1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
WJ4IoT

Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

Apparaatnaam in de Connectbox staat op Unknown

Soms verandert/is de apparaat naam in de Connectbox in "Unknown".
Waarom :thinking: ? Het probleem is mij thans (gedeeltelijk) duidelijk.
De Connectbox accepteert geen spatie (" ") en underscore ("_") in de apparaat naam!!!

Opmerkingen tav specifieke apparatuur:

• Voor de combinatie (Tasmota/Sonoff) is de default naam voorzien van bij de POW en TH1 voorzien van een underscore ("_POW", "TH_1"). aanpassing is eenvoudig in het Tasmota menu.
  • Wemos D1 R2 standaard naam bv "ESP_01C98E", niet aanpasbaar?

Toch blijven er vraagtekens:

• Mijn NAS ('n QNAP) blijft unknown, een Raspberry 3 ditto; een mogelijke oorzaak beide met LAN-kabel en achter een Switch (ZyXEL GS-108B).
  • Een RPi Zero geeft een apparaat naam een ander niet. Verschil zonder naam heeft een vast IP-adres, met naam volgens DHCP. Ik vermoed dat ik hier mij beter moet verdiepen in de file "/etc/hosts".
  • Simpeler apparaten als een Arduino met gegenereerde naam als bv "WIZnetEFFEED" worden al snel "Unknown" maar wellicht is hier de LAN kabel debit aan???

Mijn Connect Box informatie ("Ziggo Connect box ARRIS TG2492LG-ZG")

De onderstaande informatie geeft de Connect Box status weer.
Conform standaard specificaties: DOCSIS 3.0
Hardware versie: 10oftware versie: 9.1.116.605
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes
Hoewel mijn router inmiddels andere kuren vertoond (DHCP scherm bevriest) kan je dit probleem handmatig oplossen door middel van deze tip: https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/dhcp-unknown-verbonden-apparaten-38087#post423986

Bekijk in context

6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
Boompieapp

Level 1
  • 431Posts
  • 11Oplossingen
  • 26Likes
Hallo,

Die vraag had ik ook een keer gesteld. Ligt volgens mij niet aan spaties..:

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/connect-box-apparaatnaam-en-diagnose-26919
WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes
Boompieapp wrote:
Hallo,

Die vraag had ik ook een keer gesteld. Ligt volgens mij niet aan spaties..:

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/connect-box-apparaatnaam-en-diagnose-26919

Niet alleen, Ik gebruik daarom ook het woord "gedeeltelijk" :wink:: spatie en underscore zijn zeker hier van invloed.

Een vast IP-address is vermoedelijk de hoofdoorzaak aangezien ik zelf nog geen apparaat zie waarvan ik een vast IP-adres gebruik buiten de DHCP-range met een apparaat naam. (fixeren van IP-adres dmv reservering lijkt wel te werkenals je al een apparaat naam zag).

Daarnaast is het mogelijk dat sommige apparaten gewoon weg geen apparaat naam hebben! Probeerde dit uit te testen door eerst de Leasetijd van DHCP op het minimum (120 seconden) te zetten, vervolgens apparaat uit en langer wachten dan deze 120 seconden. Ik weet niet of de DHCP lease tijd correct werkt aangezien vrolijk na aanzetten van deze apparaten hetzelfde IP-adres werd toegewezen terwijl in de range andere vrije adressen aanwezig waren met andere woorden :unamused:.
Boompieapp

Level 1
  • 431Posts
  • 11Oplossingen
  • 26Likes
Ik weet niet of je eerder een UBEE modem had? Daar werden de hostnames wel correct weergegeven. Zowel Linux hosts als Windows...
WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes
Boompieapp ik had hiervoor de UBEE zonder router/wifi. Of mijn eigen router alle apparaat namen liet zien durf ik thans niet meer voor 100% te beweren, maar ik verwacht van wel.

De reservering tabel werkt en apparaat namen, indien eenmaal bekend, blijven zichtbaar.
Maar er zijn beperkingen:

• bij een herstart van de connextbox verdwijnt deze tabel als sneeuw voor de zon.
  • Misschien al opgelost maar teveel reserveringen geeft "haperingen" (zie post).
  • Anyway toen probeerde ik met een backup terug te zetten, ok wellicht kwam het door het tijdstip maar een en ander was toen verwarrend.

Maar er is ook goed nieuws: een Win10 PC met vast IP-adres blijft in ieder geval wel keurig zichtbaar met de goede apparaat naam.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3868Posts
  • 225Oplossingen
  • 1581Likes
Hallo WJ4IoT, ik kan de gouden tip er niet echt uitfilteren 🙂 Ik zet je topic daarom van 'Deel je tip' naar de categorie 'Internetverbinding'.
WJ4IoT
Topicstarter
Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes
Hoewel mijn router inmiddels andere kuren vertoond (DHCP scherm bevriest) kan je dit probleem handmatig oplossen door middel van deze tip: https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/dhcp-unknown-verbonden-apparaten-38087#post423986