1
Vraag
2
Reacties
Ronald6

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Apple Mail (versie 9.3) - uitgaande mail wordt ineens niet meer verzonden (krijg wel inkomende mail)

Goedendag,

Uitgaande mails (met MAIL op iMac) worden ineens niet meer verzonden.

Testemail aangemaakt in Ziggo-webmail komt wel naar de Inkomende emails.

Dus waarschijnlijk staat account uitgaande emails in MAIL bij mij verkeerd ingesteld.

Al wel Ziggo-stappenplan uitgevoerd, maar de screenshots die daarin staan verschillen toch van wat ik te zien krijg. Is er ook een stappenplan voor versie 9.3 van MAIL?

Iemand die met mij mee kan kijken?

Of screenshots van juiste instellingen voor smtp.ziggo.nl uitgaande server?.

Dank vast. 

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KapiteinPanneko

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ineens is het probleem opgelost!
Eerder had ik mijn SMTP-poort gewijzigd in 465 +SSL, zonder succes. Nu kan ik met die instelling mail verzenden zonder probleem. Ik ga er nu proberen met de oorspronkelijke SMTP-poort 587 +SSL.

Dank allemaal!

Bekijk in context

12 Reacties 12
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Ik gebruik zelf ook Apple Mail en de instellingen misschien even zo neer zetten.

 

Anders Mail even openen dan tabblad Mail en op Accounts klikken en dan het e-mail adres aanklikken waar de mail niet van binnen komt en herstellen.

 

Schermafbeelding 2020-10-13 om 14.36.55.png

Gerr_it

Level 6
  • 112Posts
  • 17Oplossingen
  • 42Likes

Hi @Ronald6 ,

Apple Mail 9.3 met de Mac OS versie die je gebruikt wordt niet meer ondersteund vermoed ik. Deze versie kan denk ik niet overweg met TLS1.2, wat nu de standaard is op het gebied van beveiliging van de verbinding. Oudere versies zijn sinds kort niet meer ondersteund door Ziggo smtp, omdat die niet meer veilig zijn. Andere service providers zijn hier al langer mee gestopt. Je kunt er vergif op innemen dat binnenkomende email binnenkort ook niet meer zal werken op deze versie. 

 

Welke OS versie gebruik je? Is er een mogelijkheid je Mac te upgraden naar een nieuwe versie? Zo niet, dan zou je Thunderbird kunnen proberen, die lijkt nog te werken.

 

Groeten,

Gerr

Ronald6
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank Dave.

Systeem zegt dat mail niet verstuurd kan worden omdat er een SSL fout heeft voorgedaan

Er kan geen veilige verbinding met de server tot stand worden gebracht 

Zegt elders in pop-up 'Must issue a STARTTLS command first'

Maar die optie kan ik niet aanvinken.

Heb alleen de optie  aanvinken of uitvinken. 

Ronald6
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank Gerr-it

 

Systeem zegt dat mail niet verstuurd kan worden omdat er een SSL fout heeft voorgedaan

Er kan geen veilige verbinding met de server tot stand worden gebracht 

Zegt elders in pop-up 'Must issue a STARTTLS command first'

Maar die optie kan ik niet aanvinken.

Heb alleen de optie  aanvinken of uitvinken.

 

Bevestigd dit jouw vermoeden?.

 

Is er een nog een anndere optie dan upgraden, of als dat niet lukt een nieuwe iMac (duur) kopen?.

 

Heb versie iMac OS X El Capitan, versie 10.11.6 (late 2013)

Met programma MAIL versie 9.3 (van 15 okt 2019)

 

Dank vast voor je reactie.

Ronald6
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ter aanvulling, contact met de server verloopt via browser Chrome 10.11.6 (64 bits), misschien speelt dat ook nog een (verstorende) rol?

Gerr_it

Level 6
  • 112Posts
  • 17Oplossingen
  • 42Likes

Aha! Je probeert te verbinden via poort 587, maar de server verwacht het StartTLS commando. Dit is inderdaad in te stellen.  Als je die optie niet kan vinden kun je ook gaan voor poort 465 + SSL. Dat werkt ook als het goed is. Hier staat het misschien: https://support.apple.com/nl-nl/guide/mail/cpmlprefsmtpserver/15.0/mac/12.0

 

Chrome heeft er niks mee te maken en je OS zou nog ondersteund moeten zijn, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

KapiteinPanneko

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Precies hetzelfde probleem, en hetzelfde systeem en versie van Mail. Updaten helaas niet mogelijk. Ik heb ook poort 465 +SSL geprobeerd, maar geen geluk. Best onhandig om dat webmail pagina te hoeven gebruiken om gewoon een mailtje te zenden.

Ronald6
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Weet niet hoe het komt, maar zowaar doet de Ziggo uitgaande server het ineens weer: ik kan weer mails verzenden. Terwijl ik zelf niks heb aangepast/heb kunnen aanpassen. 

Zat er een prop in de lijn bij Ziggo?. 

In ieder geval dank voor jullie reacties!.

Maar ik blijf het zeer vervelend vinden dat je Ziggo niet even kunt bellen bij een probleem. Dan was het 'schakelaartje' waarschijnlijk per omgaande goed gezet. 

KapiteinPanneko, ik hoop dat je ook weer mails kunt verzenden.

Met groet. 

 

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Het zou kunnen zijn dat Apple een bug heeft gefixt dat doen ze op alle apparaten vanaf 2012 nog in belangrijke programma's zoals Mail, Firewall en nog wat andere programma's, zelfs mijn Macbook 2012 krijgt nog bugfixes binnen.

KapiteinPanneko

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ineens is het probleem opgelost!
Eerder had ik mijn SMTP-poort gewijzigd in 465 +SSL, zonder succes. Nu kan ik met die instelling mail verzenden zonder probleem. Ik ga er nu proberen met de oorspronkelijke SMTP-poort 587 +SSL.

Dank allemaal!

KapiteinPanneko

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ter bevestiging: De officieele SMTP-poort instelling op poort 587 werkt ook goed!

Misschien was dit alleen een kwestie van een bug of fout bij Ziggo, die nu is opgelost. Ik merk op dat bij mijn gmail-account (ook een moderne, veilige mail-aanbieder, hoor ik), had ik geen enkele problemen of verstoringen ervaren met mijn verouderde AppleMail SSL-voorzieningen.

GottfriedJulius

Level 6
  • 124Posts
  • 7Oplossingen
  • 44Likes

Inmiddels werkt op onze MacBooks (OSX 10.6  en OSX 10.7) HET weer !  Of ze dachten bij ZIGGO "wat een negatieve reclame" of het was een instelling foutje. 

Enfin; "vraag niet hoe het kan maar geniet ervan"

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic