Vraag
Reacties
Oplossing
sebmar
Level 1

Apple AirPort Time Capsule gebruiken om WiFi uit te breiden

Goedemorgen,

ik heb zojuist m'n dramatische horizonbox XL vervangen door een nieuwe connectbox (Arris) en Mediabox next. M'n configuratie is als volgt:
-connectbox in meterkast, coax in via splitter, tweede coax uit naar wcd in tv kast,
-Hue- en Tado bridge op LAN poorten connectbox,
-Cat6 UTP van connectbox naar switch in TV kast,
-van switch in TV kast met UTP naar TV, Mediabox next, Sonos en Apple AirPort Time Capsule,
-coax van wcd naar Mediabox next.

Dit werkt prima, maar nu wil ik weten of het mogelijk is de APTC te gebruiken om m'n (door de connectbox verzonden) WiFi te versterken.
Momenteel staat de APTC al in brugmodus en stuurt hij z'n eigen 2.4- en 5 Ghz WiFi netwerk uit. Dit levert dus weer een paar extra kanalen op in een toch al volle ether, maar als ik d.m.v. speedtest de snelheid van e connectbox- en APTC meet en vergelijk, is de APTC echt een stuk sneller.
Ik heb gezien dat de APTC toestaat om een bestaand WiFi netwerk uit te breiden, maar als ik die optie kies, functioneert hij dan als wifi repeater (waardoor de snelheid afneemt?)
Wat ik zou willen (maar waarvan ik dus niet weet of het kan) is dat hij als extra zender (access point?) fungeert en dat dus zowel de connectbox als de APTC dezelfde SSID uitzenden.

Iemand enig idee?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Andre Verbeek
Level 9
sebmar wrote:
Ja dat klopt, het zijn mooie dingen.
Ik merk dat de AP een keurig signaal levert voor in de woonkamer en tuin, maar dat het signaal naar boven minder is. Met de connectbox in de meterkast is dit signaal boven dan wel weer prima, vandaar de wens om e.e.a. te combineren.
Ik gebruik de AirPort ook voor automatische backups van m'n Macs. Het Apple-ecosysteem blijft mooi.. :sunglasses:

Maarrrr de schinkenfrage: is wat ik wil mogelijk? dus dat zowel de connectbox als de APTC dezelfde SSID uitzenden?

Apart houden. Boven kan inloggen op connectbox. Beneden de AP. Bij dezelde netwerknaam blijft een apparaat lang hangen op dat netwerk ondanks slecht signaal. Effe omschakelen en snelheid is opgelost.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
Andre Verbeek
Level 9
Hallo, goede keuze van de airport. Zelf heb ik de connectbox in bridge. Van daaruit utp naar airport. Vanuit airport utp naar managed switch (ivm snooping). De switch bediend de bedrade apparaten en de airport geeft een prachtig goed wifi. Tevens een gast wifi die net zo snel is. Tip: plaats de airport in het midden van de woning, als dat lukt met de utp kabels. EnergieBoy is de betere apple kenner, hopelijk heeft hij betere tips & trucs. Succes!
0 Kudos
EnergieBoy
Level 19
Ik kan alleen maar zeggen dat het beter is om je Apple Airport te gebruiken voor Wifi (dat is stukken beter dan de huidige boxen die Ziggo in bruikleen geeft). Zelf heb ik mijn Connectbox in Bridge staan en daar achter heb ik een Apple Airport (2x) en nog een kleine Apple router geplaatst. Het is misschien iets teveel want ik heb hier nu overal zoveel en goed bereik, dat de buren er soms gek van worden 🙂 (het is hier beter dan daar)

Eigenlijk zonde om je Apple Airport in Bridge te zetten, betaal je zoveel geld voor en je laat hem niet z'n werk doen. Maar ja, Apple is ook gestopt met het maken van eigen routers, echt SUPER JAMMER!
0 Kudos
sebmar
Level 1
Topicstarter
Ik merk dat de AP een keurig signaal levert voor in de woonkamer en tuin, maar dat het signaal naar boven minder is. Met de connectbox in de meterkast is dit signaal boven dan wel weer prima, vandaar de wens om e.e.a. te combineren.
Ik gebruik de AirPort ook voor automatische backups van m'n Macs. Het Apple-ecosysteem blijft mooi.. :sunglasses:

Maarrrr de schinkenfrage: is wat ik wil mogelijk? dus dat zowel de connectbox als de APTC dezelfde SSID uitzenden?
0 Kudos
Andre Verbeek
Level 9
sebmar wrote:

Apart houden. Boven kan inloggen op connectbox. Beneden de AP. Bij dezelde netwerknaam blijft een apparaat lang hangen op dat netwerk ondanks slecht signaal. Effe omschakelen en snelheid is opgelost.
sebmar
Level 1
Topicstarter
Okay duidelijk, dank jullie wel!
EnergieBoy
Level 19
Het is mogelijk maar zou het zelf ook niet doen als ik verschillende routers gebruik.
Proberen, dat is altijd het beste, dan kom je er ook vanzelf achter wat het beste is.
0 Kudos