Vraag
Reacties
Oplossing
Ankover
Level 9

Accesspoint en smartwifi

Op dit moment hebben wij een Connectbox welke in de meterkast staat. Omdat het bereik op zolder 0 is hebben wij jaren geleden  een bekabeld Access Point aangeschaft via ziggo. (Zwart, C7). Deze hangt in het trapgat, zodat de zolder en 1e verdieping hier gebruik van kunnen maken.

 

Volgens de adviezen op de site van ziggo hebben het modem en het accesspoint verschillende namen voor de wifi.

 

Omdat ook het signaal buiten erg slecht is (dubbelglas, beton etc) en heb ik april 2020 een booster via stopcontact aangeschaft via ziggo. Ook deze heb ik een eigen naam gegeven. Waardoor we nu 3 verschillende wifisignalen hebben (keer 2 want er is 2G en 5G).

 

Elk apparaat staat nu ingesteld op een vast kanaal (zodat ze elkaar niet in de weg zitten).

 

De booster geeft regelmatig problemen (geen internet) en moet dan worden gereset. Daarom heb ik deze zelden meer in het stopcontact zitten (toch jammer van die 99 euro)

 

Het accesspoint op zolder werkt voldoende. Echter, apparaten in huis blijven regelmatig verbonden met het zwakste signaal, tot grote frustratie van de pubers in huis.

En het signaal is op elke verdieping op de gang sterk, maar in de kamers maar matig.

 

Ik zou  het liefste een netwerk hebben waarbij alles 1 naam heeft en vloeiend in elkaar overloopt, met overal een voldoende sterk signaal.

Daarom ben ik me aan het verdiepen in de smart pods (lastig, ivm gebrek aan stopcontacten in het trappenhuis).

 

Vandaag heb ik de app smartwifi geïnstalleerd en een thuisscan gedaan met alleen het modem en het bekabelde accesspoint.

Beide worden gevonden. Echter, als ik in een kamer buiten bereik van het modem kom en dus verbind met het accesspoint, dan krijg ik de melding dat ik niet meer verbonden ben met het thuisnetwerk, waardoor ik niet meer verder kan.

 

Ik kom er zelf niet uit wat voor ons de beste oplossing is voor een probleemloos netwerk. Met 2 pubers die thuis internet nodig hebben voor school (via de ipad) is een stabiel netwerk toch wel dringend gewenst. Ik mag nu regelmatig telefonisch vanaf m'n werk problemen  oplossen  als iemand weer eens niet het internet op komt.

 

Ik heb een paar vragen

1) kan het zijn dat het bekabelde accesspoint niet geschikt is voor smart wifi?

2) kunnen het bekabelde AP en de booster via stopcontact elkaar in de weg zitten, waardoor ik de booster steeds moet resetten?

3) als ik het modem, het AP en de booster blijf gebruiken, wat kan ik dan het beste doen met de wifi-namen?

4) als ik overstap op de pods, kan ik dan de ene (op zolder) bekabeld aansluiten en de andere onbekabeld (op de eerste verdieping en/of in de woonkamer of tuin)?

 

Ik realiseer me dat dit een heel verhaal is. Maar vandaag de dag is goed internet onmisbaar en ik weet simpelweg niet meer wat bij ons in huis de beste oplossing is om alles goed en stabiel te laten werken. 

 

 

0 Kudos
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Ankover  schreef:

@Bert en @Marijn- , Bedankt voor jullie reacties. Als ik alles zo lees, dan denk ik dat ik inderdaad de nieuwste pods maar eens ga uitproberen.

 

Wel jammer dat de pods bij een dubbel stopcontact in de weg zitten. Ik hoopte onze huidige enkele contacten te verdubbelen. Maar we vinden daar ook wel weer een oplossing voor.

Kunnen deze pods ook in een stekkerdoos? Of is dat af te raden?

 

*Ik heb de pods al maanden aan een verlegsnoer hangen en 1 ligt met een UTP kabel aangesloten op de hangkast op de bovenverdieping op de rand en de 2e met een verlengsnoer op een keukenkast.

Het wordt zelfs geadviseerd door de specialisten van Ziggo als je weinig ruimte hebt in een stopcontact of het stopcontact zit op een lastige plaats..

 

Nog een paar vragen:

1) ik wil de pods bekabeld aansluiten (het blijven repeaters met snelheidsverlies als je alleen draadloos aansluit). De 1e op de plek van de C7. 

 

*De pod werkt niet als een klassieke repeater, de pod heeft een 2e verborgen verbinding met het modem en de andere pods in een mesh systeem, de verborgen verbinding is een aparte verbinding.

De 2e pod beneden heeft een wifi verbinding met het modem op een afstand van 12 meter, er is daar geen UTP kabel mogelijk en mijn laptop heeft daar een downloadsnelheid van 250 Mbits/s, ook nog op 8 meter verder in de tuin.

 

Moet de 2e dan in serie met 1e worden aangesloten? Of rechtstreeks op het modem?

 

*De 2e pod zit los in een verlengsnoer en heeft verbinding via wifi.

 

En is er bij bekabeld aansluiten dan nog steeds op elke pod de mogelijkheid om een apparaat bekabeld aan te sluiten (bijvoorbeeld een laptop of desktop)?

 

*Nee, daar is geen ruimte voor.

Ik begreep van iemand die dat uitgeprobeerd hebt dat je wel een apparaat via een kabel op een pod via wifi aan kunt sluiten.

 

2) de powerline adapter wordt altijd erg warm. Daarom durf ik die niet in de schuur te laten zitten (zomermaanden) of in huis als we er niet zijn. Is dit met de pods ook het geval en kan dit dan kwaad?

 

*De pods worden wel warm, maar minder warm als de powerlines, die trouwens jarenlang in de zomer in de schuur aangesloten is geweest hier.

Maar nu niet meer nodig door de sterke wifi van de pod.

 

4) als ik de nieuwste pods neem, zou ik de powerline adapter graag als extra in huis houden. Gedurende de zomermaanden is ons bereik in de tuin waardeloos en dan komt deze mooi van pas. Hoe sluit ik station A dan aan? Nog steeds rechtstreeks op het modem?

 

*Jawel, op precies dezelfde manier als eerder.

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
Ankover
Level 9
Topicstarter

Bedankt voor alle informatie! Je hebt me over de drempel heen geholpen. 

 

Vandaag 2 pods ontvangen. Het installeren kostte wat moeite. Op advies een medewerker in een chat het modem naar fabrieksinstellingen gereset. Toen ingelogd in het modem via internet om mijn netwerknaam weer aan te passen. En zowaar kreeg de smart wifi app het toen voor elkaar om te optimaliseren. 

 

De pods zelf installeren ging eenvoudig. 

 

Ik heb een pod in het trapgat hangen tussen de 2e en 1e verdieping. Deze is bekabeld.

De 2e pod hangt op de 1e verdieping op de overloop via de wifi.

En we hebben nu in elke ruimte een goede snelheid. In de tuin wordt het nog even aankijken. Dat lijkt wat wisselend. 

 

Nu een poosje uitproberen. Ik heb goede hoop!

 

Het bedienen via de app gaat makkelijk. Alleen is het lastig dat de app best lang nodig heeft om alles in te laden. En dan toch regelmatig de melding dat de apparaten niet gedetecteerd kunnen worden. Ik hoop de app niet te vaak te hoeven gebruiken;).

 

Bedankt @Bert en @Marijn- 

Bekijk in context

9 Reacties 9
Meldingen
Aan Uit
Bert
Level 21
T.E.A.M.

Mogelijk kun je de wifibooster via de stroom in een ander stopcontact proberen.

Vaak hangt het af van welke obstakels er allemaal tussen de A module en de B module zitten als verschillende stroomlassen/splitsingen in de stroomkabels en of er aarde stopcontacten worden gebruikt.

 

Tegenwoordig kunnen apparaten beter tegen alles dezelfde wifinaam en beveiligingssleutel.

Dat zou ik eerst proberen.

 

De C7 is al een aantal jaren oud en mogelijk ook aan vervanging toe, ik zie ze niet veel langer dan een jaar of drie goed werken.

 

Mocht je hier niet uitkomen met de snelheden en de verbindingen, probeer dan eens de onderstaande.

Ik heb ze een tijd in de test gehad en gebruik ze nu nog en ik heb in de 17 jaar dat ik hier wifi heb nog nooit zo'n stabiel systeem gehad met alle apparaten die verbinding maken.

1 maakt er een bekabelde verbinding met waar hier eerst de C7 stond en de andere in een stopcontact via een wifiverbinding en daar heb ik nog een download van 250 Mbit's per seconde.

 

En mijn advies, leen ze, dan kun je ze uitproberen en als je later weer wat anders wil, kun je ze retour sturen en je hebt onbeperkte garantie op werkzaamheid.

SmartWifi van Ziggo | altijd en overal in huis of op de zaak perfecte wifi

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hi @Ankover en een warm welkom op de Community! 

Hetzelfde netwerk kunnen gebruiken door je gehele huis is natuurlijk wel zo fijn.

Ik denk dat het probleem met de Smart Wifi hem meer zit in de scan op dit moment, aangezien hij het apparaat wel herkend maar de scan afbreekt zodra je niet meer verbonden bent met het netwerk van het modem. 

Qua je wifibooster via het stopcontact - deze kan goed werken, maar kan soms wel eens problemen ervaren. De kwaliteit wordt bepaald door het stroomnetwerk. Ik denk niet dat je Access Point hier invloed op uitoefend.

Zoals @Bert aangeeft zouden de pods of de Deco boosters in dit geval je huis kunnen voorzien van overal hetzelfde, stabiele netwerk. In beide gevallen nemen ze wel een aantal stopcontacten in beslag. Mocht je dubbele stopcontacten hebben zijn de Deco's in dit geval beter, aangezien de Smart Wifi Pods de tweede helaas ook bedekken. 

We horen het graag als je hier nog vragen over hebt en of we nog iets voor je kunnen doen! 

 

Ankover
Level 9
Topicstarter

@Bert en @Marijn- , Bedankt voor jullie reacties. Als ik alles zo lees, dan denk ik dat ik inderdaad de nieuwste pods maar eens ga uitproberen.

 

De C7 is inderdaad al wat ouder dus zal toch een keer vervangen moeten worden. En ik heb de indruk dat deze niet meekomt in het smart/mesh netwerk van tegenwoordig. 

De powerline adapter heb ik al op verschillende plekken  getest, maar ik vrees dat inderdaad de bekabeling niet optimaal is, ookal is ons huis nog geen 20 jaar oud.

Wel jammer dat de pods bij een dubbel stopcontact in de weg zitten. Ik hoopte onze huidige enkele contacten te verdubbelen. Maar we vinden daar ook wel weer een oplossing voor.

Kunnen deze pods ook in een stekkerdoos? Of is dat af te raden?

 

Nog een paar vragen:

1) ik wil de pods bekabeld aansluiten (het blijven repeaters met snelheidsverlies als je alleen draadloos aansluit). De 1e op de plek van de C7. 

Moet de 2e dan in serie met 1e worden aangesloten? Of rechtstreeks op het modem?

En is er bij bekabeld aansluiten dan nog steeds op elke pod de mogelijkheid om een apparaat bekabeld aan te sluiten (bijvoorbeeld een laptop of desktop)?

 

2) de powerline adapter wordt altijd erg warm. Daarom durf ik die niet in de schuur te laten zitten (zomermaanden) of in huis als we er niet zijn. Is dit met de pods ook het geval en kan dit dan kwaad?

 

3) @Marijn- , jouw link gaat naar de deco. Ik lees hier dat deze alleen geschikt is voor de zwarte modems. Klopt dat? Of is dit meer een verkooppraatje om de nieuwste pods meer te promoten? 

Ik vind overigens een nadeel van de deco dat je deze niet kunt ophangen.

 

4) als ik de nieuwste pods neem, zou ik de powerline adapter graag als extra in huis houden. Gedurende de zomermaanden is ons bereik in de tuin waardeloos en dan komt deze mooi van pas. Hoe sluit ik station A dan aan? Nog steeds rechtstreeks op het modem?

 

 

0 Kudos
Ankover
Level 9
Topicstarter

@Marijn- , wat betreft de scan:

De app herkent de C7 wel als aangesloten apparaat. Maar hij geeft dan alleen aan dat er een wifibooster is met een Mac-adres. Ik kan hiervan de naam wijzigen. Maar niet de ruimte benoemen waar het geplaatst is. Ook herkent de app niet dat de c7 signalen uitzendt en ik kan ook geen thuisnetwerksignaal toewijzen aan de C7. Ik herinner me dat ik dit in april/mei ook al eens ontdekte en daarom had ik app maar weer verwijderd.

 

De powerlineadapter wordt ook herkend en daar kan ik wel de ruimte toewijzen en ook de netwerkverbindingen worden herkend.

 

Geen idee waar het verschil door komt. Ik trek alleen hieruit wel de conclusie dat ik met de C7 dus waarschijnlijk geen "smart wifinetwerk" in huis zal krijgen. In elk geval niet met de hulpmiddelen die ziggo biedt (modemupdate, app en pods).

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Ankover  schreef:

@Bert en @Marijn- , Bedankt voor jullie reacties. Als ik alles zo lees, dan denk ik dat ik inderdaad de nieuwste pods maar eens ga uitproberen.

 

Wel jammer dat de pods bij een dubbel stopcontact in de weg zitten. Ik hoopte onze huidige enkele contacten te verdubbelen. Maar we vinden daar ook wel weer een oplossing voor.

Kunnen deze pods ook in een stekkerdoos? Of is dat af te raden?

 

*Ik heb de pods al maanden aan een verlegsnoer hangen en 1 ligt met een UTP kabel aangesloten op de hangkast op de bovenverdieping op de rand en de 2e met een verlengsnoer op een keukenkast.

Het wordt zelfs geadviseerd door de specialisten van Ziggo als je weinig ruimte hebt in een stopcontact of het stopcontact zit op een lastige plaats..

 

Nog een paar vragen:

1) ik wil de pods bekabeld aansluiten (het blijven repeaters met snelheidsverlies als je alleen draadloos aansluit). De 1e op de plek van de C7. 

 

*De pod werkt niet als een klassieke repeater, de pod heeft een 2e verborgen verbinding met het modem en de andere pods in een mesh systeem, de verborgen verbinding is een aparte verbinding.

De 2e pod beneden heeft een wifi verbinding met het modem op een afstand van 12 meter, er is daar geen UTP kabel mogelijk en mijn laptop heeft daar een downloadsnelheid van 250 Mbits/s, ook nog op 8 meter verder in de tuin.

 

Moet de 2e dan in serie met 1e worden aangesloten? Of rechtstreeks op het modem?

 

*De 2e pod zit los in een verlengsnoer en heeft verbinding via wifi.

 

En is er bij bekabeld aansluiten dan nog steeds op elke pod de mogelijkheid om een apparaat bekabeld aan te sluiten (bijvoorbeeld een laptop of desktop)?

 

*Nee, daar is geen ruimte voor.

Ik begreep van iemand die dat uitgeprobeerd hebt dat je wel een apparaat via een kabel op een pod via wifi aan kunt sluiten.

 

2) de powerline adapter wordt altijd erg warm. Daarom durf ik die niet in de schuur te laten zitten (zomermaanden) of in huis als we er niet zijn. Is dit met de pods ook het geval en kan dit dan kwaad?

 

*De pods worden wel warm, maar minder warm als de powerlines, die trouwens jarenlang in de zomer in de schuur aangesloten is geweest hier.

Maar nu niet meer nodig door de sterke wifi van de pod.

 

4) als ik de nieuwste pods neem, zou ik de powerline adapter graag als extra in huis houden. Gedurende de zomermaanden is ons bereik in de tuin waardeloos en dan komt deze mooi van pas. Hoe sluit ik station A dan aan? Nog steeds rechtstreeks op het modem?

 

*Jawel, op precies dezelfde manier als eerder.

0 Kudos
Ga naar reactie
Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hi @Ankover, de informatie die @Bert heeft gegeven klopt helemaal. Heb je nog vragen hier over? 🙂

0 Kudos
Ankover
Level 9
Topicstarter

Bedankt voor alle informatie! Je hebt me over de drempel heen geholpen. 

 

Vandaag 2 pods ontvangen. Het installeren kostte wat moeite. Op advies een medewerker in een chat het modem naar fabrieksinstellingen gereset. Toen ingelogd in het modem via internet om mijn netwerknaam weer aan te passen. En zowaar kreeg de smart wifi app het toen voor elkaar om te optimaliseren. 

 

De pods zelf installeren ging eenvoudig. 

 

Ik heb een pod in het trapgat hangen tussen de 2e en 1e verdieping. Deze is bekabeld.

De 2e pod hangt op de 1e verdieping op de overloop via de wifi.

En we hebben nu in elke ruimte een goede snelheid. In de tuin wordt het nog even aankijken. Dat lijkt wat wisselend. 

 

Nu een poosje uitproberen. Ik heb goede hoop!

 

Het bedienen via de app gaat makkelijk. Alleen is het lastig dat de app best lang nodig heeft om alles in te laden. En dan toch regelmatig de melding dat de apparaten niet gedetecteerd kunnen worden. Ik hoop de app niet te vaak te hoeven gebruiken;).

 

Bedankt @Bert en @Marijn- 

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@Ankover De wifi app gebruik ik vrijwel nooit meer en je kunt er ook nog niet veel mee doen, behalve nieuwe pods aanmelden, alleen zien welke apparaten verbonden zijn met welke pod of het modem en dat gebruik ik niet, omdat alles hier nu goed werkt en overspringt.

 

In ieder geval, veel internetsucces gewenst.🙂

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@Ankover Zo, de installatie was inderdaad wat minder gemakkelijk dan gehoopt! Maar fijn dat je ze toch werkend hebt gekregen 🙂 Hopelijk ga je er veel plezier aan beleven en wordt het ook in de tuin goed! 

0 Kudos