Vraag
Reacties
Oplossing
Neet
Level 4

Asus RT-N66U achter Ziggo Connectbox traag en onstabiel.

Hoi,
Ik wil de RT-N66U graag weer gebruiken ivm de flinke bereikbaarheid maar ook vanwege de goede snelheidsspecificaties. Alleen die snelheid komt niet in de buurt van de Connectbox.

De downloadsnelheid van de Ziggo connectbox is stabiel ca 30.000 kb/s. Das snel genoeg. Alleen wanneer ik de RT aansluit en gebruik dan is het downloaden maximaal 20.000 kb/s en best wel instabiel. Vaak ook heel traag rond de 3000 kb/s.
Zet ik de firewall in de RT uit dan haal ik heel soms ca 22.000 kb/s.

Is er iets mogelijk om toch gewoon het maximale en stabiel uit de RT te halen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en een beetje op z'n Jip en Jannekes.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Neet
Level 4
Topicstarter

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties en de tips. Natuurlijk had ik veel kunnen rommelen aan de Asus omdat de 66 gewoon een goed ding is met best wel een groot bereik.

Ik weet dat Merlin het super goed doet op de Asus maar gezien de grootte van het huis heb ik toch voor nieuw spul gekozen, de Deco M5 (3-pack). Tot nu toe 2 stuks aangesloten router in bridge en het werkt perfect. Ben er blij mee.

Nogmaals bedankt allemaal.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Bedoel je met 30.000 kb/s - kilobyte per seconde of kilobit per seconde?

Wat is je snelheid bedraad op deze website? https://www.ziggo.nl/speedtest/

Staat er een QoS functie aan in je RT-N66U ?
Die kan mogelijk je snelheid beperken.

0 Kudos
kruijf
Level 3

Het kan ook zijn dat je nat acceleratie uit of op auto moet zetten bij geavanceerd/lan/switch controlle, dit is bij asus ook iets wat je snelheid onstabiel kan maken.

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Goedemorgen @Neet

Allereerst welkom op de Community! 

We hebben helaas nog geen reactie van je ontvangen. Hoe staat het er momenteel voor? Had je al tijd gehad om te kijken naar de reacties van @Be rt  en @kruijf

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Uiteraard allemaal bedankt voor de info.
Nou, ben best bezig geweest met het huis verven maar natuurlijk ook met de Asus en de connectbox. Op een één of andere manier vind ik de connectbox gewoon stabieler en ga een keer voor een nieuwe router. De connectbox heb ik wat verplaatst, weer uit de bridgemode gehaald en de wifibooster verwijderd. Dit gaat allemaal net goed. 

Is er ervaring met een goede router die wat meer bereik heeft? Tussen de 100 en 175 euro vind ik wel redelijk om weer een paar jaar verder te komen. Dacht zelf aan de  Netgear Nighthawk R7000 maar weet er nog niet veel van.

Iemand tips?

0 Kudos
kruijf
Level 3

@Neet ik heb verschillende merken gehad en de beste ervaring heb ik echt met fritz!box, maar het is ook heel persoonlijk natuurlijk.

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Oke, ga ik ook naar kijken.

0 Kudos
Ronihd
Level 18
Neet wrote:

Oke, ga ik ook naar kijken.

Je zou kunnen beginnen om op de RT deze alternatieve software te zetten https://www.asuswrt-merlin.net/  

Ervaar je de snelheid en de onstabiliteit problemen als je een computer/laptop via de WIFI van de RT gebruikt of via een lan kabel ?

0 Kudos
Patjoew
Level 6

Dit zijn mijn instellingen op de asus voor meeste snelheid en ik heb internet tot 2 verdiepingen boven in de slaapkamer met 2.4 gighz de 5gighz 1 ruimte naar boven tot in de woonkamer en balkon buiten. Zorg bij asus ieder geval de nieuwste firmware (ze werken overigens tegenwoordig samen met de mensen van merlin dus in de notes worden ze ook bedankt) er zijn namelijk een aantal oudere firmwares die niet stabiel waren. de laatste loopt nu al weer tijd bij mij zonder enig problemen.

0 Kudos
Ronihd
Level 18

@Patjoew 

Ik heb 3 routers van Asus staan waarvan 2 als acces points en alle 3 voorzien van Merlin software die onwijs stabiel is !

0 Kudos
Pasi
Level 19
Ronihd wrote:

@Patjoew

Ik heb 3 routers van Asus staan waarvan 2 als acces points en alle 3 voorzien van Merlin software die onwijs stabiel is !

Waarom zou je de moeite nemen om andere software op een router te zetten, om deze daarna als Access Point in te stellen?

Dat je een router wil flashen met Merlin software, dat kan ik begrijpen. Daardoor wordt o.a. de beveiliging en de opties vaak beter. Maar als je een router omzet naar AP, dat vervallen veel van die opties.

Tevens is het voor de huis-, tuin- en keuken gebruikers ( sorry, maar ik bedoel dit beslist niet negatief ) geheel niet nodig. Het maakt het alleen maar moeilijker en de kans op een brick is dan ook nog aanwezig.

0 Kudos
Ronihd
Level 18
Pasi wrote:
Ronihd wrote:

@Patjoew

Waarom zou je de moeite nemen om andere software op een router te zetten, om deze daarna als Access Point in te stellen?

Dat je een router wil flashen met Merlin software, dat kan ik begrijpen. Daardoor wordt o.a. de beveiliging en de opties vaak beter. Maar als je een router omzet naar AP, dat vervallen veel van die opties.

Tevens is het voor de huis-, tuin- en keuken gebruikers ( sorry, maar ik bedoel dit beslist niet negatief ) geheel niet nodig. Het maakt het alleen maar moeilijker en de kans op een brick is dan ook nog aanwezig.

Zal ik je uitleggen.

Mijn gelijkvloers appartement is van voor tot achter 22 meter lang en gemiddeld 10 meter breed , met allerlei tussenmuren en 66 vierkante meter balkon aan de voorkant , zijkant en achterkant en daar wil ik goed bereik op de 5 ghz hebben met ruim voldoende snelheid.

In mijn meterkast ( midden in mijn appartement ) zit mijn 1e  ( RT-AC3200 )router aangesloten op het modem wat in bridge staat , zodat ik met mijn router zelf alles in beheer heb.

Een utp gaat naar mijn werkkamer waar onze desktops staan en printer die weer op een gigabit switch aangesloten zitten uiteraard via utp.

Ander utp gaat naar nog een RT-ac3200 in de woonkamer die als switch/acces point werkt en is geconfigureerd , daar zit bedraad mijn apple tv 4 k , next en TV op aangesloten.

En een utp gaat naar mijn smart omgeving , tradfri , raspberry pi , klik aan klik uit ook weer via een switch in de meterkast en ook nog een synology nas.

En ook nog een utp naar een RT-N66 u van asus als acces point  voor de wifi op het terras achter.

Ook nog een aantal google homes en een 2e next via wifi aangesloten.

Op deze manier heb ik dekkend wifi in het hele appartement op de 5 ghz.

De merlin sofware is een bewuste keuze omdat ik in de loop van de afgelopen jaren dit als een zeer stabiele en betrouwbare router software heb leren kennen met een goede ingebouwde firewal .

Omdat ik best wel veel heb draaien en heb aangesloten stel ik een hoge eis aan mijn verbinding en omgeving.

En tja ik ben ook maar begonnen met een routertje van asus maar al doende lerend en hogere eisen stellen ben ik gekomen tot wat ik nu heb opgeschreven 

0 Kudos
Patjoew
Level 6

Merlin zijn beveiligingen is overigens 1 op 1 gecopieert back end wise door asus.

wat ik meer wilde zeggen is dat asus firmware zelf prima is om max output te krijgen en de instellingen juist doordat het er minder zijn prima is.

asus hun software is nu bijna 1 op 1 merlin als je patch notes erop terug leest. Alleen ander jasje er overheen.

voor de mensen die niet zich te veel willen verdiepen in wat elke optie doet dat merlin aanbied het juist verwarrend kan zijn.

bij mij was het overigens vaak dat merlin software destijds meer op de cpu vroeg dan asus firmware destijds. Juist omdat ik waarschijnlijk iets had aangevinkt of verkeerd had ingeregeld..

Verder is het bereik van de nieuwe ziggo box voor normaal download thuis gebruik erg goed te noemen, beter dan mn ouwe rt 66 u. Net even getest. Rt 66 u heeft moeite met constante upload en download tegelijk van de 1000mbit en 50mbit upload. Tegelijker tijd.  Geen idee waarom eigenlijk. Ziggo box 0 problemen. Enige keer dat ziggo vertraagt is bij te veel gamende mensen.

Daarvoor heb nu overigens de asus rapture (game hier soms met 12tot20 mensen tegelijk tijdens lan toernooitjes. Daarvoor heb ik dan een externe router inplaats die van ziggo zelf anders had ik het bij de ziggo box gelaten. 

0 Kudos
Neet
Level 4
Topicstarter

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties en de tips. Natuurlijk had ik veel kunnen rommelen aan de Asus omdat de 66 gewoon een goed ding is met best wel een groot bereik.

Ik weet dat Merlin het super goed doet op de Asus maar gezien de grootte van het huis heb ik toch voor nieuw spul gekozen, de Deco M5 (3-pack). Tot nu toe 2 stuks aangesloten router in bridge en het werkt perfect. Ben er blij mee.

Nogmaals bedankt allemaal.

kruijf
Level 3

Fijn dat je een goed werkende oplossing hebt gevonden.

0 Kudos