1
Vraag
2
Reacties
Cliff017

Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Alleen 2,4 Ghz wifi via (bekabelde) Wifi Booster zeer slecht

Hallo allemaal,

Wij hebben sindskort wifi van Ziggo. Onze situatie:
De router, met UTP aangesloten naar de Wifi Booster en via Coaxkabel naar de Mediabox XL. Op zowel de router als op de Wifibooster heb ik een APART 2,4 en 5 ghz kanaal.

Tv kijken met Mediabox gaat prima overigens.

Maar met de Wifi via de Booster heb ik de grootste problemen (de 2,4 Ghz). De verbinding is steeds prima (3/4 streepjes op de iPhone bijv.), maar om de 10 min. valt het internet gewoon weg, kan zelfs niet meer Whatsappen dan. 1 min later doet die het weer. En zo gaat dit de hele dag door.

Wat heb ik nu allemaal al gedaan:

• Gekeken welke wifi kanalen er in de buurt veel worden gebruikt en deze vermijd ik uiteraard. Al meerdere keren gewisseld, met beide apparaten en beide ghz-kanalen
  • Ook al vaker de kanalen op auto gezet. Helpt helaas niet.
  • "Gespeeld" met de bandbreedte van alle vier de kanalen (2 routers en 2 ghz-kanalen) en ook dit zonder effect.
  • Heb 3 kanalen eens uitgezet, waardoor er nog maar 1 overbleef om evt. storingen te voorkomen, maar ook dit had geen effect.
  • Vaker gereset.
  • Vaker gereboot. Na een reboot en/of reset werkt het vaak een aantal dagen goed, om vervolgens uit het niets weer vervelend te gaan doen. (heel vreemd!?)
  • Contact gehad met Ziggo en aan de verbinding ligt het niet zeggen ze.

Zijn er nog mensen met tips of idee waar dit aan kan liggen? Het is namelijk echt zeer irritant.

Alvast heel erg bedankt
68 Reacties 68
Meldingen
Aan Uit
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Oh oké, dan wacht ik nog even af.
bdankt voor je antwoord
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6918Posts
  • 788Oplossingen
  • 2015Likes
Je kunt ook contact opnemen via de chat en het linkje meesturen van dit topic, kunnen ze het zelf lezen 🙂
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Dat is zeker een idee ja. Dan ga ik dat maar eens doen 😉
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Update: Ik krijg een nieuwe Booster toegestuurd. Ik houd jullie op de hoogte of dit de problemen gaat oplossen!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3868Posts
  • 225Oplossingen
  • 1581Likes
Hallo Cliff017, ik kom dit topic nu pas weer onder ogen, dat had eigenlijk vrijdag al moeten zijn qua planning maar dat is door drukte niet gelukt. Vrijdag had ik ook achter het net gevist ziet ik want je hebt al op de 5e een nieuwe booster geregeld. We horen graag of dit de oplossing is geweest! 🙂
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Zo..... daar zijn we weer. Ruim 2 weken later...

Het is twee weken perfect gegaan, maar sinds gisteren weer exact hetzelfde verhaal! Dus exact hetzelfde probleem als met mijn oude booster; na een reset gaat het een tijd goed en daarna is het weer een groot drama!
Ik word er nu echt helemaal gek van. Ik ben echt zeer teleurgesteld over de wifi van Ziggo!
Is er wellicht nog een andere optie dan de wifi booster? Een andere router o.i.d?

Wat kan ik hier nog aan doen? Ik zal eerlijk zijn, KPN komt weer in zicht.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78813Posts
  • 5324Oplossingen
  • 23547Likes
Daar zal Anne H Ziggo wel weer in kunnen duiken, hij kan dieper in je apparatuur kijken en zien wat er zich afspeelt, hoop ik.

Welk modem gebruik je?

Kun je eens in je modem kijken of er een hele rij Verbonden apparaten staat met dezelfde naam?
Hier loopt de boel wel eens vast, omdat de Extra wifi-punt Ziggo-C7 dan met zeer veel verbindingen in het modem staat, terwijl 2 voldoende is en er gaat dan van alles haperen.

Zo ja, haal je modem 20 seconden van de stroom en dan gaat het weer een tijd goed.
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik weet even niet precies wat je bedoelt, maar mijn modem is een nieuwe witte Connectbox (deze is helemaal prima, geen problemen mee!) en met een kabel van 15 meter zit hier een Ziggo C7 op aangesloten inderdaad als accesspoint. Dit accespoint is de zogenaamde Wifi Booster.

Er staan geen verbonden apparaten met dezelfde naam. Ik zie gewoon alle verbonden apparaten staan zoals iPhones, iPads, printer enz. Dit klopt allemaal. Of bedoel je dit niet?

Want wat bedoel jij met "terwijl 2 voldoende is"? Ik kan toch zeker meer dan twee apparaten tegelijk verbinden? haha

Ik hoor het graag mensen, want word er echt heel erg moe van onderhand.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78813Posts
  • 5324Oplossingen
  • 23547Likes
Cliff017 Ja, dat was wat ik bedoelde.
Ik bedoelde ook dat je 1 en hetzelfde apparaat vaker in je modem ziet staan dan 2 keer, maar dat is niet het geval bij je.

Ik hoop dat Ziggo kan vinden wat er aan de hand is met je Wifi booster en de 5 GHz troubles.
Ik heb dezelfde Wifibooster en ik zit hele dagen op 5 GHz, geen problemen hier.

Welke software staat erop de Wifibooster?
Als je inlogt in de Wifibooster en dan op Geavanceerde instellingen klikt, zie je, als je de nieuwste software hebt:
Firmware Version: 2.1.2

Mocht dit niet zo zijn, kun je na klik op de link hieronder de nieuwste software downloaden, misschien brengt dat je oplossing:
Software updaten van je Wifibooster
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Yes, had ik al gecontroleerd en heb al de nieuwste firmware.

Update: heb contact gehad met Ziggo en ze sturen mij een andere variant van de Connectbox, daar waar het wellicht zo is dat mijn huidige connectbox niet goed samenwerkt met de booster.
Ik ben benieuwd!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78813Posts
  • 5324Oplossingen
  • 23547Likes
OK, TOP, ben benieuwd of het de oplossing voor je is.
Veel succes gewenst.:relaxed:
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3868Posts
  • 225Oplossingen
  • 1581Likes
Hallo Cliff017, ik was er al een beetje bang voor maar dat maakt het niet minder teleurstellend! Het is dus niet een defecte wifi booster geweest. Ik heb nog gezocht maar ik kan geen voorbeelden vinden van andere klanten waarbij de booster via 5Ghz wel en via 2,4Ghz niet werkt. Ik zie dat wij nog niet gevraagd hebben of dit probleem op al je devices zo is of dat 1 specifiek apparaat last heeft met het verbindinden met 2,4Ghz. Kun je dat nog laten weten?

Ik vermoed een probleem met de 2,4Ghz band in huis, dat hoeft niet een ander wifi netwerk te zijn. Ik heb de logica van de symptomen op een rij gezet, maar ik zie geen logische conclusie 😞

• 5Ghz blijft altijd werken. Het gaat niet om een vastloper van de booster
  • Wanneer 2,4Ghz op de booster niet werkt, werkt 2,4Ghz via de modem wel. Dit ontkracht een non-wifi-stoorbron op de 2,4Ghz frequentie.
  • Met een reset van de booster is het probleem opgelost. Dit wijst naar een mogelijk probleem van 1 specifiek wifi kanaal in jou buurt, of een software probleem.
  • Je hebt al handmatig kanalen aangepast. Dit ontkracht bovenstaande.
  • We krijgen niet meer meldingen binnen waarbij specifiek op de booster 2,4Ghz niet meer werkt en 5Ghz wel. Bij een algemeen software of firmware probleem was dit zeker het geval geweest.
  • Een wifibooster kan defect raken. Maar een tweede laat exact dezelfde symptomen zien. Het is onwaarschijnlijk dat de eerste defect was.

Wie kan mij/ons helpen in deze analyse?
DennyW

Level 17
  • 3184Posts
  • 251Oplossingen
  • 934Likes
Anne H Ziggo wrote:

• Wanneer 2,4Ghz op de booster niet werkt, werkt 2,4Ghz via de modem wel. Dit ontkracht een non-wifi-stoorbron op de 2,4Ghz frequentie

De aanname dat een stoorbron op beide 2,4GHz- apparaten (even sterk) moet inwerken is iets te kort door de bocht.
De booster plaats je juist op een heel andere plek in huis, omdat een rechtstreekse draadloze verbinding niet of niet goed werkt.

Mijn Ziggo-modem-router in de meterkast, "ziet" niet exact dezelfde draadloze AP's in de omgeving als mijn PC op een andere etage aan de andere kant van het huis!

Ook al heb je geen booster, dan mag je niet uit het oog verliezen dat het tweeweg verkeer betreft. Als één van beide apparaten het andere apparaat niet goed kan ontvangen, dan gaat de onderlinge communicatie niet goed.
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Hoi,

bedankt voor jouw analyse, echter klopt deze niet helemaal.
Ik zal m even aanpassen:

• 5Ghz blijft altijd werken. Nee... na onderzoek blijkt ook deze niet meer te werken op de momenten dat de 2,4 Ghz niet werkt.
  • Wanneer 2,4Ghz op de booster niet werkt, werkt 2,4Ghz via de modem wel. KLOPT!
  • Met een reset van de booster is het probleem opgelost. Voor een periode van ongeveer 1 week.

ik heb dit op alle apparaten.
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik zal nog even een dingetje melden:

Hiervoor had ik KPN (2,4Ghz), deze router stond op exact dezelfde plek als de Wifi Booster nu en daar hadden we nooit problemen mee.

Een stoorbron op de frequentie lijkt mij dan ook niet het geval.
Jan F.

Level 20
  • 17070Posts
  • 1329Oplossingen
  • 2622Likes
Cliff017
Treedt de storing ook op als u de WiFi op een ander kanaal (1, 6 of 11) zet met een bandbreedte van 20 MHz? Uiteraard moet het kanaal van de booster niet gelijk zijn aan dat van de Connectbox.
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Jan F. Ja dan treedt het probleem ook op.
heb echt alle mogelijke combinaties al geprobeerd.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3868Posts
  • 225Oplossingen
  • 1581Likes
Eens! Het is geen stoorbron. Wifi is vrij universeel. Als 1 modem/router/accesspoint last heeft van 'troep' op de frequentie dan heeft elk ander wifi apparaat daar ook last van op dezelfde plek.\
Je geeft wel nieuwe informatie, thanks! Namelijk dat 5Ghz ook uitvalt.

Het enige wat eigenlijk overblijft is een probleem met data overdracht tussen de modem en de wifibooster. 1 van de aansluitingen, of 1 van de connectoren, of de UTP kabel zelf is niet meer in orde. Met oppakken en neerzetten (reset) beweeg je de kabel wat aan de booster kant. Check die connector en kabel uiteinde eens extra. Zie en voel je niets geks dan gaan we een andere UTP kabel proberen - ik kan je gratis een testkabel van 15 meter (Cat5E) sturen.

@Iedereen, is dat logisch? Om nu op het UTP deel te focussen?
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik was inderdaad ook al aan het denken over die kabel, dat daar wellicht de fout zit.

Het zou fijn zijn als je me die kabel zou willen sturen. Heb nu ook de 15m kabel van Ziggo en die is net lang genoeg.
Cliff017
Topicstarter
Level 1
  • 65Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik heb ondertussen de nieuwe Connectbox + nieuwe UTP kabel aangesloten.
helaas.... het geeft 0 resultaat en het heeft helemaal niets opgelost.

Ik vind het erg vervelend, maar ik word er echt helemaal gek van.

Aangezien het probleem toch echt bij de Wifibooster ligt (daar waar dan Connectbox uitstekend werkt), is het een idee om ook een Connectbox te krijgen als extra Accesspoint (dus 2 connectboxen)? Lijkt mij een plausibele oplossing.