1
Vraag
2
Reageer en help mee
Maarten Aarts

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Al jaar lang last van packet loss

Ik heb al een jaar lang last van best wel erge packet loss. Er zijn ondertussen al 5 (of meer) monteurs geweest en 3 nieuwe modems, maar het probleem blijft zich nog steeds voordoen. Het moeilijke aan het probleem is dat deze niet continue is. De packet loss begint pas weer na een tijdje (soms na een week en soms na een maand) als het modem even uit en aan is gezet. Hieronder een ping naar google.com.

Het probleem lijkt vaak te ontstaan als er veel verbindingen worden geopend (zoals bij torrents met veel peers of vpn verbinding).
Hieronder alle logs van mijn modem en een speedtest:

21 Reacties 21
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

Maarten Aarts , wat is je probleem, je komt toch bij je bestemming?
Dat hops bij een traceroute niet reageren, is normaal.

Groet, Gusto
Maarten Aarts
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gusto wrote:
Maarten Aarts , wat is je probleem, je komt toch bij je bestemming?
Dat hops bij een traceroute niet reageren, is normaal.

Groet, Gusto

Het probleem is dat ik 5% van mijn verbinding verlies. Dit is niet alleen tijdens een traceroute maar ook tijdens het gamen en websites bezoeken. Dit is vooral hinderlijk tijdens het gamen maar het gebeurt ook dat hierdoor websites niet in een keer laden. Zelfs bij de speedtest app van windows krijgen nog wel een dat hij geen test kan doen door connection error.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

Doe eens een traceroute naar een game-server?
Steefb

Level 19
  • 14865Posts
  • 2850Oplossingen
  • 6524Likes

Dat een hop met tracert of pathping (of welke utility dan ook) op een bepaalde hop packetloss geeft zegt eigenlijk bar weinig tot niets. Dat jij op dat moment packetloss ziet wil niet zeggen dat je daar daadwerkelijk ook packettloss hebt.

Een node kan ingesteld zijn om helemaal niet op ping requests te reageren, of (wat in de praktijk vaak zo is) een node staat met QOS zo ingesteld dat een ping request onder op de lijst staat wat veroorzaakt dat wanneer de node het druk heeft met verkeer afhandelen de ping-requests gewoon genegeert en gedropt worden.

Als er werkelijk packetloss ontstaat op die hop, dan MOET elke volgende hop een packetloss hebben wat hoger is dan de loss op de 'verdachte' hop, het is een keten van nodes die de packets aan elkaar doorgeven. Als xx% van de frames verloren gaan op die ene hop komen die nooit verder waardoor de loss verderop altijd hoger zou moeten zijn als ze werkelijk verdwijnen.

Zie je dus verderop een lagere packetloss dan je eerder in de keten ziet is er niets aan de hand en dropt die node gewoon ping-packets als hij bezig is met wat anders.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

Steefb , als dat zo is, moet de volgende hop 100% packetloss hebben en de traceroute daar stoppen. 😉
efok

Level 17
  • 3883Posts
  • 215Oplossingen
  • 1494Likes

Toch vind ik die 88% packet loss naar het modem wel een raar getal. Dat heb ik niet. Is dit gewoon een brakke UTP kabel?
Of gaat hier een connectbox gewoon op z'n gat door de torrents? Zou me ook niks verbazen.
Maarten Aarts
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Steefb wrote:
Dat een hop met tracert of pathping (of welke utility dan ook) op een bepaalde hop packetloss geeft zegt eigenlijk bar weinig tot niets. Dat jij op dat moment packetloss ziet wil niet zeggen dat je daar daadwerkelijk ook packettloss hebt.

Een node kan ingesteld zijn om helemaal niet op ping requests te reageren, of (wat in de praktijk vaak zo is) een node staat met QOS zo ingesteld dat een ping request onder op de lijst staat wat veroorzaakt dat wanneer de node het druk heeft met verkeer afhandelen de ping-requests gewoon genegeert en gedropt worden.

Als er werkelijk packetloss ontstaat op die hop, dan MOET elke volgende hop een packetloss hebben wat hoger is dan de loss op de 'verdachte' hop, het is een keten van nodes die de packets aan elkaar doorgeven. Als xx% van de frames verloren gaan op die ene hop komen die nooit verder waardoor de loss verderop altijd hoger zou moeten zijn als ze werkelijk verdwijnen.

Zie je dus verderop een lagere packetloss dan je eerder in de keten ziet is er niets aan de hand en dropt die node gewoon ping-packets als hij bezig is met wat anders.

ping is icmp wat inderdaad door een node kan worden gedropt als dat nodig is. Het probleem is alleen dat ik ook last heb udp en tcp drops. udp wordt vooral gebruikt bij het gamen en tcp bij websites. Daarnaast zijn deze drops weg bij een modem reset. En ik denk niet dat er in die korte tijd de qos bij zo node veranderd zijn.
Maarten Aarts
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

efok wrote:
Toch vind ik die 88% packet loss naar het modem wel een raar getal. Dat heb ik niet. Is dit gewoon een brakke UTP kabel?
Of gaat hier een connectbox gewoon op z'n gat door de torrents? Zou me ook niks verbazen.

Het is op alle 3 de desktops die met een andere kabels zijn verbonden (en zijn ook al een keer vervangen). Die 88% naar het modem zijn drops van het modem omdat hij de hoeveelheid ping niet aan kan denk ik. Want als het het interval verlaag naar 0.5 sec is het nog "maar" 40%.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

Je bent weer scherp efok , eerst die kabel vervangen.
efok

Level 17
  • 3883Posts
  • 215Oplossingen
  • 1494Likes

Maarten Aarts wrote:

efok wrote:
Het is op alle 3 de desktops die met een andere kabels zijn verbonden (en zijn ook al een keer vervangen). Die 88% naar het modem zijn drops van het modem omdat hij de hoeveelheid ping niet aan kan denk ik. Want als het het interval verlaag naar 0.5 sec is het nog "maar" 40%.

Je bent je eigen modem aan het dossen...:wink:
Het zijn inderdaad drops op je modem, maar dat is tamelijk bijzonder. Zijn ze alle drie rechtstreeks verbonden? Of zit er nog een ander device (switch cq powerline adapter) tussen? Was je tijdens de pingplotter nog iets anders aan het doen? (En dan denk ik vooral aan die torrents.)
Maarten Aarts
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

efok wrote:

Maarten Aarts wrote:

efok wrote:
Je bent je eigen modem aan het dossen...:wink:

Het zijn inderdaad drops op je modem, maar dat is tamelijk bijzonder. Zijn ze alle drie rechtstreeks verbonden? Of zit er nog een ander device (switch cq powerline adapter) tussen? Was je tijdens de pingplotter nog iets anders aan het doen? (En dan denk ik vooral aan die torrents.)

Alle drie zijn rechtstreeks verbonden. Verder is er niks bezig op het netwerk en mijn torrents staan uit.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

Maarten Aarts , draaien al die desktops een torrent-client?
Maarten Aarts
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gusto Alle torrent-clients zijn afgesloten.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

Maarten Aarts , Torrent-verkeer blijft nog een tijdje bestaan.
efok

Level 17
  • 3883Posts
  • 215Oplossingen
  • 1494Likes

Heb je behalve die 3 PCs nog meer apparaten in je netwerk?
Maarten Aarts
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Gusto Ja maar de torrent client heb ik vandaag niet niet open gehad.
Maarten Aarts
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

efok ja een switch, ps4 en tv. Het de apparaten ook afzonderlijk getest (dus individueel op het modem aangesloten) maar nog steeds hetzelfde.
Maarten Aarts
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

waardes na modem reset (ziet er een stuks beter uit):
efok

Level 17
  • 3883Posts
  • 215Oplossingen
  • 1494Likes

Je modem blijft maar beperkt reageren, maar dat nemen we maar even voor lief.
En als je daar nu een torrent bij start? Gaat Ie dan weer uit de bocht?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic