Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Cabbage
Level 1

Antenneversterker in verbinding AOP/Modem

Ik heb momenteel XS4ALL voor internet en Ziggo voor tv. Het is mijn bedoeling internet en tv bij één provider onder te brengen.

Nu is mijn Samsung QE497F smarttv verbonden met het AOP via een Hirschmann DIO-01 (met kabelkeur) en een Hirschmann actief retourgeschikte antenneversterker GHV 41 MX. Dit geheel functioneert prima. Als signaalinformatie wordt gegeven: Bitfoutfrequentie 0 Ber; Signaalsterkte 100%en Kwaliteit signaal 100%.

Kan deze verbinding worden aangesloten op het Ziggo SmartWifi modem (zwart of wit)?

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Hierbij een voorbeeld van een F/F-koppeling, deze kan inderdaad door de monteur geplaatst worden. Ga er echter van uit dat de monteur het modem in eerste instantie conform standaard aansluitwijze aansluit, dus bij het AOP en niet op de TV-kabel.

Gelet op de signaalniveaus welke door de TV getoond worden verwacht ik geen acute problemen om het modem op de TV-kabel aan te sluiten, maar dit is van tevoren niet volledig uit te sluiten. De monteur kan het signaal uitgebreid controleren aan de kant van de TV. Je kunt als klant ook de signaalgegevens (downstream/upstream) uit het modem ophalen en ter controle in dit topic plaatsen, t.z.t. geef ik je daar graag instructies voor.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De DIO-01 is het AOP, deze is verouderd, een monteursafspraak is wenselijk om deze te vervangen door een btv 01-SET, dit is kosteloos. De GHV 41 MX is ook een ouder type, maar voldoet nog prima voor DVB-C. Modem + versterker dienen via een splitter (POA-254/POA-550/TPS-258) aangesloten te worden op het AOP, deze plaatst de monteur. Overigens: als alleen de genoemde TV op de versterker is aangesloten, dan kan de laatste komen te vervallen.

0 Kudos
Cabbage
Level 1
Topicstarter

Impliceert dit antwoord dat de antenneversterker in de verbinding kan worden gehandhaafd? De antenneversterker is heel moeilijk uit de huidige verbinding te halen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De versterker kan inderdaad in gebruik blijven, alleen dient het modem er dus niet op aangesloten te worden.

0 Kudos
Cabbage
Level 1
Topicstarter

Bedankt voor de snelle reactie.

Een uur praten met de helpdesk leverde niets op!

0 Kudos
Cabbage
Level 1
Topicstarter

Sorry voor mijn late reactie. Ik heb geloof dat ik niet goed duidelijk gemaakt dat ik het modem alleen wil gebruiken voor internet/wifi en voor een (bekabelde) verbinding met een mini next.

Blijft uw oplossing dan nog geldig?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De Next Mini maakt geen gebruikt van coax, alleen ethernet/Wi-Fi. Als je naast de TV met de Next Mini geen andere TV('s) via coax gaat aansluiten, dan kan het modem direct op het AOP worden aangesloten en kan de versterker komen te vervallen.

0 Kudos
Cabbage
Level 1
Topicstarter

Maar hij hoeft niet te vervallen? Want dat is mijn streven gezien het feit dat de antenneversterker heel moeilijk uit de huidige verbinding is te halen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je aangeven wat je met 'huidige verbinding' bedoelt?

Je kunt de TV met de Next Mini ook via coax op de versterker aangesloten laten en DVB-C daarmee als backup houden, verwijderen van de versterker + coaxkabels is niet noodzakelijk.

Je had overigens voor Internet Only kunnen kiezen bij het afsluiten van het abonnement als de huidige manier van TV kijken aan je wensen voldoet en je geen behoefte hebt aan terugkijken/opnemen e.d.

0 Kudos
Cabbage
Level 1
Topicstarter

Met huidige verbinding bedoel ik het 'traject' AOP/Hirschmann DIO-01 - coax - Hirschmann actief retourgeschikte antenneversterker GHV 41 MX - coax - Hischmannn connector geplugd in de tv.

Het is mijn bedoeling die laatste connector in het modem te pluggen. Op die manier hoef ik niets van het 'traject' weg te halen maar kan de monteur de door u voorgestelde wijzigingen op het gebied van AOP doorvoeren.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dit is in principe wel mogelijk met een IEC/F-verloopstekker of andere (F) connector op de huidige TV-kabel, maar niet aanbevolen.

Bij een nieuw installatiepakket met modem + Next Mini wordt tegenwoordig een IEC/F-kabel groen/rood van 1,5 meter meegeleverd om het modem direct op het AOP aan te sluiten. De versterker + coaxkabels kunnen hierbij ontkoppeld blijven hangen/liggen en hoeven niet verwijderd te worden.

0 Kudos
Cabbage
Level 1
Topicstarter

Het modem en het AOP liggen circa 9 meter uit elkaar vandaar de huidige verbinding.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik verwachtte inderdaad al enige afstand tussen AOP en TV. Andere (betere) optie is beide kabels ontkoppelen van de versterker en vervangen door een F/F-koppeling (op zelfde locatie als versterker) en de IEC connector voor de TV vervangen door een F connector, dan kan het modem op dezelfde locatie als de TV geplaatst worden en de versterker stroomloos gemaakt worden. Dit blijft echter een niet-standaard aansluitwijze.

0 Kudos
Cabbage
Level 1
Topicstarter

F/F-koppeling zegt mij als leek 'niets'. Kan de monteur deze oplossing realiseren?

Niet-standaard oplossing; maar wel kwalitatief goede oplossing?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Hierbij een voorbeeld van een F/F-koppeling, deze kan inderdaad door de monteur geplaatst worden. Ga er echter van uit dat de monteur het modem in eerste instantie conform standaard aansluitwijze aansluit, dus bij het AOP en niet op de TV-kabel.

Gelet op de signaalniveaus welke door de TV getoond worden verwacht ik geen acute problemen om het modem op de TV-kabel aan te sluiten, maar dit is van tevoren niet volledig uit te sluiten. De monteur kan het signaal uitgebreid controleren aan de kant van de TV. Je kunt als klant ook de signaalgegevens (downstream/upstream) uit het modem ophalen en ter controle in dit topic plaatsen, t.z.t. geef ik je daar graag instructies voor.