Helaas is de foutmelding weer ontstaan uit het niets.
De onderstaande foutmelding wordt echter alleen gemeld voor 1 van de twee domeinen ingesteld op mijn synology server.
ASL authentication failed; server smtp.ziggo.nl[212.54.42.9] said: 535 5.7.0 SMTP301 Authentication failed for user xxxxxxx@xxxxxxxxl.nl ;id=Fx8FpePzxQ9nm;sid=Fx8FpePzxQ9nm;mta=smtp3.tb;d=20230112;t=135645[CET];ipsrc=89.98.186.239;
Beide domeinen hebben het gedaan. Domein 1 is een ouder domein welke ik eerder ook al gebruikte Domein 2 is een nieuw domein. Beide domeinen verzenden via de zelfde SMTP server van Ziggo met de eerde genoemde instellingen overgenomen vanuit de Ziggo site. Het is op zich dus al vreemd dat mail van het ene domein wel verzonden wordt en van het andere domein niet.
Ik heb vervolgens alle verificatie instellingen van Domein 2 op mijn Argeweb domein host het zelfde gemaakt als de settings van Domein 1. En ca. 2 uur gewacht. De foutmelding blijft komen.
Maar het kan nog gekker!
Ik dacht: "Laat ik eens mijn Solcon SMTP server hier aan koppelen in plaats van Ziggo. Omdat ik altijd zo veel problemen ervaarde met Ziggo en uitgaande mail heb het kleinste account van Solcon, waar ik alleen mee kan versturen, aangehouden. Zo gezegd, zo gedaan, en ik heb weer twee mailtjes verstuurd. Domein 1 komt aan, domein 2 komt niet aan. Ik ga vervolgens naar de foutmelding kijken en wat stelt mijn verbazing! De foutmelding is precies het zelfde, inclusief de 'smtp.ziggo.nl' en de Ziggo gebruikersnaam! Dit ondanks dat ik het via mail.solcon.nl verstuur als SMTP server! Ik heb daarna mijn mailserver op nieuw opgestart om zeker te zijn dat niets blijft hangen in de settings. Dat mocht echter niet baten.
- De server gebruikt 1 SMTP uitgaand adres. Of ik die nu instel op Ziggo of op Solcon,de mailserver geeft een Ziggo foutmelding bij domein 2 en niet bij domein 1.
- Beide domeinen hebben het wel gedaan op de nieuwe Synology server. (misschien domein 2 maar kort, ik weet niet precies hoe lang domein 2 er uit ligt)
- De instellingen op Argeweb zijn het zelfde voor beide domeinen(zie foto hieronder)
- De verificatie van mijn Synology mailserver mailplus sluiten aan op die van Argeweb
- Domein 1 (oud domein) komt wel aan en domein 2 (nieuw domein) komt niet aan en staat als deferred in de mailserver met de genoemde SALS foutmelding.
Ik zou bijna zeggen dat er een filter op het internetverkeer zit die herkent dat er mail verkeer van domein 2 verzonden wordt en dat filtert. Maar dat lijkt mij ook sterk.
Vervolgens heb ik Ziggo gebeld. Helaas wordt je daar niet geholpen en vragen ze alleen of de webmail het doet. Als die het doet dan zeggen ze dat het aan je eigen software ligt.... 😒
Argeweb en Synology settings

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?