Vraag
Reacties
Juanchi
Level 2

Asus RT-AX57 achter Ziggo modem lukt niet

Hallo allen, ik heb een Asus router gekocht en wil die als hoofdrouter gebruiken achter de Ziggo modem. Mijn modem is in bridge-stand gezet en het lampje brandt dus groen. 
als is de Asus router in het eerste poortje van de modem doe en in de wan-poort van de router. 
het wan lampje van de router blijft rood branden en als ik de configuratie van de router doorloop zegt die dat ie geen automatische WAN detectie krijgt. 
ik heb alles losgekoppeld, de modem gereset, daarna de router gereset en toen het lampje van de modem weer steady groen brandde, de router weer aangesloten op poort 1. 
het probleem is daarmee niet opgelost, het lampje blijft rood en router zegt dat die geen verbinding via WAN heeft. 
iemand een oplossing voor mij aub?

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
18 Reacties 18
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
  • Is de router als enige apparaat en direct op het modem aangesloten?
  • Heb je al een andere UTP-kabel (tenminste Cat 5e) geprobeerd?
  • Als je i.p.v. de router een PC aansluit, ontvangt deze dan wel WAN-toegang?
0 Kudos
Juanchi
Level 2
Topicstarter

Ik heb een cat 6 kabel. Net even uitgang 1 t/m 4 geprobeerd op de laptop. 1 t/m 3 werken niet. Uitgang 4 geeft wel internet aan de laptop maar niet aan de router. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Als je een ander apparaat aansluit zoals jouw laptop, dan moet wel het modem opnieuw opgestart c.q. kort stroomloos gemaakt worden om WAN-toegang aan de router te verlenen. Echter zou je alle poorten moeten kunnen gebruiken.

Je kunt in de webinterface van de router ook de WAN-interface zelf instellen, kies hier voor 'Automatic IP'. Zie ook [Draadloze router] Hoe kan ik een internetverbinding instellen? (WAN-verbindingstypen) | Officiële S....

0 Kudos
Juanchi
Level 2
Topicstarter

Ik heb de modem uitgedaan en weer opnieuw aan. Gewacht tot het lampje weer steady groen was. De kabel die in de laptop wel internet gaf in de WAN poort de router, deze gereset en opnieuw alles geïnstalleerd. Geen verandering, lampje van WAN blijft rood, tijdens installatie op de Asus App geeft ie weer de waarschuwing: uw netwerktype kan niet correct worden gedecteerd en ik moest kiezen tussen DHCP, PPPoE en statische IP. Ik koos voor DHCP en ging verder. Na de afronding van de installatie zegt ie dat ik geen verbinging met internet heb. Op de interface van de router staat Automatic IP idd aan bij WAN, bij de internetstatus op de interface zegt ie: de DHCP van uw ISP werkt niet correct. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Heb je de router nieuw of tweedehands gekocht? In het laatste geval zou ik deze eens terugzetten naar fabrieksinstellingen.

0 Kudos
Juanchi
Level 2
Topicstarter

Hij is gloedje nieuw

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Nog even voor de zekerheid: de router is direct en als enige apparaat op het modem aangesloten? Misschien alsnog een factory reset van de router uitvoeren.

0 Kudos
Juanchi
Level 2
Topicstarter

Ik heb een factory reset gedaan maar loste niks op. In de tussentijd heb ik mijn oude Asus router uitgeprobeerd en precies dezelfde stappen doorlopen en tot mijn verbazing werkt deze wél! Een N66u, helaas geeft deze oude modem alleen de helft van de internetsnelheid dus wil toch graag de nieuwe installeren. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Zie je bij de nieuwe router wel de WAN link tot stand komen (op 1 of 2,5 Gbps) bij 'Ethernet Ports' op de pagina 'Network Map'?

0 Kudos
Juanchi
Level 2
Topicstarter

Nee, nog een keer naar fabrieksinstellingen terug gebracht en alle stappen opnieuw alsook de Asus app steeds verwijderen en opnieuw installeren. Ben er al 2 dagen mee bezig en er helemaal klaar mee, vooral omdat de oude modem het wel doet op dezelfde wijze. Ik heb de nieuwe dus naar fabrieksinstellingen terug gebracht en weer ingepakt voor retour. Na het weekend koop ik wel weer een ander model en probeer het opnieuw. Voorlopig ff de oude vertrouwde Asus in gebruik. 
Bedankt voor het meedenken en hopelijk hoeft dat niet opnieuw met mijn volgende modem. 
groetjes….

0 Kudos
Juanchi
Level 2
Topicstarter

Ik weet niet of mijn vorige reactie geplaatst is dus daarom reageer ik maar opnieuw. Ik heb de nieuwe Asus nogmaals teruggebracht naar factory settings. De Asus app opnieuw gedownload en van vooraf aan begonnen, weer niks. Ik ben het nu helemaal zat en heb de modem weer ingepakt voor retour, zeker omdat ik nu door de oude modem weet dat ik het gewoon goed doe. Ik ga nu een ander model bestellen en de oude zolang gebruiken. Bedankt voor het meedenken Tobias!

Ratzz
Level 5

Mogelijk was hij inderdaad defect. Maar ik was wel nieuwsgierig of hij het wel zou doen als je hem gewoon als router zou gebruiken i.p.v. in bridge stand. Ik heb altijd mijn routers gewoon als router aan mijn ziggo modem gehangen zonder problemen of iets te moeten wijzigen in de instellingen, dat werkt out of the box. Op dit moment is dat de ASUS RT-AX58U, hiervoor de RT-AC66U B1 en daarvoor een Sitecom.

0 Kudos
ShelLuser
Level 9

@Juanchi  schreef:

Hallo allen, ik heb een Asus router gekocht en wil die als hoofdrouter gebruiken achter de Ziggo modem. Mijn modem is in bridge-stand gezet en het lampje brandt dus groen. 

Waarom meteen bridgen?  Dat is feitelijk niet nodig, sterker nog... het kan zelfs veiliger zijn om een extra buffer te hebben tussen je Ziggo router en die van jezelf. Stel dat iemand het voor elkaar krijgt om je Ziggo router te "breachen" dan krijgen ze meteen een nieuw obstakel: je eigen router. "Oepsie!".

Met dit soort perikelen moet je mogelijke oorzaken een voor een afvinken en oorzaken uitsluiten. Dus.. nummer een: zet je Ziggo router weer terug naar normaal ("non bridged"), sluit je computer / laptop / etc. aan: heb je Internet?  Doet dit het wel?

Dan de 2e stap... sluit je eigen router aan op de Ziggo router. Stel de boel zodanig in dat je router verbinding krijgt (mogelijk moet je DHCP opzetten). Ga dan de status controleren, heeft jouw router verbinding?  Doet alles het?

Dan de 3e stap: sluit je computer / laptop / etc. aan op je eigen router. Heb je verbinding, doet alles het?

Pas dan... als je dit helemaal hebt doorlopen.. dan pas moet je gaan denken aan bridgen. Want dan heb je mogelijke oorzaken uit kunnen sluiten.

Maar dan nog... opnieuw: waarom zou je?  Een extra "hop" maakt echt bar weinig verschil. 

De reden dat ik reageer is omdat ik me helemaal in je situatie kan vinden. Ik heb een ZyXEL router achter die van Ziggo staan, en 3x raden hoe ik de boel heb aangesloten? 😉   Ondanks het feit dat ik geen bridge gebruik, geen DMZ, maken mijn vriendin en ik gewoon gebruik van alle opties. Ik ben het soort geek die een VPN tussen zijn apartement en die van zijn vriendin heeft opgezet.  En dat werkt puur door onze eigen routers. Heb een Minecraft LAN server, en we spelen vaak door de week, puur door de VPN.

Dus mijn advies: reset de zooi, stop bridging, sluit je eigen router aan en ga dan eens kijken hoe je verder gaat. Sterker nog.. ik zou eerder DMZ instellen dan een bridge.

Hoop dat je hier mogelijk iets mee kunt... 

HRJ
Level 6

Dit probleem deed zich bij mij een aantal jaren geleden ook voor toen ik een nieuw modem kreeg

ivb gigabit snelheid. Mijn Asus RT-AX88U kreeg ook geen verbinding. 

Ziggo heeft toen een aantal malen het profiel opnieuw ingeladen in het modem waarna het werkte.

Wat je ook nog zou kunnen proberen is om bij de wan instellingen van je nieuwe router, speciale vereiste van isp, het

mac adres van je oude Asus in te voeren.

Ratzz
Level 5

Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen, ik heb geen problemen met mijn router, ik gaf net aan dat ik eigenlijk nooit problemen heb met mijn router achter het modem van ziggo omdat ik hem gewoon als router gebruik en niet als bridge.

Het was dan ook meer een vraag/suggestie aan de topic starter om dat eens te proberen.

0 Kudos
HRJ
Level 6

Ja, sorry mijn bericht was bedoeld voor topicstarter!

0 Kudos
Dirkie
Level 8

Helemaal eens met @ShelLuser. Bridgen van het modem is bijna nooit nodig. Ik heb al jaren een eigen router achter het Ziggo modem hangen zodat als Ziggo weer eens het modem vervangt ik niets aan mijn eigen netwerk hoef te veranderen. Het enige wat zou kunnen schelen is het uitschakelen van de Wifi van je modem omdat je daarmee een (extra) stoorzender uitschakelt in het Wifi spectrum.

En bij netwerk problemen moet je systematisch te werk gaan. Nooit meerdere zaken in 1 keer aanpassen maar iedere keer 1 stapje nemen. 

En bij problemen niets uitsluiten (dus ook als het jaren goed gewerkt heeft). Alles kan kapot en ook nieuwe producten (niet uit de doos) kunnen defect zijn.

0 Kudos
MR_CHIP
Level 19

Bridge mode is gewoon het beste alles op je eigen router en niks geen poespas

DMZ is niet de juiste manier, dubbele NAT ook niet 

0 Kudos