1
Vraag
2
Reageer en help mee
Bret

Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Apparaten via ip-adres benaderen lukt niet

Hallo,

Sinds een half jaar heb ik het Ziggo Gigamodem. Inloggen op dit modem lukt niet via Chrome maar wel via Firefox. De laatste dagen merk ik dat na het openen het programma bevriest. Er wordt nagedacht over het aantal verbonden apparaten, maar na 5 minuten weet ie het nog niet. Ook kan ik de verschillende knoppen niet meer bedienen. Het enige wat ik kan doen is alles uitzetten, modem/router van het stroom en er weer op. Dan wordt het aantal apparaten gelijk weergegeven en kunnen de verschillende knoppen gebruikt worden. 
Via de genoemde ip-adressen probeerde ik mijn nieuwe Qnap Nas te benaderen wat in Chrome niet lukt maar weer wel in Firefox. Helaas herkent de Nas mijn wachtwoord weer niet terwijl ik die twee dagen geleden volop heb gebruikt. Verder heb ik een Raspberry Pi voor Volumio die ook een ip-adres heeft maar helaas niet te gebruiken is. Wel zie ik het terug op mijn PC bij netwerk. Twee jaar geleden gebruikte ik volop Volumio en dat werkte steeds via ingave ip-adres maar dat lukt nu nergens mee, niet via iPad, iPhone, PC of laptop. Ik probeer er achter te komen maar heb er toch echt te weinig verstand van. Ervaren anderen soortgelijke problemen met de gigarouter van Ziggo en wat waren oplossingen die werkten?

19 Reacties 19
Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Nog even 3 screenprints. Op de eerste en de tweede zie je dat het na 5 minuten niks wordt met de configuratiepagina van de router via de desktop app. of via het ip-adres van de router. Ook zie ik via het netwerk op mijn pc dat er apparaten zijn verdwenen. Na mijn computer opnieuw opgestart te hebben zie ik in netwerk wel meer apparaten (derde screenprint) maar kan niet de configuratiepagina van de router bewerken en er blijken 0 verbonden apparaten.

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Bret 

De Connectbox staat in bridgemodus zo te zien dus is alleen lanpoort 1 aanwezig om de router te verbinden. Indien de router geen IP-adres krijgt misschien een andere utp kabel proberen.

Succes

 

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Sparco,

Het is mijn tekort aan kennis waardoor ik niet goed begrijp wat je bedoelt. Bedoel je met Connectbox de Gigamodem/router van Ziggo, dat melkpak met een lichtring rondom? Die heb ik inderdaad en die werkt  in een soort bridgemodus, alleen de Wifi is uitgeschakeld want die wordt door een AP verzorgd. Maar IP-adressen worden door de Connectbox Giga  gegeven en in de configuratiepagina van de Connectbox kan ik die zien en reserveringen maken. Soms zie ik alle verbonden apparaten op die pagina maar momenteel loopt die pagina steeds vast en kun je er niets doen. 

Verder heb je het over dat indien de router geen IP-adres krijgt, maar die krijgt hij wel, dat is de bekende 192....1 en als ik die in de browser opgeef dan kom ik op de inlogpagina van de Connectbox. Een andere utp-kabel proberen is volgens mij dan niet nodig of begrijp ik je verkeerd?

Trouwens bedankt voor je aandacht, Bert.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

heb jij een eigen router in gebruik ? een beetje bridgemodus kan niet.

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Puppie,

Het is wat krom uitgedrukt maar ik bedoelde dat de Wifi is uitgeschakeld op de Connectbox Giga en wordt verzorgd door de AP van TP-Link. De connectbox zorgt wel voor het uitgeven van IP-adressen enz.

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Ondertussen opent de webpagina van Qnap ook via het IP-adres in de Googlebrowser maar kan ik nog steeds niet inloggen terwijl degene die de Qnap geplaatst heeft (we willen onze muziekbestanden delen/synchroniseren en beveiligen) bij hem thuis wel op mijn Qnap met dezelfde inloggegevens kan inloggen.
Ik probeer te ontdekken wat al die problemen (1. configuratiepagina van connectbox bevriest en ziet geen verbonden apparaten, 2. kan met IP-adres niet bij een aantal netwerk apparaten komen, zoals Volumio op Rasp Pi, en 3. ik kan niet inloggen op mijn Qnap terwijl een ander dat met mijn inloggegevens wel kan) met elkaar te maken hebben. Helaas is mijn IT-kennis niet toereikend. 

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Bret 

Als bij de connectbox  beide wifi kanalen zijn uitgeschakeld dan krijgen alleen de lanpoorten een IP-adres als daar een apparaat op wordt aangesloten. De draadloze apparaten krijgen dus een IP-adres van het TP-Link AP. Betreft het een router, die heeft meestal 192.168.0.1 of 192.168.1.1 als IP-adres. Daar moeten dus de regels worden ingesteld. Regels voor bedraad aangesloten apparaten op de Connectbox instellen, tenzij de apparaten bedraad op het AP zijn aangeloten.

Succes.

 

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Sparco,

Ook van regels instellen weet ik niet veel. Wat ik ingesteld heb op de connectbox is de wifi uitschakeling, het vastzetten van ip-adressen en  UPnP ingesteld, verder heb ik alles gelaten zoals het is. Gister en eergister kon ik in de configuratie pagina komen van de connectbox en alles functioneerde zoals het hoorde. Het aantal verbonden apparaten werd weergegeven. Opvallend is dat ook alle wifi-apparaten getoond worden zoals mijn iPhone. Dat deed het altijd al hoewel die verbonden zijn via mijn TP-Link AP. Geen probleem natuurlijk. Vandaag werkt het configuratie programma van de connectbox weer niet. Het is eigenlijk elke dag afwachten of die er zin in heeft. Toch merkwaardig dit instabiele gedrag. Ik heb trouwens geen aparte router, alleen de connectbox en een AP.
Het netwerk apparaat waar ik niet kan inkomen via IP-adres is de Rasp Pi met Volumio. Het is op mijn PC wel te zien in verkenner> netwerk maar daar blijf ik na selecteren van mappen in de verkenner omgeving en deze mappen zijn allemaal leeg. Het is de bedoeling dat als je het IP-adres opgeeft van Rasp Pi/Volumio dat je in de webpagina van Volumio komt en van daaruit je muziek kunt afspelen. Dat lukt nu dus niet meer.

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

misschien een virus scanner die te goed ingesteld staat.

kun je wel via het interne ip adres bij de gigabox komen?

dus via de 192.168.x.x reeks.
Kijk eens met dit programma welke ip adressen je intern krijgt.

https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Sparco1955 Dat klopt niet wat je zegt. Dat zou wel heel raar zijn. De DHCP server (die de addressen uitdeelt) staat aan of uit op de connectbox. Dus zolang de connectbox niét in bridgemode staat deelt deze gewoon ip adressen uit. 
@Bret Dit klinkt wel als een IP conflicten probleem. Weet je héél zeker dat die TP-link in AP mode staat? Reset die voor de zekerheid naar fabrieks instellingen en stel nogmaals in op AP mode. In router mode heeft ie ook een DHCP en dan krijg je dit soort rare dingen. 
volumio is een geval apart. Daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. Probeer het volumio IP eens te pingen. Als je SSH hebt aanstaan probeer dat ook. 
Aangezien de connectbox zelf moeilijk doet reset die ook naar fabrieksinstellingen. 
upnp niet aan beginnen is zo lek als een mandje en onveilig. Daar wordt je qnap niet veiliger van. 
wat je verder nog kan proberen is volumio en de qnap een vaste IP reservering te geven. 
máár buiten het bereik van je dhcp server. 

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Kasper ,

Op mijn Connectbox zijn beide wifikanalen uitgeschakeld, kanaal optimalisatie uit, de DHCP server staat aan. Er zijn 2 bedraad aangesloten apparaten zichtbaar, beide hebben een IP-adres van de Connectbox. TP-Link router staat in de DMZ en verzorgt alle draadloze IP-adressen hier in huis. Niet een van de draadloze apparaten ziet de Connectbox, dat hoeft ook niet want de router is sterk genoeg voor het hele huis. Dus 2 bazen heb ik hier niet nodig, vergroot alleen maar de kans op conflicten😀 Hoe @Bret  het precies heeft is mij nog niet geheel duidelijk.

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Sparco1955 Ja dat kan. Daarmee creer je een hele rare situatie met dubbel NAT. Niet nodig. Maar hey als ‘t werkt dan werkt ‘t 😄 

alleen je stelling dat draadloze apparaten geen IP krijgen van de connectbox als je puur wifi uitzet klopt niet. 
Er zijn niet 2 DHCP servers op de connectbox. In jouw specififieke situatie is dit wel zo omdat je je tweede device als router laat functioneren en niet als accesspoint. 
OP gaf aan dat zijn TP-Link als accesspoint functioneert. 
Het lijkt mij trouwens erg onhandig. Dit betekent dat draadloze apparaten niet bij je bedrade apparaten kunnen? Dus als je een printer bedraad zou aansluiten zouden wifi clients daar niks aan hebben? 

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Oei het wordt voor mij nu wel erg ingewikkeld. Dubbel NAT, DMZ, Pingen, SSH... sorry maar het duizelt mij. Ik heb de configuratie pagina van mijn AP benaderd maar zie niets over of de AP wel of niet in router mode staat. Ik zou ook niet weten waar je dat kan vinden Het geeft volgens mij geen IP-adressen. Het gebruikt de IP-adressen die mijn connectbox geeft, denk ik. Terugzetten naar de fabrieksinstellingen stel ik zo lang mogelijk uit.
In de configuratie van mijn connectbox zie ik ook mijn wifi-apparaten. Wie die adressen geeft weet ik eigenlijk niet maar al die wifi-apparaten werken (zie bijlage).

Mijn problemen concentreren zich rond Volumio benaderen met het gegeven IP-adres en het vastlopen van de configuratie pagina van de connectbox. Er valt mee te leven. 

puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1067Likes

De nas4bdijkstra is dat je nieuwe nas?

zo ja kijk dan eens of je via het ip adres 192.168.178.40 er wel bij kunt komen.
Dit geef je dus in de ziekbalk van je chrome browser.

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@Kasper ,

Zoals ik al zei, niet 1 draadloos apparaat ziet de Connectbox. Laptop, TV's, Android mobieltjes en Blu-ray spelers krijgen hun IP-adres van de router. Wirelessnetview ziet ook geen Connectbox IP-adressen, geen 2.4 en 5 GHz. Ben even bij de buurman geweest met de laptop en verbinding gemaakt met zijn Connectbox. Werkte perfect en Wirelessnetview zag bij hem wel de wifi IP-adressen, 2.4 en 5 GHz. Dus schiet mij maar lek😉

 

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Bret Als je termen niet kent dan is google vaak een goede raadgever. 
ping=een commando om een “ping” te sturen naar een apparaat. Zo kan je kijken of het apparaat reageert. Zie het bij een sonar. Je stuurt een ping uit en als je reactie krijgt is er een andere onderzeer in de buurt

ssh=een manier om in te loggen op de raspberry pi. 

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Ja hoor, haast alle bedrade apparaten zijn nu bereikbaar. Toen ik deze topic begon was dat niet zo. Dus ook de net nieuwe NAS is bereikbaar met het IP-adres. Merkwaardig genoeg kan ik de Connectbox Giga met het IP-adres niet via Chrome maar wel via Firefox bereiken. Vraag me af of meer mensen dit ervaren.

Bret
Topicstarter
Level 4
  • 32Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Hallo Kasper,

Wat je schrijft had ik al opgezocht, dus vraag/antwoord wist ik al maar in het geval met de raspberry weet ik niet wat ik moet sturen en waarnaar toe, het IP-adres werkt niet. In verkenner> netwerk van mijn PC zie ik het wel staan maar daar kan ik niets mee.

Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Ervan uitgaande dat je Windows gebruikt:

start—-> zoeken—->cmd

type in:

ping <ip adres raspberry pi> 
het feit dat het niet werkt in een browser zegt nog niet alles. Hiermee kan je al wat verder uitsluiten wat er aan de hand is. 
maar als de rest nu opgelost is dan kan je het volumio probleem beter op hun forum posten. Ik heb hetzelfde probleem ervaren met volumio. Uiteindelijk volumio gedumpt en een bluesound node i2 gekocht omdat volumio constant problematisch bleef doen

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic