Vraag
Reacties
Oplossing
annesmink
Level 1

Afstand tussen Deco m4

Goedemiddag, 

Ik heb 3 deco m4's. Ik wil een externe router op de ziggomodem aansluiten (ziggomodem in bridge-modus). De deco's wil ik als access-points inschakelen. Adviseren jullie dan om de wifi op de router uit te zetten? Ik wil graag 1 deco bedraad in de woonkamer kamer en 1 bedraad op de 1ste verdieping. De 3e wil ik draadloos aan nummer 2 koppelen. Ik hoor graag wat het advies hierin is.

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi
Level 19

@annesmink  schreef:

Die opstelling klopt, en dan wil ik er een externe router vanwege open vpn tussenplaatsen. Ik heb ze inmiddels gereset dus ik weet het niet precies meer. Ik meen dat bij netwerken stond "verbonden zonder internet" maar wifi deed het in ieder geval niet. Het werkte even, toen deed ik ze in access point en later deed de wifi het niet meer.

De melding "verbonden zonder internet" is wel een bestaande melding. Dat betekent, dat het apparaat wel goed verbonden is met/via wifi, maar dat het wifi netwerk zelf geen werkende verbinding heeft met het internet.
Dat zou b.v. kunnen, doordat uw eigen router niet goed werkt of is ingesteld. Of dat u de Deco set niet opnieuw het ingesteld, nadat u uw eigen router ertussen hebt geplaatst.

als u de ZMR in bridge mode zet ( of laat zetten ) en een eigen router daarachter plaatst, dan moet u het Deco netwerk geheel resetten en opnieuw instellen en aangezien u de procedure toch al weet, is dit zo gedaan :
-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats, sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

Bekijk in context

Ga naar reactie
12 Reacties 12
Meldingen
Aan Uit
S4R
Level 16

Waarom een externe RTR? 

Wifi op de RTR zet je meestal uit, want die zit niet in Wifi-Netwerk van de Deco's. De client die dan verbonden zou zijn aan de RTR zou dan niet zo maar overspringen naar de Deco Wifi.

P.s. die Deco kan toch in RTR modus.

P.s. 2, beste is om helemaal geen Deco's te gebruiken en beter spul te kopen wat je fatsoenlijk kan managen ipv met een App op je telefoon te lopen klooien.

0 Kudos
fve
Level 5

Als je wifi via de decos doet dan zou ik de wifi op de router ook uitzetten.

Alle wifi gaat op 2.4 of 5GHz

En dan hebben ze kanalalen dus zeg maar dat ze rond de 2.4 of 5GHZ zitten

Makkelijkst is het te vergelijken met een straat en huizen erin

je hebt een staat genaamd "2.4Ghz" en een straat "5Ghz"

in de straat staan huizen de huizen moet je zien als kanalen.

Nu als je dus met 2.4HGz verbonden bent kunnen er maximaal dacht ik 13 kanalen zijn en bij 5ghz meer(weet even niet exact hoveel).

Nu als je je 2.4Ghz op kanaal 6 hebt en je modem bijvoorbeeld 2.4Ghz maar kanaal 3 dan zou je dus kunnen zeggen jij zit in huisnummer 6 en de ander op huisnummer 3. De kans dat je de mensen in huisnummer 3 zal horen is laag maar je zal ze toch af en toe horen dit kan je dus zien als "storing/ruis". Als nummer 3 nu ineens hun signaal versterken dan krijg je dus meer ruis. Dus als je thuis een gesprek voerd word dus de kans groter dat je elkaar niet goed kan verstaan ietsje groter. Als je bijde op dezelfde kanaal zit dan word de storing vele malen groter en naar mate dat er meer apparaten komen word het gebabbel in je huis alleen maar groter en kans dat je af en toe erlkaar niet kan verstaan groter.

Dus het uitzetten zorgt dat er een object minder aanwezig is wat voor extra ruis kan zorgen 

en as je kan zou ik de decos het liefst bedraad aansluiten zodat de wifi niet gebruiktword als "backhaul"

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

De Deco's hebben hun eigen mesh systeem en kunnen niet samenwerken met andere wifizenders zoals modems en routers met hun mesh systeem.

Maar dat wil niet zeggen dat één en ander niet kan werken, ook zonder samenwerking.

0 Kudos
jansmarcel
Level 16

@S4R  of er meer in te stellen is via de web interface weet zo niet maar het kan wel voor bepaalde modellen in ieder geval:
How to log into the web-based interface of my Deco | TP-Link Nederland

Pasi
Level 19

@annesmink  schreef:

Goedemiddag, 

Ik heb 3 deco m4's. Ik wil een externe router op de ziggomodem aansluiten (ziggomodem in bridge-modus). De deco's wil ik als access-points inschakelen. Adviseren jullie dan om de wifi op de router uit te zetten? Ik wil graag 1 deco bedraad in de woonkamer kamer en 1 bedraad op de 1ste verdieping. De 3e wil ik draadloos aan nummer 2 koppelen. Ik hoor graag wat het advies hierin is.

Als u de Ziggo Modem/Router in bridge-modus hebt, dan moet de Deco set in router modus.

Het eerste Deco station ( de master ) moet altijd m.b.v. een netwerkkabel aangesloten worden op de ZMR, maar hoe u de andere 2 stations verbindt, dat is geheel uw keuze.

Leest u dit eens : Leidraad voor TP-Link DECO  

0 Kudos
annesmink
Level 1
Topicstarter

Dank voor het bericht. Ik wil een externe router omdat ik een open vpn wil opzetten. 

0 Kudos
annesmink
Level 1
Topicstarter

Dank voor je bericht. Ik wil de ziggomodem in bridge zetten en er een externe router op aansluiten vanwege open vpn. Ik heb gisteren (nog zonder externe router) geprobeerd de deco's aan te sluiten en dan als access point te gebruiken. Deco nummer 1 staat naast de ziggomodem (waarvan de wifi uitstaat) nummer 2 op de 1ste verdieping bekabeld aan nummer 1. Nummer 3 op zolder draadloos aan nummer 2. In router-modus werkt dat, als access-point is hij ook gegeven moment "verbonden zonder wifi ".

0 Kudos
Pasi
Level 19

@annesmink  schreef:

Dank voor je bericht. Ik wil de ziggomodem in bridge zetten en er een externe router op aansluiten vanwege open vpn. Ik heb gisteren (nog zonder externe router) geprobeerd de deco's aan te sluiten en dan als access point te gebruiken. Deco nummer 1 staat naast de ziggomodem (waarvan de wifi uitstaat) nummer 2 op de 1ste verdieping bekabeld aan nummer 1. Nummer 3 op zolder draadloos aan nummer 2. In router-modus werkt dat, als access-point is hij ook gegeven moment "verbonden zonder wifi ".

Als ik het goed begrijp, hebt u het als volgt aangesloten :

ZMR ---- netwerkkabel ---- Deco 1 ( master ) ---- netwerkkabel ---- Deco 2 ---- wifi ---- Deco 3.

Dat moet zonder problemen goed werken, zowel in router als in AccessPoint mode. Omdat Deco 3 via wifi gekoppeld is, betekent dat wel, dat alle apparaten die via dat station gaan een lagere data doorvoer hebben, dan bij de andere 2 stations.

Waar ziet u de melding "verbonden zonder wifi "? Screenshot ?

Let wel: als u de ZMR in bridge mode zet ( of laat zetten ) en een eigen router daarachter plaatst, dan moet de het Deco netwerk geheel resetten en opnieuw instellen.

annesmink
Level 1
Topicstarter

Die opstelling klopt, en dan wil ik er een externe router vanwege open vpn tussenplaatsen. Ik heb ze inmiddels gereset dus ik weet het niet precies meer. Ik meen dat bij netwerken stond "verbonden zonder internet" maar wifi deed het in ieder geval niet. Het werkte even, toen deed ik ze in access point en later deed de wifi het niet meer.

0 Kudos
Pasi
Level 19

@annesmink  schreef:

De melding "verbonden zonder internet" is wel een bestaande melding. Dat betekent, dat het apparaat wel goed verbonden is met/via wifi, maar dat het wifi netwerk zelf geen werkende verbinding heeft met het internet.
Dat zou b.v. kunnen, doordat uw eigen router niet goed werkt of is ingesteld. Of dat u de Deco set niet opnieuw het ingesteld, nadat u uw eigen router ertussen hebt geplaatst.

als u de ZMR in bridge mode zet ( of laat zetten ) en een eigen router daarachter plaatst, dan moet u het Deco netwerk geheel resetten en opnieuw instellen en aangezien u de procedure toch al weet, is dit zo gedaan :
-Verwijder alle Deco stations in de app, de master als laatste.
-Reset ieder station handmatig m.b.v. de resetknop op het station. Wacht totdat deze weer ready komt ( blauwe knipper led ) en dan uitzetten.
-Controleer of de netwerkkabel van het 1ste station ( = de master ) goed is aangesloten op de Ziggo Modem/Router.
-Zet de master aan, start de app, maak een nieuw Deco netwerk aan en voeg het station toe.
-Zet nu ( indien gewenst ) het zojuist gemaakt Deco netwerk in AccessPoint mode.
-Plaats het volgende station op de uiteindelijke plaats, sluit deze eventueel aan, zet deze aan en voeg deze ( vanaf de master ) toe tot het Deco netwerk.
-Herhaal de hier bovenstaande regel, totdat alle stations zijn toegevoegd.

Ga naar reactie
Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@annesmink welkom hier! Leuk dat je even langskomt. Voor dergelijke vragen is altijd wel iemand met wat kennis van zaken, zoals je al gelezen hebt!

Kan je wat met de tips van @Pasi

0 Kudos
BAM
Level 13

@annesmink,

Als je ZMR in Bridge mode staat dient je eigen Router de DHCP over te nemen.

De Deco's krijgen in AP mode dan IP adressen van de eigen Router.

Succes,

Bam