immetjes

Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Al twee jaar problemen met Internetverbinding - valt een paar keer per dag weg

Ik heb al sinds november 2018 problemen met m’n internetverbinding. Afgelopen half jaar ging het aardig goed maar de afgelopen twee weken is het weer mis. 

Dit is m’n eerste topic, en dit is een vervolgtopic wat ik niet meer kan vinden in het Ziggo archief.

 

Zo’n drie keer per dag krijg ik de volgende foutmeldingen en valt de verbinding voor 30s weg:

RCS Partial Service;CM-MAC=HIDDEN;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:6c:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=HIDDEN;CMTS-MAC=00:01:5c:b1:6c:4e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Ik heb verder T3 timeouts and er zijn relatief veel pre- en post RS errors.

Vorig jaar heeft Ziggo alles in de meterkast aangelegd, verbinding met straatkast was goed. Verbinding met wijkkast was goed. Er was destijds een probleem met een modem in het LC. 

Geen idee wat het nu is maar de errors rijzen weer de pan uit en daardoor gaat de verbinding over de zeik. 

Hieronder screenshots van mijn connect box log. Toevallig is 12 dagen geleden mijn mediabox XL vervangen door een Next, waarna problemen lijken te zijn begonnen. Heel af en toe heb ik ook blokjes in beeld.

 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Probleem is opgelost!

 

De netwerkmonteur is afgelopen woensdag 27 januari langs geweest en heeft de lijn doorgemeten. Het bleek dat er te veel ruis zat op de upload. Na loshalen van een oude coax kabel (uit 1998, heel dun) richting bovenverdieping was deze ruis weg. Twee jaar geleden is dit ook gemeten en was er geen probleem. Ziggo heeft zelf de RF connectoren op deze kabel gekrompen.

 

Voor de zekerheid is de straatkast ook nog gecontroleerd, deze was in orde en zoals ik al wist geschikt gemaakt voor het Gigabit netwerk.

 

Volgens de netwerkmonteur is het probleem wat ik had waarschijnlijk begonnen na deze upgrade (dat zou inderdaad kunnen kloppen). Dit komt omdat de frequentie van het signaal omhoog gegaan is. Dit maakt het netwerk gevoeliger voor fouten zoals een oude coax kabel of slecht afgeschermde coax connector, zeker in verband met aanwezige 4G straling.

 

Ik heb nu de oude coax naar boven los gekoppeld en heb geen post RS, SYNC of RCS errors meer.

Ondertussen heb ik 20m Hirschmann KOKA 9 TS coax kabel gekocht en twee POFC 070 RF connectoren.

 

Mijn overburen met dezelfde problemen hebben in de TV boven nog deze connector:

TV connector overburen.jpg

Ik heb ze aangeraden eerst de kabel naar boven los te halen in de meterkast en te kijken hoe het dan gaat, maar zeker deze oude connector te vervangen.

 

@Paul , @Henno , @KBX458 , @Sander , @Dave! @Alex bedankt voor de reacties en het meedenken!

 

 

 

Bekijk in context

immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Monteur is geweest. Heeft kabels doorgemeten, dit zijn de conclusies:

 

  • Er is licht ruis in de wijk, maar zo weinig dat het eigenlijk niet modemuitval verklaart.
  • Er zit ook een veur in het signaal wat kan wijzen op kabelschade buiten. Pulse meeting aangevraagd voor straatkast-wijkkast en wijkkast-LC.
  • Er is lichte signaal ruis in huis maar dat zit voor de modem frequenties. Kan de uitval niet veroorzaken
  • Binnenkomend signaal is erg sterk (13 dB terwijl 5dB prima zou zijn). POA-13-A Splitter (daar zit een filter in) direct op AOP gezet. Bij de multimedia XL zou dit niet kunnen maar mijn Next mediaplayer gaat op een andere manier om met het retoursignaal.
  • Nieuwe kabel gemonteerd tussen POA-13-A en modem
  • Nieuwe kabel gemonteerd tussen POA-13-A en 3DSS2 splitter
  • Arris Modem vervangen door Compal modem (zou niets uit moeten maken, maar er zijn wel eens klanten geweest waar dit hielp)

Tijdens een lijnmeting valt de verbinding even weg dat gaat binnen de komende twee weken gebeuren. Als daar inderdaad iets wordt gevonden (kabelschade) dan moet de straat open. Dat kan 5 weken duren ivm vergunningen etc.

 

Mocht dit allemaal niet helpen dan modem terug in router mode laten zetten en UTP bekabeling nalopen. Prima monteur, erg communicatief.

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19165Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7272Likes

@immetjes Super dat het probleem is opgelost en alles weer werkt zoals het hoort! Zoals zojuist telefonisch besproken heb ik voor de storingsperiode van 9 januari 2021 t/m 10 maart 2021 een vergoeding aangevraagd conform de garantieregeling. 

De vergoeding wordt verrekend met de volgende facturen en zal ook gespecificeerd staan op de factuur. 

Ik ben onzettend blij dat alles weer werkt en hierover nog even contact met je gehad te hebben.
Mochten wij je nog ergens mee kunnen helpen, dan horen wij het graag.

Heel veel plezier met de diensten en alvast een prettig weekend!

Groeten,

Paul 

Bekijk in context

57 Reacties 57
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Vandaag 10-Jan-2021 is het internet er 9(!) uitgevallen sinds 02:18u. Het is nu 13:51u. Het wordt dus alleen maar erger. Elke keer metdezelfde fouten:

`RCS Partial Service` en tegelijkerijtd `SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync.`

Upstream kanaal drie heeft bovendien een extra T3 Timeout error. Dus 5 T3  Timeouts waar dat er eerst 4 waren.

Ook namen de “ Fouten na RS”  toe met 8% en “ Fouten voor RS” met 6%. Ik vind het vooral vreemd dat de fouten na RS zo hoog zijn en relatief hoger worden.

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

In dit Topic zie ik onderstaande modem en ik zie een POA splitter op de AOP met een wit kapje.

 

 

Haal deze eens los en heb je dan nog uitval.

 

 

immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Dave- wrote:

In dit Topic zie ik onderstaande modem en ik zie een POA splitter op de AOP met een wit kapje.

Haal deze eens los en heb je dan nog uitval.

 

Dat is een oude foto. Het is jammer dat het vervolg op mijn eerste topic weg is (althans ik kan het niet meer vinden) want daar staat nuttige informatie in. Hier is een foto van de huidige situatie:

De esx-02 splitter gaat links naar de TV en rechts naar de Connectbox. Alles is door Ziggo getermineerd, aangesloten en doorgemeten vorig jaar. Ik ben er verder niet aan geweest.

 

Wat mij wel opvalt dat deze problemen altijd voorkomen als het kouder wordt buiten. In de zomer zijn er eigenlijk nauwelijks problemen. Misschien iets met vocht/temp. te maken in de grond, straatkast, wijkkast of LC?

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Op de downstream is veel ruis aanwezig, terwijl de upstream moeite heeft met het bereiken van de CMTS. Ik leg het neer bij het moderatieteam.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Ik ga even iemand vragen die wat meer weet over de aansluitingen zodat hij even een scherpe blik kan wagen gelukkig @KBX458  to the rescue ?

Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2179Likes

@immetjes Goed dat je dit verhaal weer onder de aandacht brengt! Zoals @KBX458 aangaf, is dit topic aangedragen bij het moderatieteam. Mijn collega's zullen hier met alle aandacht eerdaags naar kijken. Misschien dat zij het oude topic wel weer boven water kunnen krijgen voor alle ins en outs!


Niet van toepassing

Een coax kabel moet altijd minimaal 30 cm zijn. Dat gaat de coax van AOP naar Esx splitter niet halen volgens mij.

Heb je niet toevallig een groen/rood kabel liggen? Zat in het installatie pakket.

Zou toch even vragen voor een monteur, denk dat er iets niet goed gaat op de c12 kabel buiten of in de kast.

immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
PeterH2020 wrote:

Een coax kabel moet altijd minimaal 30 cm zijn. Dat gaat de coax van AOP naar Esx splitter niet halen volgens mij.

Heb je niet toevallig een groen/rood kabel liggen? Zat in het installatie pakket.Zou toch even vragen voor een monteur, denk dat er iets niet goed gaat op de c12 kabel buiten of in de kast.

Goed punt! Ja, die heb ik nog. Ik heb dat korte stukje even vervangen. Kijken of het uitmaakt.

immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Om 16:15 kort stukje coax vervangen.

screenshot 19:18:

Even straks vergelijken. Heb om 18:10 ook weer de bekende errors gekregen maar niet gemerkt dat internet er mee ophield.


Niet van toepassing

Is nog niet goed hoor, even afspraak inplannen voor een monteur. Tenzij de hele EV er last van heeft want dan is er netwerk monteur nodig.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@immetjes weet je of buren in de straat die net als jij op dezelfde grijze kast (EV) aangesloten zitten problemen met hun Internet hebben?

immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@Henno Mijn overburen zitten op dezelfde straatkast en ik heb het ze net gevraagd hoe de internetverbinding was. Ze meldden me dat het dit weekend een drama was met herhaaldelijke uitval. Ze hebben in de andere straat familie wonen, ze zullen het ook aan hen vragen. Ze zijn niet erg technisch dus ik ga hun logs wel even bekijken en kom dan hier vanmiddag terug.

Mijn Log: 11-Jan 09:37: Fouten na RS weer 2,429 hoger (op kanaal 24) in 12u tijd. Om 03:00 en 06:33 weer de SYNC en RCS errors (was niet op internet, ik weet dus niet of het daadwerkelijk uitviel).

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

De andere familie die een straat verderop woont zit op een andere EindVersterker, als die er ook last van hebben dan zit het in de wijkkast.

Links EV, meestal met tussen de 8 en 16, soms meer, huishoudens, rechts WV, ik weet niet precies hoeveel EV's, maar dat kunnen er best veel zijn.

immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@Henno Precies. Hier in de straat staat een tegenover mijn huis een straatkast. Daar zitten ik en m'n overburen op. Aan het eind van de straat staat de wijkkast. Daar zit mijn straat en de straat van de familie vd buren op. Het is dus interessant om de ervaringen van de familie van mijn buren te achterhalen, dat geeft een idee hoe diep het probleem zit.

Onderstaande foto's zijn van 14 november 2018. De blauwe coax kabels in de straatkast zijn inmiddels allemaal vervangen (van de wijkkast weet ik het niet).

Recent is ook alles naar Gigabit internet ge-upgrade dus deze foto's zijn GEEN recent beeld van de situatie.

Straatkast:

 

Wijkkast, tevens straatkast voor de straat dwars op mijn straat (zoals je ziet was de stroomvoorziening van de meest linker versterker wat opgelapt).

 

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Bijzonder die wijkkast, dat is namelijk een soort tussenverdeler, geen echte WV. Op een WV komt glasvezel binnen, die hierboven komt coax op binnen om dat lokaal in de straat te verdelen maar ook weer naar andere EV's door te koppelen.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@Alex Ziggo Kan jij of een collega hier naar kijken? Dit lijkt vrij groot...

immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

 

@Henno en @Alex Ziggo. Ik ben bij de overburen langs geweest. Modem is nu sinds 14 dagen online. zij hebben net zo veel SYNC en RCS errors als wij hebben en ook veel RS errors en meer T3 Timeouts. Internetverbinding valt vaak weg. Ik heb wat foto's van het scherm gemaakt toen ik in het modem ingelogd was.

De familie van de overburen in de andere straat heeft geen problemen zegt hij. Dus het lijkt enkel straat gerelateerd te zijn.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Dit is niet best.

immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

@Alex Ziggo Gisteren viel het internet weer uit 's middags.

Wat is de volgende stap om dit op te lossen? Sturen jullie een netwerk monteur? Kan ik nog iets doen?

Uitgelicht topic