1
Vraag
2
Reacties
SjekmanS

Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Asus Aimesh, wanneer schakel je over naar node?

Hoi allen,

 

Ik heb dus een ax88u en een ac86u in aimesh mode, nu merk ik af en toe dat hij niet auto schakelt als ik boven ben, nu moet ik wel zeggen dat aimesh hier overkill is omdat we geen groot huis hebben en we met 1 router genoeg bereik hebben hier. om hier even een voorbeeld te geven , zie hier foto van de s10, deze is verbonden met router beneden, terwijl de node hierboven maar op 2 meter afstand is.

De vraag is dan ook , wanneer word er over geschakeld naar een andere node, ik kan dat ook nergens terug vinden of inschakelen.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Het "probleem" wat ik heb dat hij niet altijd overschakelt naar de andere wifi router, heb de roaming nu op -60dbm staan, dit loopt nu wel beter , rare is wel dat mijn note 9 sneller overschakelt als de s10, maar deze heeft ook een beter bereik en hogere snelheid , waarschijnlijk omdat deze ook een wifi 6 chip heeft. Voor de rest werkt het goed, de s10 haalt op 2.4 ghz rond de 140 mbit , mijn note 9 zit wat lager op de 100 mbit, op 5 ghz halen beide telefoons het maximale van mijn abonnement namelijk 250 mbit. Maar wel door hele huis heen.

Voor de rest werkt 

Bekijk in context

12 Reacties 12
Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @SjekmanS

Dit is een hele goed vraag waarop ik je zo niet een hapklaar antwoord kan geven. Ervaar je dit probleem op meerdere apparaten? Of zijn er ook apparaten aanwezig die wel probleemloos overschakelen? 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ik heb geen ASUS Routers, laat staan dat ik AiMesh gebruik
Ik baseer me op: 
https://dlsvr04.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC68W/ASUS_AiMesh_Setup_Guide.pdf
en wat algemene kennis over Wifi-Mesh.

Mijn vermoedens, in de veronderstelling dat je Aimesh Node een Wifi Backhaul heeft met de AiMesh Router (pagina 1).

De Wifi Backhaul heeft een negatieve invloed op de max te behalen snelheid.
Dat kan in jouw geval de oorzaak zijn dat er niet geschakeld wordt van Router naar Node, omdat dit geen/onvoldoende verbetering oplevert. Bij Mesh iha en dus ook bij AiMesh worden dit soort dingen door het systeem in gaten gehouden ivm te nemen beslissingen over het wel/niet doorgeven van een Wireless verbinding naar een andere Node.

Wat je eens zou kunnen testen is de Ethernet Backhaul (zie laatste pagina’s). Dat geeft de beste Wifi (en bekabelde) prestaties van Nodes. Wellicht wordt er dan wel geschakeld.

@Ronihd Wel eens iets gedaan met AIMesh? Op papier lijkt me dit een nette ASUS feature voor een uitstekende Wifi-Mesh beleving. Op papier, dus.
Iemand met praktische ervaring hiermee kan daar iets echt zinvols over zeggen. Dat kan ik niet.

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Ik zal hierbij nog wat screenpost  bij doen , is eigenlijk alleen bij de samsung S10  die niet overschakelt, alleen heeft deze zowieso al een goede verbinding , dat zou ook een reden kunnen zijn dat deze niet overschakelt.Het is niet echt een probleem maar meer uit nieuwsgierigheid.

Node boven bekabeld.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hanh wrote:

 

@Ronihd Wel eens iets gedaan met AIMesh? Op papier lijkt me dit een nette ASUS feature voor een uitstekende Wifi-Mesh beleving. Op papier, dus.
Iemand met praktische ervaring hiermee kan daar iets echt zinvols over zeggen. Dat kan ik niet.

 

Ik heb er jammer genoeg geen ervaring mee, mijn routers zij niet AIMESH geschikt, dus ik heb me er niet verder in verdiept 

jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes

In je roaminghulp worden de Klienten pas omgeschakeld als  de RSSI -70dBm is.

Probeer dit te “verhogen naar”  -50dBm, de cliënten worden omgeschakeld als de RSSI kleiner is -50dBm bv -51dBm.

In je screenshot valt er dus geen omschakeling plaats.

Toelichting -35dBm is sterker dan -50dBm.

 

PS 1083Mbs transport snelheid is zeer krachtig!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Hallo SjekmanS,

Heeft de bovengenoemde tip nog geholpen om het probleem op te lossen?

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Ja en nee , je mag deze wel sluiten,  het komt er op neer dat het meerdere oorzaken kan hebben. Ben er nu mee aan testen.Maar toch bedankt ??

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Heb je nog aanvullende info die je hier kunt delen? Altijd handig voor andere meelezers en gebruikers!

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Het "probleem" wat ik heb dat hij niet altijd overschakelt naar de andere wifi router, heb de roaming nu op -60dbm staan, dit loopt nu wel beter , rare is wel dat mijn note 9 sneller overschakelt als de s10, maar deze heeft ook een beter bereik en hogere snelheid , waarschijnlijk omdat deze ook een wifi 6 chip heeft. Voor de rest werkt het goed, de s10 haalt op 2.4 ghz rond de 140 mbit , mijn note 9 zit wat lager op de 100 mbit, op 5 ghz halen beide telefoons het maximale van mijn abonnement namelijk 250 mbit. Maar wel door hele huis heen.

Voor de rest werkt 

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Door de foto hierboven schakelt mijn telefoon alleen tussen de 5 ghz netwerk.

Verder ben ik nog bezig met wat instellingen, alleen routers staan eigenlijk te dicht bij elkaar waardoor ze een grote overlap hebben , dit bemoeilijkt ook het switchen.

Ik heb tot nu toe eigenlijk weinig problemen gehad. Dus een aanrader.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

waarschijnlijk omdat deze ook een wifi 6 chip heeft

Dan moet je AiMesh dat ook ondersteunen. Is dat wel zo? Vermoed van niet,maar weet verder niks van details. Die ken jij waarschijnlijk wel.

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Met de ax88u die dus wifi 6 ondersteunt en de s10 die ook over zo een chip steunt zie je dan een goed verschil tussen mijn note9 en de s10 van mijn vrouw. Zij heeft over algemeen een iets betere verbinding en snelheid.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic