1
Vraag
2
Reageer en help mee
Jacques112

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Asus ax-58u achter connectbox giga

Hallo,

 

 

ik wil de CB Giga dus niet meer gebruiken als modem router, maar mijn Asus AX58u

 

Als ik de CB in bridge laat zetten is dit voldoende?

Moet ik uberhaupt hem wel in bridge laten zetten of is dat dan vragen om conflicten

 

ok, zeg hij staat in bridge... Dan nog iets moeten doen aan de settings van de asus behalve de router modus kiezen?

 

Ik wil achter de ax58u , 3 stuks asus ax55 plaatsen als AP.

 

Graag informatie om dit vlekkeloos te laten verlopen

16 Reacties 16
pox-ie

Level 10
  • 417Posts
  • 8Oplossingen
  • 132Likes

hierbij de gevraagde informatie.  Of het vlekkeloos verloopt ligt aan jou 😉

Jacques112
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hai,

ik zie dat je de kennis bank van asus hebt gelinkt, maar daarmee krijg ik nog meer vragen.

Ik sprak vd week een familielid en die dacht dat bridge mode vd cb helemaal niet nodig was?

vandaar mijn vraag hierover

 

De 4 asus apparaten hangen er nu ook al achter alleen enkel in AP mode.

Hierdoor heb ik erg gelimiteerde mogelijkheden

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

2 modems gaat niet goed werken, dus de cb moet inderdaad in bridge.

hier is het aan te vragen:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus

Jacques112
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

dank voor de link. Is het dan geen optie misschien om mijn cb in DMZ te laten zetten?

 

Wat ik ook raar vindt is dat de tab "Router Status" bij mij altijd heel kort in beeld staat tussen de lijst maar niet te kiezen is en weer verdwijnt na een aantal secondes?

 

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

ik heb geen giga modem, dus kan daarover niks zeggen en heb dat op mijn modempagina niet.. denk dat daar normaal de optie staat om het modem in bridge te zetten oid en dat het daarom verdwijnt

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Mogelijk is het genoeg in de Gigabox de DHCP server uit te zetten, maar in mijn beleving is bridge dan toch de nettere methode.

In principe kunnen twee dhcp/IP pools prima werken, ook wel Nat achter Nat genoemd. Maar dat is voor de gemiddelde gebruiker toch lastig. Vandaar de aanbeveling zet de Ziggo modem router in bridge.

 

De Asus inderdaad in router modus zetten. 

De drie AX55 wel in AP houden dat zal je bekend zijn.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@RoWi.  schreef:

In principe kunnen twee dhcp/IP pools prima werken, ook wel Nat achter Nat genoemd. Maar dat is voor de gemiddelde gebruiker toch lastig. Vandaar de aanbeveling zet de Ziggo modem router in bridge.


Twee (of meer) routers achter elkaar (in cascade, z.g. daisy chaining) werkt op zich goed. Een beperking is dat de LAN-kanten (inclusief de Wifi's) van de routers elk hun eigen thuisnetswerkje maken; het delen van printers en bestanden werkt dan niet (of zo goed als niet). Je maakt het routers en jezelf lastig als de webinterfaces en of de IP-reeksen (zoals b.v 192.168.1.x)  hetzelfde zijn. Gamers ervaren extra vertraging. Portforwarding over meerder NAT's /firewalls is niet "probleemloos" (vaak een echte uitdaging).

 

Zelf heb ik mijn  eigen router al jaren in cascade met de ZIggo-modem-router (n router mode). Ik gebruik en het LAN van de Ziggo-router (normaal nooit). Ook eventueel aanwezige Wifi van een Ziggo-M/R behoort tot diens LAN. Dus die ook niet gebruiken (radio's uit schakelen).

 

En bedenk: Experimenteren hiermee kan geen kwaad. Je kan niets stuk maken.

Verder is jouw suggestie om DMZ te gebruiken een zeer goed werkbare methode; Ziggo adviseerde dat zelf jaren terug ook op hun website! Zij noemde dat "semi bridge".

 

**EDIT**

Wat bij mij (en dat kan aan mijn eigen router of dien instellingen liggen!) soms mis gaat is het volgende:
Mijn eigen router gaat wat IPv6 betreft de mist in als het dynamische (externe) Ziggo(IPv6)-IP-adres wijzigt. Mijn eigen router (en PC) blijft dan uitgaan van de de oude situatie en /of mij router gebruikt dan twee IPv6 WAN IP-adressen. Ik mis dan op mijn PC een goede IPv6-verbinding.  Ik moet dan de hele keten één voor één herstarten.

 

VoIP (met inbelnummer) over twee routers werkt wel goed. Mijn VoIP gebruikt alleen IPv4 maar geen portforwarding. Forwarden is voor alleen uitgaande gesprekken sowieso niet nodig. Ik gebruik het z.g. keep-alive-signaal, Dit werkt (als de tussentijd niet de ruim neemt) zeer goed over dubbel NAT.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Mij is altijd verteld uit veiligheidsoverwegingen DMZ en UPnP juist altijd uit te houden. Maar inzichten kunnen veranderen.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@RoWi. 

UPnP is inderdaad niet zo veilig. DMZ-host gebruiken in deze opstelling kan geen kwaad.Met DMZ-host verwijst je naar de WAN van een een volwaardige router met firewall.

Jacques112
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

ok dus ik tik DMZ aan en dan ben ik er?

Geen andere settings zoals DHCP of UPnP.

 

De wifi van de CB gebruik ik toch al nooit.

Er is wel een dagelijkse gamer in huis, krijgt die geen problemen met poorten en/of vertraging hierdoor?

Probleem is dat ik het niet makkelijk kan testen. Mijn vrouw werkt overdag ook thuis dus dan kan niet zomaar alles uit

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

DHCP mag aan blijven; de subnets zijn gescheiden zodat er geen sprake is van "twee kapteins op een schip" (Dubbel DHCP).  UPnp gebruikt je (op beide routers liever niet.

Eigenlijk kan je het subnet van de Ziggo-router ook zien als een "echte" (aparte) DMZ. Hier zou je een voor buitenaf toegankelijke server kunnen plaatsen en de IoT-apparaatjes. Ook kan je diens Wifi  openstellen voor gastgebruik.

 

Of de gamer hinder ondervindt moet de praktijk uitwijzen. Als er voor gamen portforward nodig is of als er last is van vertragingen dan is een opstelling in bridge eigenlijk de makkelijkst oplossing.

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

Ik zou zelf de CB Giga in bridge (laten) zetten. de eerste aangesloten asus als router instellen en alle volgende asus apparaten in AP-modus.

Jacques112
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

even praktisch.

 

ik sluit de ax58u aan op lan 1 van cb en dan wan op asus. ik bel 1200 laat cb op bridge zetten en tussen bellen en een uur reboot hij 1x?  je weet dus niet wanneer dit geregeld is, pas als de verbinding een aantal minuten weg is, begrijp ik het zo goed

jansmarcel

Level 16
  • 1410Posts
  • 68Oplossingen
  • 697Likes

@Jacques112. Bij mij duurde het na het verbreken van de verbindingen ongeveer 15min en de CB stond in bridge mode.

Op het moment dat de klantenservice de opdracht geeft zal ook de telefoonverbinding wegvallen (door herstart modem)

Jacques112
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

ok dank je voor de info. zal het vanmiddag eens proberen als de vrouw klaar is met werken

Jacques112
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

ok mannen.... overgaan naar bridge was een eitje.. alles draait weer.

 

Thanks again

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic