1
Vraag
2
Reacties
Sakoo

Raadgever
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Af en toe geen verbinding meer met een smarthome apparaat in het netwerk.

Beste allemaal,

 

Ik heb een vreemd en raar probleem.
Eerst even een omschrijving van mijn netwerk.


Mijn internet en wifi wordt verzorgd door de Ziggo Connect box. (de bekende witte modum/router)

Voor mijn tv staat er een mediabox XL. Maar dat zal voor nu niet ter zake doen.

Alle apparatuur is verder verbonden via de wifi. 2.4 en 5g zijn gescheiden netwerken.

 

Ik gebruik hier in huis wat smarthome slimme apparaten.
Deze kunnen mijn verlichting in huis bedienen.
Zo als gezegd alles via wifi verbonden.

Alle smarthome apparaten, heb ik vast ip-aderessen gegeven.
Zo dat ik deze via een interne webpagina kan benaderen.
De vaste adressen liggen allemaal onder de 50. (1 is natuurlijk de Connect box.)

Mijn dhcp server van de Connect box staat ingesteld om adressen boven de 50 uit te delen.
(voor de zekerheid gebruik ik adres 50 niet, om daar evt dubbele te voorkomen)

 

Nu werkt dat eigelijk helemaal prima.
Maar er gebeurd af en toe iets geks...

Op adres 2 is een servertje actief die eigelijk het smarthome gebeuren aanstuurt.

Die ook via een webpagina onder adres 2 bereikbaar is.
Maar soms wordt dit adres onbereikbaar.

Het opnieuw opstarten van het servertje helpt dan niet.
Het opnieuw opstarten van de Connect box help dan wel.

Het meest vreemde aan dit verhaal is nog...
Het gaat dan eigenlijk enkel over de web poort 80 die niet meer door de router heen komt.
Wand andere smarthome apparaten praten dan nog wel via een andere poort met het servertje.

Nu is het wel zo... Dat alle smarthome apparaten met de 2.4 wifi zijn verbonden.
En mijn Laptop met de 5g wifi is verbonden.
Nu lijkt het dus... Dat de Connect box soms geen verbinding heeft tussen het 2.4 en g5 wifi netwerk.

Wat zo kunnen verklaren waarom ik soms poort 80 op adres 2 (het servertje) niet kan bereiken.

Dit vooral doe zich ongeveer 3x per week voor...
Soms meer soms minder...
Meestal merk ik het op adres 2.
Maar het komt ook wel eens naar voor met een andere smarthome apparaten.

 

Wat een verhaal!!
Hopelijk snapt iedereen het nog....

Heeft iemand tips of truck's?
Hoe ik dit probleempje kan oplossen?

 

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Sakoo
topicstarter
Raadgever
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Oke, natuurlijk sinds ik dit probleem hier heb gepost... Heeft het probleem zich ook niet meer voor gedaan.
Iets met bij de dokter...? haha. 
Maar er komen wel een paar goede tips hier te voorschijn.
Dus heb ik wat verbeteringen doorgevoerd. Het volgende heb ik in de afgelopen dagen dus gaan.

* kabel verbinding tussen  modem en Mediabox XL opgedoekt. (had ik al meteen gedaan)
* Modem 30 sec zonder stroom. om schoon en netjes weer opnieuw te beginnen.
* De server heb ik een vaste kabel verbinding naar het modem gegeven. (deze draait nu niet meer via de wifi)

Mocht het probleem zich nog een keer voordoen...
Dan zal ik zeker testen of ik er via de 2.4G wifi wel nog bij kan komen.
Al is dat nu natuurlijk een ander verhaal geworden. Nu er een kabel in het spel is gekomen.

Of het probleem hier mee echt is opgelost... Weten we nog niet.
Maar we heb we zijn wel weer wat verstandige updates verder.


nog meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik meld me weer mocht het probleem zich weer voordoen.
Of als er weer handige tips te lezen zijn.
Alvast bedankt voor zo ver!!

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bierflesje

Stamgast
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Geen oplossing maar slechts een tip.

Als dit weer voorkomt, dan de laptop met 2,4 wifi laten verbinden en controleren of het dan wel werkt. 

Sakoo
topicstarter
Raadgever
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dank voor de tip!!

Ik ga dit de volgende keer zeker eens proberen.
Ik post hier natuurlijk de resultaten weer...

anoniemforum
Super Expert
Super Expert
  • 7599Posts
  • 478Oplossingen
  • 1597Likes

de mediabox xl is toch niet met een utp kabel verbonden met de connectbox ?

 

welkt het internet wel goed via andere apparaten zoals smartphone of tablet of een bekabelde pc of laptop ?

Sakoo
topicstarter
Raadgever
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Om heel eerlijk te zijn... Was de media box tot vandaag wel met een kabel verbonden.
Die kabel is nu los. Dat kwam ik vandaag toevallig ook tegen op het grote google.

Maar ik verwacht niet dat dit de oplossing van het probleem is...
Aangezien ik extreem weinig tv kijk. En de mediabox bijna altijd zonder stroom staat.
Ik kijk eigelijk puur en alleen de formule 1.

Verder heb ik eigenlijk nooit problemen.
Bedraade pc's of laptops heb ik niet.
De Laptop, tablet, en telefoon draaien allemaal prima op de 5g wifi.

Dat is nooit een probleem.
Op een enkele storing in jaren na dan....

Het is echt de interne communicatie dus laptop of telefoon en het servertje wat op adres 2 draait.
En dan ook nog echt enkel de web poort.
Want de communicatie tussen de starthome apparaten loopt van een andere poort.
En die blijft keurig werken.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56556Posts
  • 3725Oplossingen
  • 13553Likes

Haal na het losmaken van de kabel tussen modem en Mediabox XL beide apparaten 30 seconden van de stroom, dat veroorzaakt een verse netwerk startup met een schone netwerk cache.

BertM3
Expert
Expert
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Draait je server ook wifi? Zo ja, zou ik die bedraad aansluiten.

 

Dat is beter voor je server als die een aantal clients bedient. Anders heb je eerst wifi communicatie van je connect box naar je smart home devices en die moeten dan op hun beurt weer communiceren met de server over diezelfde wifi. Wifi kan niet gelijktijdig communiceren.

Sakoo
topicstarter
Raadgever
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Oke, natuurlijk sinds ik dit probleem hier heb gepost... Heeft het probleem zich ook niet meer voor gedaan.
Iets met bij de dokter...? haha. 
Maar er komen wel een paar goede tips hier te voorschijn.
Dus heb ik wat verbeteringen doorgevoerd. Het volgende heb ik in de afgelopen dagen dus gaan.

* kabel verbinding tussen  modem en Mediabox XL opgedoekt. (had ik al meteen gedaan)
* Modem 30 sec zonder stroom. om schoon en netjes weer opnieuw te beginnen.
* De server heb ik een vaste kabel verbinding naar het modem gegeven. (deze draait nu niet meer via de wifi)

Mocht het probleem zich nog een keer voordoen...
Dan zal ik zeker testen of ik er via de 2.4G wifi wel nog bij kan komen.
Al is dat nu natuurlijk een ander verhaal geworden. Nu er een kabel in het spel is gekomen.

Of het probleem hier mee echt is opgelost... Weten we nog niet.
Maar we heb we zijn wel weer wat verstandige updates verder.


nog meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Ik meld me weer mocht het probleem zich weer voordoen.
Of als er weer handige tips te lezen zijn.
Alvast bedankt voor zo ver!!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic