1
Vraag
2
Reacties
Birdman5

Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Advies gevraagd over AOP splitter

Goedenavond,

 

Het is mij de afgelopen tijd opgevallen dat bij het bekijken van de signaalwaarden in het modem de upstream signaalwaarden aan de hoge kant zijn. Mogelijk is dit het geval doordat het modem aangesloten is op een 3-weg splitter (POA 3 IEC-NL). Omdat de radio uitgang toch niet meer gebruikt wordt zou deze splitter vervangen kunnen worden. Ondanks de redelijk hoge upstream waarden (47-48.5 dBmV) merk ik geen instabiliteit qua verbinding, we zijn zeer tevreden met de Ubee 1318. Downstream waarden zijn volgens mij prima qua vermogen en SNR.

 

Wanneer ik de datasheet van mijn huidige 3-weg splitter bekijk staat hierin vermeld dat er een FM/radio filter aanwezig is in de DATA uitgang waardoor de frequenties 65-120 MHz gedempt worden. Aangezien deze frequenties in de toekomst mogelijk gebruikt gaan worden voor upstream kanalen bij DOCSIS 3.1 lijkt het mij niet onverstandig om de splitter te vervangen.

 

Huidige situatie (zie ook huidige situatie.jpg voor schematisch overzicht):
AOP in woonkamer: Braun BTV 01-SET (in 2020 geplaatst door een Ziggo monteur)

Splitter: Braun POA 3 IEC-NL

Uitgang TV gaat naar een Technetix FRA-752/N versterker, ongeveer 20 cm verwijderd van AOP.

Uitgang Data gaat naar een Ubee UBC1318ZG modem, ongeveer 30 a 40 cm verwijderd van AOP.

Op de versterker is een Mediabox XL aangesloten. Alle overige aansluitingen van de versterker worden gebruikt voor TV's.

 

Bij het bekijken van de specificaties van alternatieve splitters zijn mij een aantal dingen opgevallen:

 

Braun POA-085/POA-254/POA-13-A: Het valt mij bij deze splitters op dat bij de TV uitgang retoursignalen worden gedempt (frequentieband loopt van 85 tot 862 MHz, bij POA-254 van 254 tot 862 MHz). Hierdoor lijken deze splitters ongeschikt voor mijn situatie waarbij er een Mediabox XL is aangesloten op de versterker. Klopt het dat wanneer ik zo'n 2-weg splitter zou aansluiten het niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld programma's terug te kijken op de Mediabox XL?

 

Braun POA-01-B: Deze splitter is laatst door Ziggo meegeleverd bij de vervanging van een oude Mediabox XL met HDD door een versie van deze box zonder ingebouwde HDD. Deze AOP splitter heeft 2 IEC uitgangen in tegenstelling tot de hierboven genoemde splitters (IEC voor TV en F voor Data).

Ik heb hier thuis helaas geen IEC naar F coaxkabel liggen (van splitter naar modem).

 

Wat lijkt jullie het verstandigst? Huidige splitter op AOP wisselen voor een POA-01-B?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Goedemiddag,

 

Inmiddels hebben we de Mediabox Next een aantal dagen in gebruik en tot nu toe zijn we er zeer tevreden over. De opnames laden sneller dan bij de Mediabox XL en ook lijkt het beeld wat scherper dan voorheen.

 

@Krista  Bedankt voor het vergoeden van de €45.

 

Dank ook aan de moderators en mede Ziggo klanten (in het bijzonder @tobiastheebe) voor het meedenken en verschaffen van nuttige informatie.

 

Mocht het US zendvermogen bijv. richting de 50-51 dBmV gaan dan zal ik me hier weer melden. Tot nu toe zit alles binnen de marges van Ziggo en hopelijk blijft dit ook zo. Gelukkig heeft het Ubee 1318 modem een wat minder sterk US zendvermogen nodig t.o.v. de TC7200 en de Mediabox XL dus dat scheelt.

 

Nu alleen nog afwachten wanneer IPv6 full DS in bridge mode hier beschikbaar komt 🙂, ik neem aan dat dit wel ergens in de komende weken geactiveerd wordt in onze CMTS (begin mei werd aangegeven dat de uitrol van IPv6 full DS binnen 2 a 3 maanden voltooid zou zijn dus begin augustus).

Bekijk in context

57 Reacties 57
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De POA-3IEC-NL is vanwege de in onbruik geraakte radio-aansluiting inderdaad niet meer gangbaar.

 

Gezien je een Mediabox XL gebruikt, vervalt de optie om een splitter met ingebouwd retourbandfilter op de TV-uitgang (POA-085, POA-254, POA-13-A) te gebruiken omdat deze de upstream blokkeert, waardoor je alleen nog lineaire TV zou kunnen kijken en foutmeldingen worden getoond bij interactieve functies. Je hebt dus een POA-01-B of POA 01-UPC zonder filter nodig. Een IEC/F-kabel voor het modem kan kosteloos worden toegestuurd.

 

Vermogen en MER zijn momenteel al zeer goed in de DS, het vermogen is de US is nog net acceptabel. In de buurt van het band-stop/notch filter (65-120 MHz) neemt de demping geleidelijk toe, dit is zichtbaar aan het hogere zendvermogen op de hoge US-kanalen. Het vervangen van een driewegsplitter door een tweewegsplitter scheelt ~2 dB demping, de DS komt dus op 2,8~6 dBmV uit en de US op 45~46,5 dBmV. De US zal waarschijnlijk nog iets later uitvallen omdat de POA-01-B of POA 01-UPC niet over een filter beschikt.

 

In de nabije toekomst gaat het frequentiegebied 5-204 MHz gebruikt worden voor de upstream. De bestaande diplexfilters in de nodes van de wijkcentra (65-85 MHz) worden vervangen door 204-254 MHz. In fZiggo wordt momenteel al getest met OFDMA.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Bedankt voor je reactie @tobiastheebe!

 


@tobiastheebe  schreef:

Een IEC/F-kabel voor het modem kan kosteloos worden toegestuurd.


We zullen het waarderen als een medewerker van Ziggo ons een korte IEC/F-kabel kan toesturen (+/- 50 cm is ruim genoeg aangezien 't modem vlak bij AOP staat).

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De geleverde kabel zal 1,5 meter zijn, dit is de enige beschikbare lengte voor de IEC/F-kabel.

 

Gezien moderators beperkt aanwezig zijn in het weekend, kun je het beste contact opnemen met de klantenservice.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Aha, dan heb ik mij waarschijnlijk vergist met een ander type kabel qua variable lengte.

 

Klopt het dat de IEC/F-kabel ook wordt aangeduid als rood/groene kabel waarbij rood = F en groen = IEC?

 

Heeft het nog enig nut om het plastic kapje van de POA-01-B erop te plaatsen of niet?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

IEC/IEC-kabels zijn wel in verschillende lengtes leverbaar, maar tevens niet minder dan 1,5 meter.

 

De IEC/F-kabel beschikt inderdaad over groen (IEC) en rood (F) omrande stekkers.

 

De POA-01-B is de opvolger van de POA 01-UPC en beschikt meestal over de nieuwe versie van het kapje, zonder de ontwerpfout die bij de POA 01-UPC aanwezig was. Het verschil is enkele mm's diepte, bij de POA 01-UPC viel de splitter te diep in het kapje waardoor contactproblemen ontstaan. Je kunt de POA-01-B gerust met kapje plaatsen, als dit binnenin één ribbel aan weerszijden heeft. De oude versie heeft rijen met een aantal ribbeltjes.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Zojuist contact opgenomen met Ziggo via livechat en als het goed is ontvang ik over een paar dagen een groen/rode IEC/F kabel.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Inmiddels de groen/rode IEC/F kabel ontvangen (waarvoor dank), de planning is om morgen de POA-01-B en kabel te installeren. Hopelijk zorgt dit voor een verbetering (verlaging) van de US signaalwaarden. Ik zal na installatie nog een screenshot maken van de DS en US waarden en hier plaatsen.

 

Nog even iets anders, ik kwam deze reactie tegen en daarbij vroeg ik me het volgende af: als het modem blijkbaar eerst in IPv4 only mode moet worden gezet voordat router/bridge mode kan worden geselecteerd, hoe kan er dan in een later stadium IPv6 full dual stack in bridge mode worden geïmplementeerd in het modem/de bootfile? Of geldt IPv4 only in dit geval omdat er (mogelijk) voorheen sprake was van een IPv6 DS-lite situatie?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ondersteuning van Full Dual-Stack in bridge mode in fUPC vereist dat de boot file is omgezet naar de nieuwe versie (bac10x000106yyyyyyyyyyyy). IPv4 Only op de eRouter is inderdaad voorwaardelijk voor het kunnen activeren van bridge mode, op de UBC1318ZG kan dit na migratie naar de nieuwe boot file nog door de klant in- en uitgeschakeld worden, op het SmartWifi modem niet meer (pagina 'Router status' niet meer beschikbaar). In router mode is Dual-Stack Lite nog steeds de standaard in fUPC, ook met de nieuwe boot file, voor zover mij bekend.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Sinds +/- 2 weken is dit onze bootfile:

bootfile 7-6.jpg

Modem en router meermaals opnieuw gestart (60 sec van stroom) maar nog geen IPv6 adres in bridge mode hier. Volgens @Paul krijgen bestaande internetklanten full DS na afronding van de migratie m.b.t. bootfile type bij alle klanten. Ik wacht dus nog even een aantal weken (eind juni/begin juli) om te kijken wat er gebeurt.

 

Ik kan inderdaad ook nog steeds bridge/router mode selecteren (fUPC gebied).

operation mode.jpg

In ieder geval heeft Ziggo een financiële prikkel om de migratie eind juni af te ronden vanwege de last onder dwangsom van ACM m.b.t. de mogelijkheid om eigen modem te installeren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Mogelijk moet er nog een reprovision met Full Dual-Stack config in de boot file plaatsvinden, dit zou direct na migratie van de boot file beschikbaar moeten zijn.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Krijg af en toe van deze meldingen te zien in event log, lijkt te maken te hebben met het OFDM kanaal (Forward error correction).

 

ofdm event log 7-6.jpg

 

Bij de signaalwaarden zijn er 0 uncorrectables bij OFDM kanaal (ong. 17000 correctables na 8 dagen uptime van modem). Bij 842 MHz en 850 MHz zie ik wel wat uncorrectables (1348 resp. 61). Heeft waarschijnlijk te maken met interferentie van 4G uplink, echter sinds zaterdagochtend (eerste keer opgemerkt) zijn deze uncorrectables niet verder opgelopen. De overige DS kanalen hebben keurig 0 uncorrectables.

US vermogen is inmiddels voor alle kanalen 48.0 dBmV of hoger (hoogste 48.8).

 

Mogelijk moet er nog een reprovision met Full Dual-Stack config in de boot file plaatsvinden, dit zou direct na migratie van de boot file beschikbaar moeten zijn.


Morgen gaat het modem zo'n 10-20 minuten van het stroom vanwege splitter en kabel wissel, eens kijken wat er daarna gebeurt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Event types codes 16 en 24 hebben inderdaad betrekking op het OFDM-kanaal, dit is (active) profile FEC lock loss + recovery. Zolang de profile ID (3 = modulatie 4096-QAM) intact blijft, zou dit geen merkbare problemen moeten veroorzaken. Het aantal correctable FEC errors op het OFDM-kanaal is gebruikelijk (significant) hoger dan op de SC-QAM-kanalen.

 

Door de open radio-aansluiting op de POA-3IEC-NL is de installatie inderdaad instralingsgevoelig.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

@tobiastheebe  schreef:

Mogelijk moet er nog een reprovision met Full Dual-Stack config in de boot file plaatsvinden, dit zou direct na migratie van de boot file beschikbaar moeten zijn.


Zo'n reprovision kan alleen door de ISP (Ziggo) worden geïnitieerd toch? Of zou een factory reset van 't modem kunnen helpen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een factory reset heeft in principe alleen betrekking op de eRouter, die nu uitgeschakeld is. Het modem wordt volledig aangestuurd door het CMTS en de boot file.

 

Na het vervangen van het aansluitmateriaal zou ik eerst het modem opstarten en volledig online laten komen en daarna pas de router opstarten. Mogelijk kan er dan wel een delegated prefix worden opgehaald. Belangrijk is dat de WAN-interface van de router is ingesteld op een PD size van /57, indien deze instelling aanwezig is. Deze PD size wijkt nog af van de /56 die in fZiggo wordt gehanteerd en wordt later ook gelijkgetrokken.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Dit zijn de opties qua IPv6 in m'n RT-AC68U (nieuwste firmware).

 

DHCP-PD (prefix delegation) op enabled (mijn huidige instelling)

asus ipv6 pd on.jpg

 

DHCP-PD op disabled

asus ipv6 pd off.jpg

Ik heb het idee dat Asus routers zelfstandig bepalen welke PD size er gekozen moet worden aangezien ik bij het aanzetten van DHCP-PD geen PD size kan instellen, maar wellicht zie ik dit verkeerd. Bij GUIs van andere routers (bijv. Ubiquiti) kan je inderdaad zelf de PD size instellen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Met de instellingen uit de eerste screenshot zou het dan moeten werken.

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

@tobiastheebe  schreef:

Met de instellingen uit de eerste screenshot zou het dan moeten werken.


Inderdaad, mijn instellingen zijn hetzelfde als in dit topic.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik vind dit heel gek want ik had gelijk full dual stack zodra ik over ging naar het bootfile zowel in bridge mode als router modus 

 

 

 

en die meldingen/correctables zijn normaal kijk maar eens naar die van mij ik merk er helemaal niks

robinjoo19_0-1654628266514.png

 

robinjoo19_1-1654628278108.png

 

 

ik had hiervoor zelfs een ipv4 only bootfile

Birdman5
Topicstarter
Level 5
  • 59Posts
  • 4Oplossingen
  • 25Likes

Ik vermoed dat in de CMTS van mijn regio/wijk IPv6 full DS nog niet geactiveerd is ondanks dat ik reeds de nieuwe bootfile heb ontvangen. 

 

46 dBmV is uiteraard beter dan 48.8 dBmV, waarschijnlijk heb ik morgen na het wisselen van splitter en kabel ook zo'n 45 a 46 dBmV qua upstream vermogen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic