1
Vraag
2
Reacties
Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Advies gevraagd over AOP splitter

Goedenavond,

 

Het is mij de afgelopen tijd opgevallen dat bij het bekijken van de signaalwaarden in het modem de upstream signaalwaarden aan de hoge kant zijn. Mogelijk is dit het geval doordat het modem aangesloten is op een 3-weg splitter (POA 3 IEC-NL). Omdat de radio uitgang toch niet meer gebruikt wordt zou deze splitter vervangen kunnen worden. Ondanks de redelijk hoge upstream waarden (47-48.5 dBmV) merk ik geen instabiliteit qua verbinding, we zijn zeer tevreden met de Ubee 1318. Downstream waarden zijn volgens mij prima qua vermogen en SNR.

 

Wanneer ik de datasheet van mijn huidige 3-weg splitter bekijk staat hierin vermeld dat er een FM/radio filter aanwezig is in de DATA uitgang waardoor de frequenties 65-120 MHz gedempt worden. Aangezien deze frequenties in de toekomst mogelijk gebruikt gaan worden voor upstream kanalen bij DOCSIS 3.1 lijkt het mij niet onverstandig om de splitter te vervangen.

 

Huidige situatie (zie ook huidige situatie.jpg voor schematisch overzicht):
AOP in woonkamer: Braun BTV 01-SET (in 2020 geplaatst door een Ziggo monteur)

Splitter: Braun POA 3 IEC-NL

Uitgang TV gaat naar een Technetix FRA-752/N versterker, ongeveer 20 cm verwijderd van AOP.

Uitgang Data gaat naar een Ubee UBC1318ZG modem, ongeveer 30 a 40 cm verwijderd van AOP.

Op de versterker is een Mediabox XL aangesloten. Alle overige aansluitingen van de versterker worden gebruikt voor TV's.

 

Bij het bekijken van de specificaties van alternatieve splitters zijn mij een aantal dingen opgevallen:

 

Braun POA-085/POA-254/POA-13-A: Het valt mij bij deze splitters op dat bij de TV uitgang retoursignalen worden gedempt (frequentieband loopt van 85 tot 862 MHz, bij POA-254 van 254 tot 862 MHz). Hierdoor lijken deze splitters ongeschikt voor mijn situatie waarbij er een Mediabox XL is aangesloten op de versterker. Klopt het dat wanneer ik zo'n 2-weg splitter zou aansluiten het niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld programma's terug te kijken op de Mediabox XL?

 

Braun POA-01-B: Deze splitter is laatst door Ziggo meegeleverd bij de vervanging van een oude Mediabox XL met HDD door een versie van deze box zonder ingebouwde HDD. Deze AOP splitter heeft 2 IEC uitgangen in tegenstelling tot de hierboven genoemde splitters (IEC voor TV en F voor Data).

Ik heb hier thuis helaas geen IEC naar F coaxkabel liggen (van splitter naar modem).

 

Wat lijkt jullie het verstandigst? Huidige splitter op AOP wisselen voor een POA-01-B?

57 Reacties 57
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het NCP-kanaal vormt een referentie van welke typen codewords en QAM-modulaties beschikbaar zijn binnen een symbol.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Zojuist is er een monteur van Ziggo geweest, deze heeft met een apparaat het signaal doorgemeten en vond dat het signaal oké is. Ik heb hem er echter op gewezen dat het upstream zendvermogen boven de 49 dBmV zit en dat dit erop duidt dat de upstream te zwak is, want inclusief POA-01-B splitter is 42-44 dBmV optimaal. Naast het meten van het signaal heeft hij het AOP vervangen (Braun BTV-01 SET, dezelfde welke er al op zat). Dit heeft geen verbetering gebracht qua upstream signaal, eerder een verslechtering qua upstream zendvermogen.

 

Ik heb de monteur ook verteld dat we geen problemen hebben met het downstream signaal, maar dat het puur om het upstream signaal gaat. De monteur gaf aan dat hij verder niks voor mij kan betekenen, hij kon (of wilde) ook niet in de eindversterker (EV) kast kijken en dergelijke. Hij raadde me aan om een netwerkmonteur of senior netwerkmonteur naar het signaal te laten kijken (dus ook in eindversterker/wijkkast en dergelijke).

 

Volgens de monteur is er geen sprake van een defect in de grondkabel (dit kon hij schijnbaar bepalen aan de hand van het meetinstrument), voor mij rest dan wel de vraag hoe het kan dat het upstream signaal zo zwak is: hier had hij geen antwoord op. Ik heb de monteur ook dit topic laten lezen en hem de bevindingen van @tobiastheebe en mijn signaalwaarden (bijv. de signaalwaarden waarbij modem direct op AOP aangesloten zat) voorgelegd maar hier kon hij niks mee.

 

Resumerend heeft de monteur het AOP in de woonkamer vervangen en het signaal doorgemeten met een apparaat. Verder is er niets veranderd qua kabels of iets dergelijks. Het was een stuk handiger geweest als Ziggo gelijk een netwerkmonteur of senior netwerkmonteur had gestuurd welke het signaal grondiger kan controleren dan een storingsmonteur. Ik heb al duidelijk aangegeven dat het puur om een zwak upstream signaal gaat en dat de binnenhuisinstallatie uitgesloten kan worden aangezien ik de signaalwaarden heb bekeken waarbij een IEC/F kabel (opgestuurd door Ziggo) rechtstreeks vanuit het AOP naar het modem gaat. Het upstream zendvermogen was 45-46 dBmV wat gewoonweg aangeeft dat het upstreamsignaal zwak is (optimaal is 38-40 dBmV), zie hiervoor een aantal posts terug in dit topic.

 

signaalwaarden 16-06.jpg

 

Bovenstaande afbeelding toont nieuwe signaalwaarden waarbij AOP (Braun BTV-01 SET) => splitter (POA-01-B) => modem (Ubee 1318). Downstream is nog steeds prima qua vermogen en MER, echter het upstream zendvermogen is nog wat verslechterd naar bijna 50 dBmV op een aantal kanalen.

 

@Paul @Alex @Erik S Volgens mij is het een goed idee om een netwerkmonteur of senior netwerkmonteur uit te laten zoeken waarom het upstream zendvermogen zo hoog is oftewel waarom het upstreamsignaal zo zwak is. Inmiddels is het upstream zendvermogen op een aantal kanalen bijna 50 dBmV, dit duidt erop dat er teveel demping is bij upstream.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Oké, hoezo is mijn bericht waarin ik mijn bevindingen van het bezoek van monteur beschreef verdwenen, reactie stond er een paar minuten, ik refresh de pagina en bericht is foetsie, hoe dan (geen scheldwoorden of beledigingen, alleen kritiek richting Ziggo zelf)?

 

Anyway, monteur is paar uur geleden geweest en heeft het AOP in de woonkamer vervangen (nog steeds een Braun BTV-01 SET) en het signaal gecontroleerd met een apparaat. Dit zijn de enige 2 werkzaamheden welke de monteur uitgevoerd heeft, verder niks met kabels geknutseld of iets dergelijks.

 

Hij vond het signaal oké. Ik heb duidelijk aangegeven dat het gaat om een zwak upstream signaal. Verder heeft hij niks gedaan en kon of wilde niet in bijv. EV kast controleren.  Monteur gaf aan dat het aan te raden is om een netwerkmonteur of senior netwerkmonteur naar het signaal te laten kijken.

 

Monteur gaf aan dat er geen defect is in de grondkabel, hij kon dit klaarblijkelijk controleren met het meetapparaat. Ik blijf het vreemd vinden waarom het upstream zendvermogen zo hoog is. Zoals ik in een eerdere post heb aangetoond is het upstream zendvermogen al hoog op het moment dat het modem rechtstreeks met een IEC/F kabel (geleverd door Ziggo) verbonden is met AOP. Het zendvermogen is dan 45-46 dBmV waarbij 38-40 dBmV optimaal is.

 

Nadat monteur weg was heb ik signaalwaarden opgevraagd en deze zijn als volgt:

 

signaalwaarden 16-06.jpg

Downstream is prima qua vermogen en MER, upstream zendvermogen is nog iets toegenomen naar bijna 50 dBmV.

 

@Paul @Alex @Erik S Zoals monteur al aangaf is het aan te bevelen om een netwerkmonteur of senior netwerkmonteur het signaal van mij te laten controleren aangezien het upstream zendvermogen hoog is wat duidt op een te laag upstreamsignaal (teveel demping). 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik wilde net reageren op je bericht, maar kreeg een foutmelding en na vernieuwen zag ik dat het bericht inderdaad spontaan en zonder duidelijke reden verdwenen was.

 

Een netwerkmonteur beschikt over speciale apparatuur om kabelproblemen vast te stellen (TDR-meter) en heeft ook de mogelijkheid om de EV te controleren.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Aha, vond het al zo vreemd dat het bericht ineens weg was.

 

Hopelijk morgen een reactie van een Ziggo moderator.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Birdman5 Goed dat je opnieuw aan de bel trekt! Er gaat duidelijk nog iets niet helemala lekker met het signaal hogerop in het netwerk. Zo te zien heeft de monteur van 16 juni 2022 dit ook geconsateerd alleen was dit geen netwerkmonteur die hierop actie kon ondernemen. Ik heb de  bevindingen m.b.t. het signaal even verzameld en een afspraak met een netwerkmonteur voor je geregeld. De afspraak staat ingepland op donderdag 23 juni 2022 tussen 8 en 13 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak tot 24 uur voor de afspraakdatum te wijzigen via Mijn Ziggo. Laat je weten hoe het afloopt? 

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Goedenavond @Paul,

 

Bedankt voor het inplannen van een netwerkmonteur! Ik heb de afspraak verplaatst naar begin volgende week aangezien er momenteel een aantal mensen (waaronder ikzelf) ziek zijn en dan vind ik het onverstandig om een netwerkmonteur donderdagochtend te ontvangen. Uiteraard zal ik de bevindingen delen wanneer de monteur langs is geweest. 

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

@tobiastheebe  Is dit nou een kwestie van US partial bonding bij de Mediabox XL?

 

upstream mediabox xl 22-06.png

 

Signaalwaarden van Ubee modem geven ook aan dat US zendvermogen verder is toegenomen.

(Er is de afgelopen dagen niks veranderd qua splitters, kabels en dergelijke dus nog steeds BTV-01 SET => POA-01-B => IEC/F kabel etc.)

 

signaalwaarden modem 22-06.jpg

Hopelijk kan een netwerkmonteur binnenkort achterhalen waardoor het upstream signaal zo zwak is.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

De Mediabox XL staat nu inderdaad in partial bonding, 51 dBmV is de limiet voor bonding op 4/6 kanalen. Het probleem is geen zwak signaal, maar een te hoog zendvermogen omdat er teveel demping aanwezig is.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik kijk er naar uit hoe het monteurs bezoek gaat, hopelijk kan hij/zij het hoge upstream probleem op lossen 🙂

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Ik heb nog eens een kijkje genomen in de event log de afgelopen dagen en het valt mij op dat de hoeveelheid FEC lock loss + recovery meldingen op het OFDM kanaal behoorlijk toegenomen is. Profile ID verandert regelmatig van 3 naar 2 of zelfs 1. Zou ik hieruit kunnen concluderen dat de MER/SNR ook zo nu en dan inzakt naar een lagere waarde ondanks dat ik bij signaalwaarden steeds een keurige 38-40 dB zie (momentopname)?

Netwerkmonteur staat gepland voor aanstaande donderdagmiddag.

event log 28-06-2022 deel 2.jpg

event log 28-06-2022.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Het is inderdaad mogelijk dat de OFDM profile MER niet stabiel is. Het OFDM-kanaal is echter 96 MHz breed en het modem toont alleen het gemiddelde over die 96 MHz. Daarnaast zijn er aparte MER-waarden voor de PLC en NCP. Dergelijke gegevens kan Ziggo controleren via de monitoring van het CMTS.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Birdman5 als het goed is, is de monteur geweest. Wil je ons een update geven van de wat er gedaan is en of het nu allemaal naar tevredenheid is opgelost?

Dankje!

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Beste @Paul , @Jacob  of Ziggo collega,

 

De netwerkmonteur is afgelopen donderdag inderdaad langsgekomen. Echter was dit een zeer onaangename ervaring. Ik heb de signaalwaarden van het modem (49-50 dBmV) en mediabox XL (50.5-52 dBmV) doorgegeven en aangegeven dat wij zo nu dan geen opnamen kunnen afspelen of dat deze stoppen en er een CS2505 melding komt wat aangeeft dat de mediabox XL geen interactieve zaken zoals replay tv kan uitvoeren.

 

Monteur heeft een TDR meting verricht oftewel het signaal gepulst en daaruit kwam naar voren dat de grondkabel geen defecten vertoont. Toen ik aan de monteur vroeg of hij een TDR meting aan het uitvoeren was werd hij gelijk boos en snauwde naar mij dat ik mij er niet mee moest bemoeien en het anders zelf maar moest doen. Ik vertelde ook over dit forum en hij vond dat hij daar niks mee van doen had ("het zal mij een zorg zijn").

 

De monteur gaf aan dat het signaal binnen de parameters is ook al gaf ik aan dat bijv. bij de Mediabox XL het zendvermogen soms boven de 51 dBmV zit en er daardoor US partial bonding plaatsvindt. De monteur kon in de EV ons op een andere tap zetten maar hij gaf aan dat alles binnen de parameters zat en dat dit eigenlijk  niet de bedoeling is. Ook van onze kant hadden wij hier geen vertrouwen meer in omdat hij ook niet kon aangeven wat dan de downstream waarden gaan worden en we hadden dan ook geen vertrouwen in deze monteur meer. Als advies gaf hij mee om de Mediabox XL om te ruilen voor een Next zodat het retoursignaal via internet verloopt in plaats van coax en vervolgens vertrok hij.

 

Als klap op de vuurpijl vonden we ook nog een rekening van 45 euro in de mailbox. Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op want de monteur heeft niks met de binnenhuisinstallatie gedaan, er zijn geen kabels, splitters, versterkers of wat dan ook vervangen. Het enige wat de monteur gedaan heeft is een TDR meting uitgevoerd en wat overlegd met collega's via een appgroep. Er is dus alleen naar het netwerk van Ziggo zelf gekeken (dus vanaf AOP). Voor de rest is er niets uitgevoerd qua werkzaamheden aan onze binnenhuisinstallatie en deze rekening verbaast ons dan ook zeer. Dit lijkt sterk op een wraakactie van de monteur vanwege de onprettige ervaring.

 

Door deze vervelende ervaring zijn we voorlopig ook wel even klaar met de Ziggo monteurs. We wachten het verder af, via 1200 hebben we gevraagd om een wissel van de Mediabox XL naar een Next en dan houden we in de gaten of alles verder goed gaat.

 

In afwachting van jullie reactie.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Vervelend en jammer dat de monteursafspraak geen succes was.

 

Ik had 'gehoopt' dat er een piek aanwezig zou zijn in de TDR-grafiek.

 

Het aansluiten van de kabel op een andere tap heeft een minimaal effect op de upstream, de demping is hier namelijk nagenoeg verwaarloosbaar t.o.v. de downstream. Het downstream-vermogen is op zeer goed niveau, dus de kabel is nu op de juiste tap aangesloten.

 

Wat nog een verbetering kan opleveren, is het vervangen van de stekker op de multitap.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Bij nader inzien kan het aansluiten van de grondkabel op een andere tap wel voor een lager vereist zendvermogen zorgen, maar dit is afhankelijk van het soort multitap*. Uiteraard moet er wel een tap met lagere demping beschikbaar zijn, -3 dB is voldoende.

 

* Verdere uitleg:

 

Er is een soort (voorbeeld, PDF) met tilted attenuation per tap (geen equalization/effening op uitgang eindversterker), waarbij goed te zien is dat verplaatsen van de kabel naar een andere tap een nihil effect heeft op het vereiste zendvermogen in de upstream, zie rij 85 MHz in onderstaand voorbeeld. Dit is het soort multitap waar ik eerder aan dacht.

 

20220702-01.PNG

 

Een andere soort (voorbeeld, PDF) zonder deze tilt (welke effening op de uitgang van de versterker vereist) heeft verplaatsen naar een andere tap wél een merkbaar effect.

 

20220702-02.PNG

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 299Posts
  • 45Oplossingen
  • 145Likes

Wat vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt overgehouden aan het bezoek van de monteur @Birdman5. Begrijpelijk dat je er voor nu wel even klaar mee bent. Ik hoop dat de Next in ieder geval verschil gaat maken. Deel je bevindingen gerust. 

Aangezien de monteur door ons is aangestuurd heb ik de € 45 voor je vergoed. 

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Goedemiddag,

 

Inmiddels hebben we de Mediabox Next een aantal dagen in gebruik en tot nu toe zijn we er zeer tevreden over. De opnames laden sneller dan bij de Mediabox XL en ook lijkt het beeld wat scherper dan voorheen.

 

@Krista  Bedankt voor het vergoeden van de €45.

 

Dank ook aan de moderators en mede Ziggo klanten (in het bijzonder @tobiastheebe) voor het meedenken en verschaffen van nuttige informatie.

 

Mocht het US zendvermogen bijv. richting de 50-51 dBmV gaan dan zal ik me hier weer melden. Tot nu toe zit alles binnen de marges van Ziggo en hopelijk blijft dit ook zo. Gelukkig heeft het Ubee 1318 modem een wat minder sterk US zendvermogen nodig t.o.v. de TC7200 en de Mediabox XL dus dat scheelt.

 

Nu alleen nog afwachten wanneer IPv6 full DS in bridge mode hier beschikbaar komt 🙂, ik neem aan dat dit wel ergens in de komende weken geactiveerd wordt in onze CMTS (begin mei werd aangegeven dat de uitrol van IPv6 full DS binnen 2 a 3 maanden voltooid zou zijn dus begin augustus).

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic