Bret

Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Audio server met Roon Core herkent PC niet meer na verandering IP-adres

Vorige week is mijn modem 2x vervangen en opnieuw ingesteld. Hierdoor is het IP-adres van mijn PC veranderd. Ik merkte dat Roon geen backup meer maakte op de drive die op de PC is aangesloten. Ik kan in de configuratie pagina van de backup procedure in Roon het IP-adres aanpassen. En gelukkig, Roon herkende de schijf nu wel en kon zijn backups maken. Maar ik kan in Roon niet opgeven wat het nieuwe adres van mijn PC is. Het gevolg is dat mijn desktop audioset niet meer door Roon gebruikt kan worden. Ook de geluidskaarten als Realtek worden niet meer gezien. Er is dus geen communicatie van Roon naar mijn PC maar wel andersom, ik kan Roon wel bedienen via mijn PC. Hoe los ik dit probleem op.
Waar ik zelf aan denk is het IP-adres van mijn PC in mijn nieuwe (Giga) modem terug te zetten op het oude adres (was xxx.20, werd xxx.136 en dat zou dan terug moeten naar xxx.20) maar ik denk dat dat niet zomaar gaat en hoe dat moet. Ik heb het topic over port forwarding gelezen en het leek alsof daar de oplossing te vinden was maar helaas, ik begrijp weinig van de uitleg en de instructie. 
Wie kan mij hier bij helpen? Ik wil graag begrijpen wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen.

Alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden, Bert.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Hoi Bert, dat gaat niet lukken met Port Forwarding, dat is een open verbinding maken vanuit buiten naar een apparaat binnen, in principe zijn alle poorten van buiten naar binnen dicht voor de veiligheid tegen iedereen die maar je PC binnen zou willen komen, alleen als je buiten iets aanvraagt b.v. Google of een bepaalde website, mag dat naar binnen.

 

Maar nu de oplossing: Log in in je modem, ga naar  Geavanceerde instellingen -> DHCP -> Vink onder Gereserveerd IP-adres je PC aan -> scrol naar beneden en vul onder Voeg IP-adres reservering toe in het laatste vak van IP-adres 20 in -> Voeg reservering toe -> Instellingen opslaan.

Start je PC opnieuw op en hij zal het IP adres XXX.20 krijgen van het modem.

Bekijk in context

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@Bret  schreef:

Hallo Bert,
Helaas heeft het niet geholpen voor herkenning PC door Roon in audioserver. Ik snap dat ik voor een oplossing niet hier te rade moet gaan maar bij de community van Roon.

 

Toch de oplossing gevonden in Windows, niks Firewall en niks IP-adressen. Het ging om het netwerkprofiel in Windows. Het stond op Publiek (aanbevolen) en moest Privé zijn. Is gebeurd, denk ik, toen ik 3 weken geleden de windows update naar Windows 11 heb uitgevoerd.

Wat een opluchting.


 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Hoi Bert, dat gaat niet lukken met Port Forwarding, dat is een open verbinding maken vanuit buiten naar een apparaat binnen, in principe zijn alle poorten van buiten naar binnen dicht voor de veiligheid tegen iedereen die maar je PC binnen zou willen komen, alleen als je buiten iets aanvraagt b.v. Google of een bepaalde website, mag dat naar binnen.

 

Maar nu de oplossing: Log in in je modem, ga naar  Geavanceerde instellingen -> DHCP -> Vink onder Gereserveerd IP-adres je PC aan -> scrol naar beneden en vul onder Voeg IP-adres reservering toe in het laatste vak van IP-adres 20 in -> Voeg reservering toe -> Instellingen opslaan.

Start je PC opnieuw op en hij zal het IP adres XXX.20 krijgen van het modem.

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Bert,

Bedankt voor je zeer snelle reactie. Ik ga dat morgen uit proberen en dan maar hopen dat het werkt. Ik hou je op de hoogte. Netwerk audio, heel leuk als het werkt maar als de onderdelen niet meer kunnen/willen communiceren dan is het geen halleluja meer.

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Bert,

Je duidelijke uitleg hielp om het IP-adres te veranderen. Weer wat geleerd.
Helaas heeft het niet geholpen voor herkenning PC door Roon in audioserver. Ik snap dat ik voor een oplossing niet hier te rade moet gaan maar bij de community van Roon.

In ieder geval bedankt.

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

@Bret  schreef:

Hallo Bert,
Helaas heeft het niet geholpen voor herkenning PC door Roon in audioserver. Ik snap dat ik voor een oplossing niet hier te rade moet gaan maar bij de community van Roon.

 

Toch de oplossing gevonden in Windows, niks Firewall en niks IP-adressen. Het ging om het netwerkprofiel in Windows. Het stond op Publiek (aanbevolen) en moest Privé zijn. Is gebeurd, denk ik, toen ik 3 weken geleden de windows update naar Windows 11 heb uitgevoerd.

Wat een opluchting.


 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Bret TOP dat je de oplossing hier deelt, dat kan anderen ook weer op weg helpen.🙂

Veel succes verder gewenst.

Uitgelicht topic