Vraag
Reacties
Oplossing
TonMen
Level 2

Advies voor welke DNS IP's bij statisch IP op LAN adapter

Hallo,

Sinds vorige week heb ik mijn Sagem modem uit bridge mode laten halen en mijn netwerk is nu rechtstreeks op het modem aangesloten.
Voorheen zat er een Asus RT66 router tussen die dus ook als DHCP server fungeerde.

Zodra ik op een apparaat een statisch IP adres wilde toewijzen deed ik dat zo:
IP adress : 192.168.2.x
Netmask : 255.255.255.0
Gateway : 192.168.2.1
DNS server : 192.168.2.1

In sommige gevallen werd de DNS server al automatisch ingevuld (bv op mn LG Tv), hetzelfde dus als het Gateway IP.

Echter nu ik de RT66 er tussenuit heb gehaald wordt dit er automatisch ingezet:
IP adress : 192.168.2.x
Netmask : 255.255.255.0
Gateway : 192.168.2.1
DNS server : 89.101.251.228

Nu wordt dus niet het gateway IP gebruikt voor DNS maar staat de Ziggo DNS er in

Mijn vraag is nu:
Welke DNS vul ik in wanneer ik een statisch IP instel voor een LAN adapter?
Gebruik ik, zolas voorheen, het IP van het modem (192.168.2.1) of moet ik de Ziggo DNS IP's invullen?
Op dit moment heb ik alles nog op de "oude" instellingen laten staan, en ben nog geen problemen tegen gekomen.

Ben dus wel benieuwd wat het advies hierin is (ook om toekomstige problemen te voorkomen)

0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Statische IP-adressen en statische DHCP-leases/reserveringen hebben ieder voor- en nadelen. Ik maak zelf gebruik van leases/reserveringen voor mijn laptop en smartphone (i.v.m. bestandsdeling en port forwarding) en statische IP-adressen op mijn switch, access point, printer, IP-camera en server, dus op alle apparatuur met een vaste fysieke locatie.

Je kunt 1.1.1.1 en 8.8.8.8 zowel statisch instellen op het betreffende apparaat als opgeven in de webinterface van de modemrouter. Bij de tweede optie worden ze dan automatisch via DHCP verspreid voor zowel dynamische als statische leases.

Uiteraard ben je vrij om zelf te kiezen welke (publieke) DNS-servers je instelt. De DHCP-server (dnsmasq) van mijn router verspreidt het eigen interne IP-adres als DNS-server, alle verzoeken komen dus bij de router aan en worden vanaf daar doorgestuurd naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 (round-robin), vergelijkbaar aan jouw eerdere situatie. Dit heeft als voordeel dat NAT-vertalingen niet nodig zijn voor DNS. Tevens is een cache aanwezig, dus een gedeelte van de verzoeken hoeft het LAN niet verlaten.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Modemrouters van Ziggo bieden geen of niet officieel DNS forwarding/relay aan. Voor de DNS-servers kun je dus het beste publieke DNS-servers opgegeven, zoals 1.1.1.1 en 8.8.8.8.

89.101.251.228 en 89.101.251.229 zijn DNS-servers van Virgin Media Ireland welke Ziggo is gaan verspreiden na een DDoS-aanval op de eigen servers in 2015. Deze zou inmiddels vervangen moeten zijn door 84.116.46.22 en 84.116.46.23, Ziggo heeft nog niet overal de DHCP-servers bijgewerkt met nieuwe configuratie.

0 Kudos
BAM
Level 13

hoi @TonMen,

Ik zou de DNS aanpassen in je modem.

Verder zou ik een DHCP reservering beter vinden dan een Statisch IP.

Groet,

Bam

0 Kudos
TonMen
Level 2
Topicstarter

Hallo @BAM 

Ik had ook altijd een DHCP reservering voor de betreffende apparaten ingesteld, maar voor de overgang naar het Ziggo moden heb ik dit op statisch gezet om er zeker van te zijn dat ze nog bereikbaar bleven op hun toegekende IP adres.

Toen ik eenmaal het Ziggo modem actief had, viel mij dit op en wilde daarom weten wat "best practice" is.

Denk dat ik uiteindelijk wel weer terug ga naar DHCP reservering op basis van MAC adres. Wel net zo handig en overzichtelijk.😊

0 Kudos
TonMen
Level 2
Topicstarter

Hallo @tobiastheebe 

Schijnbaar is het in mijn regio dan nog niet aangepast....

De DNS servers 1.1.1.1 en 8.8.8.8. die je noemt, gebruik ik die alleen bij een static IP toewijzing of is het ook beter om ze gelijk maar in m'n modem aan te passen? (i.p.v. de Ziggo DNS IP's)

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Statische IP-adressen en statische DHCP-leases/reserveringen hebben ieder voor- en nadelen. Ik maak zelf gebruik van leases/reserveringen voor mijn laptop en smartphone (i.v.m. bestandsdeling en port forwarding) en statische IP-adressen op mijn switch, access point, printer, IP-camera en server, dus op alle apparatuur met een vaste fysieke locatie.

Je kunt 1.1.1.1 en 8.8.8.8 zowel statisch instellen op het betreffende apparaat als opgeven in de webinterface van de modemrouter. Bij de tweede optie worden ze dan automatisch via DHCP verspreid voor zowel dynamische als statische leases.

Uiteraard ben je vrij om zelf te kiezen welke (publieke) DNS-servers je instelt. De DHCP-server (dnsmasq) van mijn router verspreidt het eigen interne IP-adres als DNS-server, alle verzoeken komen dus bij de router aan en worden vanaf daar doorgestuurd naar 1.1.1.1 of 8.8.8.8 (round-robin), vergelijkbaar aan jouw eerdere situatie. Dit heeft als voordeel dat NAT-vertalingen niet nodig zijn voor DNS. Tevens is een cache aanwezig, dus een gedeelte van de verzoeken hoeft het LAN niet verlaten.

BAM
Level 13

hoi @TonMen,

Ik zou zeggen geef het een slinger 😂

Baat het niet schaad het ook niet en is zo hersteld.

Succes,

Bam