1
Vraag
2
Reacties
BBV8

Level 5
  • 178Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes

Alle bekabeld aangesloten apparaten uit Netwerk

Het is weer zover:
Al mijn bekabelde aansluitingen zijn spontaan verbroken, eige tijd geleden had ik alles wat bekabeld was een vast ip-adres gegeven en nu wilde ik gisteravond mijn bekabeld aangesloten smart tv gebruiken en had geen verbinding, dus via wifi aangesloten en dat werkte wel. Zojuist eens gekeken wat er loos is en geen van mijn beide tv.s die normaal bekabeld op de connectbox zitten geen internet en mijn 2 nas'sen ook niet vindbaar evenals mijn extra access point.
Een maandje of wat geleden had ik dit probleem ook en toen gebeld naar 1200 maar daar werd me verteld dat bekabelde aansluitingen niet ondersteund werden door de helpdesk??????

Maar toen heb ik het probleem zelf opgelost en als ik me niet vergis heb ik alles maar weer eens uitgezet en weer stuk voor stuk allemaal de kabels aangesloten en toen werkte het weer zoals t hoort!!
Nu heb ik vandaag eerst de Cb gereset via mijn pc maar dat hielp niet, toen de Cb een ruime tijd uitgezet en van stroom af en daarna duurde het weer heel erg lang voor die gereset leek, duurde erg lang voor ik weer op internet kon. komende nacht zet ik hem heel de nacht uit maar naar mijn indruk is die degene die voor de onregelmatige storingen zorgt. Eerlijk gezegd heb ik al weer een beetje spijt dat ik enige tijd geleden toch weer mijn contract met Ziggo voor een jaar verlengd heb zeker nu ik ook weer begrepen heb dat de maandelijkse termijn weer verhoogd is geworden. Ieder jaar wordt t duurder en de problemen worden steeds groter en ingewikkelder door de vaak inferieure hardware (en naar mijn mening updates die er over heen komen zonder dat iemand daar van op de hoogte wordt gebracht) Ik kan me niet indenken dat die Cb iedere paar maanden alle bekabelde apparaten spontaan verwijderd.
Na de laatste stroomonderbreking van de Cb is er slechts 1 apparaat bekabeld weer teruggekomen in het netwerk, wat een troep is t toch pfffffffffffffffffffff
53 Reacties 53
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70421Posts
  • 4900Oplossingen
  • 19897Likes
Even om mogelijk een snelle oplossing te vinden, als je daar nog zin in hebt tenmiste, uiteraard. BBV8

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met deze wijze van aansluiten en instellen van de Mediabox XL.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Plaats eens schermprints van de status pagina's van zowel de Connectbox als de Horizon box.
BBV8
Topicstarter
Level 5
  • 178Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes
de signaalsterkte is matig na het verwijderen van de splitter

Horizon box opgenomen in thuisnetwerk alhoewel ik wel vind dat ie dat zonder problemen zou MOETEN kunnen eigenlijk!
En ook al jaren niet meer met een utp aangesloten ook al zou dat naar mijn mening ook makkelijk MOETEN kunnen!!

de signaalsterkte wisselt onregelmatig in matig en en de signaalkwaliteit wisselt heel soms naar naar uitmuntend en heel soms bijna in matig en merendeel in goed, kan me eigen vaagjes herinneren nadat laatste ziggo monteur die extra splitter geplaatst heeft dat het signaal wel iets beter was en helemaal zeker weten doe ik het niet maar meen ook dat die monteur toen een versterker verwijderd heeft, volgens mij moet ik die nog ergens hebben.
Maar de afgelopen tig jaar heb ik me nogal eens iets laten aansmeren (splitter en een versterker ooit) door een van die mannen terwijl na gebruik van t een en ander dat een andere monteur het toch weer beter leek om het een of ander te demonteren 😞
BBV8
Topicstarter
Level 5
  • 178Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes
ArChie.DVB wrote:
Plaats eens schermprints van de status pagina's van zowel de Connectbox als de Horizon box.

netwerkdiagnose in Connectbox had ik al getest en was niks mis mee, in de horizonbox kan ik niet inloggen (zit niet in t netwerk) of ik moet er een kabel aansluiten (meen ik zo uit me bolleke)
hieronder nog alle gegevens van de status op de tv van de Hb
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70421Posts
  • 4900Oplossingen
  • 19897Likes
BBV8 ArChie.DVB bedoelt de downstream en upstream waarden en alle andere pagina's die daar gegevens laten zien, dit zegt veel over je signaalkwaliteit en -sterkte.
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

Je signaal in je Mediabox XL is nu te laag signaalsterkte moet in Goed staan en kwaliteit strak achterin Uitmuntend.
Maar lochisch gezien het feit dat nu de versterker ertussenuit is.

De beste versterkers, mijn inziens, in prijs/kwaliteit en geschikt voor de toekomst:
Technetix FRA-752 X en de Hirschmann HMV41.

Misschien schrijf ik hier zaken die je al weet, maar dan is het voor anderen die hier voorbijkomen.
Ik ben het met je eens dat het thuisnetwerk zou moeten werken, maar dat is nu eenmaal niet zo, terwijl het nog wel op de Ziggo website staat.
Met een UTP kabel tussen modem en Mediabox heb je 2 DHCP servers in je netwerk in 2 verschillende IP ranges en kunnen er verbindingsproblemen ontstaan met het netwerk en internet.

Bij het TV deel komen weer andere storingen voorbij door een bug in de software.

Een topic hoe uit de thuisnetwerk problemen te komen:
Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

Hoe de Mediabox XL in te stellen als Acces Point met verbinding met het hele netwerk, Ziggo ondersteunt dit niet en is op eigen risico:
De Mediabox XL gebruiken als Access Point.
BBV8
Topicstarter
Level 5
  • 178Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes
wederom bedankt voor de reactie, wel leuk dat jij weet wat ArChie.DVB bedoeld als ie vraagt naar "schermprints van de status pagina's van zowel de Connectbox als de Horizon box" en dat hij dan bedoelt dat ik in de connect box naar de "downstream en upstream waarden en alle andere pagina's die daar gegevens tonen" 🙂 Maar ik neem morgen wel weer contact op met ziggo, vanavond verschillende keren haperingen gezien die ik niet leuk vind, nu gewoon als ik een hele tijd al iets zit te volgen. Ze moeten maar een versterker opsturen of anders ga ik er wel eentje halen als dat de oplossing is. Bedankt en welterusten, ik heb t wel gezien voor vandaag 🙂
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70421Posts
  • 4900Oplossingen
  • 19897Likes
BBV8 Veel succes gewenst.:relaxed:
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ik merk dat ik even had moeten uitleggen waarom ik naar de status waarden van vroeg. Be rt had gelijk dat het me om de downstream informatie van beide modems ging. Bij die downstream informatie toont een modem namelijk ook de gemeten signaalsterkte wat een betere indicatie is dan het percentage dat de horizon box bij de TV kanalen toont. Op basis van die informatie en de dempingen van de gebruikte splitters is dan af te leiden hoe sterk het signaal is zoals dat binnenkomt op het AOP en kunnen we je een advies geven om de boel correct aan te sluiten.

Wat jij bijvoorbeeld een splitter noemt is een opdruk versterker die zijn ingangssignaal via de connector aan de achterkant moet krijgen en zorgt voor een versterking van 4 dB op de uitangen aan de zijkant. Ik neem aan dat die opdruk versterker voorheen direct op het AOP was aangesloten. Op het AOP heb je nu echter een POA aangesloten die zorgt voor minimaal 4 dB demping als het niet meer is i.p.v. versterking en daar bovenop zit dan nog een splitter die wederom zorgt voor meer demping waardoor het signaal mogelijk te zwak wordt voor de aangesloten apparaten. Was er een reden om de BDA01 opdruk versterker te vervangen door een POA?

P.S. als ik je foto's nog eens goed bekijk, dan heb ik de indruk dat je de kabel van de POA splitter had aangeloten op één van de uitgangen aan de zijkant van de BDA01 opdruk versterker. De ingang van de BDA01 zit echter aan de achterkant. Dat zou kunnen verklaren waarom je eerst geen signaal meer had. Sowieso vraag ik me af of die connectors van die zwarte coax kabel we goed aangedrukt zijn.
BBV8
Topicstarter
Level 5
  • 178Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes
ArChie.DVB wrote:
Ik merk dat ik even had moeten uitleggen waarom ik naar de status waarden van de modems vroeg. Lycke Ziggo

Nou je vroeg naar schermprints van de status pagina's van zowel de Connectbox als de Horizon box, dat je dan bedoelt dat je de status waarden van de modems wil weten of zoals Bert aangaf de downstream en upstream waarden en alle andere pagina's, was mij niet duidelijk (ik ben echt maar een amateur)
Zover ik weet heb maar 1 modem en dat is de connectbox en met een schermprint van de Hb lijkt me dat ik dan moet inloggen ook in die Hb maar aangezien die alleen gebruikt word voor de tv en niet in t netwerk zit leek me dat geheel niet relevant 🙂 Vandaar dat ik de status van de Hb die bekeken kan worden op de tv maar op de foto heb bijgevoegd.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Je hebt gelijk. Excuses. Ik heb mijn voorgaande reactie nog wat aangevuld met uitleg.
BBV8
Topicstarter
Level 5
  • 178Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes
ArChie.DVB wrote:
Je hebt gelijk. Excuses. Ik heb mijn voorgaande reactie nog wat aangevuld met uitleg.Ik merk dat ik even had moeten uitleggen waarom ik naar de status waarden van vroeg. Be rt had gelijk dat het me om de downstream informatie van beide modems ging. Bij die downstream informatie toont een modem namelijk ook de gemeten signaalsterkte wat een betere indicatie is dan het percentage dat de horizon box bij de TV kanalen toont. Op basis van die informatie en de dempingen van de gebruikte splitters is dan af te leiden hoe sterk het signaal is zoals dat binnenkomt op het AOP en kunnen we je een advies geven om de boel correct aan te sluiten.

Wat jij bijvoorbeeld een splitter noemt is een opdruk versterker die zijn ingangssignaal via de connector aan de achterkant moet krijgen en zorgt voor een versterking van 4 dB op de uitangen aan de zijkant. Ik neem aan dat die opdruk versterker voorheen direct op het AOP was aangesloten. Op het AOP heb je nu echter een POA aangesloten die zorgt voor minimaal 4 dB demping als het niet meer is i.p.v. versterking en daar bovenop zit dan nog een splitter die wederom zorgt voor meer demping waardoor het signaal mogelijk te zwak wordt voor de aangesloten apparaten. Was er een reden om de BDA01 opdruk versterker te vervangen door een POA?

P.S. als ik je foto's nog eens goed bekijk, dan heb ik de indruk dat je de kabel van de POA splitter had aangeloten op één van de uitgangen aan de zijkant van de BDA01 opdruk versterker. De ingang van de BDA01 zit echter aan de achterkant. Dat zou kunnen verklaren waarom je eerst geen signaal meer had. Sowieso vraag ik me af of die connectors van die zwarte coax kabel we goed aangedrukt zijn.

Bedankt Archie, ik heb geen idee waarom de BDA01 vervangen is door een POA, allemaal werk van verschillende Ziggo monteurs, ik heb al jarenlang problemen gehad met Tv en internet, ikzelf heb nooit iets veranderd voor de modems of de connectbox, altijd achter de modems heb ik nog wel eens lopen veranderen cq aanpassen. Maar als ik t goed begrijp is die eerste splitter die in het AOP zit dat die het signaal dempt dan split naar tv en Cb en van daaruit t tv signaal weer via de volgende splitter versterkt ?
Ik zal zo nog es de laatste splitter/versterker opnieuw aansluiten waarvan ik denk dat ie defect is en dan de stekers er echt goed in steken wie weet .... Nou maar meteen gedaan en zogauw ik de BDA-01 upc splitter monteer dan geen tv, wel als ik die vervang door gewoon splittertje, ook als ik kabel check gewoon tv dus die BDA-01 moet kaduuk zijn
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Sorry, ik merk dat ik wederom niet duidelijk ben geweest. Laten we eerst de componenten benoemen die je tot dusver in je installatie hebt gebruikt.

AOP (Abonnee Overname Punt)
Het witte kastje dat op de muur is geschroefd. Hier komt als het goed is de groene coaxkabel van Ziggo binnen.

POA-3IEC-NL
Een verdeler (splitter) met drie uitgangen, namelijk FM, TV en Data. De FM uitgang heeft een demping van ongeveer 2 dB en de TV en Data uitgangen hebben een demping van ongeveer 4.6 dB. Dit component versterkt het signaal niet, maar zorgt voor een verzwakking van het signaal zoals dat door Ziggo op de AOP wordt aangeboden.

BDA-01
Een opdruk versterker. Het ingangssignaal van deze versterker komt binnen op de connector aan de achterzijde en de uitgangen bevinden zich aan de zijkanten, namelijk een Radio uitgang en vier Data/TV uitgangen. Volgens de specificaties heeft iedere uitgang een dezelfde versterking van 4 dB.

Metalen splitter
Op basis van je foto's is niet af te leiden welk merk of type dit is, maar meestal hebben tweeweg splitters een demping van ongeveer 4 dB.

Op onderstaande foto van de niet werkende voor toestand vallen mij twee dingen op:

Je hebt de BDA-01 opdruk versterker verbonden met de POA-3IEC-NL via de zwarte coaxkabel en als ik het goed zie heb je de groen gemarkeerde connector van die kabel aangesloten op de TV uitgang van de POA-3IEC-NL en de blauw gemarkeerde connector op de Radio uitgang van de BDA-01. Als ik dat goed gezien heb, dan gaat dat niet werken. Die blauw gemarkeerde connector moet je verbinden met de connector aan de achterkant van de BDA-01 aangezien dat de ingang is van deze versterker:

Verder lijkt mij die groen gemarkeerde connector niet vergenoeg op de TV aansluiting van de POA-3IEC-NL te zijn geschoven als ik dat vergelijk met die rood gemarkeerde connector van die witte coaxkabel die naar het Connectbox modem gaat.

Ik denk dus niet dat de BDA-01 stuk is, hij is alleen niet op de juiste manier aangesloten waardoor hij niet functioneert. Gezien het ledje werkt de voeding ook nog dus zie ik vooralsnog geen reden om aan te nemen dat deze versterker defect is.

Met bovenstaande constructie wordt het signaal op het AOP eerst met 4.6 dB gedempt door de POA-3IEC-NL waarna de BDA-01 het signaal weer met 4 dB versterkt. Netto dus een verlies van 0.6 dB op de AOP signaal sterkte.

Met onderstaande tweede constructie wordt het signaal op het AOP twee keer gedempt:

Eerst met 4.6 dB gedempt door de POA-3IEC-NL en vervolgens nog eens met zo'n 4 dB door de metalen splitter. Ofwel een verlies van in totaal zo'n 8.6 dB voordat het bij je Mediabox uitkomt met als resultaat dat de Mediabox aangeeft dat het een zwak signaal is.

Ik zou nu als eerste proberen om de boel weer op te bouwen met BDA-01 (wel de juiste aansluitingen gebruiken) i.p.v. de metalen splitter en dan vervolgens op zowel de Connectbox als de Mediabox even een schermprint te maken van de downstream waarden aangezien die je tonen wat de signaalsterkte in dBmV is. Als blijkt dat die signaalsterktes nog steeds te laag zijn, dan zou je kunnen overwegen om die POA-3IEC-NL te verwijderen en de BDA-01 direct te verbinden met het AOP met die zwarte coaxkabel. De Connectbox modem verbind je dan met Data/TV uitgang 4 van de BDA-01 en de radio met de Radio uitgang van de BDA-01.
BBV8
Topicstarter
Level 5
  • 178Posts
  • 1Oplossingen
  • 16Likes
Jippie!! mijn vrouw had dus gestofzuigd en die had de kabel teruggestoken waar zij dacht dat ie los was gekomen, echter ik heb niet verder gekeken en nagedacht dat dit ok was (dom dom dom) en nu weer wel op de juiste zoals hierboven beschreven manier aangesloten en ik heb weer beeld, zij het met nog steeds haperingen in het beeld heb ik net al bemerkt! Het signaal is in ieder geval weer terug naar goed en uitstekend !
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 70421Posts
  • 4900Oplossingen
  • 19897Likes
ArChie.DVB Wat een top uitleg. #LekkerBezig weer.:relaxed:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic