1
Vraag
2
Reageer en help mee
JvH

Level 2
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Advies plaatsing ziggo pods

Hallo,

ik wil de wifi in mijn woning verbeteren door ziggo pods te gaan plaatsen.
De connectbox zit hier in de meterkast (achter dikke muren) en ik heb in de woonkamer + zolder een wifi router staan. Op de 1e verdieping heb ik aan één kant slechte ontvangst (=rood gemarkeerd). Op de 1e en zolder heb ik wel een UTP aansluiting vanuit de Connectbox. Links aan de buitenmuur zit een camera die ook goede wifi nodig heeft, vandaar de wifi router in de woonkamer. Uiteraard staat m'n horizon next ook (bekabeld) in de woonkamer. Ik heb een 2.4Ghz en een 5Ghz netwerk waarvan ik zelf de SSID etc van wil kunnen beheren.

Hoeveel pods heb ik nodig voor een optimale dekking en waar kan ik deze het beste plaatsen? I.v.m. andere bekabelde apparatuur zal de wifi router die boven staat niet weg kunnen/hoeven.

 

WhatsApp Image 2022-03-24 at 10.07.28_LI.jpg

Uitgelicht
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Reacties
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Het zou op die manier met 4 pods wel moeten kunnen werken.🙂

Ik heb hier 2 pods en heb met modem en 2 pods voldoende wifi in een huis van 100 m2 en achter in de tuin van 8 meter diep nog 250+ Mbit/s download.

 

Mocht je nog ergens tegenaan lopen, er is hier op het forum zeer ruime ervaring met al die apparaten en in combinatie met elkaar.

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Als eerste: "Ik heb een 2.4Ghz en een 5Ghz netwerk waarvan ik zelf de SSID etc van wil kunnen beheren."

Je kunt met de SmartWifi pods mesh geen apart 2,4 en 5 GHz netwerk beheren, alles heeft hetzelfde SSID.

 

Je kunt met de TP-Link Deco's mesh wel een apart 2,4 en 5 GHz SSID maken.

 

Welke pods had je in gedachten?

JvH
Topicstarter
Level 2
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik zit aan de smartwifi pods te denken. Maar ik heb dan dus één SSID die op zowel 2.4Ghz als 5Ghz uitzendt?

Ik heb namelijk nog devices die alleen met 2.4Ghz overweg kunnen en in zo'n geval vind ik een dedicated kanaal wel makkelijk. Maar het is geen harde requirement.

 

Als je naar mijn knutseltekening kijkt; hoeveel pods zou ik dan nodig moeten hebben?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@JvH Wat voor plafonds heb je?

Is dat beton of zit er eventueel een zilverfolie laag als ondervloer voor parket of laminaat?

Of is het hout zonder zilverfolie laag?

JvH
Topicstarter
Level 2
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het is een nieuwbouwwoning met dikke muren inderdaad laminaat + ondervloer met folie op  de 1e etage en de zolder.

 

Linksom of rechtsom zal ik dus ook de wifi-functionaliteit van de 2 routers moeten uitschakelen om dat elkaar anders in de weg gaat zitten?

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

OK duidelijk, dan is het aan te bevelen om alle pods via een netwerkkabel aan te sluiten, want ze kunnen elkaar moeilijk zien en via de netwerkkabels vormen ze toch 1 mesh netwerk samen met je modem.

 

De wifi van de routers kunnen niet samenwerken met de pods en zullen eerder in de weg zitten dan functionaliteit toevoegen aan je wifi netwerk.

Welke routers zijn het precies?

Ik begrijp dat het modem niet ver komt in huis met zijn wifi?

Die moet wel aan blijven staan om de mesh functionaliteit ten volle te kunnen gebruiken.

 

Ik zou op alle plekken waar je een UTP aansluiting hebt een pod aansluiten.

Je kunt ze huren, mocht je er toch 1 teveel hebben, dan kun je die terugsturen.

SmartWifi pods | de beste wifi-oplossing voor bij je thuis (ziggo.nl)

JvH
Topicstarter
Level 2
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Maar kan ik ze ook bekabeld achter een switch of router hangen waarvan de wifi is uitgeschakeld?

Uiteraard zitten die switches weer op de connectbox aangesloten. Links in onze woning hebben we geen UTP poorten en kabels trekken wordt dan wel een gedoetje.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Dat kan zeker, mits die routers als access point / in bridge mode staan, zodat alle apparaten erachter een IP adres krijgen van de DHCP server van het modem.

 

Welke routers zijn het precies?

JvH
Topicstarter
Level 2
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Fijn! Ze hangen nu ook al rechtsreeks op de ziggo connectbox op hetzelfde submask. Eentje is zo'n TPlink C7 en de andere is dacht ik een Sitecom. Dus als ik daar de wifi uit zet dan kan ik dat via utp gewoon een mesh punt op aansluiten. Ik heb daar straks 4 van dus ik hoop dat dat genoeg is voor onze woning en de tuin. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Het zou op die manier met 4 pods wel moeten kunnen werken.🙂

Ik heb hier 2 pods en heb met modem en 2 pods voldoende wifi in een huis van 100 m2 en achter in de tuin van 8 meter diep nog 250+ Mbit/s download.

 

Mocht je nog ergens tegenaan lopen, er is hier op het forum zeer ruime ervaring met al die apparaten en in combinatie met elkaar.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic