en XMEye Pro. Voor het ontvangen van push berichten of het bekijken van beelden op mijn mobiel, hoeft er toch geen poort open te staan? Oww ja, zonnepaneel app EMA App heb ik ook nog. Voor de rest geen 'troep' op mijn goed functionerende mobiel, voorzover ik weet. 

 

Is er misschien nog een andere manier, om te achterhalen wat dit kan zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het lijkt erop dat de betreffende app de poort alleen tijdelijk in gebruik had en inmiddels niet meer actief is. Helaas worden UPnP-regels meestal niet automatisch gewist.

 

Normaliter is het niet nodig dat een app luistert naar inkomend verkeer vanaf internet, gezien er vrijwel altijd een uitgaande verbinding naar de resp. server wordt opgebouwd en het inkomende verkeer over dezelfde verbinding verloopt.

 

Nu de UPnP-regel is verwijderd, zou je de apps kunnen nalopen die je opnoemt om te kijken of alles nog naar behoren werkt. Door het uitschakelen van UPnP zijn wel de regels voor de IP-camera's verwijderd. Je hebt port forwarding-regels (handmatig of via UPnP aangemaakt) normaliter alleen nodig om buitenshuis c.q. vanaf internet verbinding te maken met apparatuur binnen het LAN.

 

Zelf adviseer ik om UPnP uit te schakelen c.q. uitgeschakeld te houden i.v.m. veiligheidsoverwegingen.

Kit_
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het advies om UPnP uit te schakelen en uitgeschakeld houden, volg ik zeker op. 

Kon het niet laten om toch e.e.a. uit te proberen: UPnP uitschakelen, alle regels dus verwijderd. Router voor een aantal minuten uit gezet en weer aangezet. Vervolgens UPnP weer aangezet, om te testen of er nu nog steeds iets actief is waardoor er een regel automatisch wordt aangemaakt. En ja hoor, regel verschijnt met hetzelfde externe poort nummer 34001 maar met een andere interne poort nummer 46909. Telnet uitgevoerd, krijg dan een lege scherm, waarbij ik CTRL + C moest gebruiken. Denk dat het een te lange zoektocht wordt om er achter te komen wat op mijn Android mobiel dit veroorzaakt. Dus denk dat ik het hierbij laat. Bedankt voor de hulp.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kwam er na indrukken van CTRL + C ook niets in beeld?

 

Ik had gisteren nog gezocht op Android en poort 34001 maar niets kunnen vinden en zou het toch niet helemaal vertrouwen.

Kit_
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nee, er kwam niets in beeld. Verbinding lijkt wel te worden gemaakt, want ik krijg geen foutmelding. Had ook gegoogled hierover, maar kan er helemaal niets over vinden.

Kit_
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik vertrouw het ook niet helemaal. 

 

Kan ik ergens mijn mobiel (Android 11) af staan, waar ze dit kunnen onderzoeken? Bestaat zoiets? In de buurt van Arnhem zou mooi zijn, maar ergens anders mag ook.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Misschien kun je eens alle geïnstalleerde applicaties nalopen op de telefoon.

Kit_
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heb ze nagelopen. Alle apps zijn geïnstalleerd vanuit Play Store. Hoe kan ik zien dat een app een openstaande poort nodig heeft?

Voor meldingen, camera, GPS etc moet ik toestemming geven. Voor een openstaande poort heb ik nergens toestemming gegeven, voorzover ik mij kan herinneren. Heb op mijn toestel geen server draaien, of iets dergelijks. Geen last van hoge batterij verbruik.

 

Om wat voor een soort app kan het gaan?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voor UPnP is voor zover ik weet geen specifieke toestemming vereist, dat maakt het lastig om te achterhalen.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Kit_

We zijn inmiddels een aantal dagen verder en zeer nieuwsgierig hoe het nu gaat met de installatie. Is alles gelukt met de tips van @tobiastheebe?

Kit_
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Goedemiddag @Jamyla 

Per ongeluk mijn eigen bericht als oplossing gemarkeerd, maar heb nu de juiste gemarkeerd. Met de Ziggo installatie is niets mis, alles werkt perfect sinds we hier wonen in 2011.

Heb in de tussentijd de app UpNp Browser geïnstalleerd. Daar komt alleen de modem, en de camera's naar voren als UpNp apparaat. Ook heb ik dit om een andere mobiel geïnstalleerd met hetzelfde resultaat. 

Resteert nu om uit te zoeken, welke app op mijn Android mobiel er voor zorgt dat er een externe poort wordt geopend.

 

Zal wel even duren voordat ik dit gevonden heb. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Kit_ Hartelijk dank voor je terugkoppeling en fijn om te lezen dat je nu een stuk verder gekomen bent. Laat je het weten op het moment dat je erachter bent welke app op je Android telefoon ervoor zorgt dat de externe poort wordt geopend? Mogelijk dat andere gebruikers op dit forum hier ook wat aan hebben. 

Kit_
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heb een vermoeden welke app het is. Maar ik kan het niet met zekerheid zeggen. Hiervoor heb ik een Android mobiel nodig, die ik op fabrieksinstellingen kan zetten. En vervolgens installeer ik alleen die ene app. Helaas staat op korte termijn geen nieuwe mobiel op de planning. En mijn huidige mobiel resetten, kost mij te veel tijd.

 

Dat er een externe poort wordt geopend, gebeurde ook op mijn werk mobiel, waarbij het poort nummer met 1 was opgehoogd. Mijn werk mobiel is ook een Android, maar dan met een werk profiel. Buiten het werkprofiel heb ik de app Hik-Connect geïnstalleerd.

 

Mijn vermoeden is dat het om Hik-Connect gaat. Mijn Engels is niet voldoende om te kunnen lezen en vervolgens ook te begrijpen, dat deze app een externe poort open zet. Ook kan ik het zelf ingesteld hebben, maar het poort nummer waar het om gaat 34001, vind ik nergens terug in mijn instellingen, zie ook bijlage. De Hikvision camera's worden alleen buiten gebruikt. Heb er geen problemen mee, als er wordt meegekeken. Maar ze kunnen niet binnen komen in mijn thuis netwerk toch???

 

Hik-Connect app is NIET vanaf Playstore geïnstalleerd. Alleen te downloaden vanaf https://www.hik-connect.com/ .

 

Zijn er toevallig ook andere Hik-Connect app gebruikers die hier ook "last" van hebben, zodra ze UpNp aanzetten?

 

 

 

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@tobiastheebe, @Dave! en @Bert heeft een van jullie misschien nog suggesties voor @Kit_?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Hikvision zou zomaar een verbinding kunnen leggen met een Chinese server, om ook persoonlijke gegevens door te spelen, de Chinese overheid doet alles om zoveel mogelijk informatie te vergaren en heeft er geen enkele moeite mee om alle mogelijke privacyregels te omzeilen.

China kent geen privacyregels en respecteert die ook niet in andere landen, ze doen alles, wat ze in hun eigen belang kunnen doen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic