1
Vraag
2
Reacties
nopuma6

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Activatie modem (Ubee 1318ZG)

Afgelopen maanden is de latency van de internetverbinding aan het toenemen en neemt het aantal “storingen” met het internet toe. Verder is alles bekabeld aangesloten en er zijn geen errors op de ethernet interfaces te vinden. Vandaag is de monteur langsgekomen om de AOP te vervangen (hier zat nog een oude “opdraai” model op). Het signaal op de AOP was volgens de monteur goed. Nu blijft alleen het vervangen van mijn oude ubee modem (ubee EVM3200 ) over. 

 

Ik heb veel problemen met de puma 6 chipset ervaren, die ik een paar maanden met veel frustratie heb moeten gebruiken. Ik heb ook al de versie geprobeerd met een firmware update, waarbij alles gefixed zou zijn. Dat werkte dus ook niet…. Gelukkig kon ik toen wel terug naar mijn oude ubee. Maar die lijkt nu ook langzaam minder te worden. 

 

Ik wil dus geen puma6 chipset meer! Ziggo levert standaard alleen nog maar een “brakke” puma6 chipset. De monteur gaf aan dat het huidige modem echt een oud beestje was en eigenlijk vervangen moest worden. Van de monteur heb ik inmiddels, gelet op alle problemen die ik heb gehad met puma6, een ubee 1318ZG modem gekregen. Hij kon alleen een modem zonder puma6 chipset zelf niet activeren.
Ik heb nu dus een ubee 1318 ZG modem in huis, maar deze moet nog geactiveerd worden. De monteur gaf aan een bericht te posten via deze community omdat hier de experts zitten 🙂

 

Dus concreet: mijn vraag:

Hoe kan ik de nieuwe ubee (laten) activeren, zodat ik die in gebruik kan nemen.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Als je het MAC-adres (CM MAC) en serienummer (S/N) naar een moderator stuurt via PM dan zou deze het modem moeten kunnen activeren. Als je telefonie bij Ziggo afneemt, dan moet je ook de MTA MAC doorsturen.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

Bekijk in context

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @nopuma6
Een warm welkom hier op de Ziggo Community. 

Geen Paul vandaag, maar ik help je hier net zo graag mee! Bij deze wil ik je laten weten dat ik een opdracht heb ingeschoten om jouw nieuwe Ubee modem te activeren. Dit is in de loop van de middag verwerkt! 🙂

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Als je het MAC-adres (CM MAC) en serienummer (S/N) naar een moderator stuurt via PM dan zou deze het modem moeten kunnen activeren. Als je telefonie bij Ziggo afneemt, dan moet je ook de MTA MAC doorsturen.

 

Een moderator (medewerk(st)er van Ziggo) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic. Zorg ervoor dat je adresgegevens zijn ingevuld.

nopuma6
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dankjewel voor de informatie, ik heb @Paul een PM gestuurd. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Graag gedaan! Ben benieuwd of het lukt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Nu kan het zomaar zijn, om allerlei redenen, vrije dagen, vakantie enz., dat Paul niet snel aanwezig is, dus dat geeft geen zekerheid.

 

Mogelijk komt er morgen al iemand langs.

 

Even voor de zekerheid: 

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info 

nopuma6
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Was er maar een PM-groep van alle moderators 🙂 Met het direct benaderen van een moderator loop je altijd het risico dat de persoon niet aanwezig is.

 

Maar hopelijk komt een deze dagen een moderator langs die dit voor mij kan inregelen. 

 

ps. De postcode en huisnummer staan al in mijn Ziggo community profiel.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @nopuma6
Een warm welkom hier op de Ziggo Community. 

Geen Paul vandaag, maar ik help je hier net zo graag mee! Bij deze wil ik je laten weten dat ik een opdracht heb ingeschoten om jouw nieuwe Ubee modem te activeren. Dit is in de loop van de middag verwerkt! 🙂

nopuma6
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Top! Het werkt!


Toen ik thuis kwam stond de oude ubee EVM3200 modem offline. Na het aansluiten van de nieuwe ubee 1318ZG vond hij direct het signaal op de kabel. De modem herstartte een aantal keer (profiel updates / firmware update 12.5.3204 naar 12.5.3208).  Stondt daarna direct in bridge mode (zoals ik het ook wil :)) Telefoon werkte ook meteen.
Al met al binnen 10 minuten werkt alles weer. Direct daarna dit bericht getypt 🙂


Ik ben helemaal blij met deze snelle service! Dankjewel!

 

cm_downstream.png

 

 

 

cm_ustream.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Fijn om te lezen! Ik heb zelf ook prima ervaringen met de UBC1318ZG. Mijn vorige modem was een Connect Box (Compal), ik gebruik ook bridge mode. Toen ik de UBC1318ZG in gebruik nam, verliep scanning, ranging en registratie ook meteen goed, samen met firmware-upgrade, bridge mode en telefonie. Inderdaad alles binnen een minuut of 10 zoals jij vermeldt.

 

Overigens zou ik je wel adviseren om een attenuator op het modem te plaatsen om het signaal iets te dempen. In de downstream wordt bijna 10 dBmV bereikt, wat een waarschuwingsgrens is. Het signaal is hier vergelijkbaar sterk en ik gebruik zelf een 3 dB attenuator. Aangesloten op POA-01-B en deze attenuator, toont mijn modem nu 6/43 dBmV gemiddeld. Verder zie ik dat DCID 17 (730 MHz) mist op jouw modem, nogal vreemd.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Ontzettend graag gedaan @nopuma6! Het was dus een aangename verrassing toen je thuis kwam en het nieuwe modem al geactiveerd bleek te zijn. 

Ik zie dat @tobiastheebe nog wel een goede tip geeft wat betreft het binnenkomende signaal op je modem. Het signaal dient tussen de -8 en 11 te zijn (en hoe dichter bij de 0 hoe beter). Je signaal is dus niet té hoog, maar wel aan de hoge kant. Het is dus wel aan te raden om dit ietsjes te dempen.

nopuma6
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb me met wat verdiept in de materie. Het blijft super interessant 🙂 Heb je nog tips mbt welke attenuator er gebruikt kan worden. Is bijvoorbeeld een "Braun Telecom 3 dB signaaldemper AT-3" goed genoeg? 

 

Een andere vraag (ik zag dat je de php scripts voor de monitoring had geschreven), duurt het downloaden van de  http://192.168.100.1/htdocs/cm_info_connection.php ook zo lang? Hier gemiddeld 21 seconden. En dat is dan voornamelijk de wachttijd tussen initiële connect  en de data.

 

Scherp opgemerkt dat DCID 17 mist. Dat was mij nog niet opgevallen 🙂 Maar geen idee waarom dat is. 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Een 3 dB attenuator is ook in jouw geval een goede keuze. De downstream komt dan op 3~7 dBmV en de upstream op ~46 dBmV. Je kunt deze attenuator direct op de connector van het modem schroeven.

 

De downstream/upstream-pagina is inderdaad nogal traag, laadtijd binnen Nagios is hier ook consistent 21 seconden. Met de nieuwere firmware (12.5.8008.S15.ZIGGO) was dit overigens 15~16 seconden. Deze is helaas op een groot gedeelte van de UBC1318ZG's teruggezet naar 12.5.3208 wegens problemen met IPv6 tunnels en Mediabox Next bij router mode. Hopelijk komt er snel een nieuwe, verbeterde firmware uit.

 

Wat betreft de ontbrekende CID 17, dat zou veroorzaakt kunnen worden door ruis.

nopuma6
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zeker een aangename verrassing, al was het eerste wat ik hoorde (toen ik thuis kwam) ...Internet doet het niet. 🙂 Toen las ik je bericht, modem omgewisseld, en binnen tien minuten werkte alles weer. Super snel, ik had zelf verwacht dat het pas ergens volgende week zou zijn.

 

Ik ga er een attenuator tussen zetten om het signaal te dempen, dan valt dit beter binnen de specificaties. Maar eerst op zoek waar ik een goede filter/attenuator kan halen, heb je misschien tips?

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb mijn attenuators (heb er een aantal op voorraad) bij Allekabels.nl gekocht.

nopuma6
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@tobiastheebe Vandaag heb ik de 3 dB attenuator op de modem gezet. Zie bijgevoegd screenshots voor het resultaat. De errors van het eerst overzicht zijn voornamelijk gekomen door werkzaamheden van ziggo in de wijk  (storing van een kwartier).  De power op de download channel zijn +/-3 dBmV afgenomen en op de upload channels iets (0.2) toegenomen op.

 

Screenshot_20210713_172131.png

 

Screenshot_20210713_172544.png

 

  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ziet er prima uit!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic