Probleem is opgelost!
De netwerkmonteur is afgelopen woensdag 27 januari langs geweest en heeft de lijn doorgemeten. Het bleek dat er te veel ruis zat op de upload. Na loshalen van een oude coax kabel (uit 1998, heel dun) richting bovenverdieping was deze ruis weg. Twee jaar geleden is dit ook gemeten en was er geen probleem. Ziggo heeft zelf de RF connectoren op deze kabel gekrompen.
Voor de zekerheid is de straatkast ook nog gecontroleerd, deze was in orde en zoals ik al wist geschikt gemaakt voor het Gigabit netwerk.
Volgens de netwerkmonteur is het probleem wat ik had waarschijnlijk begonnen na deze upgrade (dat zou inderdaad kunnen kloppen). Dit komt omdat de frequentie van het signaal omhoog gegaan is. Dit maakt het netwerk gevoeliger voor fouten zoals een oude coax kabel of slecht afgeschermde coax connector, zeker in verband met aanwezige 4G straling.
Ik heb nu de oude coax naar boven los gekoppeld en heb geen post RS, SYNC of RCS errors meer.
Ondertussen heb ik 20m Hirschmann KOKA 9 TS coax kabel gekocht en twee POFC 070 RF connectoren.
Mijn overburen met dezelfde problemen hebben in de TV boven nog deze connector:
Ik heb ze aangeraden eerst de kabel naar boven los te halen in de meterkast en te kijken hoe het dan gaat, maar zeker deze oude connector te vervangen.
@Paul , @Henno , @KBX458 , @Sander , @Dave! @Alex bedankt voor de reacties en het meedenken!